تاریخچه میتسوبیشی از ابتدا تاکنون

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ تاریخچه میتسوبیشی از ابتدا تاکنون

کمپانی‌های خودروسازی ژاپنی، همیشه در کیفیت و طراحی زبان‌زد خاص و عام بوده‌اند. بنابراین برند میتسوبیشی (Mitsubishi) هم یکی از آن برندهای ژاپنی تبار است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. این کمپانی که نه تنها در خودروسازی، بلکه در صنعت‌های دیگر هم دست دارد، حدودا 150 ساله است.

کمپانی Mitsubishi Group که با نام میتسوبیشی شناخته می‌شود، یک برند خودروسازی ژاپنی چند ملیتی است که در صنعت خودرو فعالیت گسترده‌ای دارد و  محصولات این شرکت در کیفیت رقیب ندارند. این کمپانی یکی از برترین‌ها میان برندهای ژاپنی محسوب می‌شود. گروه میتسوبیشی شامل چندین کمپانی می‌شود که هر کدام در زمینه‌های مختلف، مثل تولید قطعات و وسایل الکترونیکی و صنایع سنگین فعالیت دارند. در سال 2011، میتسوبیشی ششمین برند بزرگ خودروسازی ژاپنی و یازدهمین غول خودروساز جهان لقب گرفت و اکنون در لیست محبوب‌ترین برندهای خودرویی جهان جای دارد.

تاریخچه برند میتسوبیشی

میتسوبیشی در ابتدا به عنوان یک شرکت برای ساخت کشتی و توسط یاتارو ایواساکی در سال 1870، حدود 150 سال گذشته تاسیس شد و پس از گذشت سه سال، نام کمپانی به Mitsubishi Shokai تغییر یافت. شاید جالب باشد بدانید میتسو (Mitsu) به معنای “سه” است. به همین دلیل است که لوگوی این کمپانی سه شاخه دارد. بعدها، نام برند به سه الماس ترجمه شد و تا سال 1917، این کمپانی هیچ ماشین سواری تولید نکرده بود.

بنابراین در ابتدا، کسب و کار اصلی این کمپانی در زمینه ساخت کشتی بود. در واقع تمامی فعالیت‌های این شرکت به نحوی به کشتی مربوط می‌شد. به طور مثال برای تامین سوخت کشتی‌ها، این شرکت وارد کسب و کار معدن ذغال سنگ شد.

از طرفی دیگر زمینی مخصوص را برای ساخت کشتی از دولت خریداری کرد تا در آن کشتی‌ها را تعمیر کند. سپس وارد کسب و کار بیمه دریایی شد تا خسارات وارد به کشتی‌هایش به نحوی جبران شود. این گونه بود که این کمپانی کم کم گسترش یافت و پس از گذشت مدتی، پیشرفت این شرکت تا جایی اوج گرفت که وارد صنعت ساخت و ساز هواپیما و تجهیزات آن شد. تجربیات خارجی که از طریق کشتیرانی به دست می‌آمد، منجر به ورود این برند به کسب و کارهای خارجی نیز شد.

گسترش فعالیت‌های برند میتسوبیشی در سایر صنایع

در سال 1881، میتسوبیشی وارد زمینه‌های بانکداری، بیمه، انبارداری و بازرگانی شد. بعدها فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های تولید شیشه، استیل، کاغذ، تجهیزات الکتریکی، هواپیما، نفت و حتی مَسکن هم گسترش پیدا کرد. حتما از خودتان می‌پرسید که چطور کار این کمپانی به صنعت خودروسازی رسید، اما همانطور که می‌دانید برخی از برندهای خودروسازی، با کسب و کارهای متفاوتی سفر خود را آغاز کرده‌اند. این کمپانی هم از قاعده مستثنی نیست.

در سال 1921 بود که این کمپانی از طراح بریتانیایی، هربرت اسمیت و دیگر همکارانش دعوت به همکاری برای رونق بخشیدن به بخش تولید هواپیما کرد. آن‌ها به ژاپن سفر کردند و میتسوبیشی 1MT، میتسوبیشی B1M، میتسوبیشی 1MF و میتسوبیشی 2MR را طراحی کردند.

خودروسازی و جنگ جهانی دوم

تقریبا هیچ برند خودروسازی نیست که از گزند جنگ جهانی دوم در امان بوده باشد. تمامی آن‌ها به شکل‌های مختلف تحت تاثیر آثار مخرب جنگ قرار گرفته اند و البته می‌توان گفت هیچ برندی هم نیست که در این دوران، هواپیما یا موتور هواپیما تولید نکرده باشد! در دوران جنگ، میتسوبیشی نیز تنها نظارت دکتر جیرو هوریکوشی، به ساخت هواپیماهای ارتشی پرداخت. مدل A6M Zero، یکی از مهمترین تجهیزات جنگی در دوران این جنگ بود. خلبان‌های امپراطوری، برای عملیات کامیکازه از این هواپیماها استفاده می‌کردند.

از آنجایی که این شرکت در دوران بحرانی جنگ از زندانیان و شهروندان چینی بیگاری می‌کشید، پس از جنگ  شاهد شکایت‌ها و دادگاه‌های زیادی علیه خود بود. بالاخره در سال 2015، پس از گذشت سال‌ها، این کمپانی تصمیم گرفت که بابت اعمال غیرانسانی خود در دوران جنگ و بیگاری کشیدن از سربازهای آمریکایی، از جامعه بین‌الملل عذرخواهی کند. این کار باعث شد که این برند، اولین شرکت بزرگ ژاپنی در دنیا باشد که برای فعالیت‌های خود در دوران جنگ عذرخواهی می‌کند.

برند میتسوبیشی پس از جنگ جهانی دوم

کمپانی میتسوبیشی

پس از جنگ، این کمپانی به شرکت‌های بسیار کوچک‌تری تقسیم شد و تا سال‌ها، همکاری این کمپانی‌های کوچک‌تر با یک دیگر و استفاده از نام تجار میتسوبیشی ممنوع بود. این محدودیت‌ها در سال 1952 بنا به دلایلی برداشته شد. در اواسط دهه 50 میلادی، برخی از شرکت‌های تقسیم شده یه بخش‌های کوچک‌تر، مجددا به یکدیگر پیوستند و کمپانی‌های بزرگ‌تری را تشکیل دادند.

بررسی سه مدل برتر میتسوبیشی

فعالیت این کمپانی در خودروسازی از سال 1917 آغاز شد. درست از زمانی که این کمپانی در زمینه‌های بسیار متنوعی فعالیت ‌کند، توانست به راحتی با تولید محصولاتی با کیفیت، به یکی از غول‌های خودروسازی دنیا تبدیل شود.

میتسوبیشی لنسر  Lancer

میتسوبیشی لنسر

لنسر یکی از پرطرفدارترین مدل‌های میتسوبیشی است که تولید آن به سال 1973 برمی‌گردد. یکی از اولین مدل‌های لنسر به نام 1600 GSR، تبدیل به اسطوره‌ای شد که دنیای خودروسازی را برای همیشه تغییر داد. با اینکه تولید این خودرو در سال 2017 متوقف شد، اما آثار آن هنوز از جاده‌های سراسر دنیا پاک نشده است.

میتسوبیشی اکلیپس  Eclipse

میتسوبیشی اکلیپس

این مدل از برند میتسوبیشی از سال 1989 تا سال 2011 تولید شد. این مدل، هم نام یک اسب مسابقه‌ای متعلق به قرن هجدهم است. این طور که به نظر می‌رسد، این اسب شکست ناپذیر و برنده 26 مسابقه بوده است و این مدل جمع و جور جایگزین Starion و سریعا بین طرفداران این برند محبوب شد.

میتسوبیشی جی تی 3000GT

میتسوبیشی جی تی

بسیاری از طرفداران باور دارند که 3000GT، بهترین محصول این کمپانی محبوب است. جالب است بدانید که این ماشین مسابقه‌ای تنها به مدت 9 سال تولید شد، اما همچنان مدل‌های دست دوم آن با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسند

آخرین محصولات میتسوبیشی

امروزه این برند، یکی از پرطرفدارترین کمپانی‌های خودروسازی است و همچنان در زمینه‌های مختلفی از صنعت در کنار خودروسازی، فعالیت می‌کند. مدل‌های این شرکت در سراسر جهان به فروش می‌رسند و کسب و کارش هر روز رونق بیشتری می‌گیرد. میتسوبیشی اوتلندر نیز در حال حاضر یکی از همان محبوب‌ترین مدل‌های امروزی این برند محسوب می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان