متوسط کارکرد خودرو و نقش آن در قیمت‌گذاری و فروش

۹ اسفند ۱۴۰۱ متوسط کارکرد خودرو و نقش آن در قیمت‌گذاری و فروش

هنگام خرید خودرو کارکرده باید بسیاری از شاخصه‌های ظاهری و باطنی ماشین را در نظر گرفت تا بتوان انتخابی مطلوب در این زمینه انجام داد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر سلامت و صحت ماشین‌های دست دوم، متوسط کارکرد خودرو در طول هر سال است که به عنوان یک معیار بسیار مهم در تعیین قیمت خودرو کارکرده و میزان استهلاک آن به شمار می‌رود.

بنابراین میانگین کارکرد سالیانه خودرو و به طور کلی میانگین کارکرد ماشین در طول سال‌های بعد از تولید، جزو حیاتی‌ترین عوامل تشخیص سالم بودن ماشین و همچنین میزان استهلاک و هزینه‌های نگهداری آن در آینده محسوب می‌شود که باید حتما در هنگام خرید به آن توجه شود.

 متوسط کارکرد خودرو چیست؟

 متوسط کارکرد خودرو 2

به طور خلاصه باید گفت که میزان پیمایش مسافت توسط یک خودرو در بازه‌های زمانی مشخص (معمولاً یک ساله) به عنوان متوسط کارکرد خودرو شناخته می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید متوسط کارکرد خودرو شما چقدر است، باید ابتدا سوئیچ ماشین را باز کنید تا جلو آمپر روشن شود. آن وقت عدد مشاهده شده در قسمت کیلومتر شمار را بر سال‌های عمر ماشین‌تان تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر خودروی شما پنج سال عمر دارد و عدد کیلومتر شمار آن برابر ۱۵۰ هزار کیلومتر است، متوسط کارکرد سالیانه خودروی شما چیزی حدود ۳۰ هزار کیلومتر خواهد شد.

میانگین کارکرد سالیانه خودرو چقدر باید باشد؟

شاید نتوان به طور دقیق از یک رقم مشخص به عنوان متوسط کارکرد خودرو در هر سال نام برد و آن را یک معیار دقیق برای تشخیص میزان سلامت اتومبیل دانست. اما بر اساس آمارهای برخی سازمان‌های مرتبط با امور ترافیک در سطح بین‌الملل، گفته شده که میانگین کارکرد بیشتر خودروها در طول یک سال چیزی مابین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر است. بنابراین اگر ماشین شما در هر سال این میزان مسافت را پیموده، می‌توان گفت که کارکرد معمولی دارد.

اگر متوسط کارکرد خودرو از ۲۰ هزار کیلومتر در سال کمتر باشد، می‌توان به آن لقب کم‌کار داد و برعکس اگر کارکرد خودرو چیزی بیش از ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال باشد، می‌شود ادعا کرد که ماشین کمی بیش از حد معمول کارکرده و استهلاک آن افزایش داشته است.

واضح است که هرچه اختلاف کارکرد یک خودرو با رقم گفته شده در بالا بیشتر باشد، میزان کم‌کار یا پرکار بودن آن نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

عوامل اثرگذار بر عمر خودرو

عوامل مختلف و متنوعی وجود دارند که بر عمر مفید خودروها اثر می‌گذارند‌. از میانگین کارکرد ماشین گرفته تا وضعیت سرویس و نگهداری، شرایط رانندگی، جاده‌هایی که خودرو در آن بیشتر رفت‌وآمد داشته، کیفیت ساخت، قطعات فنی موتور و گیربکس، متریال بکار گرفته شده در ساخت خودرو و…، همگی جزو فاکتورهای اثرگذار بر عمر خودرو محسوب می‌شوند.

نحوه تولید موتور خودرو

نحوه ساخت موتور خودرو و گیربکس و همچنین کیفیت متریال به کار رفته در تولید این دو بخش، تاثیر بسیار زیادی روی عمر مفید ماشین شما خواهد داشت. به عنوان مثال در بازار ما کیفیت مونتاژ و همچنین متریال به کار رفته در ساخت موتور و گیربکس رنو ال ۹۰ بسیار بالاتر از پیشرانه و جعبه دنده پراید است؛ بنابراین می‌بینیم که عمر مفید بخش فنی ماشین ال ۹۰ نسبت به پراید و حتی محصولاتی همچون سمند یا پژو پارس بالاتر است و باعث شده که ال۹۰ علی‌رغم بسیاری از کمبودها، به دلیل کیفیت ساخت بالا و طول عمر مناسب همچنان مورد توجه مشتریان ایرانی قرار داشته باشد.

نحوه رانندگی با خودرو

رانندگی پرشتاب

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که روی عمر خودرو تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، نحوه رانندگی با آن است. به عنوان مثال فرض کنید شما هیچ وقت به موتور ماشین فشار نمی‌آورید و همیشه با یک سرعت و شتاب منطقی حرکت می‌کنید.

اما دوست شما همیشه به صورت پرشتاب رانندگی می‌کند و دور موتور را بالای ۴۰۰۰ دور در دقیقه نگه می‌دارد. در این شرایط فشار بسیار بیشتری روی قطعات حساس موتور خودرو مثل رینگ پیستون، شاتون ها و سوپاپ‌ها وارد می‌شود.

از سوی دیگر سیستم کلاچ و گیربکس نیز تحت فشار مضاعف قرار می‌گیرد. اگر متوسط کارکرد خودروی شما و دوستتان یکسان باشد، قطعاً عمر مفید ماشین شما بسیار بیشتر خواهد بود؛ چراکه ماشین دوست شما همیشه تحت فشار بوده و در نتیجه قطعات موتور، گیربکس، جلوبندی، لاستیک‌های آن بسیار زودتر دچار استهلاک و فرسودگی می‌شوند و بنابراین خیلی زودتر از ماشین شما نیاز به تعمیر و سرویس اساسی پیدا خواهند کرد.

نحوه رسیدگی به خودرو

همه ما می‌دانیم که خودروها نیاز به سرویس و نگهداری دارند و معمولاً این کار را هم انجام می‌دهیم. اما نحوه رسیدگی به خودرو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مثلا اگر شما مقید باشید که سرویس‌های دوره‌ای خودرو را سر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد انجام دهید، آن وقت عمر ماشینتان و به‌ویژه عمر موتور آن بسیار بیشتر از ماشینی خواهد بود که سرویس‌های دوره‌ای را هر ۱۰ یا ۱۵ هزار کیلومتر انجام می‌دهد. بنابراین نحوه رسیدگی به ماشین، یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر عمر مفید خودرو به حساب می‌آید.

تعویض به موقع روغن موتور

به جرأت می‌توان گفت که روغن موتور خودرو تمیز از جمله مهم‌ترین عوامل سالم ماندن پیشرانه به شمار می‌رود. پس اگر مالک روغن ماشین خود را سر موقع و یا حتی زودتر تعویض کند، قطعا دوام فنی خودرو بسیار بالاتر خواهد بود.

البته اگر کیفیت ساخت موتور و سطح کیفی قطعات آن بالا نباشد، شاید تعویض به موقع روغن موتور نیز نتواند عمر آن را افزایش دهد اما به طور کل تعویض به موقع روغن یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های افزایش طول عمر خودرو محسوب می‌شود که همه رانندگان باید به آن توجه کنند. لازم به تاکید نیست که تعویض فیلتر روغن خودرو در هر بار سرویس روغن کاملا ضروری بوده و واجب است که مالکان خودروها به این نکته هم توجه کافی نشان دهند.

تنفس موتور

نوع تنفس موتور نیز در میزان دوام فنی خودرو تاثیر زیادی دارد. در حال حاضر سیستم مکش موتور خودرو یا به‌ صورت اتمسفریک ساخته می‌شود و یا از توربوشارژ استفاده می‌کند. در حالت اتمسفریک موتور خودرو بدون استفاده از هیچ سامانه کمکی هوای محیط را به درون خود می‌کشد و از آن برای تولید انرژی و سوزاندن سوخت استفاده می‌کند.

اما در موتورهای توربوشارژ به منظور تولید توان خروجی بیشتر، از توربین‌هایی موسوم به توربوشارژر استفاده می‌شود. سامانه توربوشارژ هوای فشرده و با چگالی بیشتری را به درون موتور ارسال می‌کند که در نتیجه قدرت خروجی پیشرانه به حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. اما این افزایش توان از سویی با افزایش استهلاک بخش فنی موتور همراه است و می‌تواند طول عمر خودرو را کاهش دهد.

به‌ویژه در کشور ما که ساخت استاندارد برای موتورهای توربوشارژ به راحتی پیدا نمی‌شود، این مسئله تا حدی بغرنج‌تر است و معمولا مالکان خودروهای توربو همیشه دغدغه پیدا کردن سوخت مناسب برای ماشینشان را دارند.

بنابراین نوع تنفس خودرو می‌تواند تاثیر زیادی روی عمر مفید موتور و دوام فنی ماشین داشته باشد. اگر یک ماشین کم استهلاک با طول عمر بالا می‌خواهید، ماشین‌های تنفس طبیعی نظیر آنچه در اکثر خودروهای داخلی مشاهده می‌کنیم، می‌توانند گزینه بهتری نسبت به نمونه‌های توربوشارژ که امروز عمدتا در ماشین‌های چینی مونتاژی دیده می‌شود، محسوب خواهند شد.

چرا میانگین مسافت پیموده شده خودرو در سال مهم است؟

آیا مسافت پیموده شده خودرو صرفا یک عدد است که روی صفحه آمپر نقش می‌بندد و نیازی نیست که به آن توجه کنیم؟! واضح که مسافت پیموده شده تنها یک عدد نیست.

با توجه به توضیحاتی که تاکنون ارائه داده‌ایم قطعاً متوجه شده‌اید که میزان کارکرد خودرو و مسافت پیموده شده توسط آن یکی از مهم‌ترین عوامل تشخیص میزان صحت و سلامت آن به حساب می‌آید و باید به تعیین کارکرد واقعی پیش از نوشتن قولنامه ماشین کاملاً توجه نشان داد؛ چرا که متوسط کارکرد خودرو علاوه بر تاثیر روی هزینه‌های نگهداری در آینده، روی قیمت ماشین دست دوم هم بسیار تاثیر گذار است.

بنابراین با دانستن عدد دقیق مسافت پیموده شده می‌توان ماشین‌های دست دوم را با قیمت عادلانه و منطقی خریداری و از بروز ضررهای مالی جلوگیری کرد.

هنگام بررسی وضعیت خودرو مفید است

همان‌طور که اشاره شد مسافت پیموده شده تا حد زیادی وضعیت کلی خودرو را نشان می‌دهد؛ به نحوی که اگر این میزان رقم کیلومتر شمار خودرو بالاتر از حد متوسط باشد، می‌توان گفت وضعیت خودرو چندان مناسب نیست و احتمالا با هزینه‌های فنی زیادی در آینده نزدیک مواجه خواهد شد. اما اگر فاصله پیموده شده واقعی خودرو پایین‌تر از حد متوسط باشد، می‌توان گفت که ماشین کم‌کار است و فعلا نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی و دردسرهای نگهداری فنی نخواهد داشت. بنابراین هنگام فروش ماشین و دوری از دردسر و درگیری با خریدار، باید به این موضوع دقت کنید.

تعیین‌ کننده هزینه بیمه

درست است که در کشور ما متوسط کارکرد تاثیری در هزینه بیمه ندارد، اما جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای دنیا بعضی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه برای خودروهای کم‌کارکرد تخفیف‌های زیادی در نظر می‌گیرند. به‌ویژه در مواقعی که هزینه بیمه سالانه خودرو نسبتا بالا است، این مورد کمک زیادی به کاهش هزینه نگهداری از ماشین خواهد کرد.

رابطه اسب بخار و متوسط کارکرد خودرو هنگام خرید ماشین دست دوم

همان‌طور که اشاره شد پیش از خرید ماشین دست دوم باید حتماً متوسط کارکرد خودرو را مد نظر قرار داد. اما یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند پیش از خرید ماشین مورد توجه قرار گیرد، رابطه بین اسب بخار و متوسط کارکرد خودرو در میزان استهلاک فنی است.

به عنوان مثال دو خودرو را در نظر بگیرید که یکی ۱۰۰ اسب بخار توان دارد و ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده اما دیگری ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مسافت مشابهی با آن طی شده است.مسلما موتور پرقدرت ۵۰۰ اسب بخاری طی ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد استهلاک بیشتری را متحمل شده، به قطعات حساس آن فشار بیشتری وارد آمده و حالا احتمال خرابی بالاتری آن بیشتر است.

اما ماشین ۱۰۰ اسب بخاری در ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد اگر از کیفیت ساخت قابل قبولی سود ببرد و سرویس‌های دوره آن به طور منظم انجام شده باشد، هنوز هم می‌تواند مسافت‌های زیادی را بدون نیاز به تعمیرات اساسی بپیماید. اما در مورد موتور ۵۰۰ اسب بخاری احتمال پیشامد خرابی و نقص اساسی بسیار بیشتر خواهد بود و هزینه‌های نگهداری و استهلاک احتمالی آن نیز متعاقباً افزایش خواهد یافت.

تاثیر کارکرد بیش از حد خودرو بر قیمت آن

میزان کارکرد خودرو، دومین عامل مهمی است که برای خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کرد؛ اینکه خودرویی که قصد خرید آن را داریم، چقدر راه رفته و عدد روی صفحه کیلومترشمار آن چقدر است.

اگر کارکرد سالانه هر خودرو را ۲۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، بنابراین خودروهایی که بیشتر از این عدد را در صفحه کیلومترشمار خود ثبت کرده باشند، قطعاتشان زودتر تعویض شده و هزینه نگهداری‌ آن‌ها افزایش پیدا کرده است. بنابراین احتمال اینکه در آینده نیاز به تعمیرات بیشتری داشته باشند نیز افزایش پیدا می‌کند و خرج بیشتری روی دست صاحبانشان خواهند گذاشت.

بدین ترتیب هر چه میزان کارکرد خودرو در هر سال بیشتر باشد، افت قیمت بیشتری خواهد داشت. اگر خودرویی کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد، ۴ درصد از قیمتش کم خواهد شد و در صورتی که بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد، افت قیمت آن هشت درصد خواهد بود. البته، در زمان تعیین افت قیمت خودرو به دلیل میزان کارکرد، عواملی چون قیمت پایه، سن و نوع خودرو نیز تاثیر گذارند.

نحوه محاسبه متوسط کارکرد خودرو در سال

برای محاسبه متوسط کارکرد خودرو در سال باید ابتدا کارکرد واقعی ماشین را تشخیص دهید. اگر عدد کیلومتر شمار خودرو دست‌کاری نشده باشد و رقم واقعی را به شما نشان دهد برای محاسبه کارکرد خودرو در یک سال کار چندان دشواری پیش رو نداریم.

تنها لازم است عدد مندرج در صفحه کیلومتر شمار را که نشان‌دهنده مجموعه مسافت طی شده توسط خودرو طی سال‌های پس از تولید است، بر سن خودرو بر حسب واحد سال تقسیم کرد. به عنوان مثال اگر مجموع کارکرد یک خودرو در طول ۱۰ سال برابر ۴۰۰ هزار کیلومتر باشد، آن وقت مشخص می‌شود که این ماشین دست دوم به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار کیلومتر را پیموده است و بنابراین یک خودروی پرکار و احتمالا پر استهلاک به حساب می‌آید.

تشخیص تغییر کیلومتر در خودروها

ساده‌ترین روش برای تعیین میزان کارکرد خودرو، نگاه کردن به کیلومترشمار و خواندن عددی است که در این نمایشگر درج می‌شود. اما این کار همیشه به همین سادگی نیست.

در بعضی موارد، فروشندگان برای اینکه خودرویشان را راحت‌تر، سریع‌تر و با افت قیمت کمتری بفروشند، میزان کارکرد خودرو را تغییر می‌دهند تا عدد کمتری نشان داده شود. به همین دلیل، هنگام خرید خودرو دست دوم باید از کارشناسان و افراد خبره و اهل فن کمک گرفت تا میزان واقعی کارکرد مشخص شود و سر خریدار کلاه نرود.

به طور معمول چهار روش عمده برای تشخیص تغییر کیلومتر در خودروها به کار می‌رود: تست دیاگ، شرایط فنی خودرو، ظاهر خودرو و سوابق نمایندگی و گارانتی.

تست دیاگ

دیاگ زدن کوتاه‌شده کلمه Diagnostic انگلیسی و به معنی عیب‌یابی است. خودروهای جدید معمولا دارای یک کامپیوتر داخلی هستند که همه عملکرد خودرو را ثبت می‌کند. کارشناسان و مکانیک‌ها با استفاده از دستگاه دیاگ که به کامپیوتر خودرو متصل می‌شود و عیب‌های خودرو را بدون اینکه قطعه‌ای را باز کنند، تشخیص می‌دهند.

یکی از کاربردهای این دستگاه، تعیین میزان کارکرد خودرو است و با استفاده از آن می‌توان مشخص کرد که آیا کیلومتر دست‌کاری شده و یا خیر. اما با توجه به اینکه در این روش هم می‌توان میزان کارکرد خودرو را تغییر داد، فقط در ۱۰ درصد از موارد قابل اطمینان است.

شرایط فنی خودرو

یکی دیگر از روش‌های تعیین کارکرد واقعی، بررسی شرایط فنی خودرو است. قطعات خودروها عمر معینی دارند و به مرور زمان، شکل و شمایلشان دچار تغییر می‌شود. بررسی لنت ترمز، دیسک ترمز، تسمه تایم، واترپمپ، دیسک چرخ، ظاهر موتور و رادیاتور و وضعیت کاتالیزور می‌تواند به کارشناس کمک کند تا میزان واقعی کارکرد خودرو را تشخیص دهد.

ظاهر خودرو

برای تشخیص کارکرد خودرو می‌توان به ظاهر آن نیز نگاه کرد. ساییدگی روکش پدال‌ها، تغییر رنگ فرمان خودرو، کهنه شدن روکش صندلی، تغییر رنگ و ساییدگی دسته دنده و صاف شدن لاستیک‌ تا حدودی می‌تواند نشان دهد که از خودرو مورد نظر چقدر استفاده شده است.

وضعیت بدنه

از قدیم گفته‌اند که رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون! با این حساب برای آنکه بتوانید میزان کارکرد واقعی یک ماشین را تا حدودی حدس بزنید، بهتر است ابتدا به وضعیت بدنه آن توجه کنید. یک ماشین کم‌کار که در وضعیت سالم و استاندارد نگهداری شده است ، قطعا نسبت به خودروهای پرکار با شرایط نگهداری نامناسب، ظاهر جذاب و اصلاحات تمیزتری ارائه می‌دهد. بنابراین خودروهای اصطلاحا بی‌رنگ و فاقد تعمیرات بدنه با ظاهر نسبتاً سالم می‌توانند در عمل خودروهای نسبتاً کم‌کاری باشند. البته برای تشخیص میزان سلامت بدنه یک خودرو، تمیز بودن ظاهری آن اصلاً نباید ملاک اصلی شما باشد. بدین منظور بهتر است که حتما به سراغ مراکز کارشناسی خودرو کارکرده معتبر و معتمد مراجعه کنید.

وضعیت پدال‌ ها

پدال خودرو

خودرویی که ادعا می‌شود کم‌کار است باید ظاهر پدال‌های آن نیز نسبتا سالم به نظر برسد. از آنجا که پدال‌ها معمولاً به طور مستقیم با کف کفش‌های راننده تماس دارند، بعد از مدت طولانی و طی کارکرد بالا دچار ساییدگی و نقایص ظاهری می‌شوند. بنابراین اگر وضعیت پدال‌های خودرو چندان مناسب به نظر نرسد، می‌توان در مورد طول عمر آن و میزان کارکرد واقعی خودرو تا حدودی دچار شک و تردید شد. البته سالم بودن پدال‌ها نیز به خودی خود نمی‌تواند دلیل کم‌کار بودن یک ماشین باشد؛ چرا که ممکن است این پدال‌ها اخیراً تعویض شده و در نتیجه ظاهر کاملا سالم و نو داشته باشند.

وضعیت روکش صندلی و کف‌ پوش‌ ها

روکش صندلی خودرو

وضعیت روکش صندلی و کفپوش ماشین هم می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده میزان استفاده از خودرو باشد. اگر مشاهده کردید که روکش صندلی‌ها و کفپوش ماشین بیش از حد دچار آسیب شده، باید نسبت به تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو بیشتر وسواس به خرج دهید. هرچند که می‌توان به راحتی و با حداقل هزینه روکش صندلی‌ها و کفپوش ماشین را عوض کرد. بنابراین نباید این مورد را به عنوان یک عامل اصلی در تشخیص متوسط کارکرد واقعی خودرو بدانید.

بررسی لاستیک ها

اگرچه لاستیک ها نیز به عنوان قطعات مصرفی نمی‌توانند جزو عوامل اصلی تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو محسوب شوند، اما به هر حال اگر هنگام خرید خودرو دست دوم مشاهده کردید که لاستیک‌های آن در شرایط مساعد قرار ندارند، بهتر است در زمینه شرایط نگهداری خودرو و استهلاک فنی و متوسط کارکرد واقعی آن بیشتر تحقیق کنید.

بررسی اتصالات داشبورد و پیچ ها

خودروهای پرکارکرد معمولا اتصالات قرص و محکمی ندارند، به‌ویژه در بخش داشبرد و یا پیچ و مهره‌های به کار رفته در بدنه، این ایرادات بیشتر قابل لمس خواهد بود. بنابراین اگر احساس کردید که از درزها و قسمت‌های مختلف اتاق ماشین سروصدای زیادی به گوش می‌رسد و اتصالات آنها چندان پایدار نیست، می‌توانید نسبت به کم‌کارکرد بودن ماشین شک کنید.

سوابق نمایندگی و گارانتی

خودروهای صفری که تحویل مشتریان می‌شود، دارای گارانتی و ضمانت است. در صورتی که این خودروها نیاز به تعمیر پیدا کنند، خریداران برای کاهش هزینه‌ها به نمایندگی‌ها مراجعه و از گارانتی استفاده می‌کند. برای استفاده از گارانتی، خودرو باید شرایط خاصی داشته باشد. برای مثال گارانتی پژو ۴۰۵ ایران خودرو ۲۴ ماهه یا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد است و رانا تا ۳۶ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد گارانتی دارد. بدین ترتیب از طریق سوابق نمایندگی و گارانتی می‌توان میزان کارکرد واقعی خودرو را تشخیص داد.

جُرم کاهش کیلومترشمار چیست؟

بعضی از افراد برای اینکه قیمت ماشین دست دوم در زمان فروش افت کمتری پیدا کند، کیلومترشمار را دست‌کاری می‌کنند و میزان کارکرد خودرو را کاهش می‌دهند. طبق قانون مجازات اسلامی، این کار نوعی کسب پول ناروا و سودجویی و غش در معامله محسوب شده و جرم به حساب می‌آید و برای متخلف مجازات متعددی در پی دارد.

طبق ماده ۷۲۴ قانون مجازات اسلامی، هر راننده‌ای که کیلومترشمار خودرو را دست‌کاری کند و یا با آگاهی از دست‌کاری کیلومترشمار با خودرو رانندگی کند، بار اول به حبس از ۱  تا ۲ ماه و یا جزای نقدی ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال و یا هر دو مجازات و بار دوم به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شود.

اعمال مجازات حبس برای بار اول به اختیار قاضی است اما بار دوم حبس ۲ تا ۶ ماه اجباری خواهد بود.

 کلام آخر

با توجه به مطالبی که در اینجا به آگاهی شما رسید، باید متوجه شده باشید که متوسط کارکرد خودرو یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت خودرو کارکرده محسوب می‌شود. اگر میانگین کارکرد سالانه خودرو بیش از حد استاندارد (حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال) باشد، باید احتمال داد که این خودرو دچار ضعف و نقایص فنی باشد و در آینده هزینه نگهداری بیشتری را به مالک خود تحمیل کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45