بررسی مشخصات زامیاد پادرا پلاس

۶ مهر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات زامیاد پادرا پلاس

داستان تولید وانت پادرا از سال‌های بسیار دور و به عنوان وانت جایگزین برای یکی از قدیمی‌ترین محصولات صنعت خودرو تاریخ جهان، یعنی زامیاد ۲۴ (نیسان جونیور/Z24) یا همان نیسان آبی خودمان باز می‌گردد. وانتی که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب به عنوان یکی از محصولات قدیمی برند ژاپنی نیسان به ایران راه یافت و در کمال ناباوری همچنان بر خط تولید قرار دارد.

زامیاد (از زیرمجموعه‌های تجاری‌ساز سایپا) بسیار تلاش داشت تا در گذر زمان، وانت Z24 را با محصولات جدیدتری نظیر شوکا و سپس پادرا، به طور کامل جایگزین کند. این مهم به دلیل افزایش چشمگیر قیمت نهایی محصول جدید هرگز ممکن نشد. اما این شرکت حالا محصول دیگری را روانه بازار کرده است که با نام پادرا پلاس شناخته می‌شود.

این محصول هم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای Z24 باشد اما با توجه به نیاز بازار مدرن امروزی و قرارگیری در بازه قیمتی کمتر از وانت‌های مونتاژی چینی، پادرا پلاس می‌تواند گزینه مناسبی برای برخی از وظایف باربری سبک در کشور باشد.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب پادرا پلاس

+طراحی روز داخلی و خارجی

+صندلی و سیستم صوتی جدید

+آپشن‌‌های واجب نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع، ایموبلایزر، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، تاخوگراف، ریموت و قفل مرکزی

+مصرف سوخت متوسط منطقی‌تر ۱۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

+سیستم کلاچ هیدرولیکی

+توان حمل بار قابل توجه ۲۰۸۹ کیلوگرم

 

-پیشرانه بسیار قدیمی و از رده خارج Z24 مگاموتور

-استاندارد آلایندگی پایین یورو ۴

-توان و گشتاور بسیار پایین

-ترمز عقب کاسه‌ای

-گیربکس دنده دستی

-باک کوچک ۵۵ لیتری

-ارائه تنها در نسخه تک کابین

-قیمت نهایی بالا با توجه به نوع کاربری

مشخصات فنی پادرا پلاس

پادرا پلاس در حقیقت نسخه به روز شده همان پادرا سابق است که در اصل بر خلاف زامیاد ۲۴، ساخته خود شرکت زامیاد نیست. این وانت جدید مدل لیون (Lion/لیان) شرکت فودِی (Foday) چین است که با میزان داخلی‌سازی ۷۰ درصد روانه بازار کشور شده است.

از آنجایی که استانداردهای ۸۵ گانه جدید صنعت خودروسای کشور راه را برای ادامه تولید Z24 سخت کرده بود، زامیاد تصمیم به تولید محصول جدیدی گرفت که جایگزین خودرویی به نام Z24 شود. اولین تلاش شوکا و دومین تلاش پادرا نام گرفت که هر دو خودرو به دلیل داشتن آپشن‌های رفاهی بیشتر و البته قیمت نهایی بسیار بالاتر، به هیچ عنوان مورد پذیرش بازار و قشر نیازمند یک وانت ارزان قیمت باری قرار نگرفت.

هر دو خودرو به شکست بزرگی برای زامیاد و گروه خودروسازی سایپا بدل شدند، اما در عین حال ارائه محصول جدید از این کلاس برای یک شرکت خودروسازی غیر قابل اجتناب است. در نتیجه پادرا پلاس را باید سومین تلاش نوین زامیاد در این زمینه به حساب آورد که در عین حال بسیار بعید است از سوی همان قشر کم توان مورد استقبال قرار گیرد.

با وجود داشتن آپشن‌های رفاهی و قیمتی به مراتب بالاتر از شوکا و پادرا، پادرا پلاس همچنان از پیشرانه تماما بومی‌سازی شده و بسیار قدیمی با کد شناسایی Z24 از ساخته‌های قدیم نیسان ژاپن و سپس مگاموتور ایران، بهره می‌گیرد که پیش‌تر در تمامی محصولات قدیمی سایپا، از پاترول گرفته تا وانت زامیاد (Z24) به کار گرفته شده بود. حتی شوکا و پادرا نیز به همین پیشرانه در کنار گیربکس دنده دستی پنج سرعت مجهز بودند. پیشرانه‌ای که در گذر زمان تنها بر سطح داخلی‌سازی آن افزوده و به سیستم سوخت رسانی انژکتوری مجهز شده اما هیچ توان فنی درخور توجهی را شاهد نبود.

مشخصات کلی

نوع موتور خطی بنزینی
حجم موتور ۲.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴/۸
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۹۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۷۵ نیوتن متر
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل عقب
شتاب
حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
نوع بدنه وانت تک کابین
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی بدنه جدا از شاسی
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و ظرفیت‌ها

طول ۵۲۳۰ میلیمتر
عرض ۱۷۰۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۲۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۳۰۳۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۷۱۱ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۱+۱ نفر
ظفیت حمل بار ۲۰۸۹ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ
چرخ جلو و عقب ۷اینچ/۷.۵ اینچ

طراحی پادرا پلاس

نمایی از پادرا پلاس

پادرا پلاس در نمای جلو و بخش کابین از طراحی جدیدی بهره می‌برد که بارز‌ترین تمایز آن، بهبود طراحی در جلوپنجره و به روز شدن سبک طراحی است که از سوی فودی به اجرا درآمده است. چراغ‌های مستطیل شفاف دو لنز جلو و سبک طراحی جلوپنجره دو پله کرومی مشبک، بدون شک طراحی خود را از محصولات یک دهه پیش برند رنج روور (مدل لوکس/اسپرت لندروور) الهام گرفته است. حتی قامت عمودی جلوپنجره و سپر جلو با مه‌شکن‌های بسیار ساده و کوچک درون سپر نیز ظاهر پادرا پلاس را بیشتر به رنج رووهای قبل از ۲۰۱۰ شبیه می‌‌کند. نمای جانبی خودرو نیز گلگیرهای برجسته و یکپارچه ادغام شده با ساختار بدنه را به همراه دارند که ظاهری عضلانی برای پادرا پلاس فراهم می‌کنند.

المان‌های زیبایی خودرو در همین نقطه به طور کامل به پایان می‌رسد. حتما می‌پرسید چرا؟ چون نمای جانبی درست از پشت اتاق به سمت عقب، یعنی دقیقا محل محفظه بار (لگن بار) خودرو، دقیقا همان نمونه سابقی است که بر وانت‌های Z24 نیز به کار گرفته شده است. یک لگن بار با طراحی بسیار قدیمی، ناهماهنگ با خطوط کابین و گلگیرهای برجسته جلو و بسیار زشت که تصور استفاده از آن بر بدنه خودرو جدیدی چون پادرا پلاس از تصور خارج است.

نمای داخلی خوشبختانه جایی نبود که زامیاد بتواند دست زیادی بر آن ببرد، اما آنچنان هم ذوق برانگیز نیست. از خودرویی که خیال جانشینی نیسان جونیور را دارد نمی‌توان انتظار زیادی داشت. با این وجود پادرا پلاس در نمای داخل از طراحی به روزتر و تریم‌های پلاستیکی نقره‌ای مات، مجموعه نشانگرهای جدید پشت فرمان و غربیلک فرمان شبیه به خانواده پراید اما مزین به لوگو تجاری زامیاد، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و رودری‌ها بهره می‌گیرد.

آپشن‌ها و امکانات

از پادرا پلاس نیز انتظار زیادی نباید داشت، اما اگر قرار باشد آن را به عنوان جانشین نوین و گران قیمت‌تر Z24 خطاب کنیم، باید بگوییم که افزوده شدن برخی آپشن‌‌های رفاهی برای این خودرو از واجبات بود. مخصوصا تغییر صندلی‌های به نمونه‌های راحت‌تر و دارای اورگنومی بهتر، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی جدید، کلاچ هیدرولیک، آینه‌های برقی، ایموبلایزر و ریموت کنترل و دزدگیر.

با این حال برای وانتی که با قیمت حبابی این روزهای بازار ایران، مرز ۲۵۰ میلیون تومان را به سادگی رد می‌کند، استفاده از گیربکس اتوماتیک برای سهولت سواری راننده زحمتکش این خودرو، می‌توانست به عنوان یک آپشن برتر ایفای نقش کند.

کروز کنترل ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش ندارد
کنترل پایداری ندارد
کنترل دینامیکی ندارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
هشدار توجه راننده ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت ندارد
چراغ روز ندارد
نور بالا خودکار ندارد
چراغ بدرقه ندارد
روشنایی کابین ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان ندارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر ندارد
بلوتوث ندارد
وای فای ندارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب ندارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید ندارد
استارت بدون کلید ندارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی ندارد
مموری صندلی ندارد
صندلی برقی عقب ندارد
در برقی صندوق ندارد
خروجی ۱۲ ولت ندارد
ایزوفیکس ندارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

نتیجه گیری

نمای پشتی پادرا پلاس

پادرا پلاس از سوی زامیاد به عنوان یک خودرو باربری کاملا جدید معرفی می‌شود. خبرنگاران حوزه خودرو آن را به عنوان فودی لیون شناخته و معرفی می‌کنند. اما در حقیقت اگر کمی فنی‌تر به پادرا پلاس نگاه کنیم، درمی‌یابیم که این خودرو یک ترکیب عجیبی از زامیاد ۲۴ و نیمی از بدنه فودی لیون است.

پادرا پلاس در بخش جلو (اتاق و شاسی)، در حقیقت نسخه تک کابین فودی لیون است اما محفظه بار (لگن بار)، پیشرانه، گیربکس، سیستم انتقال نیرو، محورهای جلو و عقب، سیستم تعلیق و ترمزها، همگی همان نسخه بسیار قدیمی و از رده خارج به کار رفته در زامیاد ۲۴ است که سالیان دراز بر خط تولید زامیاد قرار داشت. این در حالی است که یک فودی لیون در این بخش‌ها کاملا متمایز و متفاوت است.

پادرا پلاس به عنوان یک پوسته جدید با زیرساختی کاملا قدیمی، به همراه چند آپشن رفاهی در بازه قیمتی فراتر از ۲۵۰ میلیون تومان، به عنوان یک خودرو جدید در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد، در حالی که پادرا پلاس یک زامیاد ۲۴ عتیقه با پوسته‌ای جدید و چند آپشن رفاهی جزئی است که با نام محصول جدید روانه بازار کشور شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی