چینی‌ های پرفروش بازار ایران

۱۴ آبان ۱۴۰۱ چینی‌ های پرفروش بازار ایران

چینی های پرفروش در بازار کشورمان به لطف ممنوعیت واردات خودرو کاملا پرتعداد هستند. البته بی‌انصافی است اگر پیشرفت‌های صنعت خودروسازی چین در یک دهه گذشته را نادیده بگیریم. حالا برخی برندهای چینی به جایی رسیده‌اند که در بازار کشورهای عربی به فروش قابل توجه دست پیدا می‌کنند و حضور در بازار آمریکای شمالی و اروپای غربی دیگر رویای دور از دسترسی برای آنها نیست. اما در ایران از سال‌ها قبل به لطف انحصار در بازار، خودروهای چینی پرفروش بوده‌اند. البته از سال ۱۳۹۹ خودروهای پرفروش چینی از رده مدل‌های اکونومی دست کم یک پله بالاتر رفته‌اند و بیشتر پرفروش‌های چینی و مونتاژ بازار امروز در رده پریمیوم قرار می‌گیرند.

چینی های پرفروش بازار در گذشته

نخستین خودروهای چینی از نیمه اول دهه ۸۰ شمسی وارد بازار ایران شدند. اما رشد فروش خودروهای ساخت چین از ابتدای دهه ۹۰ استارت خورد. در آن سال‌ها ماشین‌های ساخت سرزمین اژدها چند کلاس نزد جامعه رشد کردند و حتی در قالب خودروهای وارداتی نیز به فروش مناسبی دست یافتند. ام‌جی و جیلی‌های وارداتی در کنار لیفان، جک و ام‌وی‌ام‌های مونتاژی در آن سال‌ها به‌خوبی فاصله بین خودروهای پرتیراژ ایرانی و ایرانی-فرانسوی را با کره‌ای‌ها و ژاپنی‌های وارداتی پر کردند.

در نیمه دوم دهه ۹۰ نیز خودروهای چینی با رشد تعداد و گسترش خدمات پس از فروش در سراسر ایران توانستند به بازار دست دوم نامناسب‌شان سر و سامانی دهند. اگر بخواهیم از سال ۹۵ تا ۹۹ لیستی از چینی های پرفروش بازار ایران تهیه کنیم، نام خودروهای زیر در صدر قرار خواهند گرفت:

چینی های پرفروش بازار امروز

چینی های پرفروش در بازار سال ۱۴۰۱ با توجه به رونمایی‌های متعدد سال پیش از آن پرتعداد هستند و در این سال بازار خودروهای چینی و مونتاژ در کشور به‌نوعی پوست انداخته است. در میان خودروهای عرضه‌شده البته برخی مدل‌ها توانستند از همان لحظه اعلام طرح‌های پیش‌فروش، نام خود را در لیست پرفروش‌ها ثبت کنند.

بهمن موتور فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم که درحقیقت جتور X70s نام دارد، کراس‌اوور خوش‌استایلی است که با وجود مشخصات پیشرانشی متوسط و بروز مشکلاتی در گیربکس دوکلاچه خشک به کار رفته در آن توانسته موفق عمل کند. ابعاد نسبتا بزرگ، ظاهر ساده و دلنشین، مشخصات فنی مشترک با محصولات خوش‌فروش مدیران خودرو به‌علاوه طرح‌های فروش پرتعداد و عرضه آن در بورس را باید از جمله دلایل استقبال بازار از فیدلیتی پرایم دانست.

بهمن موتور دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم نسخه ریبج‌شده دانگ‌فنگ یا فنگون IX5 است. یک کراس‌اوور کوپه که با برخورداری از ظاهری جذاب و متفاوت توانسته برخلاف شتاب پایین و گیربکس تنبل CVT پرفروش ظاهر شود. طرح‌های فروش پرتعداد روی بازار این خودرو نیز مانند برادرش فیدلیتی اثر مثبت گذاشته و البته نام دیگنیتی با عرضه در بورس کالا بیش از گذشته سر زبان‌ها افتاده است.

فونیکس تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو 7 پرو

موفقیت چری تیگو ۷ که امروز دیگر تحت برند ام‌وی‌ام تولید می‌شود باعث شد نسل بعدی این خودرو یعنی تیگو ۷ پرو با وجود کاهش قابلیت‌های اسپرت، باز هم بتواند در بازار موفق ظاهر شود. البته از اثر گزینه‌هایی چون فروش شرایطی، مشخصات فنی امتحان پس داده و طراحی امروزی بر موفقیت این کراس‌اوور نیز نباید گذشت.

فونیکس تیگو ۸ پرو

فونیکس تیگو 8 پرو

فونیکس تیگو ۸ پرو یکی از کراس‌اوورهایی است که در زمان رونمایی به‌علت قیمت بالا و فقدان آپشن‌هایی مانند سیستم دودیفرانسیل یا چهارچرخ متحرک در این کلاس قیمتی با نقدهای زیادی روبه‌رو شد. اما با آغاز پیش‌فروش تیگو ۸ پرو در عمل معادلات بر هم خورد و بازار تشنه کراس‌اوورهای مدرن صفرکیلومتر به این خودرو روی خوش نشان داد. به این ترتیب مدیران ‌خودرو خیلی زود توانست تمام ظرفیت نسبتا اندک فروش فونیکس تیگو ۸ پرو را پر کند.

ام وی ام X22 پرو

ام وی ام X22 پرو

ام وی ام X22 پرو با تکیه بر فروش قابل توجه مدل قبلی و توقف تولید مدل هاچ بک ۳۱۵ پلاس جای خود را خیلی زود در بازار باز کرد. البته طرح‌های فروش متنوع و منعطف، ظاهر به‌روزرسانی شده و عدم وجود رقیب مستقیم تازه‌نفس نیز از جمله عواملی بودند که باعث شدند ضعف‌های حرکتی و هندلینگ  X22 پرو روی فروش آن اثر منفی نگذارند.

هایما S7 پلاس

هایما S7 پلاس

هایما S7 پلاس را باید دومین به‌روزرسانی این کراس‌اوور سایز متوسط از سوی ایران‌خودرو دانست. محصولی که امروز دیگر از نظر ظاهری و فنی مدل مدرنی محسوب نمی‌شود و اصلی‌ترین دلیل فروش بالایش را باید برخورداری از امتیازهای شبکه فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دانست. البته قیمت این خودرو در مقایسه با رقبای هم‌کلاس از نظر بدنه را نیز باید عامل مهمی در موفقیت هایما S7 پلاس محسوب کرد. ایران‌خودرو این کراس‌اوور را در بورس کالا نیز عرضه کرده است.

KMC K7

KMC K7

کراس‌اوور به‌روز کرمان‌موتور با یک مزیت مهم توانست در بازار ایران به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند و تقریبا تمام ظرفیت فروش خود را تکمیل کند. مهم‌ترین مزیت این خودرو را باید بازه قیمتی آن دانست. جایی که در عمل رقیب مشابهی برای K7 وجود نداشت و همه کراس‌اوورهای هم‌وطن یا از نظر فنی، ابعاد و تجهیزات در رده پایین‌تر از آن قرار می‌گرفتند یا بالاتر. در عوض برخورداری از آپشن‌های مشتری‌پسندی مثل سیستم صوتی اینفینیتی، سردکن صندلی‌های جلو و ماساژور صندلی راننده KMC K7 را در نظر برخی مشتریان ارزنده‌تر از رقبای گران‌قیمت‌تر نشان می‌دهد.

جک S3

جک S3

جک S3 یک مینی کراس‌اوور قدیمی با قیمت و مشخصات فنی قابل قبول برای یک خودرو شهری است. محصولی که ظاهر آن در نظر بسیاری از مشتریان این کلاس از خودروها مخصوصا بانوان همچنان جذاب به نظر می‌رسد. مصرف سوخت پایین، موتور کم‌استهلاک تنفس طبیعی و فرمان نرم برقی S3 موجب شده‌اند این خودرو همچنان بتواند سهم بازار خود را حفظ کند.

لاماری ایما

لاماری ایما

لاماری ایما را می‌توان برادر اسپرت دیگنیتی به حساب آورد. خودرو اسپرت و نسبتا زیبایی که نمونه ریبج‌شده دانگ‌فنگ T5 EVO برای بازار ایران محسوب می‌شود و برگ برنده‌اش در قیمت کارخانه‌ای رقابتی و سیستم پیشرانشی قدرتمند ۱۹۵ اسب بخاری آن نهفته است. ظاهر و قابلیت‌های اسپرت لاماری ایما موجب شده‌اند فروش این خودرو در تمامی طرح‌های فروش یا حتی بازار تا حد زیادی تضمین‌شده باشد. لاماری ایما یکی از خودروهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود.

سخن پایانی

در میان چینی های پرفروش آینده بازار ایران می‌توان از حالا برای نمونه‌های بهبودیافته برخی از خودروهای حاضر در این لیست از جمله دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ، تیگو 8 پرو PHEV و نسخه مجهزتر لاماری جا رزرو کرد. اما با وجود عرضه سدان‌های خوش‌قیمتی مانند ریسپکت پرایم، فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7 به‌علاوه کراس‌اوورهای کوپه و اسپرتی چون فونیکس FX و چانگان UNI-T بدون شک ترکیب بازار خودروهای چینی پرفروش و پرطرفدار در سال ۱۴۰۲ دست‌خوش تغییرات اساسی خواهد شد. حتی ممکن است آمار خرید خودرو سدان صعودی شود یا فروش خودرو با رشد ظرفیت تولید افزایش پیدا کند. اگرچه آزادسازی یا عدم آزادسازی واردات نیز می‌تواند بر این ترکیب اثر مستقیم بگذارد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45