بررسی مشخصات پژو ۳۰۸، اسپرت واگن ۲۰۲۲

۸ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات پژو ۳۰۸، اسپرت واگن ۲۰۲۲

نسل جدید سری ۳۰۸ عرضه شده از سوی این خودروساز تحت نظارت گروه استلانتیس روانه بازار جهانی می‌شود تا تولید خانواده محبوب ۳۰۸ را با سطح جدیدی از تکنولوژی‌های رفاهی و ایمنی ادامه دهد.

شرکت پژو فرانسه شهرت خود را با تولید خودروهای هاچ‌بک کوچک شهری بسیار پر فروش نظیر مدل افسانه‌ای ۲۰۶ کسب کرد. این خودروساز با تغییر ساختار از گروه پژو-سیتروئن به گروه استلانتیس (ترکیب گرو پژو-سیتروئن با گروه فیات-کرایسلر) در سال میلادی جاری، حالا آینده جدیدی پیش روی خود دارد.

مشخصات فنی پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۱۹۹ سی سی (بنزینی)

۱۵۹۸ سی سی (پلاگین هیبریدی)

۱۴۹۹ سی سی (دیزلی)

نوع موتور

EB2ADTD/DTS بنزینی – سه سیلندر خطی

EP6FDT پلاگین هیبریدی – چهار سیلندر خطی

DW5 BlueHDI دیزلی – چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژ (بنزینی)

حداکثر قدرت

۱۱۰ – ۱۳۰ اسب بخار (بنزینی)

۱۸۰ – ۲۲۵ اسب بخار (پلاگین هیبریدی)

۱۳۰ اسب بخار (دیزلی)

حداکثر گشتاور

۲۳۰ نیوتن متر (بنزینی)

۳۰۶ نیوتن متر (پلاگین هیبریدی)

شتاب

۶.۵ ثانیه (پلاگین هیبریدی)

حداکثر سرعت

۲۰۹ کیلومتر بر ساعت (پلاگین هیبریدی)

تعداد سیلندر

۳ (بنزینی)

۴ (پلاگین هیبریدی / دیزلی)

تعداد سوپاپ

۱۲ (بنزینی)

۱۶ (پلاگین هیبریدی / دیزلی)

انتقال قدرت

۶ سرعته دستی

۸ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

میله پیچشی

نوع بدنه

هاچبک جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۳۶۷ میلیمتر

عرض

۱۸۵۲ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۴۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۷۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۳۳ کیلوگرم (پلاگین هیبریدی)

حجم مخزن سوخت

—–

قطر رینگ

—–

چرخ جلو و عقب

—–

حجم صندوق عقب

—–

تعداد سرنشین

۵ نفر

هنوز همه اطلاعات مدل‌های مختلف پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲ منتشر نشده است.

مطالب مرتبط:

طراحی پژو ۳۰۸

طراحی ظاهری پژو 308 مدل 2022

پژو در دهه گذشته دو بار زبان طراحی محصولات خود را تغییر داده است که پژو ۲۰۰۸، ۳۰۸ و ۵۰۸ های راه یافته به بازار ایران از اولین زبان طراحی پژو بهره می‌گرفتند. دومین زبان طراحی اخیر پژو از سال ۲۰۱۹ بر محصولات این خودروساز به کار گرفته شد و در نتیجه هیچ محصولی با این زبان طراحی جدید در بازار ایران وجود ندارد.

زبان طراحی اخیر پژو با استفاده از دو سیستم روشنایی در روز عمودی، چیزی شبیه به دندان ببر یا دندان شیر دریایی، در ابتدای ورود انتقاد‌های بسیاری را به همراه داشت اما پژو با وفاداری به این زبان طراحی جدید تمامی محصولات نوین خود را رونه بازار کرد. تمام تمایزی که در زبان طراحی ۳۰۸ نسل سوم ایجاد شده است در سایه شکل‌گیری گروه خودروسازی استلانتیس انجام گرفته است. بنابرین، ۳۰۸ جدید نه تنها از لوگو تجاری کاملا نوین و تغییر یافته پژو در جلو و عقب بهره می‌گیرد، بلکه زبان طراحی دندان ببری خود را نیز با اعمال برخی تغییرات جزئی اما محسوس به شکل چشمگیری ارتقا داده است.

خانواده ۳۰۸ حالا با خط شانه بسیار برجسته‌تر و ادغام شده با ساختار چراغ‌های عقب و جلو و به کارگیری طراحی و گرافیک کاملا نوین چراغ‌ها و البته سپرها، ظاهری بسیار جسورتر و اسپرت‌تر یافته است که به مراتب بیشتر از ظاهر میانه‌رو و کسل کننده نسل پیشین بر دل می‌نشیند.

طراحی داخلی پژو ۳۰۸

طراحی داخلی پژو 308

نمای داخلی نیز با سیاستی کاملا مشابه به طور کلی دگرگون شده است و با وجود اینکه برخی المان‌های طراحی از نسل‌ پیشین در آن حفظ شده است، المان‌های طراحی بسیاری از دنیای مدرنیته نیز در آن تزریق شده است که به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست. طراحی پلکانی داشبرد با چیدمان بسیار فشرده ادوات کنترلی با اتصال بسیار زیبا کنسول میانی با مرکز داشبرد همچنان در ۳۰۸ رویت می‌شود اما استفاده پژو از شکستگی‌ها و خطوط تیز به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. فرمان خودرو با طراحی کاملا جدید مزین به نشان نوین پژو با دو برش صاف در بالا و پایین کاملا از نو قلم خورده است. تریم‌ تزئیناتی آلومینیومی با وسواس و تناسب بسیار فکر شده بر کنسول میانی و رودری‌ها به کار رفته و نمای داخل را در اوج سادگی شکیل و زیبا نگه می‌دارد. اما بارزترین تمایز وارد شده از عصر مدرنیته امروزی، افزایش چشمگیر ابعاد مانیتور سیستم مولتی مدیا و جایگزینی کامل مجموعه نشانگرهای پشت فرمان با یک نمایشگر بزرگ دیجیتالی TFT است که هم از دیدگاه طراحی و هم از دیدگاه تناسبات طراحی، جلوه بسیار دلپزیری دارد.

نسخه اسپرت واگن ۳۰۸ با داشتن ظرفیت حمل بار استاندارد ۶۰۸ لیتر با وجود تعلق این خودرو به کلاس خودروهای سایز کوچک شهری بسیار ستودنی است، مخصوصا آن که این فضا با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها در عقب تا رقم خیره کننده ۱۶۳۵ لیتر قابل افزایش است. خودروهای استیشن واگن در برخی بازارهای جهانی نظیر خاورمیانه و ایران به هیچ عنوان محبوبیت ندارند چرا که مشتریان ترجیح می‌دهند در عوض برای کسب فضای نشیمن بزرگ‌تر و ظرفیت حمل بار بیشترُ به سراغ کلاس کراس اوور بروند. اما این کلاس از خودروها در بازار اروپا بسیار محبوب هستند و هدف پژو نیز کسب سهم بیشتر از بازار قاره سبز است.

نتیجه گیری

پژو 308 نسل سوم جدیدترین اقدام پژو برای کسب سهم بیشتر و تضمین فروش در بازار اروپا در سایه گروه خودروسازی استلانتیس است. این خودرو که سالیان دراز است به صورت رسمی هیچ حضوری در بازار آمریکا ندارد، حالا با دسترسی دو جانبه به تکنولوژی ایتالیایی-آمریکایی گروه خودروسازی فیات-کرایسلر در قالب گروه بزرگ خودروسازی استلانتیس، نیاز به تغییر اساسی و پوست انداختن در محصولات خود را به وضوح حس کرده بود.

آنچه در پژو ۳۰۸ اسپرت واگن (و به صورت کلی در خانواده ۳۰۸ نسل جدید) پیاده‌سازی شده است، بدون شک در آینده نزدیک بر تمامی محصولات تولیدی شرکت پژو اجرا خواهد شد تا تعریف جدیدی از برند فرانسوی پژو در قالب ماری پوست انداخته روانه بازار اروپا شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی