با پول پژو ۲۰۰۸ مونتاژ؛ کادیلاک بخرید!

۹ تیر ۱۴۰۰ با پول پژو ۲۰۰۸ مونتاژ؛ کادیلاک بخرید!

نابسامانی‌ها و نوسانات بازار خودرو و قیمت محصولات داخلی همچنان ادامه دارد. با اینکه قیمت ارز در چند هفته اخیر به ثباتی نسبی و شکننده رسیده است، اما همچنان قیمت خودرو سر به فلک می‌کشد، تا جایی که با پول یک پژو ۲۰۰۸ که مونتاژ داخل است، می‌توانید یک کادیلاک CT5 بخرید.

مدت‌هاست که قیمت ارز مانند دریایی طوفانی و ناآرام، نوسان شدید دارد. این تغییرات به قدری غیر قابل پیش بینی و ناگهانی است که هیچ کارشناسی در صنعت خودرو، نمی‌تواند به قطع و بدون توجه به قیمت روز دلار نظری ارائه یا آینده قیمت و اوضاع خرید و فروش خودرو در بازار داخلی را پیش بینی کند. با این حال چند هفته‌ای می‌شود که قیمت ارز به یک ثبات نسبی اما حساس و شکننده رسیده است، ثباتی که مانند کودکی نوپا بر لبه پرتگاه قدم بر می‌دارد.

 

با اینکه قیمت دلار امروز روی ۲۴ هزار تومان ثابت مانده است، اما قیمت محصولات داخلی همچنان نجومی و سرسام آور است. به نظر می‌رسد که این اوضاع همه را گیج کرده و این رشته سر دراز دارد! برخی تصور می‌کنند که پس از انتخابات، قیمت‌ها نیز مانند ارز به تعادل خواهد رسید، اما در حقیقت کارشناسان بر این باورند که بهای خودروهای داخلی به مذاکرات برجام وابستگی بیشتری دارد تا انتخابات ریاست جمهوری چند روز آینده.

قیمت روز خودروهای داخلی نشان می‌دهد که یکی از محصولات معتبر و پرطرفدار داخلی که محصول همکاری گروه خودروسازی ایران خودرو و کمپانی فرانسوی پژو است، در بازار آزاد قیمتی معادل ۸۸۵ میلیون تومان (بیش از ۳۶ هزار دلار) دارد.

سوال اصلی اینجاست که با پول یک محصول مونتاژ داخلی، چه خودروهایی در خارج از کشور می‌توان خرید؟

جواب این پرسش ممکن است شما را شوکه کند. پژو ۲۰۰۸ در بازار ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، با این حال بیش از نیمی از آن‌ها قدرت پرداخت چنین مبلغی را ندارند. برخی ترجیح می‌دهند در انتظار نتیجه مذاکرات بنشینند، شاید گشایشی حاصل و واردات خودرو مجددا آزاد شود. در صورت این اتفاق، با پول یک پژو ۲۰۰۸ می‌توانید از برخی از لاکچری‌ترین برندهای جهان خودروسازی، یعنی مرسدس-بنز، کادیلاک و لینکلن، یک خودرو لوکس میان رده و با کیفیت بخرید.

در صورت آزادسازی مجدد واردات خودرو، طیف انتخاب خریدار بیشتر می‌شود و به انتخاب خودش یک محصول داخلی با کیفیت معمولی یا یک محصول لوکس باکیفیت‌تر تهیه خواهد کرد. اگر حق انتخابی در کار بود، شما کدام گزینه را بر می‌گزیدید؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است نگاه دقیق‌تری به گزینه‌های لیست بیاندازیم.

همه چیز درباره پژو ۲۰۰۸ داخلی

تب و تاب محبوبیت شاسی بلندها به بازار کشور ما نیز رسیده است. اکثر خریداران داخلی به دنبال یک شاسی بلند جمع و جور یا همان کراس اوور هستند. بنابراین پژو ۲۰۰۸ می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد. این خودرو حاصل همکاری و سرمایه گذاری مشترک پژو و گروه خودروسازی ایران خودرو بود. این پروژه مشترک، با نام ایکاپ نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که کراس اوور پرطرفدار تحت لیسانس پژو فرانسوی در کشورمان مونتاژ می‌شود.

پژو ۲۰۰۸ نخستین بار در سال ۲۰۱۳ طراحی شد. نسخه‌ای که در بازار ایران نقش پررنگی ایفا می‌کند، به یک پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر مجهز است و با یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک همراه می‌شود. این موتور با بیشینه سرعت ۲۱۷ کیلومتر در ساعت، می‌تواند نیرویی برابر ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن.متر تولید کند. این خودرو به قابلیت FWD مجهز است و برای داشتن بهترین عملکرد، به بنزین بدون سرب نیاز دارد. شتاب و سرعت ۲۰۰۸ محبوب در ۸.۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر د ساعت می‌رسد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، قیمت پژو ۲۰۰۸ حدود ۸۸۵ میلیون تومان است. با استناد به قمیت دلار روز که کمی روی مرز ۲۴ هزار تومان ایستاده است، می‌توان گفت که خریدار با همین قیمت می‌تواند به‌روزترین نسخه‌های کادیلاک CT3، مرسدس-بنز CLA یا یک لینکلن MKZ خریداری کند.

مرسدس بنز CLA ۲۰۲۰؛ سدان میان رده لوکس ها

مرسدس بنز CLA ۲۰۲۰

این محصول آلمانی یک محصول لاکچری از کمپانی لوکس مرسدس-بنز است و از لحاظ قیمت (۳۶ هزار و ۶۵۰ دلار) با پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایرانی برابری می‌کند. این سدان خوش ساخت و شیک یک پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر دارد که ۲۲۱ اسب بخار نیرو و ۳۸۶ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

این سیستم قدرت نسبتا قوی با یک جعبه انتقال سرعت هفت سرعته اتوماتیک و قابلیت FWD (به صورت استاندارد) همراه می‌شود. پر کردن صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای CLA خوش قیافه بسیار آسان است و تنها ۵.۶ ثانیه زمان می‌برد.

 کادیلاک CT5  ۲۰۲۰؛ پادشاه بازار خودروهای لاکچری

 کادیلاک CT5  ۲۰۲۰

این مورد یکی دیگر از خودروهای لوکسی است که می‌توان در صورت آزادسازی واردات خودرو با پول پژو ۲۰۰۸ خرید. این خودرو آمریکایی به داشتن سواری نرم، روان، راحت و قیمت مناسب در ازای امکانات و آپشن‌های پیشرفته به صورت استاندارد، معروف است.

این سدان که نسبت به دیگر هم گروهی‌های خود اندازه جمع و جورتری (اندازه متوسط) دارد ۳۶ هزار و ۸۹۵ دلار ارزش دارد. همانطور که می‌دانید، این خودرو لوکس آمریکایی با سوگلی بازار داخلی، یعنی همان پژو ۲۰۰۸ تفاوت چندانی از لحاظ قیمت ندارد.

در کادیلاک سی تی ۵ یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ تعبیه شده است که ۲۳۷ اسب بخار نیرو  دارد. این پیشرانه با یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و قابلیت RWD ارائه می‌شود. سرعت این سدان لاکچری در ۶.۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

لینکلن MKZ ۲۰۲۰، عموزاده کادیلاک CT5

لینکلن MKZ ۲۰۲۰

اگر بازه قیمت خودرو مورد نظر شما بین ۳۶ هزار دلار تا ۳۷ هزار دلار است و پژو ۲۰۰۸ و دو مورد قبلی برایتان رضایت بخش نیست، لینکلن MKZ گزینه مناسبی خواهد بود. برتری این خودرو به موارد پیشین این است که در صورت دلخواه می‌توانید به جای مدل بنزینی، نسخه هیبرید آن را تهیه کنید. پیشرانه چهار سیلندر توربو این خودرو نسبتا بهینه است و می‌تواند ۲۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند.

نتیجه گیری: پژو ۲۰۰۸ یا کادیلاک؟

متاسفانه پاسخ دادن به این پرسش اصلا کار آسانی نیست، چرا که خریدار در بازار ایران، حق انتخاب چندانی ندارد. اما کارشناسان معتقدند که اگر روزی پای خودروهای خارجی رنگارنگ به بازار کشور باز شود، محصولات مونتاژ داخلی با این کیفیت پایینی که دارند، شانسی در مقابل رقبای خارجی و هم قیمت خود نخواهند داشت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان