بررسی مشخصات فنی هیوندای i10 مونتاژ

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی هیوندای i10 مونتاژ

شلوغی و ترافیک و کوچه‌های تنگ و باریک موجب شده تا خودروهای سوپرمینی طرفداران زیادی در بین رانندگان شهرهای پرجمعیت پیدا کنند. بیشتر خودروسازان محصولاتی را در این کلاس به بازار می‌فرستند که یکی از پرفروش‌ترین آنها، هیوندای i10 است. این هاچبک کوچک از سال ۲۰۰۷ به فهرست محصولات هیوندای اضافه شد و تاکنون سه نسل از آن به بازارهای جهانی رسیده است. هیوندای i10 مونتاژ فیس‌لیفت نسل سوم است که از سال ۲۰۱۳ در دسترس خریداران کشورهای مختلف قرار گرفت و سال ۹۵ برای مدت کوتاهی توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ ایمنی بالا

+ کابین باکیفیت

+ مصرف سوخت اقتصادی

– عرضه بسیار محدود

– کمبود آپشن‌های رفاهی

مشخصات فنی

هیوندای i10 مونتاژ یک موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر زیر کاپوت خود دارد. حداکثر قدرت پیشرانه ۸۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۲۱ نیوتن.متر است. اگرچه این خروجی خیلی بالا نیست، اما با بدنه هاچبک کوچکی که فقط در خیابان‌های شلوغ شهری به کار می‌رود، تناسب دارد.

گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد و بدین ترتیب هیوندای i10 مونتاژ در ۱۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۶۶ کیلومتر بر ساعت است.

یکی از مزایای هیوندای i10 نسل سوم مصرف سوخت اقتصادی آن است. هاچبک سوپرمینی کره‌ای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

فرمان‌پذیری خوب و فنربندی نرم دیگر مزایای i10 است که رانندگی در ترافیک و خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و شلوغ شهرها را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌سازد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۶ اسب بخار

گشتاور

۱۲۱ نیوتن.متر

گیربکس

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳.۸ ثانیه

سرعت

۱۶۶ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک سوپرمینی

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۶۶۵ میلیمتر

عرض

۱۶۶۱ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۰۱ میلیمتر

فاصله محورها

۲۳۸۵ میلیمتر

وزن خالص

۹۶۱ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۴ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۲۵۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

نمای ظاهری هیوندای i10 به عنوان یک خودرو سوپرمینی، جذاب، مدرن و کمی تهاجمی به نظر می‌رسد. حالت اخم‌آلود چراغ‌ها سعی در خط و نشان کشیدن برای افرادی دارد که احتمالا با توجه به ابعاد کوچک این خودرو، احترام زیادی برای آن قائل نیستند. جلوپنجره‌ بخش زیادی از نمای جلو را به خود اختصاص داده است و حضور دو چراغ دایره‌ای‌شکل در گوشه‌های فوقانی آن تا حدودی خاص، متمایز و نمادین دیده می‌شود. فرم منحصربه‌فرد قاب‌های مشکی‌رنگ در کناره‌های سپر جلو نیز کمک شایانی به مدرن‌تر شدن چهره این خودرو کرده است.

در بخش جانبی شاهد حجم‌پردازی‌های منطقی و نیز ضربه‌گیرهای پهن با فرم هندسی خوشایند هستیم که سعی در کاهش سادگی و افزایش جذابیت بصری هیوندای آی ۱۰ داشته‌اند. خط شانه‌ای هم که از انتهای چراغ عقب تا بخش جلو خودرو امتداد پیدا کرده، تاثیر مثبتی در خوش‌فرم‌تر جلوه دادن بدنه خودرو داشته است. ناگفته نماند که حالت لوزی شکل فریم پنجره‌ها و ستون C بسیار شبیه به نسل اول مرسدس بنز کلاس A به نظر می‌رسد.

در کل نمی‌توان انتقاد خاصی را به طراحی بیرونی هیوندای i10 کرمان موتور وارد دانست؛ طراحی جوان‌پسند و اسپرت خودرو به گونه‌ای است که به چشم مشتریان بازار کم‌تنوع ایران قابل قبول است.

طراحی داخلی

طراحی آرامش‌بخش داشبورد هیوندای i10 که حالتی بین کلاسیک و مدرن دارد، نظر راننده و سرنشینان را جلب می‌کند. دریچه‌های تهویه دایره‌ای شکل روی داشبورد هارمونی خوشایندی با چراغ‌های مه‌شکن روی سپرهای خودرو پدید آورده‌اند. فرم سه‌شاخه و طراحی خوش‌دست غربیلک فرمان نیز حس خوبی در راننده به وجود می‌آورد. صندلی‌ها با آنکه روکش پارچه‌ای دارند، اما راحت و ارگونومیک طراحی شده‌اند؛ همچنین دسترسی به ادوات مختلف از روی صندلی راننده به‌سادگی امکان‌پذیر است.

سطح کیفی متریال کابین i10 در قیاس با رقبا مناسب و مطابق انتظار به نظر می‌رسد. صندلی‌های ردیف عقب برای حضور دو نفر سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی است، اما ظرفیت ۲۱۸ لیتری محفظه بار به هیچ وجه نمی‌تواند جوابگوی نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ نفره باشد؛ البته زوج‌های جوان می‌توانند با خواباندن صندلی‌های عقب تا حدود ۱۰۱۲ لیتر فضا برای اسباب و وسایل خود فراهم کنند.

آپشن ها و امکانات

هیوندای i10 در بازارهای جهانی یک خودرو اقتصادی و کوچک محسوب می‌شود و نباید انتظار آپشن‌های کامل ایمنی و رفاهی را از آن داشت. با این حال، امکاناتی که کره‌ای‌ها روی این خودرو قرار داده‌اند و کرمان موتوری‌ها مونتاژ کرده‌اند، برای رفت و آمد در شهرها مناسب است. هیوندای i10 توانسته از موسسه یورو انکپ ۴ ستاره ایمنی دریافت کند.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

قیمت هیوندای i10 در بازار

هیوندای i10 یک هاچبک سوپرمینی با طراحی ظاهری جذاب، کابین باکیفیت، ایمنی بالا، سواری نرم و فرمان‌پذیری خوب است که آن را به خودرویی مناسب شهرهای شلوغ و پرترافیک تبدیل می‌کند. هر چند قدرت کم و شتاب پایین این خودرو چندان برای جوان‌ها جذابیت ندارد. کیا پیکانتو رقیب اصلی هیوندای i10 مونتاژی در ایران است و بازار پررونق‌تری از هاچبک هیوندای دارد. هاچبک i10 به صورت محدود توسط کرمان موتور مونتاژ شد و طرفداران خودروهای کوچک شهری می‌توانند برای خرید آن به بازار دست دوم بروند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو