خداحافظ پراید!

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ خداحافظ پراید!

پراید، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی ایران توقف تولید شد. بر اساس اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، پراید ۱۱۱ نیز همانند پراید ۱۳۲ از خط تولید محصولات سایپا خارج شد.

با توجه به برنامه توقف تولید پراید و پژو طی سال ۹۸ و ۹۹، دومین مدل خودرو پرطرفدار تولید گروه خودروسازی سایپا نیز توقف تولید شد. پیش‌تر مقرر شده بود تا پراید ۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ توقف تولید شود. حالا با شروع اردیبهشت‌ماه امسال، دولت به وعده خود عمل کرد و دومین پراید نیز از خط تولید کنار گذاشته شد.

 

خودرو پراید سایپا که بیش از ۲۷ سال از عمرش در خط تولید و بازار خودرو ایران می‌گذرد، بالاخره توقف تولید شد تا شاید خودرویی با کیفیت بالاتر و بر اساس استانداردهای ۸۵گانه تدوین شده در سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگزین پراید شود.

چرا تولید پراید متوقف شد؟

دومین مدل پراید (مدل ۱۱۱) در دومین ماه سال ۹۹ از خط تولید سایپا خارج شد. تاریخی به یاد ماندنی برای فعالان محیط زیست، چرا که آن‌ها یکی از مخالفان سر سخت تولید خودروهایی نظیر پراید بودند، خودروهایی که استاندارد یورو۵ را نداشتند و به محیط زیست لطمه می‌زدند؛ حالا دیگر تا پایان تابستان ۹۹ پرونده‌شان بسته خواهد شد.

برنامه خروج پراید از خط تولید دومین خودروساز بزرگ ایران از دو سال گذشته و همزمان با جدی‌تر شدن طرح اجرای استانداردهای ۸۵گانه قوت گرفت تا جایی که توقف تولید مدل ۱۳۲ در دی‌ماه۹۸ اجرا شد و پس از آن نیز نیروی انتظامی تهران بزرگ از توقف شماره‌گذاری این خودرو از سال ۹۹ خبر داد.

با این حال اما تولید پراید ادامه داشت که ناگهان مدیر عامل وقت گروه خودروسازی سایپا از عزم جدی این خودروسازی برای پایان یافتن تولید مدل ۱۱۱ را اعلام کرد. بر اساس آنچه سلیمانی، مدیر عامل سایپا اعلام کرده است، توقف تولید مدل هاچبک این خودروسازی یک ماه قبل از تاریخ عنوان شده اجرایی شده است.

از سویی دیگر گروه خودروسازی ایران خودرو نیز پیش‌تر از توقف تولید پژو ۴۰۵ در سال ۹۹ خبر داده بود که این روزها زمزمه خداحافظی با پراید و پژو و رقم خوردن برهه‌ای تاریخی برای صنعت خودروسازی کشور در میان اخبار رکود و کسادی خودروسازی‌ها و کاهش تولید داخلی چندان تعجب آور نیست.

حالا طرف دیگر ماجرای رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و توقف تولید خودرویی دیگر در سال ۹۹، پژو ۴۰۵ است که همین روزهاست تا ایران خودرو نیز خروج آن را خط تولید این شرکت اعلام کند.

 

پراید ۱۳۲

 پراید به آخر خط رسید!

شاید هیچ‌گاه کمپانی کیا موتورز فکرش را هم نمی‌کرد که یکی از مدل‌های تولیدی‌ این شرکت بتواند در ایران به اندازه پراید محبوب و پر فروش باشد. اما این اتفاق افتاد و پراید یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار داخلی ایران شد.

دهه ۷۰ به عنوان دهه یکه تازی پراید در تولید و عرضه بازار محسوب می‌شد تا اینکه پژو۴۰۵ از کمپانی رقیب در دهه ۸۰ وارد بازار شد و بازار را تراز کرد. با این حال اما هنوز با گذشت بیش از ۲۷ سال از ورود پراید به خیابان‌های ایران، هنوز هم فروش پراید قابل توجه است. چرا که در طول این سال‌ها، بسیاری از خانواده‌هایی که توان مالی بالایی برای خرید خودروهای با قیمت بالا را نداشتند موفق به خرید یک خودرو شدند، بسیاری از افراد به واسطه همین پرایدی که نقدهای زیادی بر آن وارد می‌شود، گواهینامه رانندگی گرفتند و حتی در سال‌های اخیر ارزان‌ترین راه کسب درآمد با خودرو شخصی آن هم به واسطه تاکسی‌های اینترنتی، نقش عمده‌ای ایفا کرده است. اما اکنون و برخلاف پیکان، پیش از اینکه پراید در ایران ۳۰ ساله شود، باید خط تولید این ماشین متوقف شود.

درست از همان روزی که اجرایی شدن استانداردهای ۸۵گانه برای خودروهای تولیدی و وارداتی به کشور مطرح و همه چشم‌ها به سمت این خودروی پر حاشیه دوخته شد. خودرویی که علاوه بر ارزان بودن و سهولت در خریدش، اما آمار زیادی از تلفات جاده‌ای و تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد، بار دیگر حاشیه ساز شد.

خودرو پراید کره‌ای از برند کیا که در میان خودروهای لیزینگی طی دهه گذشته طرفداران زیادی داشته است، ناگهان در سال ۹۷ با افزایش قیمت غیر قابل باور همراه شد؛ به گونه‌ای که پراید ۲۵ و ۳۵ میلیون تومانی ناگهان به مرز ۵۰ میلیون تومان رسید و به طور ناخودآگاه از لیست قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تحت نظارت شورای رقابت خارج شد.

روند رو به رشد قیمت پراید در کشور باعث شد تا این خودرو در آخرین سال‌های تولیدش هم با فروش بالا از سوی تولید کننده همراه شود.

شهریورماه سال ۹۸ بود که سردار هادیانفر– رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از توقف شماره گذاری پراید در سال ۹۹ خبر داد و اعلام کرد که به دلیل آمارهای موجود مبنی بر تعداد بالای تصادفات جاده‌ای مربوط به خودرو پراید، این خودرو شماره گذاری نمی‌شود. لازم به ذکر است که سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا و وزارت صنعت، معدن و تجارت در امر شماره گذاری خودرو در کشور نقش دارند.

حالا پراید در بازار این روزهای خودرو کشور که یکی از پر نوسان‌ترین سال‌ها در امر معامله خودرو را تجربه می‌کند، روی موج گرانی خودرو می‌تازد و معامله گران هم به هیجان این بازار دامن می زنند. اما با اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ از تابستان ۹۹ تا حدی خرید و فروش این ماشین پرطرفدار منطقی‌تر شده و برخی خریداران و فروشندگان با احتیاط بیشتر نسبت به معامله پراید می‌پردازند.

 

نویسنده: نگار میرکریمی