دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

۹ آذر ۱۴۰۲ دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از مشکلاتی که ممکن است رانندگان با آن روبرو شوند، روشن شدن چراغ چک خودرو است. این چراغ با رنگ زرد یا قرمز روی نمایشگر پشت فرمان روشن می‌شود. روشن شدن این چراغ به معنای آن است که ایراد مهمی در قسمتی از خودرو، مخصوصا سیستم‌های الکترونیکی وجود دارد. اما چرا این چراغ روشن می‌شود و در صورت مواجه شدن با آن چه کار باید کرد؟

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک خودرو یا Check Engine Light نشانگری است که در مجموعه آمپرهای پشت فرمان قرار دارد. این چراغ معمولا با نماد یک موتور کوچک یا نوشتهCheck Engine  در پشت فرمان ظاهر می‌شود.

وظیفه چراغ چک خودرو

وظیفه چراغ چک خودرو

چراغ چک خودرو به راننده اطلاع می‌دهد که اجزا و سیستم‌های موتور به درستی کار می‌کنند یا خیر. اگر این چراغ روشن شود، به معنای بروز یک یا چند مشکل در عملکرد خودرو است. ازاین‌رو در صورت مواجه با چراغ چک روشن باید در اولین فرصت خودرو را به تعمیرگاه معتبر ببرید تا عیب‌یابی و تعمیر شود.

اهمیت چراغ چک

هرگاه چراغ چک خودرو روشن شود، یعنی اختلالی در عملکرد ماشین وجود دارد. این اختلال ممکن است کوچک یا بزرگ باشد و در برخی موارد می‌تواند به حادثه و سانحه یا ضررهای مادی هنگفت منجر شود. بنابراین، بی‌اعتنایی به چراغ چک روشن خطرناک است و رانندگی با خودرویی که دچار این مشکل است، توصیه نمی‌شود.

با انجام سرویس دوره ای خودرو در بازه‌های زمانی معین، مشکلات موجود در همان ابتدا کشف می‌شود و احتمال مواجهه با چراغ چک روشن کاهش می‌یابد. گفتنی است سرویس دوره‌ای شامل مواردی مثل بازبینی قسمت‌های مختلف موتور خودرو، کنترل فشار باد تایرها، کنترل لنت‌ها، بررسی فیلترها و در صورت نیاز تعویض روغن موتور می‌شود.

انواع چراغ هشدار خودرو

در نمایشگر پشت فرمان مجموعه نشانگرهایی وجود دارد که اطلاعات مختلفی را درباره وضعیت خودرو در اختیار راننده قرار می‌گذارد. برخی از نشانگرها نقش هشدار را دارند و روشن شدن آنها به معنای بروز نقص در قسمتی معین است. انواع چراغ هشدار خودرو عبارتند از:

  • چراغ چک موتور
  • چراغ هشدار اتمام سوخت
  • چراغ هشدار امنیتی
  • چراغ هشدار باتری خودرو
  • چراغ هشدار ترمز
  • چراغ هشدار خروج از خط
  • چراغ هشدار دمای موتور
  • چراغ هشدار کاهش سطح روغن موتور خودرو
  • چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل
  • چراغ هشدار کیسه هوا
  • چراغ یادآوری بستن کمربند ایمنی
  • چراغ نشانگر استارت موتور

مهم ترین هشدارهای چراغ‌ چک

مهم ترین هشدارهای چراغ‌ چک

بعضی از چراغ‌های هشدار اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند و باید آنها را کاملا جدی گرفت. این هشدارها عبارتند از:

  • چراغ چک موتور
  • چراغ هشدار اتمام سوخت
  • چراغ هشدار باتری خودرو
  • چراغ هشدار ترمز
  • چراغ هشدار دمای موتور
  • چراغ هشدار کاهش سطح روغن موتور خودرو
  • چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل

علت های روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

شل بودن درب باک

یکی از ساده‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باز بودن یا معیوب بودن درپوش باک است. چنانچه درپوش معیوب باشد یا راننده آن را محکم نبندد، در عملکرد سیستم سوخت‌رسانی اختلال ایجاد می‌شود و نتیجه آن هشدار چراغ چک خواهد بود.

خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو است. این قطعه نقشی کلیدی در تنظیم میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو دارد و ایراد در آن می‌تواند با ارسال داده‌های اشتباه به ECU، موجب خرابی قطعات دیگر از جمله مبدل کاتالیست که قطعه گران‌قیمتی است، شود.

ایراد باتری خودرو

در خودروهای مدرن وجود مشکل در باتری از طریق چراغ اختصاصی به راننده اطلاع داده می‌شود. اما در مدل‌های قدیمی‌تر، خرابی باتری نیز از طریق روشن شدن چراغ چک به اطلاع راننده می‌رسد.

سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا موظف است با ارسال داده‌ به ECU میزان هوای ورودی به داخل سیلندرها را تنظیم کند. هرگونه اختلال در عملکرد این سنسور، ارسال داده‌های نادرست و پاشش خارج از حد استاندارد سوخت را در پی دارد. به دنبال آن، عملکرد موتور نیز دچار اختلال و چراغ چک روشن می‌شود.

ایراد مبدل کاتالیست

ایراد مبدل کاتالیست

مبدل کاتالیست نقشی کلیدی در کنترل آلایندگی خودروها دارد. چنانچه این قطعه مهم و گران‌قیمت کارایی خود را از دست بدهد، اطلاعات نادرستی به ECU ارسال خواهد کرد. در این حالت موتور نامنظم کار می‌کند، در نتیجه چراغ چک روشن می‌شود. افزایش مصرف سوخت یکی از نشانه‌های اصلی خرابی مبدل کاتالیست است.

خرابی کوئل

کوئل خودرو وظیفه دارد برق لازم برای جرقه‌زنی را فراهم کند. اگر این قطعه به هر دلیلی کار خود را به درستی انجام ندهد، عملکرد شمع‌ها با اختلال روبرو می‌شود. در چنین شرایطی ECU با روشن کردن چراغ چک خودرو، این موضوع را به راننده اطلاع می‌دهد.

خرابی شمع های خودرو

هرگونه اختلال در عملکرد شمع‌ها می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. حال فرقی نمی‌کند که این اختلال نتیجه ایراد دیگر اجزای سیستم جرقه‌زنی باشد یا ناشی از خرابی خود شمع‌ها.

ایراد در انژکتور بنزین

انژکتور خودرو وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد. این قطعه نیز با عملکرد منظم موتور در ارتباط است و خرابی آن به روشن شدن چراغ چک خودرو منجر می‌شود. اگر روشن شدن چراغ چک به دلیل مشکل در انژکتور باشد، باید سوزن‌های آن را تمیز یا انژکتور را تعویض کنید.

خرابی سیستم چرخش گاز اگزوز

سیستم چرخش گاز اگزوز یا EGR وظیفه دارد بخشی از گازهای خروجی را به محفظه احتراق برگرداند تا دمای آن کاهش یابد و آلاینده‌های موجود در آن کمتر شود. اما اگر این سیستم به خوبی عمل نکند، ممکن است باعث اختلال در عملکرد موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

تعمیر این سیستم معمولا هزینه بالایی دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت تشخیص مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز، بدون تاخیر به تعمیرگاه مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است این ایراد و اشکال باعث آسیب به قطعات دیگر خودرو مانند انژکتور شود و هزینه تعمیر را بالاتر ببرد.

نشتی خلاء

اگر سیستم خلاء خودرو دچار مشکل شود، زمینه‌ساز روشن شدن چراغ چک خواهد شد. تکان خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور از نشانه‌های اصلی اختلال در عملکرد سیستم خلا است.

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات

ترموستات با کنترل جریان آب در گردش، دمای موتور را تنظیم می‌کند. اگر ترموستات از کار بیفتد، زمان داغ شدنِ آب موتور باز نمی‌شود و جلوی عبور آب به رادیاتور را می‌گیرد. این مسئله می‌تواند باعث خرابی جدی موتور خودرو شود. روشن شدن چراغ چک از نشانه‌‌های خرابی این قطعه مهم است.

نصب اشتباه دزدگیر خودرو

نصب نادرست دزدگیر از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو است. اگر دزدگیر به درستی نصب نشود، ممکن است کامپیوتر خودرو (ECU) آن را به عنوان یک خطای سخت‌افزاری تشخیص دهد و چراغ چک را روشن کند.

مشکل در سوخت خودرو

چنانچه به هر دلیلی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو مشکلی پیش بیاید یا سوخت بیش از حد بی‌کیفیت باشد، در این شرایط احتراق‌ داخل سیلندر خودرو ناقص و خارج از شرایط استاندارد خواهد بود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک است.

فرسودگی وایرها

وایرهای معیوب باعث برق دزدی ماشین و ایجاد اختلال در جرقه‌زنی شمع‌ها می‌شوند. هرگونه اختلال در این فرایند، احتراق نامنظم و ناقص را در پی دارد. این امر نیز باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود.

ایراد در سنسور MAF

سنسور جریان هوا یا (MAF) میزان هوایی را که به موتور وارد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور به کامپیوتر ماشین اطلاع می‌دهد که چقدر سوخت باید با هوا ترکیب شود تا بازدهی بهینه حاصل شود. اگر سنسور جریان هوا خراب شود، کامپیوتر ماشین در تنظیم مخلوط هوا و سوخت دچار مشکل خواهد شد. به همین خاطر ECU با روشن کردن چراغ چک به راننده اطلاع می‌دهد که مشکلی در عملکرد موتور وجود دارد.

اختلال در گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از قطعات حساس به شمار می‌رود و در صورت بروز نقص ممکن است عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. در مواقع نادر، روشن شدن چراغ چک می‌تواند با مشکل در گیربکس اتوماتیک مرتبط باشد.

روشن شدن چراغ چک و خاموشی ماشین

روشن شدن چراغ چک و خاموشی ماشین

روشن شدن چراغ چک و خاموش شدن ماشین گویای وجود مشکلات جدی در سیستم برق خودرو است. این مشکلات را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

مشکل در سیستم شارژ باتری

نقص در باتری و افت کارایی آن یکی از این موارد است که ارتباط مستقیم با مکانیسم شارژ شدن دارد. به عبارت دیگر اگر سیستم شارژ باتری مختل شود، باتری نیز به تدریج کارایی خود را از دست می‌دهد. این مشکل با روشن شدن چراغ چک و خاموشی ماشین نمایان می‌شود.

مشکل در سیستم احتراق

در بالا نیز اشاره کردیم که هرگونه نقص در سیستم احتراق می‌تواند به روشن شدن چراغ چک منجر شود. چنانچه این امر با خاموشی خودرو همراه باشد، مشکل در سیستم احتراق از دلایل اصلی خواهد بود.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

نقص در سیستم سوخت‌رسانی نیز به روشن شدن چراغ چک و خاموشی خودرو می‌انجامد. بد نیست اشاره کنیم سیستم سوخت‌رسانی شامل پمپ سوخت، مجاری انتقال بنزین و سنسورهای مربوطه می‌شود.

روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر

روشن شدن چراغ چک بعد از روشن کردن کولر با مشکلات زیر در ارتباط است:

مشکل در سنسورهای کولر

سیستم کولر خودرو سنسورهای متعددی دارد که اختلال در عملکرد هر کدام از آنها، می‌تواند روشن شدن چراغ چک را به دنبال داشته باشد. برخی از این سنسورها عبارتند از سنسور دما، سنسور سرعت فن و سنسور فشار مبرد.

مشکل در سیستم برقی کولر

کابل‌ها، رله‌ها، فیوزها و سوئیچ‌های کولر خودرو با گذشت زمان دچار استهلاک می‌شوند. اگر هر یک از این اجزا خراب شود، کامپیوتر خودرو با روشن کردن چراغ چک موضوع را به راننده اطلاع می‌دهد.

مشکل در سیستم کنترل کولر

ماژول کنترل کولر وظیفه مدیریت عملکرد آن و تنظیمات مرتبط را بر عهده دارد. اگر پس از روشن کردن کولر، چراغ چک نیز روشن می‌شود، احتمالا این قطعه خراب شده است.

روشن شدن چراغ چک در سرما

روشن شدن چراغ چک در سرما

روشن شدن چراغ چک در فصل سرما می‌تواند با مشکلات زیر در ارتباط باشد:

مشکل در سیستم شارژ باتری

باتری خودرو در معرض سرما، عملکرد ضعیف‌تری دارد و نمی‌تواند جریان کافی را برای سیستم‌های الکتریکی خودرو فراهم کند. وجود مشکل در سیستم شارژ باتری این امر را تشدید می‌کند. روشن شدن چراغ چک در فصل سرما و روزهای سرد سال نشانه‌ای از این موضوع است.

مشکل در سیستم جرقه زنی

آب و هوای سرد علاوه بر باتری، سیستم جرقه‌زنی و اجزایی مثل کوئل، وایر و شمع ماشین را نیز دچار چالش می‌کند. بنابراین، اگر در فصل زمستان با مشکل روشن شدن چراغ چک روبرو شدید، احتمالا سیستم جرقه‌زنی خودرو ایراد پیدا کرده است.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

هوای سرد روی عملکرد سیستم سوخت‌رسانی نیز تاثیر منفی می‌گذارد و روشن شدن چراغ چک در دماهای پایین می‌تواند نشانه‌ای از اختلال در سیستم سوخت‌رسانی باشد.

روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن

چنانچه بعد از بنزین زدن چراغ چک خودرو روشن شد، به احتمال زیاد سیستم سوخت‌رسانی ماشین مشکل پیدا کرده است و موارد زیر جزو دلایل اصلی هستند:

مشکل در سنسور سوخت

گاهی اوقات عملکرد سنسور خودرو در بخش سوخت‌رسانی دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند اطلاعات درستی را به کامپیوتر خودرو منتقل کند. روشن شدن چراغ چک پس از بنزین زدن از نشانه‌های خرابی و معیوب بودن این سنسور است.

مشکل در سیستم تهویه مخزن سوخت

برخی از خودروها به سیستم تهویه مخزن سوخت مجهز هستند. چنانچه عملکرد این سیستم به هر دلیلی نادرست باشد، چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

مشکل در سیستم بخار سوخت

مسئولیت مدیریت و کنترل بخار سوخت بر عهده یک سیستم اختصاصی است. خرابی این سیستم یا وجود هر گونه مانع، به روشن شدن چراغ چک خودرو منجر می‌شود.

روشن شدن چراغ چک در حال حرکت

روشن شدن چراغ چک هنگام حرکت دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

مشکل در سیستم انژکتور

انژکتورها وظیفه تزریق سوخت به داخل سیلندر موتور خودرو را بر عهده دارند. اگر یک یا چند انژکتور خراب شود، تعادل مخلوط سوخت و هوا بر هم می‌خورد و احتراق ناقص و نامنظم ایجاد می‌شود. در این حالت چراغ چک روشن خواهد شد.

مشکل در سیستم اشتعال

سیستم اشتعال یا احتراق اگر بنا به دلایل مختلف از شرایط نرمال خارج شود، باعث اختلال عملکرد موتور خواهد شد. بدیهی است که در این شرایط چراغ چک روشن می‌شود تا راننده نسبت به آن اطلاع پیدا کند.

مشکل در سیستم کنترل موتور

همان‌طور که قابل حدس است، سیستم کنترل موتور بر عملکرد صحیح آن نظارت می‌کند. هر نوع اختلال در عملکرد این سیستم روشن شدن چراغ چک را در پی خواهد داشت.

روشن شدن چراغ چک در سرعت بالا

روشن شدن چراغ چک هنگام حرکت با سرعت بالا، با موارد زیر ارتباط دارد:

مشکل در سیستم احتراق

حرکت با سرعت بالا مستلزم گاز دادن بیشتر و افزایش دور موتور است. این امر فشار بیشتری را به موتور خودرو تحمیل می‌کند و در دورهای خیلی بالا ممکن است فرایند احتراق دچار اختلال شود. هرگونه اختلال در این فرایند روشن شدن چراغ چک را به دنبال دارد.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

در سرعت‌های بالا سیستم سوخت‌رسانی نیز متحمل فشار مضاعفی می‌شود. این فشار مضاعف می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فرایند سوخت‌رسانی و در نهایت به روشن شدن چراغ چک ختم شود.

مشکل در توربوشارژر

شمار زیادی از خودروهای جدید به سیستم پرخوران (توربوشارژر و سوپرشارژر) مجهز هستند. در صورتی که عملکرد این سیستم به هر علتی با نقص مواجه شود، تعادل مخلوط سوخت و هوا بر هم خواهد خورد که نتیجه آن احتراق نامنظم و ناقص و روشن شدن چراغ چک است.

روشن شدن چراغ چک بعد از حذف کاتالیزور

کاتالیزور در مسیر گازهای خروجی قرار می‌گیرد و با جذب ذرات آلاینده خطرناک، از ورود آنها با جو جلوگیری می‌کند. با حذف کاتالیزور، سیستم تخلیه گازهای حاصل از احتراق یکی از اجزای اصلی خود را از دست می‌دهد و کامپیوتر خودرو دیگر داده‌های مربوطه را دریافت نمی‌کند. در این حالت با دستور ECU چراغ چک روشن می‌شود.

سنسورهای کاتالیزور

برای عملکرد بهینه، عملکرد کاتالیزور توسط سنسور اختصاصی مورد نظارت قرار می‌گیرد. با حذف کاتالیست، این سنسور داده‌هایی مغایر با شرایط تعریف‌شده به ECU ارسال می‌کند. کامپیوتر خودرو هم با توجه به این داده‌ها، کارکرد موتور را غیربهینه تشخیص داده و چراغ چک را روشن می‌کند.

تاثیر بر تعادل سوخت و هوا

با حذف کاتالیزور و ارسال داده‌های نادرست، تعادل مخلوط سوخت و هوا نیز بر هم می‌خورد و مصرف سوخت افزایش می‌یابد. در این شرایط ممکن است راننده با چراغ چک روشن روبرو شود.

نیاز به تنظیمات مجدد

به‌طور کلی حذف کاتالیزور خودرو در عملکرد سایر سیستم‌های الکترونیکی خودرو ایجاد اختلال می‌کند. از این رو، برای بازگشت به شرایط عادی باید تغییراتی را در سنسورهای مربوطه و کامپیوتر خودرو اعمال کرد. ذکر این نکته ضروری است که حذف کاتالیزور اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که خطراتی را به دنبال دارد و دریافت معاینه فنی خودرو را با مشکل مواجه می‌کند. ضمن اینکه عمر مفید خودرو و همچنین فروش ماشین نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن

روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن

اگر با روشن شدن فن خودرو چراغ چک نیز روشن شد، به احتمال زیاد در سیستم خنک‌کاری خودرو مشکلی وجود دارد. این مشکل می‌تواند با یکی از موارد زیر در ارتباط باشد.

مشکل در سیستم خنک کننده موتور

فن خودرو وظیفه دارد با هدایت جریان هوای تازه به سمت رادیاتور، آب را خنک کند. چنانچه فن دچار مشکل شود و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، کامپیوتر خودرو با روشن کردن چراغ چک خودرو به راننده هشدار می‌دهد.

مشکل در سیستم سنسورها

در برخی از خودروهای پیشرفته و امروزی‌تر، برای کنترل و اندازه‌گیری دما سنسورهای مخصوصی وجود دارد. هرگونه اختلال در عملکرد و خرابی این سنسورها می‌توان سبب روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

مشکل در سیستم الکترونیکی خودرو

به‌طور کلی سیستم الکترونیکی خودرو بر عملکرد خودرو و وظایف قسمت‌های مختلف نظارت دارد. سیستم خنک‌کاری در حقیقت یکی از زیرمجموعه‌های این سیستم محسوب می‌شود. اگر سیستم الکترونیکی در بخشی دچار مشکل شود، این احتمال وجود دارد که با روشن شدن فن، چراغ چک هم روشن شود.

روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن

روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن خودرو نیز می‌تواند با سیستم خنک‌کاری در ارتباط باشد.

مشکل در سیستم خنک کننده

اگر سیستم خنک‌کننده خودرو به هر دلیلی نتواند حرارت موتور را کاهش دهد و دمای آن به شکلی غیرمنتظره بالا برود، در این حالت چراغ چک روشن می‌شود.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

نقص در سیستم سوخت‌رسانی نیز می‌تواند موجب تولید حرارت بیش از حد شود. بنابراین، اگر بعد از گرم شدن خودرو چراغ چک روشن شد، مشکل در سیستم سوخت‌رسانی جزو دلایل احتمالی خواهد بود.

مشکل در سیستم احتراق

برخی مواقع مشکل در سیستم برق‌رسانی و اشتعال نیز باعث تولید حرارت بیشتر می‌شود. پس اگر چراغ چک خودرو پس از گرم شدن روشن شد، این مورد هم می‌تواند جزو دلایل باشد.

روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو

روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو همراه با آن نشان‌دهنده یک مشکل بسیار شدید است و باید آن را کاملا جدی بگیرید. رایج‌ترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

مشکل در سیستم احتراق خودرو

چنانچه سیستم احتراق از شرایط نرمال خارج شود و به درستی کار نکند، چراغ چک روشن و خودرو دچار لرزش‌های غیرعادی می‌شود.

خرابی شلنگ های ماشین

خوردگی، پارگی و شل‌شد‌گی شلنگ‌های مربوط به انتقال سوخت یا مایع خنک‌کننده رادیاتور و همچنین نقص در مجاری انتقال هوا، می‌تواند موجب اختلال در عملکرد موتور و باعث روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو شود.

مشکل در تسمه تایم و تایم موتور

تسمه تایم زمان‌بندی موتور را تنظیم می‌کند. تسمه تایم خراب با بر هم زدن زمان‌بندی، عملکرد نرمال موتور را از شرایط استاندارد خارج می‌کند و نتیجه آن روشن شدن چراغ چک خودرو همراه با لرزش‌های شدید است.

خطرات رانندگی با چراغ چک روشن

اگر روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراداتی خفیف مثل شل بودن درب باک خودرو یا کیفیت سوخت باشد، خطری متوجه راننده نیست. اما اگر این چراغ هشدار بنا به دلایلی دیگر روشن شده باشد، خطرات و مشکلاتی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • افزایش ایرادات و سخت شدن تشخیص مشکل واقعی
  • افت عملکرد و کارایی خودرو
  • بالا رفتن هزینه تعمیرات
  • صدمه دیدن موتور خودرو
  • افزایش احتمال تصادف
  • آلوده کردن محیط زیست

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

وقتی که روشن شدن چراغ چک ناشی از ایراداتی مثل خرابی مبدل کاتالیست، اختلال در عملکرد سنسور هوا، سنسور گاز، خرابی وایر شمع و مواردی از این دست باشد، شتاب خودرو افت می‌کند، چرا که هر کدام از این ایرادات به نوعی عملکرد موتور را به شکلی منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چشمک زدن چراغ چک

چشمک زدن چراغ خودرو نشان از وجود مشکل بسیار مهم و جدی است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. اگر هنگام رانندگی با این مشکل مواجه شدید، باید بلافاصله در حاشیه‌ای امن توقف کنید و با مراکز خدمات خودرویی تماس بگیرید.

خاموش کردن چراغ چک خودرو

برای رفع مشکل چراغ چک روشن، بهتر است به مراکز خدمات خودرویی مراجعه کنید. اگر پس از برطرف کردن ایراد، کماکان این چراغ روشن باقی می‌ماند، می‌توانید از راهکارهای زیر برای خاموش کردن آن استفاده کنید.

رانندگی طولانی با ماشین

گاهی مواقع رانندگی طولانی‌تر مشکلات خفیف‌تر را خود به خود برطرف می‌کند. ضمن اینکه ECU نیز دوباره تنظیم و چراغ چک روشن برطرف می‌شود.

قطع باتری

خارج کردن باتری از مدار و جدا کردن کابل منفی از ترمینال به مدت ۱۵ دقیقه، روش دیگری است که برای رفع چراغ چک روشن پیشنهاد می‌شود.

استفاده از کدخوان OBD

استفاده از کدخوان OBD

چنانچه با قطعی باتری مشکل چراغ چک روشن خودرو حل نشد، نوبت به استفاده از دستگاه کدخوان OBD می‌رسد. این دستگاه می‌تواند خطاهای موجود را بررسی و ایرادات را به‌طور دقیق اعلام کند. این دستگاه قیمت بالایی دارد و امکان خرید آن برای همه میسر نیست. ازاین‌رو با مراجعه به یک مرکز معتبر، از تکنسین و تعمیرکار درخواست کنید تا با دستگاه کدخوان OBD خطاها را بررسی و برطرف کند.

روشن و خاموش کردن ماشین

در مواقعی که روشن شدن چراغ چک خودرو ناشی از ایرادات نرم‌افزاری و خطاهای کوچک باشد، با خاموش و روشن کردن موتور می‌توان آن را برطرف کرد. این کار ساده حکم راه‌اندازی مجدد تلفن همراه را دارد و در بیشتر مواقع راهگشاست.

خطرات بی توجهی به چراغ چک روشن

نادیده گرفتن چراغ چک روشن، ممکن است با ایجاد خرابی‌ها و ایرادات بیشتر و بزرگ‌تر، هزینه‌های زیادی را به راننده تحمیل کند. برخی از این ایرادات عبارتند از:

خرابی در سیستم های خودرو

هر خودرویی متشکل از سیستم‌های متعدد است. بی‌توجهی به چراغ چک روشن، می‌تواند زمینه‌ساز خرابی این سیستم‌ها شود.

آسیب به موتور

چراغ چک شاید به خاطر وجود مشکلی بزرگ در سیستم خنک‌کاری موتور باشد. در این حالت بی‌اعتنایی به چراغ چک لحظه به لحظه میزان خسارت احتمالی را افزایش می‌دهد.

کاهش عمر مفید قطعات

روشن شدن چراغ چک شاید به دلیل نقص در سیستم احتراق باشد. در این شرایط فشار بیشتری به اجزای داخلی موتور تحمیل می‌شود که نتیجه آن افزایش استهلاک و کاهش عمر مفید قطعات است.

مشکلات ایمنی

شاید چراغ چک به علت وجود نقص در سیستم ترمز یا سیستم اگزوز روشن شود. بدیهی است رانندگی با خودرویی که ترمز یا اگزوز آن نقص دارد، می‌تواند به تصادف یا آتش‌سوزی منجر شود.

کدهای خطای دیاگ خودرو

کدهای خطای دیاگ خودرو

کدهای خطا ترکیبی از حروف و عدد هستند که در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شوند. این کدها برای اولین بار توسط انجمن مهندسان تهیه شد و خودروسازان ملزم شدند از این کدها استفاده کنند. این کدها به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

  • کدهای مربوط به سیستم آلایندگی، موتور و گیربکس با حرف P که مخفف Powertrain (سیستم) است، نمایش داده می‌شود.
  • حرف B که از کلمه Body یا بدنه خودرو گرفته شده، نشانگر اشکالات مربوط به سیستم روشنایی، کیسه هوا و سیستم تهویه مطبوع است.
  • حرف C که برگرفته از واژه Chassis (شاسی) است، برای نشان دادن ایرادات مربوط به سیستم تعلیق، فرمان الکتریکی و سیستم ترمز ضد قفل کاربرد دارد.
  • کدهای مرتبط با واحدهای الکترونیکی شبکه محلی دستگاه کنترل و سیم‌کشی نیز با حرف U نشان داده می‌شوند.

نحوه ثبت کدها در ECU

سیستم OBD II بر فعالیت‌های مرتبط با سیستم کنترل آلاینده‌‌های تبخیری، سیستم‌های جرقه‌زنی و سوخت‌رسانی، احتراق‌های نامنظم موتور، کاتالیزور، سیستم گردش دوباره گازهای خروجی اگزوز و سیستم تهویه محفظه میل‌لنگ را نظارت می‌کند. در صورتی که عملکرد هر کدام از این سیستم‌ها مختل شود، سیستم OBD II یک کد خطا ثبت می‌کند و چراغ چک موتور روشن می‌شود.

کارشناسی خودرو و بررسی چراغ چک

یکی از مواردی که هنگام کارشناسی خودرو به آن توجه می‌شود، بررسی چراغ‌های هشدار و روشن بودن چراغ چک است. ناگفته پیداست که اگر چراغ چک و یا سایر چراغ‌های هشدار روشن باشد، در گزارش درج می‌شود و قیمت خودرو افت پیدا خواهد کرد.

نتیجه گیری

روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در اکثر مواقع این چراغ به دلیل بروز مشکلات برقی کوچک روشن می‌شود. اما نکته مهم و ضروری اینکه اگر چراغ چک شروع به چشمک زدن کرد، باید بلافاصله در جایی مطمئن توقف کنید، چرا که نشانگر وجود مشکلی بزرگ در بخشی از خودرو است. به‌طور کلی برای کشف علت روشن شدن یا چشمک زدن چراغ چک، باید به مراکز خدمات خودرویی مراجعه کنید تا با بررسی کدهای خطا از طریق دستگاه عیب‌یاب، ایرادات موجود مشخص شود.

سوالات متداول

اگر چراغ چک خودرو روشن شد، چه کنیم؟

در این وضعیت با مراجعه با مرکز خدمات خودرویی و تعمیرگاه، علت روشن شدن چراغ چک را با دستگاه عیب‌یاب بررسی کنید.

آیا با روشن شدن چراغ چک، صدای عجیبی شنیده می‌شود؟

اگر روشن شدن چراغ چک همراه با صدای غیرعادی باشد، به احتمال قوی آسیبی فیزیکی در یکی از قسمت‌های حساس خودرو ایجاد شده است.

آیا چراغ چک چشمک می‌زند؟

بله، در شرایطی که ایراد موتور بسیار جدی باشد، چراغ چک شروع به چشمک زدن می‌کند.

چراغ چک موتور چه رنگی است؟

چراغ چک خودرو معمولا زرد رنگ است، اما در شرایط اضطراری و در برخی خودروها این چراغ قرمز می‌شود.

اگر چراغ چک موتور روشن شود، خودرو نیاز به تعمیر دارد؟

روشن شدن چراغ چک لزوما به معنای وجود خرابی و نیاز به تعمیر نیست. گاهی مواقع خطای موقت نرم‌افزاری می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود.

شایع‌ترین علت روشن شدن چراغ چک موتور چیست؟

رایج‌ترین علت روشن شدن چراغ چک، مخصوصا در خودروهای داخلی، خرابی سنسور اکسیژن است.

چگونه می‌توان تشخیص داد که روشن شدن چراغ چک، نشان‌دهنده مشکلی جدی است؟

هر موقع چراغ چک چشمک بزند یا به رنگ قرمز دربیاید، به معنای این است که مشکلی جدی در خودرو وجود دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور