رضوانی، خودروساز موفق ایرانی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ رضوانی، خودروساز موفق ایرانی

نام ایرانیان در صنعت خودرو برخلاف صنایع دیگر، شاید آنچنان مطرح و شنیده شده نباشد. اما زمانی که نامی از ایرانیان فعال در این صنعت به گوش می‌رسد، همگی آن‌ها از برترین و منحصر به فرد‌ترین‌های این حوزه هستند. از نادر فقیه زاده، طراح ایرانی نسل سوم بی ام و سری ۷ گرفته تا بنیانگذار شرکت خودروسازی آرش و حالا رضوانی. شرکت‌‌های خودروسازی کوچکی که محصولات منحصر به فرد در تیراژ بسیار محدود به تولید می‌رسانند و معمولا مشتری آن‌ها از بین سلبریتی‌ها و مشاهیر جهان هستند.

تاریخچه رضوانی موتور

رضوانی موتور را بشناسید

شرکت رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۴ از سوی شخصیت ایرانی-آمریکای با نام فِریس رضوانی بنیاگذاری شد و در همان سال اولین محصول خود را با نام بیست (Beast/به معنای دیو) را روانه بازار کرد. خودرویی که در تریم‌های مختلف بیست، بیست آلفا و بیست آلفا X، برپایه محصول اسپرت ارتقا یافت آریِل اتم و لوتِس الیس ساخته شده بود. بدنه منحصر به فرد این خودرو اسپرت دو نفره فاقد در و سقف بود و به صورت رودستر به تولید رسید که تنها ۷۵۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو در نسخه‌های متفاوتی به خط تولید رسید. این خودرو بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در بیشتر بخش‌های فنی با آریل اتم مشترک است و مقوله مهم طراحی آن را نیز طراح آذربایجانی، سمیر سادیخوف برعهده داشته است. نوع طراحی و حالت بدون سقف این خودرو باعث شد نام رسمی بیست اسپیدستر (Beast Speedster) برای آن انتخاب شود.

رضوانی در عرض یک شب به این جایگاه دست نیافت. فریس رضوانی پیش‌تر با شرکت‌‌هایی از جمله اَستِن مارتین و فراری همکاری داشت و یکی از اعضای اصلی تیم طراحی و مسئول در پروژه ابرخودرو هلندی “ونسر سارته” بود. از این رو فریس از دیدگاه سابقه کاری به اندازه کافی تجربه داشت که بتواند برند تولید محدود خودرو خود را اداره کند.

آنچه موجب شهرت جهانی رضوانی شد، نه بازه قیمت ۹۵ تا ۳۲۵ هزار دلاری بیست، نه مشتری‌های خاص این محصول از جمله کریس براون و نه فضای پنج هزار متر مربعی بخش تحقیق و توسعه و تولید این رودستر تیراژ محدود بود. آنچه نام رضوانی را بر سر زبان تقریبا تمامی نشریات تخصی صنعت خودو جهانی انداخت، نام محصول جدید این شرکت تحت عنوان تانک بود. خودرویی با ویژگی‌های غیرعادی خارج جاده‌ای، برای کاربردی‌های مجاز درون شهری.

تانک، نقطه عطف رضوانی

تانک، نقطه عطف رضوانی

سال ۲۰۱۷ شرکت رضوانی از محصول جدیدی پرده‌برداری کرد که تانک نام گرفت. این خودرو در بدو ورود با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های فنی که با خود به همراه داشت به سرعت در مقیاس جهانی غوغا به پا کرد.

این ماشین غول‌پیکر بر پلتفرم نسل جدید جیپ رانگلر JL توسعه یافته است که ویژگی‌های کامل یک خودرو تماما نظامی را در کنار استانداردهای شهری به مشتریان و خریداران عمومی هدیه می‌دهد. تانک از سوی رضوانی به عنوان خودرو تاکتیکی شهری (Tactical Urban Vehicle) معرفی شده است و این در حالی است که این خودرو در دسته خودروهای EUV یا شاسی بلندهای بسیار توانمند (Extreme Utility Vehicle) قرار می‌گیرد.

تغییرات فنی اعمال شده بر تانک بسیار فراتر از حد انتظار است و از این رو تصور آنکه این خودرو بر پلتفرم جیپ بنا شده است به هیچ عنوان در ذهن نمی‌گنجد. اما انتخاب زیرمجموعه کرایسلر از سوی رضوانی تصمیمی بسیار هوشمندانه بود چراکه این خودروساز و زیرمجموعه‌های آن در سال‌های اخیر به عنوان قدرتمندترین خودروساز آمریکایی و یکی از برترین خودروسازان جهان شناخته می‌شود که از دیدگاه تامین قطعات شبکه افترمارکت و تجهیزات تیونینگ از برترین‌های جهان است.

در نتیجه اگر از قضاوت و توصیف نمای ظاهری بسیار عجیب و آینده نگرانه تانک گذر کنیم، باید بدانیم که این خودرو در ۴ تیپ مختلف به تولید می‌رسد که این چهار تیپ شامل تانک، تانک نظامی، هرکیولیس ۶x۶ (نسخه سه محور شش چرخ مدل تانک/به معنای هرکول) و هرکیولیس ۶x۶ نظامی را در بر می‌گیرد. تانک در حقیقت در دو مدل مستقل به تولید می رسد که هر دو مدل قابل ارتقا به نسخه نظامی هستند. بدون تردید تفاوت میان آن‌ها در سطح آپشن‌های امنیتی و نظامی ارائه شده در آن‌ها نهفته است.

زیر پوست هر چهار تریم هیولاهای بی‌شاخ و دم رضوانی، مجموعه نیرو بخش گروه خودروسازی کرایسلر قرار دارد. در نتیجه پیشرانه ۳.۶ لیتری پنتااستار V6 کرایسلر به عنوان اولین و ضعیف‌ترین پیشرانه در نسخه‌های استاندارد تانک ارائه شده است. اما زمانی که بر ویژگی‌های فنی و آپشن‌های عجیب و غریب تانک و تانک نظامی افزوده می‌شود، باید از پیشرانه نیرومندتری کمک گرفت. در نتیجه در رده دوم آپشن‌ها پیشرانه ۶.۴ لیتری ۳۹۲ آپاچی تنفس طبیعی ارتقا یافته کرایسلر با ۵۰۰ اسب بخار توان قرار دارد. در نهایت مشتری می‌تواند قدرتمندترین نسخه ممکن یعنی پیشرانه ارتقا یافته ۱۰۰۰ اسب بخاری ۶.۲ لیتر سوپرچارجر HEMI V8 (مشترک با خودرو داج دیمن) را سفارش دهد که تانک و تانک نظامی را به اوج توان فنی خود می‌رساند.

دو نسخه دیگر یعنی هرکیولیس ۶x۶ و هرکیولیس ۶x۶ نظامی نیز به صورت مشترک از دو پیشرانه ۳.۶  لیتری V6 و ۶.۴  لیتری V8 بهره می گیرند اما برترین پیشرانه ارائه شده بر این دو مدل خاص‌تر، در حقیقت نمونه ارتقا یافته ۷.۰ لیتری سوپرچارجر HEMI 426 V8 کریت کرایسلر با نام شناسایی هِلِفِنت (Hellephant/ترکیب دو واژه HEMI و Elephant به معنای فیل) است که سال گذشته در تیراژ محدود و قدرت استاندارد ۱۰۰۰ اسب بخار به بازار جهانی معرفی شد. اما این پیشرانه در هرکیولیس ارتقا یافته و قادر به تولید ۱۳۰۰ اسب بخار است تا این هیولای شش چرخ را با شتاب باورنکردنی در راه و بیراهه به جلو براند.

سیستم انتقال نیرو در تانک از نوع دو دیفرانسیل موقت انتخابی است تا با توجه به انتخاب راننده در مسیرهای آفرودی سنگین توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد و با ورود به مسیرهای آسفالت شهری، تنها با استفاده از تحرک محور عقب؛ میزان مصرف سوخت را کاهش داده و رفتار اقتصادی‌تر داشته باشد. هرکیولیس ۶x۶ بر پلتفرم تغییر یافته و کشیده‌تر شده جیپ گلادیاتور JT (نسخه وانت جیپ رنگر JL) بنا شده است تا فضای کافی برای جای دادن یک محور اضافه‌تر در عقب را داشته باشد. از این رو سیستم انتقال نیرو در هرکیولیس ۶x۶ همان‌طور که از نامش پیدا است، از نوع سه محور متحرک (شش چرخ متحرک) است که موجب می‌شود میزان چسبندگی این خودرو با سطح زمین به هنگام شتابگیری در مسیرهای آسفالت یا بیراهه‌های خشن به حداکثر ممکن افزایش یابد.

آپشن های فضایی

خودرو تانک طراحی و تولید رضوانی

در بازه خودروهای خاص، تیراژ محدود، سفارشی و منحصر به فرد معمولا طیف قابل توجهی از آپشن‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد دیده می‌شد که در سایر خودروها موجود نیست. اما در مدل تانک، این آپشن‌ها پا از کره زمین فراتر گذاشته و بیشتر به ویژگی‌های سفینه‌های فضایی فیلم‌های سینمایی شباهت دارد. نمای داخلی و صندلی‌های چرم ناپا؛ بسیار راحت با طراحی ارگونومی مهندسی شده در ده طراح مختلف و سیستم بسیار قدرتمند روشنایی LED شاید ساده‌ترین آپشن‌های به کار رفته در تانک باشد. رکاب تاه‌شو برقی اتوماتیک که با درهای خودرو باز و بسته می‌شوند، ترمزهای دیسکی عظیم ۱۶ ایچی با کالیپرهای ترمز ۸ پیستون برای توقف جثه ۳.۱ تنی تانک و دو سیستم تعلیق بسیار قدرتمند سفارشی مجهز به کمک‌های آفرودی ۳ اینچی برند فاکس از مجموعه ویژگی‌های فنی/رفاهی مشترک میان تمامی نسخه‌های تولیدی رضوانی تانک و هرکیولیس است. اما بدون شک عجیب‌ترین آپشن مشترک میان این خودروها مقاومت کامل سیستم‌های الکترونیکی خودرو در برابر امواج الکترومغناطیس (EMP) است که تنها در برخی خودروهای نظامی بسیار خاص دیده می‌شود و حتی لوکس‌ترین خودروهای جهان نیز از آن بی‌بهره‌اند.

امواج الکترومغناطیس امواجی با خاصیت الترونیکی و مغناطیسی هستند که برای اولین بار به صورت کاملا اتفاقی در تست‌ بمب‌های اتمی کشف شد. این امواج که به دشواری و تنها در انفجارهای اتمی و برخی تسلیحات بسیار خاص و بسیار گران قیمت تولید می‌شوند، قابلیت این را دارند که از فاصله‌های بسیار یاد، هر دستگاهی که از قطعات الکترونیکی استفاده کند (از موبایل و تلویزیون گرفته تا کامپیوتر خودرو و هواپیما) را به طور کامل برای همیشه از کار بی‌اندازند، بدون آن که بر بدن انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و … هیچ‌گونه اثر فیزیکی از خود برجای بگذارند یا حتی حس شوند. اما محصولات تانک و هرکیولیس رضوانی در برابر این امواج مخرب کاملا مقاوم هستند.

ویژگی ‌های نسخه نظامی

نسخه نظامی تانک رضوانی

اگر تا اینجای داستان از ویژگی‌های منحصر به فرد تانک و هرکیولیس شوکه نشدید پس باید کمی بیشتر پیرامون ویژگی‌های انحصاری نسخه‌های “نظامی” این دو خودرو گفت و گو کنیم. اگر مشتری بسیار مهم محصولات رضوانی به سراغ نسخه‌های نامی این دو خودرو دیو‌پیکر بروند و اختلاف قیمت قابل توجه آن را بپردازند؛ آن وقت می‌توانند از طیف دیوانه کننده‌ای از آپشن‌های ایمنی متمایز بهره‌مند شوند که نمونه آن‌ها را شاید فقط در سری فیلم‌های جیمز باند دیده باشید.

نسخه نظامی این دو خودرو به شیشه‌های ضد گلوله (مقاوم تا کالیبر ۰.۳۹، برابر با ۳۹×۷.۶۲) و زره ضد گلوله در سرتاسر بدنه مجهز هستند. زیر شاسی در برابر انفجار مقاوم شده است و خودرو به منظور فرار از تله‌های انتحاری و تروریستی به تایرهای پنچررو رده نظامی و سیستم دودزا مجهز است تا تحت هیچ شرایطی زمین‌گیر نشود. باک سوخت از نوع خود پنچرگیر هوشمند است و سیستم بسیار پیچیده دید در شب و دوربین‌های حرارتی نمای خارج از خودرو را در هر حالتی برای سرنشینان همچون روز واضح و مشخص می‌سازند.

نسخه نظامی این خودروها در زمینه سیستم تعلیق در مقایسه با نسخه‌های استاندارد ارتقا یافته‌ و تقویت شده‌اند. سپرهای جلو و عقب با اتصال مستقیم به شاسی قابلیت ضربه زدن به خودروها و موانع سر راه و بازکردن مسیر را برخوردار هستند. سیستم ممانعت از ورود بیگانگان به خودرو شامل قفل مغناطیسی ضخیم درها، شوکر ولتاژ بالا تمامی دستگیره‌ها می‌شود و سیستم روشنایی فوق العاده قدرتمند LED که می‌توان از آن به عنوان کور کننده و از بین برنده موقت حس بینایی دشمن استفاده کرد. سیستم تماس رادیویی، آژیر و نورپردازی سبک نیروهای مخفی، ماسک‌های شیمیایی، جعبه کامل کمک‌های اولیه، جعبه مقابله با هیپوترمی (سرمازدگی) و سیستم تصویربرداری پیوسته اطراف خودرو از ویژگی‌های مضاعف نسخه‌های نظامی رضوانی با نسخه معمولی است.

رده بندی قیمتی

بدون تردید خودرویی با تیراژی محدود و ویژگی‌های فنی و امنیتی بسیار درخور توجه مخصوصا در نسخه‌های نظامی، آن هم با پیشرانه‌های ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ اسب بخاری به هیچ عنوان ارزان و دردسترس نخواهد بود. برای خرید خودرو رضوانی در نسخه پایه باید ۱۵۵هزار دلار بپردازید در حالی که قیمت پایه هرکیولیس ۶x۶ معادل ۲۲۵ هزار دلار است. اگر با داشتن جیب عمیق‌تر و میل به منحصر به فرد بودن به سراغ نمونه‌های تریم نظامی این دو خودرو بروید، قیمت تانک نظامی از ۲۵۹ هزار دلار و قیمت هرکیولیس ۶x۶ نظامی از ۳۲۵ هزار دلار آغاز خواهد شد. رضوانی تانک در بسیاری از موزیک ویدئوها و البته فیلم‌های سینمایی چون مردان سیاه پوش ایفای نقش کرده است. پیش‌تر محصول رضوانی بیست اسپیدستر نیز در موزیک ویدئو انریکه ایگلسیاس به نمایش درآمده و از سوی بسیاری از فعالان صنعت خودرو و فضای یوتوب نظیر جِی لنو و مَت فرح، مورد بررسی و معرفی قرار گرفته بود.

جای تعجب ندارد که بیشتر مشتریان چنین خودروهای منحصر به فردی معمولا هویت خود را آشکار نمی‌کنند. اما از مشهور‌ترین افرادی که تاکنون یکی از تانک‌های رضوانی را برای خود برگزیده است می‌توان به جِیمی فاکس، بازیگر هالیوود و رمپیج جکسن قهرمان مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) اشاره کرد.

نویسنده: شهاب انیسی