هر محصول از کدام خط تولید ایران خودرو می‌آید؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ هر محصول از کدام خط تولید ایران خودرو می‌آید؟

ایران خودرو تا پایان فروردین ماه سال 1400 بیش از 33 هزار دستگاه انواع سواری در کشور تولید کرد که سهم این خودروسازی در حوزه تولید خودروهای سواری به ۵۵ درصد برسد. اما پرسش اینجاست که هر یک از محصولات این شرکت از کدام خط تولید ایران خودرو به سایر نقاط کشور تزریق می‌شوند؟

براساس این گزارش و با استناد به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، در اولین ماه از سال جدید، تولید محصولات ایران خودرو در مقایسه با فرورین سال گذشته 13 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.

همچنین ایران خودرو، چند سالی می‌شود خط تولید محصولات خود را در ۵ استان کشور فعال کرده است. استان‌های فارس، خراسان، مازندران، تبریز و اصفهان بخشی از حجم تولید محصولات ایران خودرو را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش دریافت شده از تارنمای «کدال» تا پایان سال گذشته، میانگین تولید محصولات ایران‌ خودرو در ۵ استان مذکور، روزانه حدود 65 دستگاه بوده است.

تولید پژو پارس از استان مازندران

روزانه ۸۵ دستگاه پژو پارس در استان فارس تولید می‌شود. آنطور که روابط عمومی ایران‌ خودرو به «خودرو ۴۵» گفت: «در صورت آماده شدن زیر ساخت‌های لازم حجم تولید خودرو در این استان روزانه به 90 دستگاه خواهد رسید.» اگرچه گفته می‌شود این زیرساخت حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ فراهم نخواهد شد. بررسی گزارش‌های ایران خودرو در سایت کدال همچنین نشان می‌دهد، حجم تولید خودرو در استان فارس تا پایان سال 99 در مقایسه با سال قبل از آن رشد 30 درصدی را تجربه کرده است.

آمار تولید محصولات ایران خودرو در مازندران

از ابتدای سال 99 تا اواسط شهریور ماه همان سال، ۱۴ هزار محصول ایران خودرو در استان مازندران تولید شده است. این شرکت که فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرده است، روزانه دستکم 165 دستگاه خودرو تولید می‌کند.

ایران خودروی مازندارن همچنین قصد دارد با فعالیت در دو شیفت کاری، حجم تولید خودرو در این استان ر از رقم پیش‌بینی شده فراتر برده و به 180 دستگاه در روز برساند؛ این دور خیز هم در حد صحبت است و هنوز  به مراحل اجرایی نزدیک نشده است.

تحویل روزانه ۱۵۰ هزار خودرو به مشتریان

رصد گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال گذشته روزانه بیش از 150 خودروی پلاک شده از سوی ایران شرکت به مشتریان تحویل داده شده است. چندی پیش همچنین مدیر عامل ایران خودرو مازندران در خصوص مشکلاتی که در پاییز سال گذشته برای تحویل خودرو به مشتریان رخ داد گفته است: «مشکلاتی در زمینه حمل‌و‌نقل وجود دارد که به زودی مرتفع خواهد شد».

از سوی دیگر آنطور که مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو مطرح کرده است، این خودروسازی قصد دارد برای جمع‌آوری ۳۵ هزار دستگاه خودروی ناقص و تجاری سازی این خودروها اقدام کند. این خودروسازی همچنین در نظر دارد بیش از ۲ هزار خودروی ناقص را تجاری سازی کرده  و  نسبت به تحویل آن به مشتریان اقدام کند.

بر اساس گزارش‌های موجود از سال 98 تا پایان سال گذشته بیش از ۱۲ هزار از خودروهای تولیدی شرکت ایران خودروی مازندران به تحویل داده شده است. بر اساس برنامه‌های بلند مدت شرکت ایران خودروی مازندران قرار است برنامه‌هایی برای ترغیب مشتریان در نظر گرفته شود.

میانگین تولید خودرو در تبریز؛ روزانه 400 دستگاه

روند تولید خودرو در ایران خودروی تبریز با افزایش همراه بوده است. میانگین تولید خودرو در این خودروسازی روزانه 400 دستگاه است. آنطور که گفته شده، در ماه‌های پایانی سال جاری قرار است این روند با سیر صعوی همراه شود. رصد گزارش‌ها درباره روند تولید محصولات ایران خودرو در خودروسازی  تبریز همچنین نشان می‌دهد؛ تولید خودروهای سواری در ۶ ‌ماهه اول سال ۹۹  و در مقایسه با سال قبل از آن  ۵۰ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، حتی در دواران پاندمی ویروس کرونا در ایران، تولید دو خودرو سمند و سورن در این خوروسازی توانست ثبات خود را حفظ کند. با این توضیح، در نیمه اول سال ۹۹ ، بیش از۳۲ هزار خودروی سمند  و سمند سورن در ایران خودروی تبریز تولید شده است.

برنامه ایران خودروی تبریز برای سال 1400 چیست؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که سال جاری قرار است زمینه برای ۷۵ هزار خودرو در این شرکت فراهم شود. بر اساس گفته‌ها و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت ایران خودروی تبریز در نظر دارد از ۷۵ هزار خودروی تولید شده،  یک‌سوم آن را به تولید سورن و دو محصول دیگر را به تولید پلتفرم جدید ارتقاء یافته سمند، یعنی سمند سال و سورن پلاس اختصاص دهد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته همه  خطوط مونتاژ ایران خودرو در تبریز فعال است. تولید خودرو در این خودروسازی همچنان ادامه دارد.

خط تولید ایران خودرو در مشهد

نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی ایران خودرو نشان می‌دهد، روزانه ۵۲۵ دستگاه خودرو از سوی شرکت «ایران‌ خودرو خراسان»، تولید می‌شود. کارخانه ایران خودروی مشهد که  در۶۰ کیلومتری جاده مشهد، در منطقه‌ای به نام بینالود قرار دارد، به عنوان یکی از فعال‌ترین خط تولیدهای استانی ایران خودرو شناخته شده است. گفتنی است این کارخانه با دارا بودن  خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیل کاری در زمینی به مساحت ۷۳۰هکتار احداث شده است. هدف از تاسیس این خودروسازی در سال ۱۳۸۷، تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال بوده است.

با انتشار آمارهای سال مالی ۱۳۹۹ ایران خودرو که روی تارنمای «سایت کدال» قرار گرفته، پژو پارس بیشترین آمار تولید را به خود اختصاص داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: میزان گروه پژو و سمند در سال ۱۳۹۹ نزدیک به  ۵۵ هزار دستگاه بوده و این گروه رتبه دوم را در صنعت خودرو به خود اختصاص داده‌است.

هایما؛ متولد از دل رشته کوه بینالود

هایما S7 و هایما S5 ، دو محصولی است که توسط چینی‌ها به خط تولید ایران خودرو در مشهد اضافه شد. دو محصولی که از سال 97 و در نتیجه فشار تحریم‌ها، با کمبود قطعه برای ادامه خط تولید مواجه، و در نهایت تولید این دو محصول متوقف شد. هفتم آبان ماه سال گذشته بود که روابط عمومی ایران خودرو در گزاشی اعلام کرد. هایما S7 قرار بود رقیب پر قدرتی برای سوزوکی ویتارا باشد.

تولید پژو 405 در کنار هایما

پژو 405 هم به عنوان یکی از محصولات تولید شده در سایت خراسان شمالی و بینالود، سرنوشت پیچیده‌ای دارد. قرار بود روند تولی این محصول به سرنوشت «هایما» دچار شود؛ توقف تولید. اوایل سال 99 بود که مدیر عامل ایران خودرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خودرو 405، پیش فروش جدید نخواهد داشت». اما مدتی بعد خبر آمد که این محصول با تغییر نام به ۴۰۵ SLX در بازار عرضه خواهد شد.

جمع‌بندی

بررسی اطلاعات تولید محصولات ایران خودرو در تهران و ۵ استان، نشان می‌دهد که این خودروسازی تا پایان سال گذشته، ۱۴۵ هزار دستگاه خودروی سواری، بیش از سال ۹۸ تولید کرده‌ است.

با این حساب صنعت خودروسازی در ایران تا پایان سال ۹۹ رشد ۱۹ درصدی را در تولید خودروهای سواری تجربه در مقایسه با سال ۹۸، تجربه کرده است. اما اینکه  ایران خودرو قصد دارد خط تولید خود را در استان‌های دیگری هم نیز توسعه دهد یا خیر، سوالی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

 

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو کارکرده