بررسی مشخصات فنی تانک 300 مدل ۲۰۲۴

۱۹ تیر ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی تانک 300 مدل ۲۰۲۴

این روزها کراس‌اوورها سلطان بی‌منازع بازار خودرو هستند و فضا را برای همه خودروها به‌خصوص شاسی‌بلندهای واقعی و ماشین‌های آفرود تنگ کرده‌اند. با این حال، کراس‌اوورها به دلیل نوع طراحی و مشخصات فنی قابلیت بالایی برای بیراهه‌نوردی ندارند و آفرودسواران همچنان به دنبال ماشین‌های مناسب هستند. ازاین‌رو، خودروسازان برای جلب نظر این افراد همچنان به تولید ماشین‌های بیراهه‌نورد ادامه می‌دهند، البته با ابعاد و اندازه‌هایی جمع‌وجورتر و شهری‌تر و امکانات و تجهیزات لوکس‌تر. تانک 300 محصول گریت وال موتور چین یکی از این خودروهاست که توسط شتابران خودرو در بازار ایران عرضه می‌شود.

مزایا و معایب

+ موتور قدرتمند

+ طراحی ظاهری چشمگیر

+ طراحی داخلی لوکس

+ قابلیت آفرود بالا

– وزن بیش از ۲ تن

مشخصات فنی

خودروهای آفرود معمولا پیشرانه‌های قدرتمندی دارند که در کنار سیستم انتقال نیرو و تعلیق مناسب امکان شیبب‌نوردی و گذر از موانع را به‌راحتی فراهم می‌کند. گریت وال تانک 300 نیز در بازارهای جهانی با ۳ نوع پیشرانه قدرتمند روانه بازار شده است. یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی ۲۲۷ اسب بخاری، یک موتور V6 بنزینی هیبریدی ملایم ۳۵۵ اسب بخاری و یک پیشرانه هیبریدی با موتور بنزینی ۲ لیتری ۲۴۱ اسب بخاری و موتور برقی ۱۰۵ اسب بخاری.

نسخه‌ای از تانک 300 که توسط شتابران خودرو در بازار ایران عرضه می‌شود، به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی توربو مجهز است. خروجی این پیشرانه حداکثر ۲۲۷ اسب بخار و ۳۸۷ نیوتن.متر است و قدرت و گشتاوری بیشتر از بعضی محصولات مونتاژی ارائه می‌دهد. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند و عملکرد بهتری از گیربکس دوکلاچه دارد.

سیستم چهار چرخ از نوع موقت (4WD یا 4*4) است که گذر از موانع را راحت‌تر می‌سازد و برای خودروهای آفرود مناسب‌تر از سیستم AWD است. قفل دیفرانسیل در محور عقب قرار دارد و الکترونیکی است و سیستم چرخش تانک امکان دور زدن راحت‌تر را فراهم می‌کند.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ تانک 300 با وزن ۲۱۵۵ کیلوگرم چشمگیر و ۹.۳ ثانیه است و از رقبای هم‌رده و هم‌اندازه، ماشین تند و تیزتری محسوب می‌شود. البته مصرف سوخت این خودرو آفرود بالاست و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۹ لیتر بنزین می‌سوزاند.

سیستم تعلیق تانک 300 در جلو دوبل جناقی و در عقب مالتی لینک است و با سیستم تعلیق فعال، علاوه بر رد کردن آسان موانع، سواری راحتی را فراهم می‌کند. ازاین‌رو، در این خودرو کوبش‌های کمتری از مسیر به اتاق منتقل می‌شود و در مسیرهای آسفالت و سر پیچ‌ها پایداری مناسبی را شاهد هستیم.

زاویه ورود و خروج تانک ۳۰۰ گریت وال ۳۶.۳ و ۳۷.۲ درجه است. این خودرو می‌تواند مسیرهایی با شیب حداکثر ۴۵ درجه را نیز بالا برود. علاوه بر این با تانک ۳۰۰ می‌توان در آب‌های با عمق ۹۰ سانتیمتر نیز رانندگی کرد.

بدین‌ترتیب، تانک 300 همه ویژگی‌های لازم برای یک خودرو آفرود را دارد. این نکته را هم اضافه کنیم که صفحه‌های محافظ زیر بدنه تانک چینی را پوشانده‌اند تا در هنگام آفرود آسیبی به قطعات وارد نیاید.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۲۲۷ اسب بخار

گشتاور

۳۸۷ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۹.۳ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۹.۹ لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

شاسی بلند متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۶۰ میلیمتر

عرض

۱۹۳۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۹۰۳ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۲۱۵۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۵ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی تانک 300

خودروهای آفرودی معمولا بدنه‌ای جعبه‌ای دارند و طراحی ظاهری آنها با استفاده از خطوط صاف انجام شده است. این نوع طراحی بدنه را می‌توان در شاسی بلندهای آفرودی از جیپ، فورد و مرسدس بنز دید. این نوع طراحی موجب می‌شود تا خودرو شمایل خشن‌تر و سفت و سخت‌تری پیدا کند و در یک نگاه خود را به‌عنوان یک ماشین همه‌جارو به بیننده بشناساند.

تانک 300 نیز خودرویی با ظاهر جعبه‌ای و کلاسیک است و شباهت زیادی به شاسی بلند معروف آمریکایی، یعنی فورد برانکو دارد. همین‌طور یادآور مرسدس بنز کلاس G و جیپ رنگلر نیز است.

جلوپنجره از نوارهای افقی تشکیل شده که به دو چراغ گرد ختم می‌شوند. در نسخه بنزینی ان نوارها به رنگ سیاه است، اما در نسخه سیتی ادیشن هیبرید با کروم کار شده است. نشان بزرگ T در وسط جلوپنجره سازنده خودرو را معرفی می‌کند. طرح چراغ‌های گرد جلو از روی فورد برانکو برداشته شده است. این چراغ‌ها به وسیله یک دیلایت افقی به دو قسمت تقسیم شده، که در تانک 300 به سمت بیرون امتداد پیدا کرده، اما در برانکو به سمت داخل جلوپنجره کشیده شده است. طرح خاص سپر جلو نشان می‌دهد که با یک خودرو آفرودی طرفیم. در نمای جلو گلگیرهای بیرون‌زده موجب می‌شود تا تانک ۳۰۰ گریت وال عریض‌تر و پهن‌تر به نظر برسد. حجم‌پردازی‌های روی کاپوت هم کمی از سادگی نمای روبرو کاسته است.

در نمای جانبی گلگیرهای بزرگ و حجیم و فاصله زیاد چرخ‌ها جلب توجه می‌کند. این گلگیرها و همچنین آینه‌های جانبی به رنگ مشکی است. در این زاویه شمایل جعبه‌ای خودرو کاملا به چشم می‌آید و همراه با خط شانه‌ای برجسته، حالتی مستحکم را به نمایش می‌گذارد.

نمای عقب تانک 300 برعکس نمای جلو، با استفاده از چراغ‌ها و دستگیره‌های عمودی طرحی بالا به پایین پیدا کرده است. در صندوق مثل بیشتر خودروهای آفرودی به‌صورت افقی باز می‌شود تا دسترسی به فضای بار راحت‌تر باشد. همچنین مشابه خودروهای هم‌رده لاستیک زاپاس روی در صندوق قرار گرفته است.

طراحی ظاهری تانک ۳۰۰ یادآور خودروهای کلاسیک آفرودی است و با حالت محکم، خود را به‌عنوان یک ماشین بیراهه‌نورد معرفی می‌کند.

طراحی داخلی

کابین تانک 300

طراحی داخلی تانک 300 شباهت زیادی با بنز کلاس G و جیپ رنگلر دارد و می‌توان گفت طراحان چینی طرح آن خودروها را درون محصول خود کپی کرده‌اند. البته با کمی زرق و برق بیشتر.

داشبرد دقیقا مثل جلوپنجره طراحی شده است. داشبرد تانک ۳۰۰ گریت وال طرحی مستطیلی دارد و در دو طرف آن دریچه‌های دایره‌ای تهویه نصب شده است. در وسط آن نمایشگر مالتی مدیا قرار دارد و پشت فرمان هم کیلومترشمار دیجتال دیده می‌شود.

دو دریچه گرد تهویه هم در زیر نمایشگر لمسی نصب شده و در وسط آنها دکمه‌های فیزیکی سیستم سرگرمی و اطلاعات درون قابلی دایره‌ای شکل قرار دارد. سایر دکمه‌های فیزیکی تنظیمات خودرو روی کنسول مرکزی و اطراف دسته دنده دیده می‌شود.

اگرچه تانک ۳۰۰ از امکانات و تجهیزات مدرن بهره می‌برد، اما گریت وال همچنان دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی را درون کابین نگه داشته تا با ظاهر رترو کلاسیک خودرو هماهنگی داشته باشد. حتی یک ساعت عقربه‌ای را هم بین دریچه‌های تهویه کار گذاشته است.

صندلی‌های چرمی و متریال باکیفیت رودری‌ها و داشبورد حس و حال یک ماشین لوکس را به سرنشینان می‌دهد تا حتی در گل و لای آفرودسواری هم سرنشینان فضای راحتی داشته باشند.

آپشن ها و امکانات

اگرچه قانون ۲۰ هزار یورویی در واردات خودرو برای خریداران عادی، محدودیت‌هایی را در آپشن‌ها و امکانات این دسته از خودروها ایجاد کرده است، اما تانک ۳۰۰ از امکانات و آپشن‌های متعددی بهره برده است. چرا که سقف قیمت خودرو برای واردات ماشین جانبازان ۴۰ هزار یورو است.

ترمز کمکی، کنترل پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کروز کنترل تطبیقی، رادار تصادف جلو، سیستم حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور کنترل فشار باد تایر، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده، رادار تابلوخوان، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و ماساژور صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، نورپردازی کابین، شیشه‌های عایق صدا و سانروف از امکانات تانک ۳۰۰ وارداتی شتابران خودرو است.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرمکن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

قیمت تانک 300 در بازار

نمای عقب تانک 300

تانک 300 یکی از معدود شاسی بلندهای آفرودی جدید در بازار ایران است که با ظاهر مشابه مرسدس بنز کلاس جی و جیپ رنگلر و فورد برانکو، می‌تواند برای ایرانی‌ها جذاب باشد. علاوه بر این از مشخصات فنی مناسب برای بیراهه‌نوردی بهره می‌برد و امکانات ایمنی و رفاهی متعددی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

فروش خودرو توسط شتابران خودرو در سامانه وارداتی جانبازان انجام می‌شود. خرید خودرو در بازارهای جهانی با تمام امکانات حدود ۳۰ – ۴۰ هزار دلار هزینه دارد، در صورتی که جیپ رنگلر فول آپشن ۶۵ هزار دلار برای مشتریان آب می‌خورد. انتظار می‌رود قیمت تانک 300 برای متقاضیان داخل ایران هم‌اندازه جیپ رنگلر شود. البته موفقیت تانک 300 گریت وال در بازار ایران بستگی به نحوه عرضه و خدمات پس از فروش توسط شتابران خودرو دارد.

شبیه‌ترین رقیب تانک 300 در ایران چه از نظر کاربری و چه از نظر سبک طراحی بدنه سوزوکی جیمنی است، هر چند حدود ۷۰۰ میلیمتر طول کمتری دارد و ۱۲۸ اسب بخار نیروی پایین‌تری تولید می‌کند. البته رقیب اصلی این خودرو در داخل کشور، مانیان ترا است که ابعاد و اندازه و مشخصات فنی مشابهی دارد. لئو MX8، جتور تراولر T2 و لوکانو ۷  دیگر رقبای تانک 300 هستند که قرار است در آینده به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برسند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو