مقایسه خودروهای ۱۱ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۱ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۱ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

خودروهایی که با ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار دلار (۳۵۲ تا ۳۸۴ میلیون تومان) بتوان خرید، ارزان‌ترین انتخاب‌های افراد در بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. این ماشین‌های جمع و جور، اغلب کوچک‌ترین محصولات خودروسازان به حساب می‌آیند، اما کیفیت خوبی دارند. اما خرید خودرو با این بودجه در ایران هر چند گزینه‌های بیشتری در اختیار خریدار می‌گذارد، اما کیفیت خودرو در این محدوده قیمتی به پای همتایان خارجی نمی‌رسد.

قیمت خودروها در جهان و ایران

سوزوکی سیاز

۱۱،۰۷۰ دلار

فولکس واگن ویرتوس

۱۱،۳۴۰ دلار

تویوتا اوربان کروزر

۱۱،۳۷۰ دلار

رنو داستر

۱۱،۴۱۰ دلار

هیوندای i20

۱۱،۶۷۰ دلار

ریچ

۱۱،۶۸۰ دلار

سوزوکی دیزایر

۱۱،۶۸۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۱،۷۱۰ دلار

کیا پیکانتو

۱۱،۷۱۰ دلار

کیا ریو

۱۱،۷۱۰ دلار

هیوندای ونیو

۱۱،۹۰۰ دلار

بی وای دی یوان پرو

۱۱،۹۵۰ دلار

نیسان کیکس

۱۱،۹۷۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در اسفند ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۳ هزار تومان است، ۱۱ هزار دلار معادل ۴۷۳ میلیون تومان و ۱۲ هزار دلار معادل ۵۱۶ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۴۷۰ تا ۵۲۰ میلیون تومان آورده شده است.

رانا پلاس

۴۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کارا

۴۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند LX

۴۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۴۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پادرا پلاس

۵۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

نیسان وانت

۵۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۴۰۵

۵۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس

۵۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر

قیمت جهان: ۴۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم تندر۹۰ (داچیا لوگان) ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور در جهان است. این خودرو در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی مثل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۳ در بازارهای همسایه ایران، پنج برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند.

هیوندای i20

قیمت جهان: ۵۰۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای i20 یکی از خودروهایی است که از اوایل دهه ۹۰ توسط کرمان موتور مونتاژ و تولید می‌شد. قرارداد مونتاژ این هاچبک کره‌ای در سال ۹۵ بین هیوندای و کرمان موتور امضا شد و ایران بعد از هند و ترکیه سومین کشوری شد که این خودرو را تولید می‌کند. مدل پایه هیوندای i20 آپشن‌ها و امکانات کمی داشت، اما کرمان موتور با اضافه کردن دستگیره‌های کرومی و نمایشگر دوربین به آینه وسط و تغییر محل دوربین عقب، مدلی آپشنال از هاچبک کره‌ای ارائه داد. همکاری هیوندای با کرمان موتور هم به دلیل تحریم‌ها لغو شد. حالا i20 را فقط می‌توان در بازار خودروهای کارکرده پیدا کرد.

مدل ۲۰۲۳ هیوندای i20 در بازارهای جهانی عرضه و خرید و فروش می‌شود و ظاهر آن با زبان طراحی جدید این برند کار شده و جلوپنجره‌ای یکسان با دیگر اعضای خانواده هیوندای دارد. قیمت مدل ۱۳۹۷ هاچبک جمع و جور در ایران نزدیک ۲ میلیارد تومان است، اما خارجی‌ها برای خرید جدیدترین مدل هیوندای i20 فقط ۵۰۲ میلیون تومان می‌پردازند.

ریچ

قیمت جهان: ۵۰۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ریچ خودرو وانت است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط دانگ فنگ چین تولید شد و در سال ۱۳۹۰ به بازار ایران رسید تا به جای نیسان پیکاپ (ناوارا) روی خط تولید پارس خودرو قرار بگیرد. این وانت دو دیفرانسیل نسخه ارزان‌تر همتای ژاپنی خود است و به همین خاطر از نظر ظاهری شباهت‌هایی به نیسان ناوارا دارد. ریچ در ایران با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۳۲ اسب بخار و جعبه دنده دستی ۵ سرعته و دنده کمکی به فروش می‌رسد. آن طور که در خبرها آمده، پارس خودرو در نظر دارد نسل سوم این وانت را با نام ریچ ۶ در کشور مونتاژ و تولید کند.

پیکاپ ریچ یکی از ارزان‌ترین خودروهای وانت در جهان است که مدل ۲۰۲۲ آن با موتور ۲.۴ لیتری و قدرت ۲۱۷ اسب بخار فروخته می‌شود و ظاهری جذاب‌تری دارد، اما با وجود قدرت بیشتر و طراحی ظاهری جدیدتر، نصف قیمت ریچ در ایران فروخته می‌شود.

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۵۰۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد. اکسنت کرمان موتور مثل مدل فول‌ آپشن وارداتی به تهویه دیجیتال، فرمان برقی و نویگیشن مجهز است.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، چهار برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

کیا پیکانتو

قیمت جهان: ۵۰۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۰۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا پیکانتو کوچک‌ترین خودرویی است که در فهرست محصولات خودروساز کره‌ای دیده می‌شود. این هاچبک ۳.۵ متری مثل هم‌وطنش، هیوندای i10 با مدل ۲۰۱۲ نسل دوم به بازار ایران رسید. نکته جالب توجه درباره پیکانتو، عرضه هر سه فیس‌لیفت نسل دوم توسط اطلس خودرو در ایران است.

مردم کشورهای مختلف به نسل سوم کیا پیکانتو دسترسی دارند که توانسته جوایزی را در زمینه طراحی به خود اختصاص دهد. مدل ۲۰۱۷ هاچبک کوچک کیا، آخرین مدلی است که وارد ایران شده و در بازار خودرو کشور کمیاب است و با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود که دو برابر برابر قیمت مدل ۲۰۲۳ است.

کیا ریو

قیمت جهان: ۵۰۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا ریو در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان جانشین پراید معرفی شد و جدیدترین فیس‌لیفت آن که در سال ۲۰۰۲ به بازارهای جهانی عرضه شده بود، در سال ۱۳۸۳ خورشیدی به بازار ایران رسید و روی خط مونتاژ سایپا قرار گرفت. با وجود اینکه ریو آپشن خاصی نداشت، اما طی هشت سال، فروش موفقی در بازار ایران داشت. بعد از توقف تولید این سدان کره‌ای توسط سایپا، کیا ریو ۲۰۱۷ (نسل سوم) به صورت وارداتی به جاده‌های کشور رسید، ولی نتوانست موفقیت نسل اول را تکرار کند.

کیا ریو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل‌های نسل چهارم این خودرو هستند که با قیمت ۵۰۴ میلیون تومانی در کشورهای همسایه ایران خرید و فروش می‌شوند و جزو ارزان‌قیمت‌های بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. با این حال، ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت مدل ۵ سال قبل آن برای ایرانی‌ها حدود ۷۰۰ میلیون تومان گران‌تر آب بخورد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو