بررسی مشخصات فنی برلیانس H230

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی برلیانس H230

برلیانس ‏ h230از آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی در نمایشگاه خودرو پکن پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو که ظاهرا توسط شرکت ایتالیایی «ایتال دیزاین» طراحی شده است، از سال ۱۳۹۴ توسط شرکت سایپا روانه بازار ایران شد. خط تولید محصولات سری برلیانس اچ200 در بهمن ۱۳۹۵ از سوی سایپا به پارس خودرو انتقال یافت. البته در حال حاضر تولید محصولات برلیانس در پارس خودرو به حالت تعلیق درآمده و عرضه مدل‌های صفر کیلومتر این خودروها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در مطلب پیش رو قصد داریم تا ضمن بررسی ویژگی‌های ظاهری، کابین و مشخصات فنی برلیان h230 ، وضعیت فروش این سدان جمع و جور در بازار ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

طراحی ظاهری برلیانس h230

طراحی بدنه برلیانس h230در مقایسه با معدود حریفان موجود در بازار کم تنوع ایران به ویژه در کلاس سدان‌های جمع و جور ارزان قیمت، نسبتا زیبا و متقاعدکننده به نظر می‌رسد؛ هر چند که به نسبت شمایل خودروهای مدرن‌تر، چندان مهیج و جذاب جلوه نمی‌کند. در نمای روبرو جلوپنجره‌ای کشیده همراه با دو چراغ ذوزنقه‌فرم را شاهد هستیم که با فاصله نه چندان زیاد در دو طرف آن جای گرفته و چهره‌ای نه چندان خشن اما اخم‌آلود را برای این سدان چینی ریزنقش پدید آورده‌اند.

طراحی سپر و قاب‌های مه شکن جوانب آن نیز در نوع خود ساده اما متناسب با المان‌های چهره صورت پذیرفته است. نمای جانبی برلیانس h230 جلوه به مراتب بی‌آلایش اما خوشایندی را از خود به نمایش گذاشته که به علت بهره‌مندی از خط شانه‌ای و برخورداری از برخی حجم پردازی‌های دیگر، تا حدودی خوش‌فرم و خوش‌تراش جلوه می‌کند.

مهم‌ترین شاخصه‌های نمای عقب نیز به چراغ‌های یک تکه چندضلعی، یک نوار پهن کروم رنگ مزین به لوگوی پارس خودرو روی درب صندوق به همراه قطعه مشکی دیفیوزرمانند در بخش تحتانی سپر عقب، محدود می‌شود که البته می‌توان گفت از طراحی هماهنگ با سایر بخش‌ها سود می‌برند. به طور کلی طراحی بدنه برلیانس اچ230 نسبت به محصولات هم‌قیمت موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات پژو ۴۰۵، پژو پارس و رنو تندر ۹۰ بسیار زیباتر به نظر رسیده و توانسته مطابق با سطح سلیقه عمومی در این رنج قیمتی حاضر شود

طراحی داخلی برلیانس  h230

فضای درونی کابین برلیانس  h230از نوعی طراحی معقول و خوشایند برخوردار بوده که تا حدودی مدرن‌تر از سایر سدان‌های جمع و جور مونتاژ داخل جلوه می‌کند. ترسیم کنسول میانی داشبورد، دریچه‌های تهویه، کلیدهای سیستم تهویه و دکمه‌های پنل مالتی مدیا به نوبه خود زیبا و جذاب صورت گرفته و تریم دو رنگ نقره‌ای مشکی جلوه شکیل‌تری به طراحی داخلی برلیانس ‏h230 بخشیده است.

در این بین طرح خوش‌فرم غربیلک فرمان با کف تخت (دی کات) و پیکربندی نسبتا اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت آن، نمایی جوان پسندانه‌تر در مقابل چشمان راننده به وجود آورده است. در اینجا اثری از نمایشگر لمسی دیده نمی‌شود و به جای آن یک صفحه کوچک تک رنگ به نمایش اطلاعات ضروری در کنسول میانی می‌پردازد. سطح کیفی متریال و مواد به کار رفته در ساخت کابین برلیانس اچ ۲۳۰ چندان مرغوب نبوده و عمدتا از پلاستیک خشک تشکیل شده است که البته در این رنج قیمتی چندان هم دور از انتظار نیست.

همچنین گنجایش کابین این سدان جمع و جور برای حضور ۴ سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر می‌رسد اما احتمالا سرنشینان بلندقد در ردیف عقب محدودیت‌ها و کمبودهایی را از ناحیه فضای زانوها و سر احساس خواهند کرد. صندوق عقب برلیانس h230 با در اختیار گذاشتن فضایی معادل ۵۰۰ لیتر می‌تواند مکان مناسبی برای جای دادن اسباب و وسایل کاربران باشد. به طور کلی کابین برلیانس  h230از لحاظ کیفی چندان شاخص به نظر نمی‌رسد اما در بحث طراحی نسبت به رقبای همرده خود برتر بوده و نمره قابل قبولی را کسب می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات برلیانس  h230

این سدان جمع و جور چینی در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای مهمان بازار ایران شده که در این بین مدل اتوماتیک به عنوان نسخه فول آپشن از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر بهره می‌برد:

حسگر فاصله سنج عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفلABS، چراغ مه شکن جلو، فرمان برقی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، USB، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، صندلی عقب تاشو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، سانروف. ناگفته نماند که برلیانس h230موفق شده از موسسه استاندارد و ایمنی CNCAP پنج ستاره ایمنی کسب کند که گرچه امتیازات این موسسه در قیاس با موسسات معتبر ایمنی‌سنجی جهانی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است، اما با این حال امنیت تقریبا مناسب برلیانس اچ 230 را به اثبات می‌رساند.

مشخصات فنی برلیانس  h230

این سدان جمع و جور چینی به یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده است. توان خروجی موتور برلیانس  h230برابر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعت نیمه اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد برلیانس  h230دنده‌ای حدود ۱۱.۶ ثانیه بوده اما این رقم برای مدل اتوماتیک بسیار بیشتر و حدود ۱۴.۵ ثانیه برآورد می‌شود. بیشینه سرعت این خودرو ۱۱۹۴ کیلوگرمی به حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و معادل ۶.۵ تا ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

مزایا و معایب برلیانس h230

از جمله مهم‌ترین نقاط قوت و مزایای برلیانس  h230می‌توان به طراحی ظاهری قابل قبول و بهتر از رقبای داخلی، طراحی کابین مطلوب، عملکرد فنی قابل قبول در نسخه دنده‌ای، مصرف سوخت پایین، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده سایپا و وفور نسبی قطعات یدکی با قیمت تقریبا مناسب اشاره کرد. از طرف دیگر مواردی نظیر: سطح کیفی نامناسب ادوات کابین، کارایی نه چندان مطلوب جعبه دنده نیمه اتوماتیک، فقدان صفحه نمایشگر لمسی مرکزی و همچنین عملکرد فنی نه چندان مناسب نسخه اتوماتیک را نیز می‌توان به عنوان نکات منفی و نقاط ضعف برلیانس h230در نظر گرفت.

وضعیت فروش برلیانس اچ 230 در بازار ایران

این سدان جمع و جور و دوست داشتنی تا مدت‌ها بعد از عرضه نتوانست به اندازه برادر بزرگتر خود یعنی برلیانس اچ 330 مورد توجه مشتریان ایرانی قرار بگیرد و فروش کمتری را تجربه کرد. اما یکی دو سال پس از آغاز عرضه آن به بازار، کم‌کم توجهات به سوی برلیانس H230 جلب شد و به این ترتیب به دلیل ظاهر نسبتا مناسب و همچنین قیمت منطقی توانست نظر مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کند. در حال حاضر نیز برلیانس  h230 به علت قیمت معقول‌تر و همچنین طراحی ظاهری خوشایند توانسته بازار خرید و فروش برلیانس h230 را تقریبا مناسب برای این خودرو رقم بزند. بنابراین می‌توان رونق معاملات این خودرو در بازار کشورمان را در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی کرد.

نویسنده: حسین باباپور