بررسی مشخصات فنی کیا تلوراید ۲۰۲۳

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی کیا تلوراید ۲۰۲۳

سال ۲۰۱۹، کیا به همراه هیوندای از جدیدترین کراس‌اوور خود یعنی هیوندای پالیسید و کیا تلوراید رونمایی کردند. این دو خودرو از یک پلتفرم استفاده می‌کردند و مشخصات فنی و حرکتی مشابهی داشتند. اما کیا تا حدودی موفق‌تر از هیوندای ظاهر شد و محبوبیت بیشتری خصوصا در منطقه آمریکای شمالی کسب کرد. امروزه کیا تلوراید یکی از اصلی‌ترین بازیگران در بازار کراس‌اوورهای آمریکا است و کمپانی کیا نیز، این محصول را در سایت تولیدی خود در خاک آمریکا و در ایالت جورجیا مونتاژ می‌کند.

تا قبل از معرفی تلوراید، کیا سورنتو به عنوان بزرگ‌ترین اتاق در بین کراس‌اوورهای این شرکت شناخته می‌شد. با برنامه‌ای که این کمپانی‌ها برای عرضه یک کراس‌اوور با اندازه بزرگ‌تر داشتند و بعد از رونمایی از کانسپت این دو خودرو در سال ۲۰۱۶، مراحل تولید انبوه شدن آنها آغاز شد تا در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شوند. این خودرو از زمان آغاز به تولید تا امروز، روندی صعودی و چشمگیر در فروش داشته که نشان از محبوبیت آن در بین خریداران است. کیا برای تلوراید در سال جاری که به نام محصول ۲۰۲۳ فروخته می‌شود، تغییرات اندکی در نظر گرفته است تا همچنان در این بازار و در مقابل رقبا، توان رقابت داشته باشد. از ویژگی‌های قابل توجه این خودرو، لیست طولانی امکانات آن است که آن را در کنار شاسی‌بلندهایی با دو برابر قیمت این خودرو قرار می‌دهد. توان کشش این خودرو، بیش از ۲.۲ تن است که برای حمل ادواتی مثل تریلر، قایق، کاروان و کمپر که در منطقه آمریکای شمالی طرفدار دارد، بسیار مناسب است. مصرف سوخت این خودرو می‌توانست کمی بهتر باشد، ضمن اینکه گاهی مواقع، عملکرد سامانه‌های کمک راننده در این خودرو کمی عجیب بوده و کاملا بی‌نقص نیست.

مزایا و معایب

+ پیشرانه‌ قدرتمند

+ امکانات رفاهی و ایمنی بسیار خوب

+ فضای جادار کابین

+ توان بالای کشش بار

+ کابین لوکس با عایق‌سازی عالی

+ هندلینگ خیلی خوب

+ عرضه به صورت تک و دو دیفرانسیل

– مصرف سوخت نسبتا بالا

– عملکرد عجیب بعضی از سیستم‌های کمک راننده

مشخصات فنی

پیشرانه این خودرو نیز برای مدل ۲۰۲۳ مثل هیوندای پالیسید است که قبلا نیز روی این خودرو نصب بوده و تغییری در آن دیده نمی‌شود. یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی ۳.۸ لیتری به قدرت ۲۹‍۱ اسب بخار که با تنفس طبیعی، دارای تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت است و البته برای افزایش قدرت و گشتاور تولیدی در عین مصرف سوخت کمتر، از سیکل احتراق اتکینسون بهره می برد.
برای این خودرو دو مدل X-Line و  X-Pro نیز در نظر گرفته شده است که قابلیت‌های آفرود این خودرو را افزایش می‌دهد. هر دو تریم، از نوع چهارچرخ محرک AWD هستند که در هر دو مدل، فاصله از زمین حدود یک سانتیمتر بیشتر شده و توان بکسل کردن خودرو نیز بالاتر رفته است. در این دو مدل همچنین، رینگ‌های ۲۰ اینچی به جای نمونه ۱۸ اینچی در زیر خودرو قرار می‌گیرند. این خودرو نیز مثل هیوندای پالیسید، دارای سیستم هوشمند تقسیم گشتاور بین چرخ‌هاست. همچنین امکان انتخاب نوع حرکت از بین برفی، اقتصادی، اسپرت و راحت نیز ممکن است. در وضعیت هوشمند، خودرو بسته به نوع مسیر، بهترین تقسیم گشتاور را در چرخ ها انجام می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور خورجینی بنزینی
حجم موتور بنزینی ۳.۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۶ / ۲۴
تنفس موتور طبیعی با تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت ۲۹۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن.متر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۲۷ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد ۷ ثانیه
گیربکس اتوماتیک هشت سرعته
محور محرک تک و دو دیفرانسیل دائم چهارچرخ
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۰۰۰ میلیمتر
عرض ۱۹۹۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۵۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۹۰۰ میلیمتر
فاصله کف خودرو از زمین ۲۰۳ میلیمتر
وزن خالص ۱۸۶۵ تا ۲۰۳۳ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ و ۸ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۹۴ لیتر قابل افزایش تا ۲۳۵۰ لیتر
ظرفیت باک سوخت ۷۱ لیتر
قطر رینگ ۱۸ و ۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
چراغ بدرقه دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ دارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
استارت از راه دور ندارد
تهویه اتوماتیک دارد
تهویه سرنشینان عقب دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
صندلی ردیف سوم برقی دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
گرم‌کن صندلی عقب دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد
درب صندوق برقی دارد
نمایشگر فشار باد تایرها دارد
سیستم استارت/ استاپ دارد
تابلو خوان مسیر دارد
سنسور باران دارد
سنسور نور دارد
انتخاب حالت‌های رانندگی دارد
شیفتر دنده پشت فرمان ندارد
شارژ وایرلس گوشی دارد
کول باکس دارد
فرامین صوتی دارد
صفحه نمایش با عملکرد اشاره دست دارد
بلوتوث دارد
برف پاک‌کن شیشه عقب دارد
دوربین تشخیص خواب آلودگی راننده ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی کیا تلوراید ۲۰۲۳

مشابه کاری که هیوندای روی پالیسید انجام داده است، کیا نیز روی تلوراید پیاده کرده که شامل تغییر در نمای جلو و عقب خودرو است. سپر جلو به همراه جلوپنجره و چراغ‌های اصلی تغییر کرده‌اند و شاهد استفاده وسیعی از تکنولوژی LED در نورپردازی این خودرو هستیم. جلوپنجره با حفظ اصالت آن که نام بینی ببر دارد، کمی دگرگون شده و اسپرت‌تر و زیباتر به نظر می‌آید. سپر جدید نیز، حالتی تهاجمی‌تر به خودرو داده و آن را قلدرتر کرده است. نمای عقب خودرو نیز کمی تغییر کرده است. چراغ‌های دنده عقب به سپر منتقل شده‌اند و جای آنها را ادامه چراغ‌های خطر قرمز رنگ گرفته است، ضمن اینکه طراحی دیفیوزر و پوسته سپر نیز زیباتر و اسپرت‌تر به نظر می‌آید. اما کیا برای این خودرو ، رنگ‌های جدیدی نیز در نظر گرفته که شامل قرمز سپیده صبح، آبی نیمه‌ شب و سبز چوب جنگلی است و در همراهی با رینگ‌های جدید، به زیباتر شدن این خودرو و حق انتخاب وسیع‌تر برای خریداران کمک می‌کند.

طراحی داخلی

نمای داخلی کیا تلوراید ۲۰۲۳

داخل کابین شاهد تغییراتی هستیم. بخش بالایی داشبورد کلا تغییر کرده است و نمایشگر وسط با ادامه پیدا کردن به سبک خودروهای امروزی، به نمایشگر پشت فرمان چسبیده است. هر دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچ اندازه دارند و به خاطر بزرگ شدن نمایشگر وسط داشبورد و اتصال آنها به هم، دریچه‌های سیستم تهویه در وسط داشبورد، کوچک‌تر شده‌اند. طرح وسط فرمان نیز تغییر کرده اما اساس کلی آن، همان مدل قبلی باقی مانده است.

تلوراید ۲۰۲۳، زیباتر از همیشه

نمای پشتی کیا تلوراید ۲۰۲۳

مدل ۲۰۲۳ کیا تلوراید به طور استاندارد به سیستم‌هایی ترمز خودکار و اضطراری در زمان تشخیص تصادف از جلو، اعلام هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم نگهداری خودرو در بین خطوط و هشدار دهنده وجود موانع در نقاط کور خودرو مجهز است. ضمن اینکه خودرو به غیر از موتور خودرو، دارای ۵ سال گارانتی یا طی صد هزار کیلومتر مسافت بوده و پیشرانه آن نیز برای ده سال یا طی ۱۶۰ هزار کیلومتر، گارانتی شده است. برای خرید خودرو با مدل LX باید حدود ۳۵ هزار دلار پرداخت کرد که با افزایش قیمت دو هزار دلاری در مدل‌های بعدی شامل S و EX و سری جدید X-line به قیمت ۴۲ هزار دلار، مدل SX به ۲۵ هزار دلار و در نهایت سری X-pro به قیمت ۴۵ هزار دلار می‌رسد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی