سی و پنج سال خاطره با نیسان پاترول

۱۹ آبان ۱۳۹۹ سی و پنج سال خاطره با نیسان پاترول

نیسان پاترول یکی از خودروهای خاطره‌انگیز برای مشتریان ایرانی است؛ این خودرو سال‌ها روی خط تولید شرکت پارس خودرو حضور داشت و برای مدتی نیز به عنوان یک اتومبیل شاسی‌بلند نسبتا لاکچری (البته در بازار کم‌تنوع ایران) به خدمت مشتریان عمدتا ثروتمند جامعه درآمد تا علی رغم میزان تجلل کمتر نسبت رقبایی همچون میتسوبیشی پاجرو، در مصارف شهری و یا بیابانی به عنوان یک شاسی‌بلند دودیفرانسیل آفرودر خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است نیسان پاترول که در ژاپن با نام سافاری شناخته می‌شود، تاکنون در قالب شش نسل از سوی کمپانی ژاپنی نیسان روانه بازار شده است. نسل سوم این خودرو که طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ روی خط تولید کمپانی ژاپنی حضور داشت، از سوی شرکت پارس خودرو روانه بازار ایران شد. پارس خودرو نیسان پاترول را در قالب دو سری ۱۶۰ و ۲۶۰ دو یا چهار درب، طی سال‌های ۶۴ تا ۱۳۸۲ روانه بازار ایران کرد.

طراحی ظاهری نیسان پاترول

نیسان پاترول نسل سوم سری ۱۶۰ خودرویی مربوط به چهل سال پیش است، بنابراین نمی‌توان انتظار طراحی ظاهری مدرن را از آن داشت. این خودرو یک اتومبیل شاسی ‌بلند دو دیفرانسیل است که از آن در مصارف شهری و یا گردش‌های آفرودی استفاده می‌شود. طراحی ظاهری این خودرو به حالتی کاملا جعبه‌مانند و با استفاده از خطوط صاف با زوایای شکسته صورت پذیرفته که البته با استفاده از یک سری حجم‌پردازی ابتدایی روی پروفیل‌های مختلف بدنه سعی در کاهش سادگی نمای ظاهری خودرو شده است.

پنجره‌های چهارگوش، ابعاد بدنه بزرگ و عدم انعطاف ظاهری از جمله ویژگی‌های بارز نیسان پاترول از لحاظ بصری به شمار می‌روند که البته در قیاس با خودروهای هم‌دوره نسبتا زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. در دوران معاصر نیز پاترول با استفاده از یک سری تزیینات افترمارکت، جلوه جذابی جهت حضور در طبیعت و انجام سفرهای گردشگری و آفرودی را به نمایش می‌گذارد. بکارگیری لاستیک‌های پهن، رینگ‌های کروم‌رنگ، باربندهای سقفی، هواکش موتور دودکشی، جلوپنجره‌های جدید، جلوه ظاهری این خودرو قدیمی را نسبتاً خوشایند و مهیج‌تر می‌سازد. در این بین نسخه دو در حالتی جوان پسندانه‌تر داشته و حس‌وحال بهتری در بیننده ایجاد می‌کند.

 

طراحی ظاهری نیسان پاترول

طراحی فوق ساده و نسبتا بی‌روح کابین

با توجه به طراحی ظاهری جعبه‌ای و فاقد انحنای نیسان پاترول، مطابق انتظار طراحی کابین آن هم از چنین سبکی بهره برده و هیچ نوع انحنا و لطافتی در ترسیم داشبورد، غربیلک فرمان و رودری‌ها به چشم نمی‌خورد. داشبورد این خودرو سرشار از المان‌های چهارگوش بوده و به غایت ساده طراحی شده است. با این حال به عنوان یک خودروی آفرود متعلق به دهه ۸۰ میلادی، می‌توان سبک طراحی داشبورد و کابین نیسان پاترول را متناسب با نیازهای مشتریان آن دوران قلمداد کرد.

فضای کابین بسیار جادار بوده و مشکل چندانی از لحاظ فضای پا برای سرنشینان به ویژه در نسخه ۴ در وجود ندارد. محفظه بار نیز ویژه مسافرت‌ طراحی شده و گنجایش بالایی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران خود می‌گذارد. داشبورد طبق انتظار از پلاستیک خشک ساخته شده که گرچه سطح کیفی آن‌ چندان مرغوب نیست اما از دوام قابل‌قبولی برخوردار شده است. در بحث امکانات رفاهی ایمنی نیز باید گفت که نیسان پاترول به عنوان یک خودروی قدیمی حرفی برای گفتن در این قسمت نداشته و به جز امکانات بنیادی یک اتومبیل نظیر بخاری، سیستم پخش صوت، فرمان هیدرولیک و کولر (ویژه نسخه‌های تولید شده از ۱۳۷۰ به بعد)، مورد خاصی از تجهیزات در آن یافت نمی‌شود. صندلی‌های عقب تاشو را نیز  باید به لیست کوتاه تجهیزات نیسان پاترول اضافه کرد.

مشخصات فنی نیسان پاترول

نیسان پاترول ۱۶۰ با دو تیپ MQ و MK روانه بازار ایران شد. تیپ ۱ (ام کیو) از گیربکس ۴ سرعته دستی با فنرهای کوتاه‌تر بهره می‌برد؛ این مدل را می‌توان از چراغ‌های گرد قسمت جلوی آن شناخت. از طرف دیگر تیپ ام کی نیز از جعبه دنده ۵ سرعته، فنرهای بلند و چراغ‌های جلوی چهارگوش برخوردار است. نیسان پاترول با دو نوع پیشرانه به دست مشتریان ایرانی رسید؛ اولین موتور از نوع چهار سیلندر ۲.۴ لیتری با کد Z24 بود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و نیروی حاصل به واسطه سیستم چهارچرخ محرک به سوی هر دو محور ارسال می‌شد. پیشرانه ۱۶ سوپاپ نیز در سال‌های آخر تولید برای این محصول در نظر گرفته شد. مصرف سوخت ترکیبی نیسان پاترول ۴ سیلندر معادل ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۶ ثانیه به طول می‌انجامد.

همچنین یک موتور ۶ سیلندر 12 سوپاپ به حجم ۴ لیتر با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن ‌متر برای پاترول در نظر گرفته شد. این خودرو معادل ۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کرده و حداکثر سرعت آن به ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن نیسان پاترول چهاردر شش سیلندر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است.

مزایا و معایب نیسان پاترول

نیسان پاترول به عنوان یک خودرو شاسی‌بلند محصولی متعادل و متناسب نیازهای شهری خانوادگی در دهه هفتاد به شمار می‌رفت؛ در عین حال افراد می‌توانستند از آن جهت عبور و مرور در مسیرهای خارج جاده‌ای نیز به راحتی استفاده کنند. توان آفرودنوردی مناسب، عملکرد فنی مطلوب گیربکس و سیستم چهار چرخ محرک، کابین جادار، تعمیرات نسبتا ساده پیشرانه و گیربکس و وفور قطعات یدکی از مزایای این خودرو به شمار می‌روند. مصرف سوخت بسیار بالا، طراحی ظاهری و داخلی بسیار ساده و سیستم تعلیق خشک در زمره معایب این خودرو دسته‌بندی می‌شوند.

 

پاترول در جاده های ایران

بازار خرید و فروش نیسان پاترول در ایران

با وجود آن که سال‌های زیادی از پایان تولید نیسان پاترول در ایران می‌گذرد اما همچنان نمونه‌های عمدتا بازسازی‌شده و یا نمونه‌های سالم مانده از گذشته همچنان طرفداران بسیار زیادی دارند. دلیل این امر نیز ازدیاد هواداران ورزش آفرود بوده است؛ چراکه پاترول یکی از بهترین گزینه‌ها و البته ارزان‌ترین خودروهای شاسی‌بلند موجود در بازار است که بسیاری از جوانان با بودجه نسبتا محدود می‌توانند آن را خریداری کرده و پس از اعمال برخی تغییرات از سواری با این خودرو در طبیعت لذت ببرند. بنابراین وضعیت فروش نیسان پاترول در ایران همچنان نسبتا داغ بوده و مشتریان پروپاقرص خود را دارد.

 

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو