خودروهای یک میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

۲۱ تیر ۱۴۰۳ خودروهای یک میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

بازار خودرو ایران سال ۱۴۰۳ را با افزایش قیمت شروع کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت با عرضه مدل‌های ۱۴۰۳ در پایان سال ۱۴۰۲ و صدور مجوز افزایش قیمت توسط شورای رقابت، خودروها با قیمت بیشتری سال نو را استارت زدند. البته این افزایش قیمت مشابه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شدید نبود. در چهار ماهی که از سال جاری گذشته است، قیمت خودروها به ثبات نسبی رسید و در محدوده مشخصی چند میلیون تومان کم و زیاد می‌شود. دلیل این امر هم ثابت ماندن نرخ دلار در محدوده ۵۸ هزار تا ۶۰ هزار تومان است.

انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری که به دنبال درگذشت رییس جمهور رییسی در تیر ماه برگزار شد، کمی حواس‌ها را از بازار خودرو دور کرد و ازاین‌رو در خرداد و تیر ۱۴۰۳ شاهد افت خرید خودرو و فروش ماشین بودیم. هرچند انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری ایران نیز تکانی به بازار نداده است. با این حال باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم چه برنامه‌ای برای صنعت و بازار خودرو کشور دارد. در مناظره‌ها مسعود پزشکیان انتقاد خود را نسبت به قیمت بالای خودروها و امکان‌پذیر نبودن خرید خودرو برای همه مردم بیان کرد.

ام وی ام X22 پرو

اتوماتیک IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 پرو نسل جدید ام وی ام X22 است که در آذر ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد و کمی بعد به دست مشتریان رسید. ظاهر مدل جدید X22 به خصوص در نمای جلو تفاوت زیادی با نسل قبلی دارد و جذاب‌تر شده و دارای همان جلوپنجره کهکشانی محصولات جدید چری است. علاوه بر تغییرات ظاهری، گیربکس و پیشرانه جدیدی هم روی ام وی ام X22 پرو نصب شده و مانورپذیری بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. همچنین برای اولین بار آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد در ارزان‌ترین کراس‌اوور نسل جدید مدیران خودرو دیده می‌شود.

ام وی ام X33 کراس

اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ –  ۱،۲۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنده‌ای – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنده‌ای – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 کراس دومین فیس لیفت از ام وی ام X22 است که سال ۱۴۰۲ توسط مدیران خودرو رونمایی و معرفی شد. از آنجایی که این خودرو فیس لیفت یک محصول قدیمی‌تر به حساب می‌آید، تغییراتی در مشخصات فنی نداشته است. با این حال، ام وی ام X33 کراس ظاهر به‌روزتر و جدیدتری دارد و کابین هم از نو طراحی شده تا ایراد X22 پرو در این بخش را پوشش دهد. این خودرو به فاصله کمتر از ۲ سال از X22 پرو معرفی شده تا بتواند مشتریان بیشتری را در بازار خودروهای اقتصادی برای مدیران خودرو جذب کند.

بی ای سی X3 پرو

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بی ای سی X3 پرو جدیدترین محصول گروه خودروسازی جیلی چین در بازار ایران است. این کراس اوور کوچک در سال ۲۰۲۰ با برند میپل به بازار چین عرضه شد. خودروسازان بم خبر عرضه این خودرو را با نام BAC X3 Pro در زمستان ۱۴۰۱ اعلام کرد. بی ای سی X3 پرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن.متر و گیربکس CVT است. این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و به‌عنوان یک کراس اوور کوچک شهری امکانات قابل قبولی دارد.

پژو ۲۰۷

اتوماتیک TU5P – مدل ۱۴۰۳ – ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پانوراما – اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پانوراما – اتوماتیک – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغ‌های جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است.

تارا

اتوماتیک V4 LX – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک V4 LX – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیس‌لیفت این سدان فرانسوی هم محسوب می‌شود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی به‌روزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده می‌کند.

جک S3

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۲۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3 شاسی بلند کوچک محصول شرکت چینی JAC Motor است که در ایران توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیس‌لیفت آن به بازار آمد. اما ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه مدل فیس‌لیفت، بلکه مدل اولیه‌ای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. با این حال طراحی خوب، امکانات متنوع و قیمت مناسب باعث شده تا فروش خوبی داشته باشد.

دنا پلاس

توربو – اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۹۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

توربو – اتوماتیک – آپشنال – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

توربو – اتوماتیک – آپشنال – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا، در سال ۹۶ به بازار آمد. در حقیقت این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری داشته است. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دنده‌ای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود و البته ظاهر اسپرت‌تری پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشن‌های متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد.

زوتی DL5

مدل ۲۰۲۳ – ۱،۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زوتی DL5 کراس اوور وارداتی است که توسط پارس خودرو در بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو جمع و جور در چین با نام زوتی T300 به فروش می‌رسد و به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۴۴ اسب بخار مجهز است. گیربکس CVT نیروی موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند. طراحی زوتی DL5 در سال ۲۰۱۶ انجام شده است و ممکن است برای بعضی کاربران قدیمی به نظر برسد. این خودرو از نظر امکانات در سطح قابل قبولی قرار دارد. زوتی DL5 به‌زودی روی خط تولید پارس خودرو قرار می‌گیرد و نسخه‌های مونتاژی آن وارد بازار می‌شود.

فردا ۵۱۱

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا FMC ۵۱۱ نام ایرانی است که فردا موتورز روی نسل دوم چانگان آلسوین گذاشت. سدان جمع و جور FMC 511 در سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمد. این خودرو بعد از سه کراس‌اوور، چهارمین محصول فردا موتورز و اولین سدان کمپانی ایرانی است. فردا ۵۱۱ آپشن‌های به‌روزی مثل گیربکس دوکلاچه، شیب‌سنج و استارت استاپ دارد، اما امکاناتی مثل کروز کنترل و دوربین جانبی در نسخه ایرانی حذف شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو