بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۷

۱۳ مهر ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای محبوب بازار ایران است که ۸ سال بعد از عرضه موفقیت‌آمیز پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو به دست مشتریان رسید و تولید آن به جز وقفه‌ای ۲ ساله از ۹۲ تا ۹۴، همچنان ادامه دارد. این هاچبک جمع و جور که به‌صورت رسمی پژو 207i نامیده می‌شود، در اصل مدل فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که در برزیل طراحی شده و در بعضی کشورها با نام پژو ۲۰۶+ فروخته می‌شود. سری اول این خودرو از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تولید می‌شد و سری دوم آن با تغییراتی از سال ۱۳۹۴ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. پژو ۲۰۷ پانوراما با سقف شیشه‌ای از نیمه دوم سال ۹۹ وارد بازار شد.

پژو ۲۰۷ MC به‌عنوان نسخه دو رنگ این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ معرفی شد تا با کوییک R سایپا رقابت کند. بعد از تعطیلی خط تولید پژو ۲۰۶، خودروساز ایرانی برای پر کردن جای خالی آن، مدل‌های کم‌آپشن‌تر و ضعیف‌تری از 207i را با نام‌های پژو ۲۰۷ TU3 و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ معرفی کرد. از اواسط سال ۱۴۰۲، پژو 207 ارتقایافته با رعایت استانداردهای ۸۵گانه ایران و مجهز به کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر و نشانگر تعویض دنده به محصولات ایران خودرو اضافه شد.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری بهتر از ۲۰۶

+ مصرف سوخت قابل قبول

+ امکانات بیشتر از سری اول

+ در دسترس بودن قطعات یدکی

– فضای داخلی تنگ و کوچک

– کیفیت ساخت پایین

پایداری ضعیف در پیچ‌های تند

سفارشی شدن بعضی آپشن‌ها در نسخه‌های جدید

قیمت بالای قطعات یدکی

مشخصات فنی

ماشین ۲۰۷ فیس‌لیفت مدل ۲۰۶ است و به همین خاطر تعجبی ندارد که اگر انواع پژو ۲۰۷ از همان پیشرانه‌ها و گیربکس‌هایی استفاده کند که در هاچبک قدیمی‌تر پژو به کار رفته است. البته نسخه جدید پژو 207 پانوراما اتوماتیک از پیشرانه TU5P که نسخه تقویت‌شده و ارتقایافته TU5 است، بهره می‌برد.

موتور TU5 بیشترین کاربرد را در انواع مدل‌های ۲۰۷ دارد که شامل پژو ۲۰۷ دستی، اتوماتیک، پانوراما دنده‌ای و پانوراما اتوماتیک دارد. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ به‌عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های این خودرو نیز به این موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر مجهز است. شتاب پژو 207i با این مشخصات فنی در مدل‌های مجهز به گیربکس دستی ۵ سرعته ۱۱.۶ ثانیه و در تیپ‌های گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته ۱۲.۶ ثانیه است. اگر مصرف بنزین برایتان مهم است باید بدانید که پژو 207 دستی با موتور TU5 در هر صد کیلومتر ۶.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند و مدل‌های اتومات ۲۰۷ برای طی کردن صد کیلومتر مسیر ترکیبی به ۷.۱ لیتر بنزین نیاز دارند.

ایران خودرو بعد از حذف 206 از فهرست محصولات خود، برای خالی نبودن عریضه، دوباره پیشرانه TU3 به حجم ۱.۴ لیتر را روی یکی از انواع ۲۰۷ به کار برد و پژو ۲۰۷ TU3 را به بازار فرستاد. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن.متر است تا به‌عنوان ضعیف‌ترین مشخصات فنی پژو۲۰۷ لقب بگیرد. این مدل با گیربکس ۵ سرعته تولید می‌شود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ برابر ۱۱.۶ ثانیه و مصرف سوخت ۶.۳ لیتر دارد.

پژو ۲۰۷ از سال ۱۴۰۱ به مدل جدید موتور TU5 مجهز شده و عملکرد بهتری پیدا کرده است. پیشرانه TU5P بیشینه ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن.متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. پژو ۲۰۷ ارتقایافته TU5P با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک جدید عرضه می‌شود. این گیربکس‌ها با نمونه‌های اتوماتیک و دستی قبلی تفاوت دارند و ۶ سرعته هستند. با این مشخصات فنی اعداد و ارقام شتاب و سرعت و مصرف سوخت ماشین پژو ۲۰۷ مشابه مدل‌های قبلی است.

ترمزهای چهار چرخ ۲۰۷ از همان ابتدا دیسکی بود، اما ترمز دیسکی از چرخ‌های عقب پژو ۲۰۷ پانوراما حذف شده و با پرداخت هزینه‌ای جداگانه می‌توان نصب آنها را سفارش داد.

در جدول زیر مشخصات فنی پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P نوشته شده است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۴۴ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲.۶ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۸۷۲ میلیمتر

عرض

۱۶۶۹ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۴۱ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۴۳ میلیمتر

وزن

۱۱۱۸ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۲۴۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ ایران خودرو تفاوت اساسی با پژو ۲۰۶ ندارد و روی همان پلتفرم و با همان بدنه تخم مرغی ساخته شده، اما برای به‌روز بودن تغییراتی روی بدنه، به خصوص نمای جلو داده شده و به اصطلاح فیس‌لیفت شده است.

بارزترین و آشکارترین تفاوت ظاهری پژو 207 در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش یعنی مدل ۲۰۶ طرح برجسته چراغ‌های بزرگ و کشیده و هلالی شکل جلو است که چهره‌ای مهیج‌ و جوان‌پسندتر به این هاچبک جمع‌وجور فرانسوی داده و در مدل‌های ۱۳۹۵ به بعد، دی‌لایت نیز به قاب چراغ اضافه شده است. طراحی سپر جلو نیز همان حالت خندان پژو ۲۰۶ را به یاد می‌آورد، با این تفاوت که در مدل جدید لبخندی آشکارتر و نمایان‌تر بر چهره خودرو نشانده شده است.

نمای جانبی پژو ۲۰۷ در مقایسه با ۲۰۶ تغییرات زیادی نداشته و مهم‌ترین تغییر در این قسمت، طراحی مجدد آینه‌های جانبی و اضافه شدن راهنمای LED به آنها است.

در نمای پشت پژو ۲۰۷ نیز تغییراتی در گرافیک چراغ‌های عقب می‌بینیم که در کنار به‌روزرسانی‌های جزیی سپر، حالت جذاب‌تری به نمای پشت ۲۰۷ بخشیده است.

به‌طور کل با توجه به تغییرات ظاهری این خودرو، طراحی پژو ۲۰۷ توانسته شمار زیادی از هاچبک‌سواران را جلب کند.

طراحی داخلی

کابین پژو ۲۰۷

هر چند طراحی ظاهری پژو ۲۰۷ همان حالت آشنای ۲۰۶ را حفظ کرده، اما فضای داخلی این خودرو تفاوت دارد و از داشبردی جدیدتر و فرمان متفاوت‌تری استفاده شده است. طراحی داشبرد پژو ۲۰۷ بعد از گذشت سال‌ها، چندان زیبا و مدرن نیست، با این حال می‌تواند مشتریان بازار کم‌تنوع ایران را راضی کند. وجود نمایشگر لمسی در مدل‌های جدیدتر نیز بر جنبه‌های تکنولوژیک کابین پژو ۲۰۷ افزوده و نمایی مدرن‌تر به کابین بخشیده است.

متریال کابین پژو ۲۰۷ کیفیت چندان بالایی ندارد. همان طور که ردیف عقب پژو ۲۰۶ کوچک و تنگ بود، سرنشینان صندلی‌های عقب ۲۰۷ هم از لحاظ فضای پا و زانوها با محدودیت مواجه می‌شوند. صندوق عقب پژو ۲۰۷ فقط ۲۴۵ لیتر گنجایش دارد و اگر دنبال مدل جادارتر می‌گردید، بهتر است پژو ۲۰۷ صندوقدار را امتحان کنید.

در بازار محدود و کم‌تنوع ایران، طراحی فضای داخلی پژو ۲۰۷ از لحاظ بصری توانسته توجه مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب کند. با این حال کیفیت بالایی ندارد و برای اعضای یک خانواده پرجمعیت جادار نیست. در یک کلام‌ می‌توان گفت کابین پژو ۲۰۷ مناسب زوج‌های جوان و خانواده‌های کم‌جمعیت ساخته شده است.

انواع مدل های پژو ۲۰۷ طراحی داخلی یکسان دارند، به جز پژو 207 تیپ ۵. داشبرد تیپ ۵ از روی پژو ۲۰۶ برداشته شده و ازاین‌رو در آن خبری از نمایشگر لمسی و دوربین عقب نیست.

آپشن ها و امکانات

آپشن های پژو ۲۰۷ کامل‌تر از مدل ۲۰۶ است، اما در مقایسه با رقبای روز و جدید در کلاس خودرو، سطح پایین‌تری دارد. کروز کنترل، سنسور عقب، ترمز ABS، ترمز EBD، ترمز کمکی، چراغ روز، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، ۲ ایربگ، تهویه اتومات و آینه بغل برقی فهرست امکانات پژو ۲۰۷ TU5P را تا قبل از سال ۱۴۰۲ تشکیل می‌دهند.

از سال ۱۴۰۲، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر و نشانگر تعویض دنده روی ماشین 207 نصب شده تا بتواند استاندارد ۸۵گانه خودرویی ایران را رعایت کند. با وجود این تجهیزات، پژو ۲۰۷ ارتقایافته همچنان از خودروهای جدید و هم‌رده، حتی در بین ماشین‌های ایرانی عقب‌تر است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش ندارد
کنترل پایداری ندارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت ندارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید ندارد
استارت بدون کلید ندارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما دارد
سانروف ندارد

قیمت پژو ۲۰۷ در بازار

نمای عقب پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ اواخر دهه ۸۰ شمسی وارد بازار کشور شد و بعد از یک دهه همچنان روی خط تولید قرار دارد و از همه نظر یک پله از ۲۰۶ بالاتر است. اما خرید پژو ۲۰۷ برای طرفداران هاچبک‌های کوچک و جمع و جور، بیشتر از مدل ۲۰۶ آب می‌خورد. با این حال، قیمت پژو ۲۰۷ در بین قیمت محصولات ایران خودرو ارزان‌تر محسوب می‌شود. برای خرید این خودرو می‌توانید به طرح‌های ثبت نام ایران خودرو مراجعه کنید و از طریق قرعه‌کشی ایران خودرو شانس برنده شدن را بیازمایید.

پژو 207i بیش از یک دهه قبل وارد بازار ایران شده است و حالا خودرویی قدیمی محسوب می‌شود. افرادی که به دنبال خودرو هاچبک با طراحی به‌روزتر، کابین بزرگ‌تر و آپشن‌های سطح بالاتر هستند و بودجه‌ای در حد ۲۰۷ دارند می‌توانند سایپا اطلس و کوییک GX را نیز امتحان کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو