راهنمای خرید خودروی صفر

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ راهنمای خرید خودروی صفر

خرید خودرو صفرکیلومتر لذت و شوق فراوانی دارد، به‌ویژه اگر فرد برای نخستین بار صاحب ماشین شده باشد. با این حال خرید ماشین نو و دست اول یک فرایند حساس است و تعجیل در آن جایز نیست. نکات متعددی در هنگام خرید خودرو نو حائز اهمیت هستند که توجه به آن‌ها موجب رضایت نهایی خریدار می‌شود. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به‌جای خودرو دست دوم پشت فرمان یک ماشین جدید بنشینید، راهنمای خرید خودرو صفر را با دقت مطالعه کنید تا از مزایا و معایب و همین‌طور نکات مهم و حیاتی در اجرای این فرایند آشنا شوید.

خودرو صفر چیست؟

خودرو صفر چیست؟

خودرو صفر یا همان صفر کیلومتر به ماشینی گفته می‌شود که دارای کارکرد صفر باشد. به بیان بهتر، خودروی صفر خودرویی است که از درب کارخانه خارج شود و از طریق نمایندگی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. البته کلمه «صفر» اشاره بر کارکرد بسیار پایین ماشین‌های نو دارد. در واقع خودروهای سبک با کارکرد زیر ۱۰۰ کیلومتر و خودروهای سنگین با کارکرد زیر ۱۰۰۰ کیلومتر به عنوان ماشین صفر کیلومتر به مشتری تحویل داده می‌شوند.

مزایای خرید خودرو صفر

در موضوع خرید خودرو، خرید ماشین صفر و دست اول شامل مزایای متعددی می‌شود که مهم‌ترین آنها، داشتن تجهیزات و قطعات نو است. خودرویی که از درب کارخانه خارج شده، معمولا تا مدت‌ها خرج‌تراشی نمی‌کند و قطعات آن در بهترین حالت ممکن هستند. در راهنمای خرید ماشین صفر به مزایای متعدد پرداخت هزینه برای ماشین نو و دست اول اشاره می‌کنیم.

سالم بودن قطعات

همان‌طور که گفته شد، ماشین دست اول که از خط تولید خارج و از طریق نمایندگی‌ها به مشتری تحویل داده می‌شود، هنوز هیچ کارکرد و استهلاک خاصی را تجربه نکرده است. قطعات مختلف همچون لنت‌ها، تایرها، موتور، تجهیزات درون کابین و… در بهترین و سالم‌ترین حالت خود هستند و معمولا مالک را تا مدت‌ها از مراجعه به تعمیرگاه و پرداخت هزینه تعمیرات و نگهداری بی‌نیاز می‌کنند.

ایمنی بیشتر

یکی دیگر از مزایای خرید خودرو نو و صفرکیلومتر، سواری مطمئن و ایمن است. از آنجا که قطعات ماشین همگی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند، احتمال وقوع تصادف به سبب خرابی قطعات به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به علاوه، ماشین‌های نو و جدید به دلیل پیروی از استانداردهای به‌روز در هنگام ساخت بدنه و قطعات، از سطح ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

پشتیبانی از فناوری های امروزی

داشتن تجهیزات و فناوری‌های به‌روز، از دیگر مزایای خرید ماشین صفر به حساب می‌آید. منظور از فناوری تنها به استفاده از نمایشگر اطلاعات و سرگرمی لمسی ، شارژر بی‌سیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و از این قبیل موارد محدود نمی‌شود. وجود سیستم‌های کمک‌راننده مثل رادار نقطه کور، سیستم پیشگیری برخورد از جلو، پکیج کنترل و پایداری خودرو مثل سیستم ضد لغزش، سیستم کمک به حرکت در سربالایی یا سراشیبی، و همین‌طور تجهیزاتی همچون دیلایت، سانروف، اتولایت و… همگی جزو فناوری‌هایی هستند که در خودروهای مدرن و امروزی یافت می‌شوند و با خرید خودرو دست اول می‌توان به نسخه‌های پیشرفته‌تری از آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش

یکی از نکات مهم حین بررسی راهنمای خرید خودروی صفر و دست‌اول، در نظر گرفتن گارانتی برای مدت‌زمان خاص است. ماشین‌های نو که به واسطه نمایندگی توسط خودروسازان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند، همگی دارای امکانات اولیه‌ای هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیمه شخص ثالث و گارانتی اشاره کرد. گارانتی در واقع تضمین خودروساز از کارکرد صحیح خودرو برای مدتی معلوم است. گارانتی با شرایط متعددی عرضه می‌شود و تا زمانی که اعتبار دارد، شرکت تولیدکننده هزینه برطرف کردن مشکلات خودرو را تقبل می‌کند. البته به شرطی که موارد گارانتی خودرو توسط مالک نقض نشوند.

امکان سفارش تجهیزات اضافی

بسیاری از تولیدکنندگان خودرو امکان سفارشی‌سازی محصولات خود را برای مشتری فراهم می‌آورند. به عبارت دیگر، مشتری می‌تواند خودرو نو خود را با تجهیزات و آپشن‌های دلخواه تحویل بگیرد. رنگ ماشین، روکش صندلی‌، رینگ خودرو، سانروف، سیستم صوتی، تعداد بلندگوها، گرمکن صندلی ردیف عقب و… از جمله مواردی هستند که امکان سفارشی‌سازی آن‌ها وجود دارد.

تنوع در شیوه فروش

از مهم‌ترین مزایای خرید خودرو صفر، امکان شرکت در طرح‌های فروش مختلف است. خودروسازان معمولا محصولات خود را با روش‌ها و تسهیلات متعددی مثل فروش فوق‌العاده با تحویل فوری، پیش‌فروش، فروش اقساطی، اعطای وام و… عرضه می‌کنند و خرید خودرو صفر، شانس استفاده از این تسهیلات را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. خرید قسطی خودرو یکی از پرطرفدارترین روش‌ها است.

معایب خرید خودرو صفر

معایب خرید خودرو صفر

راهنمای خرید خودروی صفر شما را با معایب این کار نیز آشنا می‌کند. این‌طور نیست که خرید ماشین صفر سراسر مزیت و برتری باشد. در ادامه مهم‌ترین معایب خرید ماشین صفر کیلومتر را مرور می‌کنیم.

افت قیمت خودرو به محض خرید

به محض اینکه ماشین نو را از نمایندگی تحویل می‌گیرید و پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، ماشین نونوار و دست‌اول شما به یک خودرو دست‌دوم تبدیل می‌شود و ارزش آن بین ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. افت قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است و یکی از بزرگ‌ترین معایب خرید ماشین صفر به شمار می‌آید.

شرایط سختگیرانه در گارانتی

اکثر خودروها با گارانتی سه‌ساله از سوی تولیدکننده عرضه می‌شوند، ولی شرایط آن بسیار زیاد و سخت‌گیرانه است. به محض نقض یکی از این شروط، گارانتی به‌طور کامل باطل می‌شود و ماشین از پوشش خودروساز بیرون می‌آید. تعویض خودسرانه قطعات تحت پوشش مثل چراغ‌ها و حتی کف‌پوش کابین، به منزله نقض شرایط گارانتی است و تعهد خودروساز در قبال خرابی سایر قطعات نیز از بین می‌رود.

بالا بودن قیمت بیمه

پارامترهای متعددی در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث و همین‌طور قیمت بیمه بدنه خودرو نقش دارند که یکی از آن‌ها، سال تولید ماشین است. هر چه ماشین نو و جدیدتر باشد، مالک باید هزینه بیشتری بابت بیمه آن پرداخت کند. بیمه خودرو سهم بسزایی در کاهش زیان مالی وارده به مقصر و قربانی در صورت بروز حادثه رانندگی ایفا می‌کند.

پرداخت مالیات بیشتر هنگام فروش

فروش خودرو صفر، شامل مالیات بر عایدی می‌شود. به بیان بهتر، اگر به هر دلیلی بخواهید خودرو نو خود را پیش از مالکیت سه‌ساله به فروش برسانید، مستلزم پرداخت مالیات بر عایدی خواهید شد. به علاوه، هر چه خودرو نوتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است و مالیات خودرو در هنگام سند زدن ماشین بیشتر می‌شود.

هزینه بالای تعمیرات

مزیت خرید خودرو صفرکیلومتر، سلامت قطعات آن است. در واقع خودروساز با اعطای گارانتی، این سلامت را تضمین می‌کند و متعهد می‌شود که در صورت بروز نقص در قطعات، مسئولیت تعمیر آن‌ها را بر عهده می‌گیرد. با این حال تمام قطعات خودرو تحت پوشش گارانتی نیستند و در صورت خرابی آن‌ها باید به نمایندگی‌های معرفی‌شده توسط خودروساز مراجعه کنید. از آنجا که خودروساز قطعه اورجینال و اصل را جایگزین قطعه خراب می‌کند، مسلما هزینه بیشتری روی دوش مالک تحمیل می‌شود.

نکات مهم برای خرید خودرو صفر

نکات مهم برای خرید خودرو صفر

فرایند خرید خودرو صفر یا حتی کارکرده، یک فرایند ساده نیست و باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. این طور نیست که با در اختیار داشتن بودجه، به سراغ اولین گزینه محبوب خود بروید و انتظار داشته باشید که پس از خرید ماشین از نمایندگی، هیچ دردسر خاصی برای شما به وجود نیاید. خرید امن خودرو مستلزم توجه به چند نکته مهم است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انتخاب مدل مناسب

سدان، شاسی بلند و ماشین اسپرت جزو پرفروش‌ترین کلاس‌های خودرویی در کشور به حساب می‌آیند. نه بر اساس ظاهر، بلکه بسته به کاربرد خودرو به سراغ مناسب‌ترین گزینه جهت خرید بروید. در حالی که سدان‌ها مناسب برای کاربردهای روزمره هستند، خانواده‌های پرجمعیت باید در ماشین‌های شاسی‌بلند احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

بررسی مشخصات خودرو و مقایسه آن با گزینه های دیگر

پیش از خرید خودرو توصیه می‌شود نگاهی به مشخصات فنی علی‌الخصوص مصرف سوخت آن بیندازید. مصرف سوخت خودرو یک شرط مهم برای خرید ماشین است. به علاوه، پس از بررسی مشخصات خودرو بهتر است آن را با گزینه‌های مشابه دیگر مقایسه کنید. علاوه بر مصرف سوخت، ملاک‌های دیگری نیز برای انتخاب خودرو وجود دارند؛ مثل قیمت، تنوع تجهیزات، قدرت موتور، نوع گیربکس، جادار بودن کابین و غیره.

مقایسه قیمت کارخانه و بازار آزاد

قیمت کارخانه خودرو با قیمت بازار آزاد آن متفاوت است. معمولا خودرو در بازار با قیمت بیشتری نسبت به قیمت کارخانه معامله می‌شود. با این حال الزاماتی همچون ثبت نام و انتظار برای تحویل خودرو باعث می‌شود صرف‌نظر از اختلاف قیمت، مشتری به سراغ بازار خودرو برود و مدل دلخواه خود را خریداری کند. اگر برای خرید خودرو عجله دارید، ابتدا قیمت کارخانه و بازار آزاد را مقایسه کرده و تصمیم بگیرید که آیا برای تحویل خودرو حاضر به انتظار هستید یا پرداخت پول بیشتر.

گستردگی شبکه خدمات پس از فروش

پیش از خرید خودرو، نسبت به وجود دفاتر خدمات پس از فروش در سطح کشور و همین‌طور قطعات اصل و باکیفیت در بازار لوازم یدکی اطمینان حاصل کنید. اگرچه خودروهای متعلق به برندهای مطرح اروپایی و آسیایی گزینه‌های عالی برای خرید هستند، ولی با اعمال تحریم‌های بین‌المللی، نمایندگی‌های این شرکت‌ها در سطح کشور بسیار محدود شده است. حتی خودروهای باکیفیت و گران‌قیمت نیز هر از گاهی به تعمیرات یا دست کم تعویض قطعات احتیاج پیدا می‌کنند.

بررسی استهلاک ماشین

از دیگر موارد راهنمای خرید خودرو صفر کیلومتر می‌توان به بررسی استهلاک و هزینه نگهداری ماشین اشاره کرد. در این خصوص می‌توانید از اظهارنظر مالکین فعلی یا قبلی خودرو موردنظر استفاده کنید. تعمیر خودرو موضوعی نیست که با کمک دفترچه راهنمای خودرو قابل‌حل باشد و کمک گرفتن از تعمیرکار ماهر، مسلما به پرداخت هزینه احتیاج دارد.

دقت به شرایط پرداخت هزینه و تحویل خودرو

پیش از ثبت نام خودرو در هر طرحی بهتر است به طور دقیق از شرایط پرداخت هزینه و موعد تحویل خودرو مطلع شوید. نحوه واریز پول، نحوه قسط‌بندی، تعداد چک‌ها و تاریخ سررسید آن‌ها، آزاد یا در گرو بودن سند، امکان انصراف، سود مشارکت، جریمه تاخیر در تحویل خودرو، ارائه تسهیلات و… از جمله مواردی هستند که در حین خرید خودرو صفر می‌بایست به آن‌ها توجه کنید.

هزینه بیمه خودرو

هر چه خودرو گران‌تر باشد، مسلما هزینه بیشتری جهت بیمه کردن آن باید پرداخت کنید. خرید بیمه بدنه خودرو اختیاری است، ولی داشتن بیمه شخص ثالث همانند گواهینامه، یکی از الزامات نشستن پشت فرمان ماشین به حساب می‌آید.

کارشناسی خودرو صفر و اطمینان از سلامت آن

در اکثر موارد، خودرو صفر کیلومتر در سلامت کامل به دست خریدار می‌رسد. اما گاهی به علت جابجایی نادرست ممکن است نواقصی در بدنه خودرو یا مشکلات فنی به وجود آیند. طبیعتا هیچ خریداری حاضر به تحویل ماشین صفر معیوب نیست. برای عیب‌یابی خودرو می‌توان از کارشناسان فنی خودرو کمک گرفت. آن‌ها با استفاده از تجارب، دانش و تجهیزات خود، از سلامت یا وجود هرگونه نقص در ماشین آگاه شود و به مالک اطلاع می‌دهند.

توجه به قرارداد و شرایط آن

توجه به شرایط تنظیم قرارداد یکی دیگر از موارد راهنمای خرید خودرو صفر محسوب می‌شود. متن قرارداد را به دقت بخوانید و در صورت هرگونه ابهام، از امضای آن صرف‌نظر کنید.

مدارک لازم برای خرید خودرو صفر

شرکت‌های خودروسازی برای فروش محصولات خود معمولا به مدارک متعددی احتیاج دارند. بنابراین پیش از اقدام به ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش یا وب‌سایت رسمی فروشنده، یا مراجعه به نمایندگی خودروساز، از همراه داشتن مدارک زیر اطمینان حاصل کنید.

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه خریدار
  • مدارک احراز سکونت (سند یا اجاره‌نامه به نام مالک، گواهی اشتغال به کار، قبوض آب، برق، گاز، جواز کسب معتبر متعلق به مالک)

خرید خودرو صفر از کارخانه

خرید خودرو صفر از کارخانه

ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، وب‌سایت‌های رسمی و همین‌طور عاملیت‌های مجاز خودروسازان، روش‌های مختلف ثبت نام خودرو صفر و خرید مستقیم آن از کارخانه هستند. در هنگام خرید خودرو صفر از کارخانه، هزینه‌های جانبی متعددی به خریدار تحمیل می‌شود و این طور نیست که خودرو با قیمت تولید در اختیار مشتری قرار گیرد. هزینه‌هایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و… به قیمت تولیدی خودرو اضافه می‌شود و در نهایت مشتری می‌تواند خودرو صفر را با قیمت نهایی خریداری کند.

خرید مستقیم از خودروساز، به‌صرفه‌تر از معامله آن در بازار است. به دلایل مختلف از جمله نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، تفاوت قابل توجهی میان قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد خودرو وجود دارد. خودرو صفر کیلومتر در بازار با قیمت بیشتری نسبت به کارخانه به فروش می‌رسد. البته مراجعه به بازار خودرو برای خرید یک مزیت بزرگ دارد و آن، عدم نیاز به انتظار برای تحویل خودرو است.

ناگفته نماند که برخی خودروسازان با کسب جواز از نهادهای مربوطه، محصولات خود را در بورس نیز به عرضه درمی‌آورند که در این صورت، خودرو صفر با قیمت مزایده‌ای به فروش می‌رسد. قیمت خودرو در بورس بیشتر از قیمت کارخانه و کمتر از قیمت بازار آزاد است.

خرید خودرو صفر از بازار آزاد

در صورت نیاز به خرید و استفاده فوری از ماشین باید به سراغ بازار آزاد بروید. روش‌های متعددی برای خرید خودرو صفر از بازار وجود دارد که امن‌ترین آن‌ها مراجعه به نمایشگاه‌ها و گالری‌های خودرو است. مسلما خودرو در بازار با قیمت بیشتری نسبت به قیمت کارخانه به فروش می‌رسد. گرانی خودرو در بازار آزاد امری طبیعی و بدیهی به حساب می‌آید، چراکه خودرو از طریق واسطه در دسترس مشتری قرار می‌گیرد.

علاوه بر نمایشگاه‌ها، بسترهای آنلاین متعددی نیز وجود دارند که عرضه‌کننده خودروهای صفرکیلومتر هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان نمایشگاه‌های غیرفیزیکی در نظر گرفت. البته پیش از شروع هرگونه معامله‌ای در این بسترها توصیه می‌شود اطمینان صد در صد از اعتبار آن‌ها حاصل کنید.

خرید نقدی ماشین صفر

خرید نقدی ماشین صفر، آرزوی هر خودروسازی است. شرکت‌های تولیدکننده خودرو محصولات خود را به شیوه‌های متفاوت در دسترس مشتریان قرار می‌دهند که یکی از آن‌ها، فروش نقدی و فوق‌العاده است. در این روش، مشتری کل هزینه ماشین را در یک مرحله به خودروساز پرداخت می‌کند. راهنمای خرید خودروی صفر به شما پیشنهاد می‌دهد برای خرید نقدی به سراغ نمایندگی‌های مجاز بروید و از تمام شرایط و ضوابط و مهم‌تر از همه، موعد تحویل مطلع شوید. البته خرید نقدی ماشین معمولا با تحویل کوتاه‌مدت همراه است. در بازار آزاد نیز امکان خرید نقدی ماشین صفر وجود دارد.

خرید قسطی ماشین صفر

از دیگر طرح‌های فروش خودرو که توسط تولیدکنندگان برگزار می‌شود، فروش ماشین با اقساط یک‌ساله تا پنج‌ساله است. در این روش، مشتری ابتدا مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت به حساب شرکت واریز می‌کند. این مبلغ معمولا نیمی از بهای فعلی خودرو است. مابقی پول خودرو از طریق چند فقره چک پرداخت می‌شود. در اکثر طرح‌های فروش قسطی خودرو سند تا زمان تسویه‌حساب نهایی نزد شرکت خودروساز باقی می‌ماند. در بازار آزاد نیز می‌توان خودرو را به صورت قسطی خریداری کرد، اما نباید انتظار بهره یکسان را داشت.

کارشناسی خودرو صفر

در راهنمای خرید خودروی صفر به این موضوع اشاره شد که سلامت و نو بودن قطعات، یکی از مزایای خودرو دست‌اول است که برای مدت‌زمان قابل ملاحظه‌ای، خریدار را از پرداخت هزینه نگهداری مصون می‌دارد. ولی بد نیست بدانید حتی خودرو خارج‌شده از درب کارخانه نیز ممکن است دارای نقص در تجهیزات باشد. به علاوه اگر انتقال خودرو از پارکینگ به نمایندگی به درستی انجام نشود، احتمال ایجاد آسیب به خودرو وجود دارد. این‌گونه مشکلات احتمالی با کارشناسی خودرو صفر بررسی و شناسایی می‌شوند.

به سه دلیل اصلی باید خودرو صفر را کارشناسی کرد؛ افت قیمت شدید خودرو صفر مشکل‌دار، تشخیص تصادفی بودن خودرو و اجتناب از دوندگی‌های پس از خرید.

کارشناسی خودرو صفر به زمان کوتاه‌تری نسبت به کارشناسی خودرو دست‌دوم دارد و هزینه کمتری روی دوش مالک می‌گذارد. با این حال، بخش‌های اصلی خودرو همچون بدنه، موتور و تجهیزات درون کابین هنگام کارشناسی خودرو مورد بررسی و عیب‌یابی قرار می‌گیرند. بیش از ۸۰ درصد خودروهای صفرکیلومتر در سلامت کامل به مشتریان تحویل داده می‌شوند. با این حال، کمک گرفتن از یک کارشناس خبره برای تشخیص سلامت خودرو خالی از لطف نیست.

نتیجه گیری

مطالعه راهنمای خرید خودرو صفر به تمام خریداران خودرو نو و حتی کارکرده توصیه می‌شود. در هنگام خرید خودرو باید نکات متعددی را در نظر گرفت. قیمت، قدرت، اندازه، تنوع تجهیزات، گارانتی، خدمات پس از فروش، هزینه بیمه و… مهم‌ترین موارد تاثیرگذار برای انتخاب و خرید خودرو صفر هستند. خرید خودرو صفر کیلومتر با مزایایی همچون نو و سالم بودن قطعات، پوشش گارانتی، تجهیزات مدرن و ایمنی بیشتر همراه است، هرچند به محض خرید یک ماشین دست‌اول و نشستن پشت فرمان آن، قیمت خودرو به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف به سراغ خرید خودرو صفر یا دست‌دوم بروید.

سوال های متداول

منظور از خودرو صفر چیست؟

خودرو صفر، به خودرویی گفته می‌شود که از درب کارخانه خارج می‌شود و از طریق نمایندگی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. خودرو صفر و دست‌اول نهایتا دارای کارکرد ۱۰۰ کیلومتر است.

آیا خودرو صفر نیاز به کارشناسی دارد؟

با توجه به احتمال وجود نقص در بدنه و تجهیزات خودروهای دست‌اول، توصیه می‌شود از کارشناس باتجربه برای بررسی و عیب‌یابی ماشین استفاده کرد.

منظور از ماشین کلیدنخورده چیست؟

در اصطلاحات معاملاتی، کلیدنخورده به ماشینی گفته می‌شود که علیرغم خروج از پارکینگ کارخانه، هنوز روشن نشده و به فروش نرفته است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45