همه چیز درباره خرید سه دانگ سه دانگ خودرو

۴ فروردین ۱۴۰۰ همه چیز درباره خرید سه دانگ سه دانگ خودرو

در بسیاری از موارد این پرسش مطرح می‌شود که چطور می‌توان خودرویی که سه دانگ آن به نام یک فرد و سه دانگ دیگر به نام فرد دیگری است را فروخت. چند نکته ضروری در این رابطه وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

شرایط اقتصادی باعث تغییر در بسیاری از معاملات شده است. شاید روزگاری این امکان وجود داشت که بسیاری از افراد خودرو یا ملک خریداری کنند اما هرچقدر که قیمت‌ها بالا رفت، توان قشر متوسط برای خرید هم پایین‌تر آمد. بسیاری توان خرید مستقل خانه یا ملک را ندارند و ترجیح می‌دهند که به صورت اشتراکی و با مشارکت فرد دیگری اقدام به خرید کنند.

در این میان، برخی اقدام به خرید مشارکتی خودرو می‌کنند تا ارزش بخشی از پول خود را حفظ کنند یا بتوانند مالک خودرو شوند. حتی ممکن است تنها یک نفر از خودروی مربوطه استفاده کند، اما ثبت سندیت آن با اما و اگرهای بسیاری روبروست. در قانون نیز اینطور عنوان شده که تمام اموال مفقول و غیرمنقول را می‌توان به صورت مشارکتی خریداری کرد. یعنی می‌توان مثل خرید و فروش ملک، به صورت دانگی معامله کرد. این کار مساله در ارتباط با خرید خودرو هم صدق می‌کند.

اما پرسشی که برای برخی مخاطبان مطرح می‌شود این است که اگر خودرویی به نام دو نفر باشد، آیا یکی از آن دو نفر امکان فروش سهم خود را دارد یا خیر؟ کارشناسان حقوقی خودرو45 به این پرسش پاسخ داده‌اند. طبق گفته این کارشناسان، اگر یکی از دو نفری که خودرو به نامش ثبت شده، اقدام به فروش سهم خود کند، مرتکب جرم کیفری می‌شود. چون مصداق فروش مال غیر شده و مجازات خواهد داشت.

یعنی هیچ کدام از دو طرف بدون اطلاع دیگری و به صورت مجزا نمی‌توانند اقدام به فروش سهم خود کنند. در شرایطی که دو مالک درخواست فروش خودرو را داشته باشند، باید با اطلاع و رضایت یکدیگر اقدام کنند.

ثبت در سند به چه صورت است؟

اما ثبت مالکیت برای خودروهایی که به نام دو نفر است به چه صورت انجام می‌شود؟ در چنین شرایطی، تنها نام یکی از مالکان در سند خودرو و برگ سبز قید می‌شود اما در بخش توضیحات، مساله شراکت در مالکیت خودرو نوشته می‌شود. یعنی در اسنادی مثل کارت خودرو هم نام یک نفر قید می‌شود. البته در برخی موارد اینطور عنوان می‌شود که سند خودرو در دفترخانه قابل ثبت به نام دو نفر است. با این حال، حتی در چنین شرایطی هم پلاک خودرو را تنها می‌توان به نام یک فرد ثبت کرد.

برخی نکاتی درباره مالکیت اشتراکی خودرو

البته مالکیت اشتراکی خودرو مشکلات خاص خود را هم دارد و بهتر است که در این ارتباط و قبل از هر گونه اقدامی برای خرید اشتراکی و یا واگذاری بخشی از سهم خودرو به نام دیگری، با کارشناسان حقوقی مشورت کنید. برخی از مشکلات متداولی که برای افراد اتفاق می‌افتد، هنگام فروش خودروست. گاهی با وجود توافق دو طرف برای فروش سهم یکی از دو مالک، باز هم اختلافاتی به وجود می‌آید که شاید اگر دو طرف از همان ابتدا به آن آگاه بودند، روی نمی‌داد.

نکته دیگر زمانی است که یکی از دو مالک فوت می‌کنند. البته در حالت عادی نباید مشکلی به وجود آید اما بهتر است برای جلوگیری از موارد احتمالی، سندیت خودرو و اشتراک در مالکیت را حتما در دفترخانه به ثبت برسانید و چندان به توافق شفاهی اکتفا نکنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سپیده اشرفی