چری تیگو ۸ پلاس؛ فرزند تازه مدیران خودرو

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ چری تیگو ۸ پلاس؛ فرزند تازه مدیران خودرو

چری تیگو ۸ پلاس یک کراس اوور شاسی بلند مید-سایز است که نسل اول آن از سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی چری راهی بازار شد که البته این خودرو با عنوان چری تیگ پرو نیز معرفی می‌شود. از تابستان ۹۸ اخباری به گوش رسید که نسل اول این خودرو به زودی توسط شریک ایرانی چری یعنی مدیران خودرو به بازار داخل وارد می‌شود. اما این اخبار صرفا در حد شایعه ماند تا اینکه اخیرا گفته شده پس از ارائه مدل جدید تیگو ۸ پلاس، نظر مدیرانی‌ها نیز به سمت محصول جدید متمایل شده و پرونده نمونه قدیمی این خودرو برای همیشه از روی میز مدیران خودرو کنار رفته است.

بازار خرید و فروش خودرو کارکرده چری در بازار ایران تا حدی پر رقابت است. از این رو این امکان نیز وجود دارد که چری تیگو ۸  پلاس یا تیگو ۸ پرو به زودی وارد بازار داخلی شود.

درباره چری تیگو ۸ پرو

چری تیگو ۸ در سال ۲۰۱۸ و تیگو ۸ پلاس در سال ۲۰۱۹ به بازار چین معرفی شد و از همان آغاز ورودش مشتریان را جذب خود کرد. حضور پرقدرت شاسی بلند جدید چری در سال ۲۰۲۰ هم ادامه یافت و ۱۳۶ هزار دستگاه فروش داشت. فروش کل محصولات چری در چین ۴۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته میلادی بود که ۳۰ درصد از آن سهم تیگو ۸ است.

چری تیگو ۸ در اولین سالی که به چینی‌ها معرفی شد، ۵۰ هزار دستگاه به فروش رفت و در سال ۲۰۱۹ و با معرفی مدل پلاس، آمار فروش این شاسی بلند به ۱۱۶ هزار دستگاه رسید. فروش چری تیگو ۸ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ دو برابر سال ۲۰۲۰ است و مشتریان چینی ۳۶ هزار دستگاه از این خودرو را خریداری کرده‌اند.

بازار خودرو چین به دلیل حضور برندهای مختلف چینی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی یکی از متنوع‌ترین بازارها است و خریداران برای انتخاب خودرو شاسی بلند ۳۵۰ گزینه پیش رویشان دارند و چری تیگو ۸ با فروش فوق‌العاده‌اش در سال ۲۰۲۰، رده نوزدهم را در بین شاسی بلندها و کراس اوورها به خود اختصاص داده است. چری تیگو ۸ می‌تواند یکی از خودروهایی باشد که به زودی توسط مدیران خودرو به ایرانی‌ها معرفی می‌شود.

رونمایی از موتور جدید چری تیگو ۸

سال گذشته چری تیگو ۸ پلاس با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ به عنوان خودرو رده بالا و پرچمدار این برند چینی معرفی شد. حالا، چری خبر استفاده از پیشرانه جدیدی را در این خودرو اعلام کرده است.

پیشرانه توربوشارژ جدید چری تیگو ۸ پلاس بزرگ‌تر شده و از ۱.۶ لیتر به ۲ لیتر افزایش پیدا کرده. این موتور از سری Kunpeng و دارای فناوری TGDI است. با استفاده از این فناوری، قدرت موتور افزایش می‌یابد و در عین حال سوخت کمتری مصرف می‌کند و می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت کند.

قدرت موتور ۲ لیتری توربوشارژ این شاسی بلند چینی ۲۵۸ اسب بخار و گشتاور آن ۴۰۰ نیوتن متر است.

 ظاهر لوکس تیگو ۸ پلاس

طراحی ظاهری تیگو 8 پلاس

هر دو کراس اوور جدید کمپانی چری که با پسوند پلاس راهی بازار شده‌اند، از یک زبان طراحی مشترک بهره برده و ظاهری نزدیک به همدیگر را ارائه می‌دهند. تیگو ۷ و ۸ پلاس برخلاف گذشته از برخی المان‌های طراحی پیچیده و نه‌چندان عامه‌پسند خود فاصله گرفته و سعی کرده‌اند تا نمایی ساده و در عین حال مجلل‌تر از گذشته را به نمایش بگذارند؛ بدین ترتیب فاصله طراحی خود را با محصولات اروپایی به حداقل رسانده و می‌توانند سلایق مشتریان سراسر جهان را به سوی تولیدات چری نزدیکتر کنند؛ به ویژه در بازارهایی که رقابت در آنها بسیار شدید است، این حرکت چری می‌تواند به محبوبیت بالاتر تولیدات آن منجر شود.

چری تیگو ۸ در بازار ایران به عنوان یک کراس اوور صفرکیلومتر رقیب کمتری را پیش روی خود دارد و فعلا از لحاظ ظاهری به راحتی قادر به جلب نظر مشتریان خواهد بود. البته باید ببینیم در آینده و احتمالاً با آزادسازی واردات خودرو و همچنین ارائه مدل‌های مونتاژی جدیدتر در این کلاس، نظر مشتریان بیشتر به سمت کدام محصولات جلب خواهد شد.

به طور کل و فارغ از این مسائل، به دلیل بهره‌مندی از چراغ‌های کشیده با حالتی خشن و اسپرت به همراه جلوپنجره زیبا و طرح سه‌بعدی سپر، باید گفت که چهره تیگو ۸ پلاس کاملا مطلوب از آب درآمده و عیب و ایراد خاصی در آن به چشم نمی‌خورد.

پروفیل جانبی تاکید خاصی بر عضلانی بودن دارد و خود را به عنوان یک محصول خوش‌فرم در معرض دید قرار می‌دهد. نمای پشت نیز ظاهری متقاعدکننده را به نمایش گذاشته و با وجود المان‌هایی همچون دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ به همراه خروجی‌های اگزوز کرومی و چراغ‌های کشیده با گرافیک داخلی متناسب، کاملا متعادل و قابل قبول جلوه می‌کند.

بالچه روی شیشه عقب به همراه نوارهای کرم‌رنگ اطراف پنجره‌های کناری، از دیگر شاخصه‌های ظاهری چری تیگو ۸ پلاس به شمار می‌آیند.

در مجموع باید گفت که چهره این کراس‌اوور چینی از شاخصه‌های مدرن امروزی بهره برده و به راحتی می‌تواند نظر مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب سازد.

طراحی داخل مجلل و آینده نگرانه

طراحی داخلی تیگو 8 پلاس

طراحان داخلی چری داشبوردی بسیار مدرن و زیبا را برای پرچمدار تولیدات کمپانی متبوع خود به روی کاغذ ترسیم و آن را در واقعیت به اجرا درآورده‌اند. از جمله شاخصه‌های مهم داشبورد می‌توان به نمایشگر یکپارچه با صفحه آمپر دیجیتال اشاره کرد که خصوصیتی بسیار مدرن به شمار آمده و در کنار دریچه‌های تهویه سراسری روی داشبورد، نمایی کاملا جذاب و امروزی را به کابین این خودرو اضافه کرده است.

بهره‌مندی از پنل لمسی کنترلگر تهویه روی کنسول میانی و طراحی بسیار زیبای اهرم تعویض دنده نیز از دیگر ویژگی‌های مدرن نمای داخلی تیگو ۸ پلاس به شمار می‌روند. قسمت‌های پرلمس داشبورد و رودری‌ها با چرم مصنوعی پوشش داده شده و طرح زیبای الماسی شکل روکش‌های صندلی هم جلوه جذابی به کابین این خودرو بخشیده است.

تیگو۸ پلاس یک خودروی هفت نفره بوده و بدین ترتیب خانواده‌های پرجمعیت می‌توانند از این محصول چینی حداکثر بهره را ببرند. در باب کیفیت متریال داخلی نیز باید گفت که این محصول نسبت به تولیدات قدیمی‌تر چری از مرغوبیت بالاتری برخوردار بوده و به سهولت می‌تواند رضایت نسبی مالکان ثروتمند خود را به دست آورد.

مشخصات فنی تیگو ۸ پلاس

چری Tiggo 8 plus در بازار چین با دو موتور ۱.۵ و ۱.۶ لیتری توربوشارژ به دست مشتریان رسیده است. موتور ۱.۵ لیتری که پیش از این در سایر تولیدات چری موجود در ایران نیز به خدمت گرفته شده بود، قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن را به‌واسطه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه به سمت چرخ‌های جلو ارسال کند.

همچنین موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ نیز معادل ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. این پیشرانه با یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه کوپل شده و معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت می‌سوزاند. حداکثر سرعت مدل ۱.۶ لیتری به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و شتاب صفر تا صد احتمالی آن نیز معادل ۱۰ تا ۱۱ ثانیه برآورد می‌شود.

باید منتظر ماند و دید که درنهایت شرکت مدیران خودرو کدام‌یک از این پیشرانه‌ها را در محصول جدید خود به خدمت خواهد گرفت. واضح است که موتور ۱.۶ لیتری برای این خودروی خو‌ش‌هیبت گزینه بهتری خواهد بود.

در زمان نگارش این مقاله خبری رسمی از تیگو ۸ پلاس مدیران خودرو در دسترس نیست اما می‌توان حدس زد که آپشن‌های زیر در این خودرو موجود باشد:

کروز کنترل، روکش صندلی‌های چرمی، گرمکن برای صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و سانروف، تنظیمات برقی صندلی‌های جلو، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور فشار باد تایر، نویگیشن، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، شش عدد کیسه هوا.

نمای عقب تیگو 8 پلاس

سخن آخر

چری تیگو ۸ پلاس یکی از باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین شاسی بلندهای جدید چینی است که حضور آن در ایران قطعاً موجب تب‌وتاب بیشتر بازار شاسی بلندهای شهری خواهد شد و احتمالاً تلنگری به بازار کراس اوورهای کره‌ای دست‌دوم نیز خواهد زد .

اما با این حال قیمت تمام‌شده این محصول در ایران بسیار مهم است و باید ببینیم که درنهایت مدیران خودرو چه بهایی را برای این بلندبالای چینی در نظر می‌گیرد. مطمئنا اگر قیمت نهایی چری تیگو ۸ در ایران حساب شده و منطقی باشد، باید منتظر موفقیت چشمگیر آن در بازار کشورمان بود.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45