تاریخچه رضوانی موتورز و محصولات آن

۵ مرداد ۱۴۰۳ تاریخچه رضوانی موتورز و محصولات آن

در صنعت خودروسازی جهان، چند برند خاص وجود دارند که مایه افتخار و مباهات ایرانیان هستند. رضوانی موتورز یکی از این برندهاست که در کنار اسامی آشنایی همچون آرش و منصوری می‌درخشد. شرکت رضوانی حدود ده سال پیش توسط فریس رضوانی تاسیس شد و به محض ورود با عرضه هیولای چالاک خود توانست به شهرت جهانی دست پیدا کند. محصولات رضوانی به هیچ مدل خودرویی شباهت ندارند.

تاریخچه شرکت رضوانی

شرکت Rezvani Motors در سال ۲۰۱۴ توسط یک مهندس ایرانی – آمریکایی به نام فریس رضوانی به وجود آمد. وی علاقه بسیاری به جنگنده‌ها داشت و تصمیم گرفت تا به منظور ایجاد هیجانی مشابه پرواز با جت F-4، یک خودروی اسپرت فوق‌العاده بسازد؛ خودرویی که همان حس نشاط و نیروهای گرانشی را به راننده پشت فرمان انتقال دهد. لوگوی رضوانی به همین هدف اشاره می‌کند.

لوگوی رضوانی شامل دو بخش می‌شود؛ بال‌هایی که نشان‌دهنده ریشه دوانی در حمل‌ونقل هوایی دارند و فرمان و نوارهای مسابقه‌ای که تعهد این برند به رانندگی زمینی را به تصویر می‌کشند. فریس رضوانی با استفاده از تجارب و دانش حاصل از همکاری با سازنده ابرخودروهای ونسر کارز و ونسر کارته، یک تیم قدرتمند از طراحان، سازندگان، مهندسان خودروهای مسابقه‌ای و متخصصان موتورهای با کارایی بالا (های‌پرفورمنس) را گردآوری کرد.

این تیم همه‌فن‌حریف در همان سال تاسیس رضوانی موتورز، یکی از منحصر‌به‌فردترین خودروهای موجود در بازار را به تولید رساند. دیو رضوانی یا همان رضوانی بیست (BEAST) با مشارکت یکی از معروف‌ترین طراحان صنعت خودروسازی، یعنی سمیر سادیخوف در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد. سادیخوف همچنین طراح ماشین‌های معروفی همچون فراری Xezri و کانسپت استون مارتین DBC است.

رضوانی با عرضه Beast ورود موفق و درخشانی به عرصه خودروسازی پیدا کرد و کریس براون با خرید بیست به قیمت ۲۰۰ هزار دلار، موجب درخشش بیشتر این برند شد. با این وجود، آنچه رضوانی را بر سر زبان‌ها انداخت و نام این برند را روی جلد نشریات تخصصی صنعت خودرو جهانی ظاهر کرد، یک محصول متفاوت و جذاب با ویژگی‌های غیرعادی به نام TANK بود. رضوانی تانک علیرغم قابلیت‌های آفرودی و مشخصات عجیب خود، به عنوان یک ماشین برای کاربردهای درون‌شهری شناخته می‌شود.

علاوه بر بیست و تانک، رضوانی موتورز تاکنون مدل‌های مختلفی را روانه بازار کرده است، ولی پیش از بررسی مشخصات، بد نیست نگاهی به تاریخچه بنیان‌گذار این شرکت بیندازیم.

زندگینامه فریس رضوانی

فریس رضوانی در سال ۱۹۷۴ در تهران متولد شد. وی فرزند یک خلبان جنگنده فانتوم F4 بود و با جنگنده‌ها و فرهنگ نیروی هوایی پرورش پیدا کرد. در سال ۱۹۸۴ فریس به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرد و در ابتدا در شهر مدیسون ایالت ویسکانسین مستقر شد.

فریس از همان کودکی عاشق طراحی خودرو بود و آرزو داشت زمانی سوار ماشینی با طراحی خاص شود؛ ماشینی که دنیا نظیر آن را ندیده باشد. در سال ۱۹۸۷ فریس به همراه خانواده به کالیفرنیا نقل‌مکان کرد تا پدرش بتواند در آنجا تجارت خود را راه‌اندازی کند. فریس دوست داشت همانند پدر خلبان جنگنده شود، ولی محدودیت‌های مختلف سلامتی اجازه چنین کاری را به او ندادند. از این رو فریس رضوانی بیش از پیش به سمت طراحی، مخصوصا طراحی جنگنده و خودرو گرایش پیدا کرد. تا زمان بزرگسالی، تمام کتاب‌های فریس در مورد هواپیماهای نظامی، تانک‌ها و ماشین‌ها بودند.

فریس پس از فارغ‌التحصیلی از کالج به سمت نرم‌افزار رفت، ولی خیلی سریع از این رشته خسته شد. بعد تصمیم گرفت شرکت خودروسازی خود را راه‌اندازی کند و ماشینی بسازد که بتواند همان هیجان پرواز پرسرعت در آسمان را روی زمین به وجود آورد. پس از تلاش‌های بسیار و کسب تجارب ارزشمند از طریق همکاری با شرکت‌هایی مثل استون مارتین، فراری و ونسر سارته، سرانجام فریس رضوانی در سال ۲۰۱۴ شرکت «رضوانی موتورز» را بنیان‌گذاری کرد و همان سال با معرفی Beast کارشناسان و عاشقان حوزه خودرو را به شعف و تمجید واداشت.

محصولات رضوانی موتورز

رضوانی موتورز در طی ۱۰ سال، مدل‌های جذاب و متفاوتی را روانه بازار کرده است. بیست، ریترو RR1 (در تعداد محدود)، تانک (در چهار مدل متفاوت)، ونجنس و آرسنال در حال حاضر لیست محصولات این برند را تشکیل می‌دهند.

رضوانی بیست (Beast)

رضوانی بیست

نخستین محصول رضوانی، بیست نام دارد که در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد. هیولای رضوانی از موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر تویین توربو استفاده می‌کند که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با این روحیه چالاک و رقابت‌پذیر، بیست کابین خوش‌ساخت، راحت و مجهزی را در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد.

چرم فیبرکربنی روی صندلی ها، سیستم صوتی Bose، پشتیبانی از اپل کارپلی، نمایشگر هدآپ، غربیلک فرمان به سبک فرمول ۱ با ارگونومی عالی و دکمه‌های کنترلی و درب‌های دووجهی از جمله مشخصات بیست هستند. پکیج 007 با قابلیت‌هایی همچون سیستم نایت ویژن حرارتی، محافظت در برابر پالس الکترونیکی، تولید دود منحرف‌کننده، تولید نور کورکننده و ماسک گاز، و پکیج ضدگلوله با قابلیت‌هایی همچون شیشه ضدگلوله و بدنه ضدگلوله نیز برای Beast عرضه شده‌اند.

رضوانی رترو (RR1)

رضوانی رترو

رضوانی رترو RR1 با الهام از خودروی Kremer 935 ساخته شده که محصول دهه ۱۹۷۰ میلادی است. رضوانی با عرضه این محصول تلاش کرده تا نمادهای جاودانه گذشته را با مفاهیم مدرن و امروزی ادغام کند. به منظور حفظ این میراث، رترو RR1 به گیربکس دستی ۶ یا ۷ سرعته یا جعبه دنده PDK مجهز است و در سه تیپ متفاوت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

تیپ اول از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربو استفاده می‌کند که قادر به تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت است و به گیربکس ۷ سرعته دستی یا PDK‌ متصل است. تیپ دوم با موتور تنفس طبیعی ۴ لیتری ۶ سیلندر ۶۵۶ اسب بخاری و گیربکس ۶ سرعته دستی یا PDK عرضه می‌شود. تیپ سوم نیز به پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولیدی خود را به واسطه گیربکس PDK به چرخ‌ها می‌رساند.

رضوانی تانک (Tank)

رضوانی تانک 2020

پس از افتخارآفرینی در عرضه تولید خودروهای اسپرت، رضوانی با TANK وارد سگمنت شاسی‌بلندها شد. تانک با قابلیت‌های آفرودی خود، بر اساس پلتفرم جیپ رنگلر ساخته شده و شامل ۴ تیپ متفاوت می‌شود؛ تانک، تانک نظامی، پیکاپ هرکیولس ۶×۶ و همین‌طور پیکاپ هرکیولس ۶×۶ نظامی. به بیان بهتر، تانک در دو مدل مستقل تانک (شاسی بلند) و هرکیولس (پیکاپ) روانه بازار شده است و هر دو مدل قابل ارتقا به نسخه نظامی هستند.

در ساده‌ترین نسخه، تانک از موتور ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر پنتااستار کرایسلر استفاده می‌کند. البته پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر ۵۰۰ اسب بخاری دوج SRT و پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژ ۱۰۰۰ اسب بخاری دوج دیمون نیز برای تانک رضوانی عرضه شده است. تانک به عنوان یک ماشین شهری تاکتیکی عرضه شده و به لطف سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل موقت و البته به انتخاب راننده، از سواری روی چرخ‌های عقب یا هر چهار چرخ بهره می‌گیرد. قیمت پایه رضوانی تانک ۱۷۵ هزار دلار است. مسلما سفارش تجهیزات اضافی مثل تعلیق ۳ اینچی Fox برای بیراهه نوردی، قیمت خودرو را افزایش می‌دهد.

رضوانی Tank (نسخه نظامی)

رضوانی تانک

نسخه نظامی تانک یک ماشین ضدگلوله با ۲۰ ویژگی امنیتی است که قیمت پایه آن از ۲۵۹ هزار دلار آغاز می‌شود. این خودرو از همان پیشرانه‌های عرضه‌شده برای نسخه غیرنظامی استفاده می‌کند. زره ضد بالستیک تانک نظامی محافظت عالی در برابر گلوله‌های مسلسل و کالیبر ایجاد کرده و کف خودرو در برابر انفجار مقاوم است. رویه کولار نیز از هرگونه آسیب به رادیاتور، باتری و باک بنزین را جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های تانک میلیتاری رضوانی شامل مواردی همچون سیستم دید در شب حرارتی، بدنه زرهی و شیشه‌های ضدگلوله، تعلیق آرماتور، حفاظت در برابر والس الکترومغناطیسی، سپرهای فولادی Ram، سیستم تشخیص وسایل انفجاری، چراغ‌های کورکننده، ماسک گاز، جعبه کمک‌های اولیه، کیت هایپوترمی، سیستم اینترکام، گاوصندوق و… می‌شوند.

رضوانی هرکیولس 6×6

رضوانی هرکیولس 6x6

هرکیولیس ۶×۶ نخستین پیکاپ رضوانی به حساب می‌آید که بر اساس پلتفرم تغییریافته جیپ گلادیاتور ساخته شده و بدنه آن کمی کشیده‌تر شده است تا محور سوم چرخ‌ها را در بخش عقب جای دهد. بنابراین سیستم انتقال قدرت هرکول از نوع شش چرخ متحرک است. با دو چرخ اضافه، پیکاپ رضوانی در هنگام شتاب گرفتن در مسیرهای آفرودی یا آسفالت می‌تواند چسبندگی با سطح زمین را به حداکثر برساند.

البته این ماشین در اصل برای آفرود ساخته شده و قیمت نسخه پایه آن از ۲۹۵ هزار دلار آغاز می‌شود. علاوه بر موتور ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر، پیشرانه ۷ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژ ۱۳۰۰ اسب بخاری یا پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر ۵۰۰ اسب بخاری نیز قابل تعبیه در زیر کاپوت این ماشین است.

رضوانی Hercules 6×6 (نسخه نظامی)

نسخه نظامی هرکیولیس ۶×۶ همانند نسخه نظامی تانک دارای ویژگی‌های امنیتی فراوان است. این ماشین در ساده‌ترین پیکربندی با قیمت ۳۶۵ هزار دلار به فروش می‌رسد. نسخه نظامی هرکیولیس دارای پیشرانه‌های یکسان با نسخه غیرنظامی و همین‌طور ویژگی‌های یکسان با نسخه نظامی تانک است.

رضوانی ونجنس (Vengeance)

رضوانی ونجنس

سومین شاسی‌بلند رضوانی با نام ونجنس، محصول سال ۲۰۲۲ است و گویی از فیلم «روبوکاپ» وارد زندگی واقعی شده است. این ماشین بر اساس کادیلاک اسکالید ساخته شده و به طور خاص می‌توان متوجه شباهت میان داشبورد این خودرو شد. بدنه فایبرگلاس ونجنس توسط یکی از معروف‌ترین طراحان بازی‌های ویدیویی به نام میلان ایوانوف خلق شده و جلوه‌ای جذاب و سرسخت را به نمایش می‌گذارد.

شاسی‌بلند رضوانی ونجنس در نسخه استاندارد از موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر با ۴۲۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند، ولی مشتری می‌تواند پیشرانه ۳ لیتری توربودیزلی و یا پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژ را برای ماشین سفارش دهد.

همچنین پکیج نظامی با ویژگی‌هایی همچون ضدگلوله بودن، محافظت در برابر انفجار (از پایین بدنه)، دوربین نایت ویژن حرارتی، محافظت در برابر پالس الکترومغناطیسی و… با قیمت ۹۵ هزار دلار قابل خریداری است. رضوانی ونجنس در نسخه پایه حدود ۲۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

رضوانی آرسنال (Arsenal)

رضوانی آرسنال

رضوانی در سال ۲۰۲۴، عضو جدیدی را به خانواده خودروهای زرهی خود اضافه کرد. شاسی‌بلند آرسنال با سه ردیف صندلی بر اساس کادیلاک اسکالید ساخته شده و یک ماشین ضدگلوله است. البته بر خلاف ونجنس که بیشتر روی کاربردهای نظامی تمرکز دارد، آرسنال یک خودروی شهری به حساب می‌آید.

این ماشین در مدل استاندارد به موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر مجهز است که قدرت آن به ۴۲۵ اسب بخار می‌رسد. گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد.  البته پیشرانه‌های ۳ لیتری توربودیزلی و ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر توربوشارژ (با ۷۰۰ اسب بخار قدرت) نیز برای این خودرو عرضه شده است. پکیج نظامی این ماشین می‌تواند از سرنشینان در برابر حملات بالستیک در سطح B6 محافظت کند. قیمت آرسنال از ۲۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود.

نتیجه گیری

رضوانی موتورز حدود ۱۰ سال پیش با ورودی پرافتخار به عرصه خودروسازی، جای پای خود را در این صنعت محکم کرد. فریس رضوانی بنیان‌گذار و مدیرعامل این برند، یک شخصیت ایرانی‌تبار است که با عرضه Beast توانست حس تمجید و تحسین را در دل کارشناسان و علاقه‌مندان حوزه خودرو ایجاد کند. بیست، تداعی‌گر رویای فریس است؛ انتقال حس و هیجان راندن جت جنگنده در آسمان به سرنشینی که پشت فرمان خودرو در جاده‌ها جولان می‌دهد. رضوانی با معرفی تانک توانست به شهرت مضاعف دست پیدا کند. تانک سرسخت‌ترین و قدرتمندترین شاسی‌بلند آفرودی مجاز برای ترددهای درون‌شهری است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45