بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

۱۶ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی یک کراس اوور جمع‌وجور شهری است که نخستین مرتبه در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان یک نمونه کانسپت تحت عنوان پروژه ایکس ۱۰۰ به معرض نمایش درآمد.

نخستین حضور رسمی سانگ یانگ تیوولی در بازار نیز به عرضه این خودرو در ژانویه ۲۰۱۵ به بازار کره جنوبی بازمی‌گردد. سانگ یانگ تیوولی که نام آن از شهری در ایتالیا گرفته شده، طی زمستان ۱۳۹۴ از سوی رامک خودرو به بازار کشورمان راه یافت. این خودرو ابتدا با دو تیپ اسپرت و الیت مهمان جاده‌های ایران شد و نخستین محصول سانگ یانگ بود که از زبان طراحی جدید این شرکت بهره می‌برد. سانگ یانگ تیوولی برخلاف سایر تولیدات کمپانی کره‌ای که از لحاظ ظاهری به هیچ عنوان نتوانسته بودند موفقیت‌های سایر برندهای کره‌ای را کسب کنند، موفق به جلب نظر بسیاری از مشتریان در بازار ایران و البته سایر کشورها شد.

همچنین شرکت رامک خودرو اقدام به عرضه سانگ یانگ تیوولی نیوفیس با مدل ۲۰۱۸ به بازار ایران کرد که تفاوت‌هایی در طراحی غربیلک فرمان، سپرها و گرافیک داخلی چراغ‌ها آن نسبت به مدل‌های پیشین مشاهده می‌شد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا سانگ یانگ تیوولی را از جهات مختلف همچون طراحی ظاهری، مشخصات فنی، امکانات، وضعیت فروش و … مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی

طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی

برخلاف سایر محصولات شرکت کره‌ای سانگ یانگ که پیش از تیوولی وارد بازار ایران شده بودند، بدنه این خودرو به صورت نسبتا زیبا، مدرن و تا حدودی جسورانه طراحی شده است. در نمای روبرو شاهد طرح ساده چراغ‌ها هستیم که با حالتی اخم‌آلود توسط یک جلوپنجره کشیده و باریک به یکدیگر پیوند خورده‌اند. طرح سپر نیز به ویژه در نسخه آرمور بسیار مدرن و جذاب‌تر از آب درآمده که جلوه هماهنگ و متناسبی با سایر المان‌های نمای جلو تیوولی فراهم آورده است. فریم پنجره‌ها در نمای جانبی به واسطه خطوط مستقیم با زوایای تقریبا شکسته ترسیم شده که متناسب با حالت جعبه‌ای این سبک طراحی به نظر می‌رسد.

استفاده از حجم‌های منطقی در بخش گلگیرها و درب‌های جانبی تیوولی سبب شده تا حالت خوش‌فرم‌تری در بخش کناری تیوولی پدید آید و از سادگی آن تا حد امکان کاسته شود.

در نمای عقب نیز گرچه سبک طراحی چراغ‌ها اندکی متفاوت‌تر از انواع جلو به نظر می‌رسد، اما در کل توانسته نمای جالبی برای بخش پشت این کراس اوور کره‌ای پدید آورد. طراحی متفاوت سپر عقب و حالت کلی درب صندوق نیز در جذاب‌تر جلوه کردن نمای پشت تیوولی تاثیر مناسبی داشته‌اند. در یک جمع‌بندی می‌توان بیان داشت که نمای ظاهری سانگ یانگ تیوولی در مقایسه با سایر تولیدات این رنج بازار نسبتا متفاوت‌تر به نظر رسیده و خلاقیت به خدمت گرفته شده در ترسیم این خودرو توانسته است نظر مثبت اکثر مشتریان را نسبت به خود جلب سازد.

طراحی داخلی سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی سانگ یانگ تیوولی

پس از پا گذاشتن به درون کابین سانگ یانگ تیوولی متوجه طراحی نسبتا اسپرت، جوان پسند و در عین حال مطابق با کاربردها و سلایق خانوادگی آن خواهید شد. کنسول میانی به تبعیت از برخی محصولات هیوندای دارای دو دریچه تهویه عمودی در جناحین نمایشگر لمسی مرکزی شده است. انواع کلیدها و کنترلگرهای مختلف نیز روی کنسول میانی با نظمی مناسب و عاری از فاکتورهای سردرگم کننده در قسمت پایین نمایشگر قابل مشاهده هستند. غربیلک فرمان نیز نسبتا خوش‌فرم به نظر رسیده و حالت سیلندری پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز از شاخصه‌های بصری اسپرت بهره‌مند گردیده است.

تنها نکته منفی که در داشبورد سانگ یانگ تیوولی به چشم می‌خورد، وجود یک حفره بزرگ در بخش روبروی سرنشین بوده و از آن به عنوان جعبه داشبورد فاقد درب استفاده خواهد شد که البته خلاقیت به خدمت گرفته شده در طراحی این قسمت چندان به مذاق مشتریان خوش نیامده است و نوعی گاف در طراحی داخلی این خودرو به شمار می‌رود. متریال مورد استفاده برای ساخت کابین تیوولی در نوع خود از سطح کیفی نسبتا مناسبی سود برده و تقریبا مناسب ارزیابی می‌شود.

از طرف دیگر سانگ یانگ تیوولی فضای کافی به جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط فراهم کرده و محدودیت چندانی را از این حیث بر ایشان تحمیل نمی‌کند. فرم صندلی‌ها و طراحی آن‌ها از لحاظ ارگونومیک سطح قابل قبولی داشته و بدن سرنشین را تا حد امکان در بر خواهد گرفت. در یک جمع‌بندی می‌توان اظهار داشت که فضای داخلی تیوولی به عنوان یک کراس اوور جمع‌وجور شهری از لحاظ کاربردی و طراحی ظاهری نمره قابل قبول و مناسبی کسب می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات سانگ یانگ تیوولی

همان‌طور که اشاره شد، سانگ یانگ تیوولی در قالب سه تیپ مختلف روانه بازار کشور شده که هرکدام از آنها تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا قابل قبولی را در اختیار کاربر کاربران خود قرار خواهند داد. تیپ آرمور گران‌ترین نسخه تیوولی در ایران بوده و به تجهیزات رفاهی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سه حالت رانندگی، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی سه حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، بلوتوث، درگاه USB، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های

نمای عقب سانگ یانگ تیوولی

 جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، پورت برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۶ لیتر نیرو دریافت می‌کند. توان این پیشرانه معادل ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور است که در مقایسه با حجم ۱.۶ لیتری این موتور نسبتا فراتر از انتظار برآورد می‌شود. همچنین یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قوای موتور را به سوی چرخ‌های جلو تیوولی بر عهده دارد. نسل اول سانگ یانگ تیوولی قادر است ظرف مدت زمان ۱۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی برابر با ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و بیشینه سرعت آن به ۱۷۵ کیلومتر برساعت می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که گرچه توان فنی این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی در حد انواع توربوشارژ نیست اما با این حال به خوبی می‌تواند نیازهای مشتریان عادی و خانواده‌ها را برآورده سازد.

همچنین لازم به ذکر است که سانگ یانگ تیوولی چهار ستاره ایمنی از موسسه اروپایی یوروانکپ را در کارنامه داشته و امنیت نسبتا مناسبی را به سرنشینان خود پیشکش می‌کند. از جمله تجهیزات ایمنی نسل اول سانگ یانگ تیوولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم ضد واژگونی، حسگرهای فاصله سنج جلو و عقب، ترمز ضدقفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، شش عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش‌کشنده.

مزایا و معایب سانگ یانگ تیوولی

از جمله مهمترین مزیت‌های سانگ یانگ تیوولی می‌توان به مواردی همچون طراحی ظاهری آینده نگرانه و جذاب، امکانات ایمنی و رفاهی قابل قبول، قیمت معقول، کابین جادار و سواری نرم اشاره کرد. چابکی نه‌چندان رضایت‌بخش و خدمات پس از فروش ضعیف‌تر نسبت به برخی رقبای چینی و کره‌ای را نیز می‌توان به عنوان نکات انتقاد برانگیز پیرامون این خودرو در نظر گرفت.

وضعیت فروش سانگ یانگ تیوولی در ایران

پس از عرضه به بازار ایران و با توجه به تبلیغات مناسب شرکت وارد کننده، ویژگی‌های ظاهری مناسب و قیمت معقول، تیوولی موفق شد بازار مناسبی را برای خود در ایران دست و پا کنند که همچنان نیز تقریبا از رونق فروش مناسبی برخوردار است. بنابراین می‌توان وضعیت فروش سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران را نسبتا مناسب و متوسط رو به بالا ارزیابی کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور