بررسی مشخصات فنی کادیلاک اسکالید V مدل ۲۰۲۳

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی کادیلاک اسکالید V مدل ۲۰۲۳

اسکالید (Escalade) پاسخ واضح اما عجولانه جنرال موتورز به لینکلن نویگیتر (Navigator) ‌شرکت فورد و رقبای خارجی چون مرسدس بنز کلاس G و لکسوس LX در اوایل قرن ۲۱ بود. اگرچه این خودرو در مدت زمانی محدود وارد بازار شد و ایرادهای بسیاری داشت، اما اعتبار نام کادیلاک موجب شد تا این محصول سوپر لوکس از کلاس شاسی بلندهای فول سایز (سایز بزرگ) با استقبال خوبی مواجه شود.

امروز کادیلاک، نسل پنجم اسکالید را با کد شناسایی GM T1XX بر خط تولید دارد که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد. با ورود شاسی بلند سوپر لوکس جیپ گرند واگونییر به خیابان‌های آمریکای شمالی از سوی کرایسلر، رقابت برای جنرال موتورز و فورد بسیار دشوار شده است اما نسل پنجم اسکالید با کد شناسایی V، به عنوان قدرتمندترین خودرو این کلاس معرفی شده و به این سادگی‌ها سر تعظیم فرو نمی‌آورد.

مزایا و معایب

+ قدرتمندترین خودرو در کلاس جهانی

+ طراحی منحصر به فرد و شناخته شده

+ اعتبار و جایگاه برند

+ ارائه سطح قابل توجهی از قوای فنی و لوکس‌گرایی

+ ویژگی‌های برتر در برابر قیمت رقابتی

+ تمایز ظاهری بسیار زیاد با نسخه‌های معمولی

_ نیازمند به ارتقا بیشتر تجهیزات داخلی برای رقابت با جیپ گرند واگونییر

مشخصات فنی

نسل پنجم اسکالید در دو تریم معمولی و ECV (نسخه محور بلند) به تولید می‌رسد که با پیشرانه‌های ۶.۲ لیتری L87 V8 یا ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی توربو دیزل LM2 ساخت شرکت دورامکس دیزل جنرال موتورز به همراه گیربکس ۱۰ سرعت اتوماتیک 10L80 به بازار عرضه می‌شوند. اگرچه پیشرانه L87 V8 بسیار قدرتمند است اما این بالاترین رده پیشرانه قابل سفارش نیست.

شرکت کادیلاک نزدیک به دو دهه است که سری خودروهای عملکرد محور اختصاصی خود را با نشان تجاری V روانه بازار می‌کند. این موضوع در مورد اسکالید نسل پنجم نیز صدق کرده و از این رو نسخه اسکالید V به قدرتمندترین پیشرانه در میان شاسی بلندهای سوپر لوکس بازار جهان مجهز است. پیشرانه به کار رفته در این مدل اسکالید، نسخه ۶.۲ لیتری LT4 V8 مجهز به سوپرشارژر ۱.۷ لیتری برند ایتن (Eaton) است که از قضا ویژه شورولت کوروت C7 Z07 طراحی شده بود. این پیشرانه نسخه ارتقا یافته پیشرانه LS9 از خانواده مشهور پیشرانه‌های LS جنرال موتورز به حساب می‌آید و به اندازه‌ای پیشرفته و توانمند است که در بسیاری از خودروهای عملکرد محور ساخت برندهای مختلف جنرال موتورز، از جمله کامارو ZL1 و کادیلاک CT5-V Blackwing استفاده شده است.

نکته بارز این پیشرانه، استفاده از سوپرشارژر کوچک‌تر در مقایسه با سوپرشارژر استاندارد به کار رفته در کوروت C7 Z06 (۱.۷ در برابر ۲.۳ لیتر) است اما به دلیل کوچک‌تر بودن این مجموعه، بوست (فشار تولیدی سوپرشارژر یا توربوشارژر) نهایی تولیدی آن اندکی کمتر است، اما در عوض به مراتب سریع‌تر تولید شده و این موضوع واکنش بسیار تیزتر پیشرانه به پدال گاز را به همراه دارد. همچنین با ۶۸۲ اسب بخار قدرت خروجی، این قدرتمندترین نسخه از پیشرانه LT4 V8 تولیدی جنرال موتورز است که برای اسکالید V برگزیده شده تا عنوان‌ قدرتمندترین شاسی بلند سوپر لوکس جهان (حتی قدرتمندتر از بنتلی بنتایگا) را با خود یدک بکشد.

نه تنها گیربکس به کار رفته در نسخه V اسکالید همچنان همان نمونه ۱۰ سرعت اتوماتیک مشترک با سایر نمونه‌ها است، بلکه نسخه V‌ نیز در دو نمونه استاندارد و ESV نیز به تولید می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم-V8

حجم موتور

۶.۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۸ / ۱۶

تنفس موتور

سوپرشارژر
قدرت

۶۸۲ اسب بخار

گشتاور

۸۸۵ نیوتون.متر
گیربکس

۱۰ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

۴.۴ ثانیه

سرعت

۲۱۲ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)
مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی بلند فول سایز سوپر لوکس
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۸۲ میلی‌متر

عرض

۲۰۵۷ میلی‌متر
ارتفاع

۱۹۴۶ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۰۷۱ میلی‌متر
وزن خالص

۲۶۴۱ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ و ۷ نفر (محور کوتاه و محور بلند)
ظرفیت صندوق

۲۰۶۴ لیتر

حجم مخزن سوخت

۹۱ لیتر
قطر رینگ

۲۲ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای خارجی کادیلاک اسکالید V مدل ۲۰۲۳

اسکالید نسل اول بر پلتفرم GMT400 جنرال موتورز، یعنی همان پلتفرم مشترک با شورولت تاهو، سابربن، سیلورادو، اولانچ، جی‌ام‌سی یوکان و هامر H2 بنا شد. در نتیجه یک خودرو شاسی بلند مخصوص آفرود با تزئینات و اضافات مناسب برای کلاس لاکچری بود. از این رو فرصت چندان زیادی برای رقابت با بهترین‌های کلاس خود نداشت، هرچند که از دیدگاه قیمت نهایی برای خرید خودرو به سرعت بر بازار چیره شد.

انقلاب در خانواده اسکالید از نسل سوم (GMT900) آغاز شد و اگرچه از دیدگاه پلتفرم همچنان با خودروهای نام برده شده دوران خود یکی بود، اما طراحی آن به گونه‌ای تغییر یافت که دیگر کسی آن را به یک خانواده رایج از برند جنرال موتورز نسبت نمی‌داد. کادیلاک حالا به یک محصول کاملا مجزا و منحصر به فرد بدل شده بود که لوکس‌گرایی آن بسیار بارز بود.

اگر نسل چهارم (GMT K2XL) اسکالید را نسخه بالغ نسل سوم بدانیم، پس باید نسل پنجم (GM T1XX) را اسکالیدی کاملا نو و جدید بخوانیم که به واقع نیز همین‌طور است. طراحی جعبه‌ای خودرو به خوبی حفظ شده، اما جلوپنجره آن به همراه چراغ‌های باریک‌، به سمت بالای کاپوت کشیده شده است. ابعاد بزرگ جلوپنجره و سیستم روشنایی در روز LED عمودی قرار گرفته در دو طرف خودرو و در اتصال با یکدیگر، از نمای جلویی اسکالید یک دیوار بزرگ و یک صورت کاملا خشمگین می‌سازد. نمای پشت نیز پیرو نسل چهارم، از چراغ‌های تمام LED عمودی بزرگ اما باریک‌تر بهره می‌گیرد.

ظاهر نسل پنجم تغییرات بسیاری به خود دیده است. هر چند این تغییرات ساده و تقریبا غیر قابل تشخیص به نظر می‌رسند، اما به سادگی نسل پنجم را از نسل چهارم (مخصوصا در نمای جلو) متمایز می‌کنند. مهم آن است که تمایز میان سری V این خودرو با نسخه‌های معمولی به اندازه‌ای زیاد است که به هیچ وجه نیازی به توضیح و توصیف نسخه V نیست چرا که همه تریم‌های کرومی در این خودرو به تریم‌های مشکی تغییر یافته است. جلوپنجره متفاوت، چهار سر اگزوز مستقل، ترمز‌های شش پیستون برند برمبو ایتالیا در محور جلو با کالیپرهای قرمز و ریم‌های ۲۲ اینچ آلیاژی با طراحی منحصر به سری V نیز سایر تفاوت‌های عمده و مهم با سری معمولی محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

نمای داخلی کادیلاک اسکالید V مدل ۲۰۲۳

نمای داخلی اسکالید همانند آنچه همواره در تمرکز و تاریخچه برند بود، ساده، هوشمند و بسیار مینیمال و البته بسیار آینده‌گرا است. تا پیش از حضور جیپ گرند واگونییر، به جرات هیچ خودرو همکلاس دیگر اسکالید از مزیت چیدمان و طراحی چنین زیبا بهره نگرفته بود. حالا با حضور سوپر لوکس‌های برند جیپ، این رقابت برای اسکالید بسیار دشوارتر شده است.

بارز‌ترین ویژگی‌های نمای داخلی اسکالید V سیستم تنظیم کیفیت سواری نسل چهارم کادیلاک با نام Magnetic Ride Control 4 مجهز به تعلیق بادی تنظیم پذیر با ستاپ مخصوص به نسخه V، قابلیت تنظیم ارتفاع، حالت رانندگی V با تاثیر بر سیستم تعلیق و سیستم اگزوز، تریم تزئیناتی V در نمای داخلی، تریم تزئیناتی داخلی پلاتینیوم و چوب، روکش چرم طبیعی برای تمام صندلی‌ها، گرم‌کن و سرد‌کن تمامی صندلی‌ها به همراه ماساژور برای صندلی‌های جلو، سیستم نمایشگر یکپارچه عظیم ۳۸ اینچی لمسی منحصر به برند کادیلاک، سیستم صوتی باکیفیت برند AKG با ۳۶ بلندگو و سیستم کمک راننده Super Cruise است.

نتیجه‌ گیری

نمای پشتی کادیلاک اسکالید V مدل ۲۰۲۳

کادیلاک اسکالید V یک شاسی بلند سوپر لوکس با ویژگی‌های فنی یک اسپرت کوپه تیز و بز و خروارها آپشن‌های رفاهی و ایمنی است. با داشتن عنوان لوکس‌ترین شاسی بلند جنرال موتورز و قدرتمندترین خودرو این کلاس در جهان، این ویژگی‌ها چندان ارزان به دست نمی‌آیند.

کادیلاک اسکالید V مستقیما در مقابل رقبایی چون مرسدس بنز G63 AMG، بی ام و آلپینا X7، لندروور رنج روور SV، آئودی Q7 و لینکلن نویگیتر قرار می‌گیرد و قیمت ابتدایی برابر با ۱۵۰ هزار دلار دارد. با این اوصاف از تمامی رقبای اروپایی هم کلاس و هم رده خود ارزان‌تر و در عین حال توانمندتر است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی