بررسی فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸، روح آئودی در کالبد فولکس

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ بررسی فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸، روح آئودی در کالبد فولکس

فولکس واگن پاسات ‌یک سدان نسبتا بزرگ خانوادگی است که نام آن از سال ۱۹۷۳ در لیست تولیدات شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن به چشم می‌خورد و با اسامی از قبیل سونتانا، کوانتوم، ماگوتان و کورسار نیز به فروش رسیده است.

این محصول تاکنون در قالب شش نسل مختلف بعلاوه یک نمونه ویژه آمریکای شمالی و چین به دست مشتریان رسیده است. نسل ششم این محصول به عنوان اولین خودرو جدید فولکس واگن توسط شرکت ماموت خودرو از زمستان ۹6 مهمان جاده‌های کشورمان شد و به دست مشتریان داخلی رسید که با توجه به سابقه بسیار خوب شرکت فولکس واگن و اعتبار بالای آن، این خودرو خیلی زود مورد استقبال قشر مرفه مشتریان ایرانی به ویژه افرادی که از سدان‌های کره‌ای دل‌زده و خسته شده بودند، قرار گرفت.

در مطلب پیش رو قصد داریم تا فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸ موجود در بازار کشورمان را از جهات مختلف همچون: طراحی ظاهری، کابین، امکانات، مشخصات فنی و وضعیت فروش مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری فولکس واگن پاسات

نمای بیرونی فولکس واگن پاسات ضمن ارائه ظاهری پخته و مطابق با زبان طراحی جدید شرکت فولکس واگن، شمایلی اسپرت و در عین حال خانوادگی را از خود به نمایش گذاشته و اقشار مختلف جامعه از کوچک تا بزرگ را به سوی خود جلب کرده است. در نمای جلو از چراغ‌های چند ضلعی در امتداد یک جلوپنجره کشیده با نوارهای کرومی استفاده شده که به خوبی با یکدیگر در یک امتداد قرار گرفته و چهره نسبتا اخم‌آلود برای این خودرو آلمانی پدید آورده‌اند.

طراحی سپر، هواکش و قاب‌های مه شکن آن نیز جلوه‌ای هماهنگ با چراغ‌ها و جلوپنجره را رقم زده‌اند و استفاده از خطوط حجمی روی درب کاپوت به همراه برخی از حجم پردازی‌های جزئی و خط شانه‌ای روی پروفیل جانبی، نمای ظاهری این سدان آلمانی را خوش‌فرم‌تر و تا حدودی عضلانی جلوه‌گر ساخته است. طراحی ناحیه کناری خودرو به ویژه فریم پنجره‌ها و سایر المان‌های آن چندان خلاقانه نبوده اما در عین حال زیبا و دل‌نشین به نظر می‌رسد. در نمای عقب نیز از چراغ‌های کشیده به فرم چند ضلعی و هماهنگ با انواع جلو استفاده شده که در کنار سایر المان‌ها نظیر درب صندوق و سپر عقب نمای مناسبی به بخش پشت فولکس واگن پاسات اعطا کرده‌اند. البته حالت چراغ‌ها آن خشونت خاص انواع جلو را در ذهن پدید نمی‌آورد. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری فولکس واگن پاسات در عین سادگی از نوعی پرستیژ خاص شخصیتی سود برده که نظیر آن در محصولات کره‌ای و چینی کمتر مشاهده شده است. همین پرستیژ خاص و کلاس شخصیتی باعث شده تا نظر مثبت اکثر مشتریان نسبت به طراحی بدنه این خودرو جلب شود.

طراحی داخلی فولکس واگن پاسات

نمای داخلی فولکس واگن پاسات به ویژه طراحی داشبورد در نوع خود بسیار زیبا و عاری از پیچیدگی‌های مرسوم طراحی شده و نسبتا خاص و لوکس جلوه می‌کند. طراحی کنسول میانی داشبورد گرچه چندان خلاقانه نیست اما حضور یک نمایشگر بزرگ در وسط آن به همراه یک ساعت آنالوگ در بالای این بخش نمایی نسبتا لوکس و زیبا را برای کابین پاسات پدید آورده است.

تداوم دریچه‌های تهویه در طول داشبورد نیز یک نوع شخصیت منحصر به فرد برای طراحی داخلی این خودرو ایجاد کرده و در کنار طرح زیبای غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن، حس و حال لوکس و در عین حال اسپرت برای سرنشینان ایجاد است. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز در نوع خود باکیفیت بوده و جایی برای انتقاد از پاسات بر جای نمی‌گذارد. تریم طرح چوب به کار رفته در کابین نیز فضای لوکس‌تر را در مقابل چشمان رقم می‌زند. فرم صندلی‌ها نسبتا مناسب بوده و بدن را تا حد امکان در برمی‌گیرد. دسترسی به ادوات مختلف از موقعیت راننده نیز به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

فولکس واگن پاسات فضای کافی جهت حضور پنج سرنشین بزرگ‌سال را در اختیار قرار داده و محدودیت چندانی بر ایشان تحمیل نمی‌کند. گنجایش فضای صندوق عقب این خودرو معادل 586 لیتر بوده و کاملا قادر به پاسخگویی به نیازهای مسافرتی خانواده‌های ایرانی خواهد بود. در مجموع باید عنوان داشت که فضای داخلی فولکس واگن پاسات از لحاظ کیفی و بصری بسیار مطلوب ساخته شده و در قیاس با رقبا به ویژه حریفان کره‌ای و چینی، فضای دلنشین و نسبتا جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

آپشن ها و امکانات پاسات

فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸ به همراه امکانات رفاهی و ایمنی زیر به دست مشتریان داخلی رسیده است:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، فشار باد تایر، رادار تصادف از عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دیلایت اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۸ عدد اسپیکر و هندزفری، نمایشگر لمسی ۵.۲ اینچی با کنترل اشاره‌ای، رهیاب، هدآپ، دیسپلی، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، صفحه کیلومترشمار دیجیتال، ۹ عدد کیسه هوای راننده – زانویی راننده – سرنشین جلو و ایربگ پرده‌های جانبی جلو و عقب، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع سه‌گانه اتوماتیک، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات ۱۲ جهته برقی به علاوه حافظه، صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی به علاوه مموری، صندلی عقب تاشونده دوتکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، ماساژور صندلی راننده، روکش صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند با جک، قلاب یدک‌کش برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب، حافظه آینه.

مشخصات فنی فولکس پاسات 2018

فولکس واگن پاسات نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان ۱۴۸۰ کیلوگرمی را به رقم ۷.۹ ثانیه رسیده و چیزی در حدود ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. بیشینه سرعت فولکس واگن پاسات نیز ۱۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

 مزایا و معایب فولکس واگن پاسات

کیفیت ساخت بالا، سواری راحت و نسبتا نرم، ایمنی مطلوب، سیستم تهویه مطبوع سه‌گانه، عملکرد فنی بسیار مطلوب کیفیت ساخت بالا و بازار دست دوم مناسب از جمله نقاط قوت فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸ در بازار ایران به شمار می‌روند. از سوی دیگر مواردی همچون عدم حضور رادار نقطه کور و همچنین حساسیت پیشرانه نسبت به بنزین کم کیفیت داخلی را می‌توان در زمره نقاط ضعف پاسات منظور کرد.

وضعیت فروش فولکس واگن پاسات در بازار ایران

پاسات علی رغم آنکه همچون رقبای کره‌ای فرصت زیادی جهت حضور در بازار ایران پیدا نکرد اما در همین زمان نسبتا محدود نیز مورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت؛ چرا که محصولات آلمانی همواره به کیفیت برتر مشهور بوده و فولکس واگن در این زمینه زبانزد عام و خاص است. قیمت مناسب پاسات نیز سبب شد تا مشتریان بیشتری به سمت آن گام بردارند. در نهایت باید اعلام کرد که وضعیت فروش فولکس واگن پاسات در بازار ایران نسبتا مطلوب بوده و با رونق مناسبی در مدل‌های دست دوم دنبال می‌شود.

نویسنده: حسین باباپور