کیلس (Keyless) یا استارت دکمه‌ای خودرو چگونه کار می کند؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ کیلس (Keyless) یا استارت دکمه‌ای خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم کیلِس (Keyless) یا همان سیستم دسترسی بدون کلید برای اولین بار در فرانسه و در سال ۱۹۸۲ معرفی شد. این سیستم در طیف گسترده‌ای از خودروهای وارداتی و حتی نمونه‌های مونتاژی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در عین داشتن مزایای فراوان معایبی را نیز با خود به همراه دارد. با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با نحوه کار این سیستم و انواع آن بر مزایا و معایب آن نگاهی داشته باشیم.

Keyless چیست و چگونه کار می‌کند؟

اساس کار کیلس (Keyless) بدین صورت است که راننده دیگر نیازی به استفاده از سوییچ برای بازکردن درب خودرو و راه‌اندازی آن ندارد و همراه داشتن ریموت یا همان سوییچ خودرو برای باز کردن یا بستن درب‌های خودرو و استفاده از آن کافی است.

برای آنکه شما بتوانید با کمک کیلس (Keyless) از خودرو خود استفاده کنید تنها کافی است ریموت خودرو را به همراه داشته باشید در این حالت با نزدیک شدن شما به خودرو گیرنده‌ها و حسگرهای خودرو ریموت را تشخیص داده و شما می‌توانید با حس کردن دستگیره درب‌های خودرو و یا دکمه صندوق از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین برای راه‌اندازی خودرو نیز نیازی به سوییچ انداختن و روشن کردن خودرو نیست. دکمه استارتی به این منظور طراحی شده که با فشردن همزمان آن با پدال ترمز خودرو روشن می‌شود.

قفل کردن خودرو نیز دقیقا مشابه با باز کردن آن است. با فشردن دکمه مخصوص روی دستگیره‌های درب و یا در مدل‌هایی با دور شدن از خودرو قفل‌ها به صورت اتوماتیک فعال می‌شوند. البته مجددا باید ذکر شود که شرط رخ دادن چنین اتفاقی همراه داشتن ریموت خودرو و شناسایی آن توسط حسگرهاست.

فروش فوری خودرو

انواع سیستم کیلس (Keyless)

به طور کلی دو نوع کیلس وجود دارد که نمونه اول با نام کیلس RKE شناخته شده و دومی نیز کیلس PKA نام دارد.

در مدل RKE که نام کامل آن Remote Keyless Entry است تنها امکان باز و بسته کردن درب خودرو و پخش هشدارهای مختلف فراهم است. برخی از نمونه‌های پیشرفته این مدل نیز این امکان را فراهم می‌کنند که شما از اطلاعاتی همچون ولتاژ باتری و یا دمای خودرو مطلع شوید.

این مدل به مدد به‌روزرسانی‌هایی که داشته‌اند در این روزها می‌توانند درب‌های خودرو را حتی از فاصله ۱۰۰ متری نیز باز کنند. در برخی از مدل‌ها امکان پایین کشیده شدن پنجره‌ها و یا حتی روشن کردن چراغ‌های خودرو نیز میسر است.

مدل دیگر که نام کامل آن Passive Keyless Entry است علاوه‌بر آنکه درب‌های خودرو را باز کرده و امکانات مدل اول را در اختیار شما قرار می‌دهد برای روشن کردن خودرو نیز شما را از چرخاندن سوییچ بی‌نیاز کرده و در واقع امکان کنترل موتور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مدل نسبت به نمونه قبلی هوشمند‌تر بوده و مفیدتر است اما استفاده از آن به احتیاط بیشتری نیازمند است.

با استفاده از ریموت کیلس پسیو (Passive Keyless) شما دیگر احتیاجی ندارید که به صورت سنتی استارت بزنید و اگر پدال ترمز و دکمه استارت را به‌صورت همزمان فشار دهید خودرو استارت خورده موتور شروع به گرم شدن می‌کند.

در اکثر خودروهای مجهز به این ریموت پس از گذشت مدتی از حرکت خودرو درب‌ها به صورت اتوماتیک قفل شده و پس از خاموش شدن خودرو نیز مجددا خودکار باز می‌شوند.

مجددا لازم به ذکر است که در هر دو مدل همراهی ریموت خودرو ضروری بده و لازم است که راننده و یا سرنشینان ریموت خودرو را در کیف و یا حتی جیب خود به همراه داشته باشند تا سنسورها و حسگرهای خودرو آن‌ها را شناسایی کنند.

موارد گفته شده از امکانات و تجهیزات پایه بکار رفته شده در انواع سیستم کیلس است. با افزایش بودجه قطعا امکانات این سیستم‌ها نیز افزایش می‌یابد. به عنوان نمونه در تعدادی از سیستم‌های کیلس (Keyless) این امکان فراهم است که از فاصله دور آینه‌های بغل و سانروف باز شود. این آپشن خودرو به خصوص در فصل تابستان بسیار کارآمد خواهد بود. در تعدادی دیگر اطلاعتی در خصوص وضعیت صندلی، زاویه آینه، صدای رادیو، دمای کولر یا بخاری و… نیز در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

فروش فوری خودرو

مزایا و معایت سیستم استارت دکمه‌ای

در کنار تمامی مزایای مطرح شده سیستم کیلس (Keyless) یا همان سیستم دسترسی بدون کلید نیز دارای معایبی است که ممکن است به دلیل وجود همین معایب برخی استفاده از روش سوییچ و باز و بسته کردن درب‌های خودرو به صورت سنتی را ترجیح دهند.

بزرگترین عیبی که در خصوص سیستم‌های کیلس وجود دارد این است که سارقان در صورتی که بتوانند سیگنال ریموت خودرو را بیابند به راحتی می‌توانند درب‌های آن را باز کرده و وسیله‌نقلیه را به سرقت ببرند.

همین موضوع خود به تنهایی امنیت خودرو را به صورت جدی تهدید کرده و به خطر می‌اندازد.

نکته دیگر در نظر گرفتن این موضوع است که ریموت خودرو همیشه باید شارژ باشد. به همین منظور نیز راننده باید همواره در نظر داشته باشد که باتری ریموت تمام نشود چراکه در این حالت ریموت از کار افتاده و عملا امکان استفاده از خودرو از بین می‌رود.

به موارد فوق احتمال گم شدن ریموت را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید به چه میزان ممکن است که یک سیستم کیلس (Keyless) شما را به دردسر بیندازد.

با وجود تمامی موارد مطرح شده در صورتی که خودرو شما به صورت کارخانه‌ای و فابریک از سیستم کیلس بهره ببرد تمامی این چالش‌ها را می‌توان حل کرد اما در صورتی که خود شما اقدام به نصب آپشن کیلس کرده‌اید خودرو خود را در معرض خطر به سرقت رفتن قرار داده‌اید.

از سیستم کیلس / بدون کلید غیرفابریک دوری کنید!

در واقع زمانی که شما به صورت دستی اقدام به نصب این سیستم می‌کنید علاوه‌بر آنکه خودرو خود را از هرگونه گارانتی خارج کرده‌اید چیپ (ایموبلایزر) خودرو را نیز از جای اصلی خود دور کرده و در عمل به سارقان اجازه داده‌اید که خودرو شما را به راحتی به سرقت ببرند.

این چیپ که اطلاعات محرمانه خودرو شما را در درون خود نگه‌ می‌دارد بر روی سوییچ خودرو قرار دارد. با نصب سیستم کیلس (Keyless) این چیپ از روی سوییچ برداشته شده و در محلی در درون خودرو در نزدیکی جایی که سوییچ وارد می‌شود قرار می‌گیرد.

با اینکار هنگامی که دکمه استارت زده می‌شود چیپ ایموبلایزر شناسایی شده و خودرو روشن شود. اتفاقی که به سارقان اجازه می‌دهد تنها با بازکردن درب خودرو به‌راحتی آن را روشن کرده و عملا حتی زمان سرقت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.

به همین جهت نیز بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که خودرو شما به صورت فابریک و کارخانه‌ای از سیستم کیلس برخوردار نیست خودتان به سراغ نصب این سیستم نروید. در حال حاضر اکثر خودروهای وارداتی از این سیستم بهره‌مند هستند و تعدادی از نمونه‌های مونتاژی داخلی نیز از آن کمک می‌گیرند.

به طور کلی امنیت سیستم‌های بدون کلید فابریک و کارخانه‌ای تماما توسط شرکت‌های سازنده و خودروسازان تضمین می‌شود و استفاده از آن‌ها راحتی بیشتری را برای مالکان و خودروسواران به همراه دارد اما کیلس‌های غیرفابریک غیر از آسیب زدن و دستکاری سیستم برقی خودرو و احتمالا آسیب وارد کردن به باتری خودرو، امنیت آن را نیز به خطر می‌اندازند.

نویسنده: زهرا ملکی

فروش فوری خودرو