خودروهای ۸۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

۲ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۸۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

قیمت خودرو در هفته آخر آذر ماه همچنان با سرعت روند صعودی را طی می‌کند و هر روز رکورد جدیدی را به ثبت می‌رساند. در ماه آخر پاییز، نرخ دلار چندین نوبت پشت سر هم رکوردشکنی کرد و تا ۴۰ هزار تومان هم رسید و قیمت‌ها در بازار خودرو را هم افزایش داد.

در نیمه اول سال، قیمت خودروهای تولید داخل ثبات نسبی داشت، اما با تغییر شرایط کشور در روزهای پایانی شهریور و به دنبال آن توقف کامل مذاکرات احیای برجام، در یک ماه و نیم گذشته، رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد تا عقب‌ماندگی خود نسبت به دلار را جبران کند. هر چند در مدت مشابه، خودروهای چینی به دلیل تقاضای پایین‌تر از داخلی‌ها، رشد قیمتی کمتری، حدود ۱۲ درصد داشتند. با این وجود، بالا رفتن قیمت‌ها موجب شد تا بازار تکانی بخورد و خرید خودرو و فروش ماشین از سر گرفته شود.

خودروهایی که هفته آخر آذر ماه ۱۴۰۱ در فهرست ماشین‌های ۸۵۰ میلیون تومانی قرار گرفته‌اند، در ابتدای ماه ۷۰ – ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر خرید و فروش می‌شدند و در بازار حدود ۷۴۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشتند. با شرایطی که در بازار مشاهده می‌شود، قیمت‌ها تا پایان سال همچنان صعودی خواهد بود و در سه ماه آینده برای خرید خودروهای موجود در این فهرست باید بیش از ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

ام وی ام X33 S

۵ سرعته اتوماتیک – مدل ۱۴۰۱ – ۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S کراس‌اووری است که توسط مدیران خودرو مونتاژ و از سال ۱۳۹۵ در بازار ایران عرضه می‌شود. این شاسی‌بلند سومین فیس‌لیفت چری تیگو ۳ است که با اسم متفاوتی در بازار ایران به فروش می‌رسد. کراس اوور X33 S نیوفیس یکی از جدیدترین محصولات چری و تولید سال ۲۰۲۰ است و به همین خاطر، ظاهر مدرن و به‌روزی دارد. نسل قبلی این خودرو دارای گیربکس CVT بود که در مدل جدید تبدیل به گیربکس اتومات شده است. کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، اتولایت، سنسور باد تایر، فرمان برقی و گرمکن صندلی جلو از آپشن‌های جدید ام وی ام X33 S نیوفیس است.

جک S3

مدل ۱۴۰۱ – ۸۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3 کراس‌اوور جمع‌وجور محصول شرکت چینی JAC Motor است که روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و سال بعد از آن به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیس‌لیفت آن به بازار آمد. ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه با مدل فیس‌لیفت، بلکه مدل اولیه‌ای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. با این حال طراحی خوب، قیمت مناسب و امکانات و آپشن‌های متنوع باعث شده تا فروش خوبی داشته باشد.

چری آریزو ۵ توربو

تیپ IE – مدل ۱۴۰۱ – ۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی موجود در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، البته با این تفاوت که قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود. آریزو ۵ توربو در دو تیپ TE و IE در بازار موجود است که تیپ TE از سال ۹۶ تا ۹۹ تولید می‌شد اما IE از سال ۱۴۰۰ روی خط تولید قرار گرفته است. آریزو 5T IE ظاهر جدیدتری دارد و به جای گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده می‌کند.

رنو ساندرو

مدل ۱۳۹۸ – ۸۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو خودرویی است که توسط شرکت داچیا، زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو ساخته شده و نسخه هاچبک تندر۹۰ به حساب می‌آید. مشخصات فنی ساندرو با تندر یکسان است، اما از نظر طراحی ظاهری و داخلی شباهت بیشتری با تندر پلاس دارد. این خودرو از سال ۱۳۹۴ روی خط مونتاژ پارس خودرو قرار گرفت و دو سال بعد گیربکس JH3 آن با JHQ عوض شد تا هماهنگی بهتری با پیشرانه داشته باشد. مدل‌های اتومات و دستی ساندرو تا سال ۹۸ تولید می‌شد، اما به دلیل افزایش تحریم‌ها و قطع همکاری رنو با پارس خودرو، دیگر امکان تولید آن وجود ندارد.

فردا SX5

مدل ۱۴۰۰ – ۸۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا SX5 دومین محصول خودروساز ایرانی فردا موتورز است که در سال ۹۹ با برند اختصاصی وارد بازار شد. این ماشین چینی ۸ سال قبل و با نام اصلی دانگ فنگ X5 به رانندگان شرق آسیا معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نسل دوم آن به بازار آمد. فردا SX5 نسل دوم و جدیدترین مدل این کراس‌اوور است که ابعادی کوچک‌تر از فردا SX6 دارد. فردا SX5 در چین با موتور ۱.۵ لیتری توربو فروخته می‌شود، اما شرکت ایرانی موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را زیر کاپوت مدل داخلی قرار داده که قدرت کمتری از مدل چینی دارد.

فوتون تونلند

موتور ۲.۸ لیتر – مدل ۱۳۹۹ – ۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فوتون تونلند یا به عبارت صحیح‌تر تانلند، یکی از معدود پیکاپ‌ها یا وانت‌های باکیفیت موجود در ایران است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ رونمایی و یک سال بعد وارد بازارهای جهانی شد. موتور تونلند با سوخت بنزین و یا دیزل و با حجم‌های ۲، ۲.۴ و ۲.۸ لیتری عرضه می‌شود. این موتورها محصول میتسوبیشی ژاپن‌ هستند و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردارند. سری جدید این وانت که توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود، کابین به‌روزتر و آپشن‌های بیشتری دارد.

کاپرا ۲

مدل ۱۴۰۱ – ۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲ یکی از پیکاپ‌های میان‌رده بازار ایران است که با سیستم دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین قابلیت آفرود را دارد. این وانت توسط بهمن موتور مونتاژ و عرضه می‌شود و نسل دوم پیکاپ کاپرا است. گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱، فیس‌لیفت جدیدی از این خودرو ارائه داد که همان مشخصات فنی کاپرا ۲ فعلی را دارد و فقط کمی از نظر طراحی ظاهری و داخلی فرق کرده است.

لیفان X70

مدل ۱۴۰۰ – ۸۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

لیفان X70 جدیدترین و آخرین محصولی است که خودروسازان بم از این برند چینی روانه بازار ایران کرده است. این کراس‌اوور ابعاد و اندازه‌ای مشابه لیفان X60 دارد، اما در طراحی آن از المان‌های ظاهری لیفان X80 استفاده شده. لیفان X70 در سال ۲۰۱۸ روی پلتفرم X7 ساخته شد و از سال ۹۹ روی خط مونتاژ خودروسازان بم قرار گرفت. قدرت ۱۴۰ اسب بخاری موتور ۲ لیتری این خودرو چینی از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

 

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو