مقایسه خودروهای ۱۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۶ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

افرادی که ۱۴ هزار دلار پول داشته باشند، می‌توانند برای خرید خودرو به سراغ مدل‌های ۲۰۲۳ برندهایی مثل هیوندای، رنو، میتسوبیشی، سوزوکی و نیسان بروند و انواع خودرو جمع و جور و شهری را با طراحی ظاهری روز و آپشن‌های قابل قبول خریداری کنند.

نکته جالب توجه در مورد قیمت خودروها در بازارهای جهانی، ثبات قیمت‌ها در کشورهای مختلف است، به طوری که فهرست قیمت‌ها در این مطلب همانی است که چند ماه گذشته کار شده بود، بدون اینکه تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد شود.

قیمت خودروها در جهان و ایران

رنو کپچر

۱۴،۰۲۰ دلار

تویوتا یاریس

۱۴،۰۴۰ دلار

رنو داستر

۱۴،۱۳۰ دلار

سوزوکی سیاز

۱۴،۱۳۰ دلار

ام جی ۵

۱۴،۲۳۰ دلار

چانگان ایدو پلاس

۱۴،۲۸۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۴،۳۰۰ دلار

کیا سونت

۱۴،۳۴۰ دلار

سوزوکی ارتیگا

۱۴،۴۰۰ دلار

جک J7

۱۴،۴۳۰ دلار

رنو داکر

۱۴،۴۳۰ دلار

کیا ریو

۱۴،۴۳۰ دلار

چری تیگو ۴ پرو (ام وی ام X55 پرو)

۱۴،۶۳۰ دلار

سوزوکی بالنو

۱۴،۶۶۰ دلار

گریت وال وینگل ۵

۱۴،۶۸۰ دلار

چانگان CS35 پلاس

۱۴،۸۳۰ دلار

ام جی GT

۱۴،۸۴۰ دلار

رنو مگان

۱۴،۸۴۰ دلار

کیا سول

۱۴،۹۵۰ دلار

* این خودروها مدل ۲۰۲۳ است.

با توجه به اینکه در خرداد ماه ۱۴۰۲، نرخ دلار در بازار آزاد ۵۲ هزار تومان است، ۱۴ هزار دلار معادل ۷۲۸ میلیون تومان و ۱۵ هزار دلار معادل ۷۸۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۷۲۵ تا ۷۸۰ میلیون تومان آورده شده است.

پژو ۲۰۷

۷۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس

۷۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

راین R3

۷۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زامیاد کارون

۷۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس

۷۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو کپچر

قیمت جهان: ۷۲۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو کپچر یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای بازار خودرو است. این خودرو بر اساس هاچبک رنو کلیو ساخته شده و از سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. ایران خودرو، از سال ۲۰۱۶ واردات کپچر به ایران را آغاز کرد و به سرعت توانست بازار کراس‌اوورها را در دست بگیرد. هر چند بعدها با ورود رقبایی مثل سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸ کمی از فروش آن کاسته شد. رنو کپچر به یک پیشرانه کم‌حجم ۱.۲ لیتری توربو با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز است.

رنو کپچر ۲۰۲۳ جدیدترین مدل از نسل دوم این کراس ‌اوور جمع و جور فرانسوی است که در دسترس خریداران جهانی قرار گرفته و موتورهای کم‌مصرف‌تر و قدرتمندتری دارد. قیمت این خودرو در کشور ترکیه، تقریبا یک ‌سوم قیمتی است که ایرانی‌ها برای مدل ۲۰۱۶ آن می‌پردازند.

رنو داستر

قیمت جهان: ۷۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم رنو ال ۹۰ یا همان تندر ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور در جهان است. این خودرو در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی شامل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۳ در بازارهای همسایه ایران، سه برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن ۲.۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۷۴۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۳۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس‌لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک سایپا است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از سه سال پیش اعمال شد، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسید. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه حدود دو برابر ارزان‌تر به بازار عرضه می‌شود.

کیا ریو

قیمت جهان: ۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۶۲۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا ریو در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان جانشین پراید معرفی شد و جدیدترین فیس‌لیفت آن که در سال ۲۰۰۲ به بازارهای جهانی عرضه شده بود، در سال ۱۳۸۳ خورشیدی به بازار ایران رسید و روی خط مونتاژ سایپا قرار گرفت. با وجود اینکه ریو آپشن خاصی نداشت، اما طی هشت سال، فروش موفقی را در بازار ایران تجربه کرد. بعد از توقف تولید این سدان کره‌ای توسط سایپا، کیا ریو ۲۰۱۷ (نسل سوم) به صورت وارداتی به جاده‌های کشور رسید، ولی نتوانست موفقیت نسل اول را تکرار کند.

کیا ریو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل‌های نسل چهارم این خودرو هستند که هاچبک و سدان آن با قیمت ۵۶۱ میلیون تومانی در کشورهای همسایه ایران خرید و فروش شده و جزو ارزان‌قیمت‌های بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. با این حال، ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت مدل ۵ سال قبل آن برای ایرانی‌ها حدود ۹۰۰ میلیون تومان گران‌تر دربیاید.

چری تیگو ۴ پرو (ام وی ام X55 پرو)

قیمت جهان: ۷۶۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X55 پرو نسل جدید و فیس‌لیفت X55 مدیران خودرو است که در بازارهای جهانی با نام چری تیگو ۴ پرو به فروش می‌رسد. نمای جلویی این کراس‌اوور با مدل قبلی متفاوت بوده و با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره کهکشانی، ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده، اما نمای جانبی و عقب کمترین تغییر را داشته است. طراحی داخلی مدل پرو به طور کامل با ام وی ام X55 تفاوت دارد که شامل نمایشگر لمسی جدید، کیلومترشمار دیجیتال و اهرم دنده کوچک و جمع و جور است. هر چند موتور ام وی ام X55 پرو دارای حجم یکسانی با X55 معمولی است، اما با تغییراتی که داشته، کمی نیروی بیشتری تولید می‌کند.

مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ام وی ام X55 پرو یا آن طور که خارجی‌ها می‌شناسند، چری تیگو ۴ پرو، تقریبا هم‌زمان در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس معرفی شده است و دارای مشخصات یکسانی در همه کشورها است. این کراس‌اوور کوچک یکی از ارزان‌ترین خودروهای چری است و مدل وارداتی آن در بازارهای جهانی ۷۶۱ میلیون تومان قیمت دارد، در صورتی که ایرانی‌ها نسخه مونتاژی چری تیگو ۴ پرو را با پرداخت ۱.۵ میلیارد تومان می‌خرند.

رنو مگان

قیمت جهان: ۷۷۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۰۱۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو مگان در اواسط دهه نود میلادی به فهرست محصولات خودروساز فرانسوی اضافه شد و تولید نسل دوم آن در سال ۱۳۸۷ با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران آغاز شد. این سدان در سال ۱۳۸۸ با موتور ۲ لیتری روی خط تولید قرار گرفت و این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. تعدادی رنو مگان هم به صورت وارداتی به بازار ایران رسید و چندین دستگاه هاچبک و کابریولت آن هم وارد شد.

رنو مگان علاوه بر ایران، در کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات هم مشتریانی دارد و ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مدل ۲۰۲۳ هاچبک و سدان مگان را با پرداخت ۱۴ هزار و ۸۴۰ دلار (۷۷۲ میلیون تومان) خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید مدل دست دوم و کارکرده باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو