بررسی مشخصات پیکاپ فوتون

۱۴ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات پیکاپ فوتون

جاده‌های آسفالت شده و ناهموار ایران در رنگارنگی آفرودها، شاهد حضور یک آفرود دیگر به نام پیکاپ فوتون هستند. خودرو بازار ایران یک دوکابینه را از سال ۱۳۹۷ به میهمانی قبول کرده است و شرکت فوتون با کمال میل، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که خودروها و ماشین آلات صنعتی تولید می‌کند، پیکاپ دو کابینه خود را با نام خودش به میهمانی جاده‌های ایران فرستاده است. گفتنی است که این پیکاپ جز بازار خودرو ایران توانسته در کشورهای دیگری از قاره‌های آسیا و اروپا جایگاهی ویژه پیدا کند. رقابت نفس گیر این خودرو آفرود چینی با دیگر رقبایش از کشورها و برندهای دیگر باعث شد تا بیش‌تر به معرفی و شناخت این پیکاپ بپردازیم.

مشخصات فنی پیکاپ فوتون

نمای عقب پیکاپ فوتون

محور محرکه پیکاپ فوتون از دو دیفرانسیل کمک بهره می‌برد. در اتومبیل‌های آفرود وجود حجم موتور زیاد مهم است و پیکاپ فوتون از حجم موتور ۲۳۷۸ سی سی برخوردار است. نوع موتور این خودرو 4G69S4N است. گیربکس پیکاپ پنج سرعته است و ۴ سیلندر از دیگر قابلیت‌های فنی این خودرو به حساب می‌آیند. موتور ۱۶ سوپاپه با قدرت ۱۳۰ اسب بخار، ۵۲۵۰ دور در دقیقه حکم قلب این خودرو را ایفا می‌کند. گشتاور ۱۳۰ اسب بخار در میانگین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دور در دقیقه معنای بیش‌تری به این آفرود می‌دهد. طول و عرض و ارتفاع به ترتیب ۵۳۱۰ ، ۱۸۸۰ و ۱۸۷۰ میلی متر است. فاصله بین دو محور ۳۱۰۵ میلی متر است و رینگ‌های این خودرو که قبل‌تر از آن‌ها صحبت کردیم از جنس آلومینیوم هستند. مصرف سوخت ترکیبی پیکاپ فوتون ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. حجم باک آن ۷۶ لیتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد.

طراحی خارجی پیکاپ فوتون

طراحی ظاهری پیکاپ فوتون

هنوز باید خوب براندازش کنیم تا بعد نوبت به سوار شدن پیکاپ فوتون برسد. از رو به رو و در مواجه با تصویر جلو خودرو با چهره‌ای انیمه رو به رو هستیم که با همان دقت انیمیشن‌های آسیایی ساخته شده است. جلو پنجره این خودرو با استفاده از طرح کرومی و پوشش مشکی که دارد به دست دو پره بیرونی، یکی بزرگ‌تر یکی کوچک‌تر، پوشیده شده و مانند یک شوالیه زره پوش شده است. آرم فوتون نیز در میان همین پنجره به درشتی به چشم می‌خورد. دو چراغ جلو پیکاپ فوتون از طرحی برخوردار است که تنها با انتگرال می‌توان مساحت آن رو مشخص کرد؛ چرا که از هیچ شکل هندسی واحدی پیروی نمی‌کند و خالق طرح، خود شرکت فوتون بوده است. چراغ‌های ال ای دی و راهنما همگی در این دو قاب برای روشنایی پیش رو فراهم شده اند. دو چراغ مه شکن درست در زیر چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند. موضوعی که در مورد چراغ‌های مه شکن جالب است نوع طراحی آن‌ها است؛ طراحی این دو چراغ به گونه‌ای از یک تو رفتگی بهره برده که نور آن‌ها تنها متمرکز به شعاع رو به رویی و به اندازه پهنای خودرو باشد. شاید شباهت‌هایی بین طراحی خارجی این خودرو و تویوتا هایلوکس پیدا کنید اما گفتنی است که دقیق نمی‌توان ادعا کرد که این شباهت یک رونوشت کامل از این خودرو است. خطوط جدا کننده جلو پنجره و کاپوت و شیشه جلو و گوشه‌های این خودرو با نظم و منطق انجام شده است. شیشه‌های پیکاپ از یک نوع رنگ دودی بهره‌مند هستند که باعث جلوگیری از ورود نور بیش از حد است. دو هواکش در شقیقه‌های این خودرو به کار رفته که باعث تنفس بیش‌تر موتور این خودرو می‌شود. درب‌های خودرو از طراحی ساده و کارآمد برخوردار هستند. دو خط پنهان، یکی برآمده و دیگری تو رفته، روی درب‌های این خودرو وجود دارند که علاوه بر کمک به کارآمدی رکاب و دستگیره‌ها طرح درب‌ها از یک‌نواختی درآورده‌اند. به جای صندوق عقب شاید یک فضای باری هستیم که در نوع خود کارآمد است و برای جا به جایی وسایل آفرود سوارها مانند دوچرخه و قابق و وسایل این چنینی بسیار مناسب است. چرخ‌های پهن این خودرو نشان از قدرتمند بودن گام‌های آن در جاده‌ها دارند. رینگ‌های شش پر پیکاپ فوتون با برآمدگی رتیل مانندی که دارند این نشانی را به ما می‌دهند که می‌توانند فشارها و ناهمواری‌های بسیاری را تحمل کنند.

طراحی داخلی پیکاپ فوتون

طراحی داخلی پیکاپ فوتون

مثل هر آفرود دیگری، غربیلک فرمان پیکاپ فوتون نظر آدم را در طراحی داخلی این خودرو جلب می‌کند. فرمان خوش دست با ارگونومی مناسب و سایز متعادلی که دارد، هر آن چه که برای فرمان دهی راحت لازم باشد را فراهم کرده است. کنسول میانی این خودرو مملو از دکمه‌ها و شاسی‌هایی است که نشان از امکانات بالای این خودرو دارند. تهویه مطبوع این خودرو با استفاده از فضای کنسول میانی و تعبیه دکمه‌های چرخنده به صورت دستی قابل تنظیم است. سیستم صوتی و تصویری پیکاپ به صورت مولتی مدیا عمل می‌کند و خروجی‌هایی مانند CD Player، AUX، OTG را پوشش می‌دهد. چهار بلندگو در تمام قسمت‌های این خودرو پخش شده است. غربیلک فرمان که در مورد آن صحبت کردیم مانند دیگر قسمت های بدنه داخلی از جنس پلاستیک خشک و ساده بهره برده‌اند. ارگونومی‌ صندلی‌های خودرو از قابلیت تورفتگی برخوردارند و با حالت فیزیکی سرنشینان هماهنگ می‌شوند. در این خودرو، روکش صندلی‌ها از پارچه هستند. صندلی راننده به چندین حالت قابلیت تنظیم دارد. صندلی عقبی این خودرو برای سه نفر طراحی شده است و روکش پارچه‌ای دارد. سیستم روشنایی این آفرود با استفاده از دکمه‌های کنسول میانی قابل تنظیم است و می‌توان ارتفاع نور مه شکن‌ها و چراغ‌های جلو را تنظیم کرد. نکته جالب این جا است که قسمت عقب خودرو نیز از مه شکن برخوردار است. راننده و سرنشین جلو این خودرو از سیستم کیسه هوا برخوردار هستند. ضریب ایمنی این ماشین با ایمبولایز و ریموت کنترل و ترمزهای جلو و عقب دیسکی بسیار بالا است. البته سیستم پایداری و ضد قفل ABS ترمز و توزیع متعادل نیرو EBD از دیگر ویژگی‌های ایمنی پیکاپ فوتون به حساب می‌آیند. کمربند ایمنی متفاوت سه نقطه‌ای نیز در این خودرو مهیا است.

نویسنده: احسان والیان