راهنمای خرید خودرو کارکرده

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ راهنمای خرید خودرو کارکرده

کلاه برداری این روزها رنگ و روی جدیدی به خود گرفته است. خرید و فروش خودرو یکی از فعالیت‌هایی است که کلاه برداران به راحتی می‌توانند فعالیت کنند و به هدف مورد نظر خود برسند برای همین بسیار مهم است که خودرو را چگونه خریداری می‌کنید. برای خرید خودرو باید نکات فنی و حقوقی را بدانید و به عبارتی بی گدار به آب نزنید چراکه کلاه برداران همیشه در کمین‌اند. در ادامه قصد داریم شما را با نکات مهم خرید خودرو آشنا کنیم تا هنگام خرید خودرو به مشکل نخورید و با خیال آسوده خودرو مورد نظر را بخرید.

دانستن چه نکاتی برای خرید خودرو دست دوم ضروری است؟

تا وقتی نکات لازم برای خرید خودرو دست دوم را ندانید و قصد معامله داشته باشید، خودرو مانند هندوانه سر بسته است و نگاه سطحی ممکن است بعد از خرید گریبانگیر شما شود بنابراین بهتر است هنگام خرید خودرو نکات لازم و مربوط به آن را بدانید. مهمترین چیزی که هنگام خرید خودرو باید به آن توجه شود سالم بودن خودرو است پس باید با برخی از نکات مربوط به خودرو آشنا باشید چرا که فروشنده ممکن است همه چیز درباره خودرو را به شما نگوید.

رنگ خودرو

رنگ خودرو، بر قیمت خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد. رنگ شدن درها، کاپوت و گلگیرها در قیمت خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد و بهتر است نسبت به رنگ خودرو بسیار حساس باشید. رنگ شدن برخی از قسمت‌ها مانند سقف خودرو در قیمت آن تاثیر چشمگیری دارد و باید هنگام خرید خودرو رنگ آن را کامل بررسی کنید تا خودرو رنگ نشده باشد.

سالم بودن اتاق و ستون‌های خودرو

ستون‌های خودرو مانند ستون‌های خانه است و آسیب دیدن هر کدام می‌تواند به کل خودرو آسیب بزند. بررسی بدنه خودرو نیز بسیار مهم است. هنگام خرید خودرو نسبت به ضربه‌های وارد شده به خودرو حساس باشید چرا که برخی از ضربه‌ها بسیار جدی هستند و نباید به راحتی از آن گذشت. فرو رفتگی و رنگ پریدگی نشان دهنده این است که به خودرو آسیب وارد شده است. همچنین تعویض کاپوت، سقف و گلگیرها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تعویض هرکدام از اینها نشان دهنده آسیب دیدگی جدی خودرو است. بر همین اساس لازم است که بدنه خودرو را با دقت بررسی کنید.

سلامت خودرو هنگام خرید

بررسی فنی خودرو

سالم بودن خودرو از نظر فنی بسیار مهم است چراکه خرابی در هرکدام از بخش‌های فنی می‌تواند اذیت کننده باشد و یا حتی مانع از حرکت خودرو شود همچنین سالم بودن موتور خودرو که قلب خودرو ایت نیز مهم است. برای بررسی فنی خودرو لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید.

کارشناسی خودرو بسیار مهم است همچنین باید از جایی که قصد درخواست کارشناس خودرو را دارید مطمئن باشید. کارشناس خودرو باید تخصص کافی برای کارشناسی را داشته باشد و تمام نکات لازم را بررسی کند. کارشناس باید برق خودرو، رادیاتور، موتور، سیستم ترمز‌ها، صدا‌های عجیب و غریب موتور خودرو، هرگونه لرزش در خودرو و… را بررسی کند. اگر کارشناس خودرو تنها نگاهی سطحی به خودرو داشته باشد باید نسبت به‌ آن حساسیت به خرج دهید. به خاطر داشته باشید که هرچقدر هم در مسائل فنی خودرو آگاهی داشته باشید باز هم باید از یک کارشناس کمک بگیرید چراکه تخصص بسیار مهم است و خرید بی دقت می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری را بر دوش شما بگذارد.

کارکرد خودرو

کارکرد متناسب خودرو به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار کیلومتر است. اگر خودرو کارکرد بالاتری داشته باشد نشان دهنده مصرف غیرعادی آن است. امروزه پایین آوردن کارکرد خودرو برای فروشندگان بسیاری آسان است و می‌توانند با دستکاری کارکرد خودرو را تغییر دهند بنابراین با دقت به پیچ‌های موتور، خوردگی دیسک‌ها و روکش‌های داخلی خودرو می‌توان به کارکرد آن پی برد.

اهمیت سلامت لاستیک خودرو

از بین رفتن لاستیک‌ها و ساییدگی در لاستیک‌ها پایان عمر آن را نشان می‌دهد. سالم بودن لاستیک‌ها در ایمنی خودرو مهم است. هنگام خرید خودرو دست دوم حتما به آج لاستیک‌ها دقت کنید که از بین نرفته باشد همچنین خودرویی که قصد خرید آن را دارید باید لاستیک زاپاس سالم داشته باشد.

مشاوره خرید خودرو

قبل از خرید خودرو چند دقیقه با آن رانندگی کنید

رانندگی با خودرویی که قصد خرید آن را دارید بسیار مهم است زیرا اگر خودرو اشکالی داشته باشد با رانندگی می‌توان فهمید. صداهای غیرعادی،‌ لرزیدن خودرو، سالم بودن فرمان و… در رانندگی قابل تشخیص است. همچنین هنگام رانندگی در خودرو باید احساس راحتی داشته باشید.

گول قیمت پایین و ظاهر زیبا را نخورید

اگر قیمت خودرو پایین‌تر از قیمت عرف در بازار است به سلامت آن شک کنید. باید توجه داشته باشید که گول قیمت پایین و ظاهر تمیز و زیبا را نخورید. ممکن است قمیت خودرو پایین باشد و در ظاهر نیز مشکلی نداشته باشد پس در اولین مرحله از یک کارشناس بخواهید که خودرو را بررسی کند تا آسیب جدی نداشته باشد.

به توضیحات فروشنده گوش دهید، اما بازهم نکات را رعایت کنید

فروشنده‌ها ممکن است تمام ایرادات خودرو را نگویند. اگر فروشنده‌ای فقط از خودرو تعریف می‌کند به توضیحات آن بسنده نکنید و حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

بر اساس ارزش واقعی خودرو پول بدهید

هر خودرویی قیمت خاص خود را دارد و قیمت آن نیز بستگی به عوامل زیادی از جمله سالم بودن، تمیزی ماشین، سال ساخت، میزان کارکرد و… دارد. هر خودرویی قیمت خود را دارد پس برای خرید خودرو بالاتر از قیمت عرف آن پول ندهید و خودرو را با ارزش واقعی خود خریداری کنید.

درباره سرویس‌های دوره‌ای سوال کنید

سرویس دوره‌ای خودرو بسیار مهم است برای مثال اگر تعویض روغن خودرو در زمان لازم انجام نشود به موتور آسیب می‌زند. کسانی که سرویس‌های دوره‌ای خودرو را انجام می‌دهند در واقع سلامت خودرو را در زمان‌های مقرر بررسی می‌کنند و اشکالات آن را رفع می‌کنند و خودروهای سالم‌تری دارند.

خرید خودرو با مشاوره کارشناس

اهمیت بیمه شخص ثالث هنگام خرید خودرو

اگر خودرویی که می‌خواهید بخرید بیمه نداشته باشد در بیمه‌های بعدی به مشکل می‌خورید و نمی‌توانید از تخفیفات بیمه استفاده کنید. داشتن بیمه شخص ثالث بسیار به قدری حیاتی است که بهتر است اگر خودرو بیمه نداشته باشد با آن رانندگی نکنید تا بیمه بگیرید.

چرا باید از کارشناسان خودرو کمک بگیرید؟

کارشناسان خودرو تخصص کافی برای بررسی تمام جوانب خودرو را دارند برای همین لازم است که هنگام خرید حتما از یک کارشناس کمک بگیرید. کارشناسان سلامت خودرو را بررسی می‌کنند و می‌توانند بر اساس آن قیمت واقعی خودرو را بگویند. در انتخاب کارشناسان باید دقت کافی داشته باشید و اگر فروشنده کارشناسی را به شما معرفی کرد در صورت امکان به آن اعتماد نکنید همانطور که گفته شد کلاه برداری در خرید و فروش خودرو به راحتی اتفاق می‌افتد پس لازم است کارشناس معتبر و متخصص را انتخاب کنید تا صادقانه به شما ایرادات خودرو را بگوید.

همچنین درباره تخصص کارشناس مطمئن شوید، زیرا هرکسی که اطلاعاتی درباره خودرو دارد نمی‌تواند کارشناس خوردو باشد. کارشناسان خودرو بی‌طرفانه خودرو را کارشناسی می‌کنند و براساس یافته‌ها خودرو را قیمت‌گذاری می‌کنند. به خاطر بسپارید که هرگز به این خاطر که قبلا خودرو خریده‌اید و خودتان می‌توانید از پس آن خرید کنید ممکن است برای شما گران تمام شود و پس از خرید خودرو متوجه برخی اشکالات شوید و دیگر خیلی دیر باشد برای همین هزینه کردن برای کارشناسان بهتر از هزینه کردن خودرو در آینده است و این هزینه می‌تواند بسیار بیشتر از هزینه‌ای باشد که برای کارشناسی خودرو خرج می‌کنید.

دقت در خرید خودرو از واسطه‌ها

همانطور که گفته شد کلاه برداری در خرید و فروش خودرو بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. هنگامی که قصد خرید خودرو دست دوم را دارید باید مراقب واسطه‌ها باشید. اگر هم قصد خرید از واسطه‌ها را دارید از واسطه‌های قانونی و معتبر کمک بخواهید تا بتوانید با اطمینان و رضایت خاطر خرید کنید و از خرید خود مطمئن باشید. همچنین هنگام خرید خودرو حتما پول را به حساب خود خریدار واریز کنید و هرگز به حساب واسطه یا اشخاص دیگر پول واریز نکنید چرا که اگر اشکالی در معامله باشد پیگری بسیار سخت می‌شود. به این نکته نیز توجه کنید که نباید به کارشناسان واسطه‌ها خوش بین باشید چون ممکن است قابل اعتماد نباشد و تمام حقایق را به شما نگوید. لازم است از شرکت‌ها و واسطه‌های قابل اطمینان کمک بگیرید تا در هنگام خرید مشکلی نداشته باشید.

اهمیت توجه به صحت مدارک خودرو

هنگام سند زدن خودرو نیز باید دقت کافی را داشته باشید و حتما سند را در دفترخانه‌های معتبر اسناد رسمی ثبت کنید. اگر قصد خرید از شرکت‌های واسطه‌ای را دارید باید خیالتان از بابت سند زدن راحت باشد چراکه این شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا هیچ مانعی هنگام سند زدن خودرو جلوی پای شما نباشد و مشکلات حقوقی نیز پیش نیاید. به عبارتی شرکت‌های واسطه‌ای معتبر از ابتدا تا پایان خرید خودرو همراه شما هستند و در هر موردی شما را راهنمایی می‌کنند.پ

در پایان باید بدانید که تنها جست‌و‌جو نمی‌تواند به شما در خرید خودرو کمک کند و ضروری است که حتما یک کارشناس که تخصص کافی دارد شما را در خرید خودرو راهنمایی کند تا در آینده مشکلی گریبانگیر  شما نشود چرا که شما هزینه زیادی را برای خرید خودرو صرف می‌کنید و بهتر است نسبت به آن حساس باشید که شرکت‌های معتبر و قانونی خرید و فروش خودرو می‌توانند به شما در خرید کمک کنند و آسایش خاطر را برای شما فراهم آورند.

نویسنده: شقایق صفی خانی