بررسی مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸

۲ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸

میتسوبیشی اوتلندر یک کراس اوور نسبتا درشت‌جثه و خوش‌هیبت است که از سال ۲۰۰۱ و بر اساس مدل مفهومی ASX ساخته شد. این محصول تاکنون در سه نسل مختلف راهی میدان شده و نسل سوم آن از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید حضور دارد. این نسل از میتسوبیشی اوتلندر در قالب نسخه فیس لیفت اول از سال ۲۰۱۴ به بازار ایران راه پیدا کرد و مورد توجه مشتریان قرار گرفت. در ادامه نیز فیس لیفت دوم اوتلندر با ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به دست مشتریان ایرانی رسید که توجهات بیشتری را نسبت به گذشته به سوی خود جلب کرد. در ادامه مطلب قصد داریم تا میتسوبیشی اوتلندر نسل سوم موجود در بازار کشورمان را از جنبه‌های ظاهری، کابین، مشخصات فنی، آپشن‌ها و وضعیت فروش در مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری میتسوبیشی اوتلندر

نمای ظاهری اوتلندر به ویژه در مدل ۲۰۱۶ بسیار جذاب و مدرن به نظر می‌رسد. استفاده از جلو پنجره بزرگ و پویا با نوارهای کرومی جوان پسند سبب شده تا چهره این سامورایی ژاپنی بیش از گذشته مدرن و خوشایند به نظر برسد. حالت تندوتیز چراغ‌ها که با نوارهای کرومی نسبتا پهن به یکدیگر پیوند خورده‌اند نیز چهره این کراس اوور میان سایز را نسبتا اسپرت و تهاجمی جلوه می‌دهند. در نمای بغل شاهد استفاده از یک خط شانه‌ای واضح هستیم که ضمن پیوند دادن انتهای چراغ‌های عقب و جلو با یکدیگر، حالتی خوش‌تراش را برای بدنه اوتلندر در پی داشته است.

طراحی فریم پنجره‌ها تغییر چندانی نداشته و نسبتا ساده و کلاسیک به نظر می‌رسد. اما در نمای پشت شاهد حضور چراغ‌های بزرگ با فرمی خاص به صورت دو تکه در زیر شیشه عقب هستیم که تا بخشی از نواحی جانبی نیز امتداد یافته و شمایل متفاوتی را برای این قسمت از اوتلندر پدید آورده است. طراحی دو رنگ سپر عقب و بخش نقره‌ای زیرین آن نیز سبب زیباتر جلوه کردن نمای پشت این خودرو شده است. ارتفاع مناسب شیشه عقب هم حکایت از توجه طراحان به ایجاد گستره دید وسیع‌تر برای راننده و سرنشینان دارد. به طور کل می‌توان عنوان داشت که طراحی ظاهری میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۶-۲۰۱۸ بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از گذشته بوده و نمایی خوشایند، مدرن و همه‌پسند را در برابر مشتریان قرار داده است؛ به گونه‌ای که می‌توان اظهار داشت سبک طراحی این خودرو در مقایسه با محصولات رقیب موجود در بازار، پخته‌تر و با اصالت‌تر جلوه کرده و مشتریان را به مدت طولانی‌تری از خود راضی نگه می‌دارد.

طراحی داخلی میتسوبیشی اوتلندر

فضای درون اوتلندر نسل سوم از نوعی طراحی نامتقارن به ویژه در بخش داشبورد و کنسول میانی برخوردار شده که گرچه خلاقانه و مبتکرانه به نظر می‌رسد اما نمی‌توان آن را بسیار زیبا و عاری از جنبه‌های ناپسند بصری قلمداد کرد. به ویژه طراحی کنسول میانی داشبورد و انتقال یکی از دریچه‌های تهویه به ناحیه روبروی سرنشین جلو چندان زیبا جلوه نکرده و تا حدی قدیمی به نظر می‌رسد.

هم‌چنین غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز جلوه‌های جذاب و مهیجی را از خود به نمایش نمی‌گذارند. با این حال فرم صندلی‌ها کاملا رضایت‌بخش بوده و بدن را تا حد زیادی در برمی‌گیرند. متریال به کار رفته در ساخت کابین نیز کیفیت مناسبی داشته و می‌تواند رضایت مشتریان را نسبت به خود جلب سازد. از طرف دیگر با توجه به ابعاد مناسب بدنه این خودروی کراس اوور، فضای نسبتا زیادی برای حضور سرنشینان بزرگسال در ردیف جلو و صندلی‌های ردیف دوم وجود خواهد داشت و محدودیت قابل توجهی از این حیث بر سرنشینان تحمیل نخواهد شد. البته شاید برخی افراد بلندقد از لحاظ فضای سر با محدودیت‌هایی در صندلی‌های ردیف دوم مواجه شوند. صندلی‌های ردیف سوم نیز طبق معمول بیشتر مناسب حضور افراد کوچکتر و یا کودکان طراحی شده است.

صندوق عقب میتسوبیشی اوتلندر حدود ۵۹۱ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد اما اگر تمام صندلی‌های آن در سر جای خود قرار داشته باشند، تنها ۱۲۸ لیتر فضا در پشت صندلی‌های ردیف سوم وجود خواهد داشت که چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. به طور کل فضای کابین میتسوبیشی اوتلندر به ویژه در بخش داشبورد چندان مدرن و خوشایند طراحی نشده اما با این حال از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و فضای کافی در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند.

آپشن‌ها و امکانات میتسوبیشی اوتلندر

نسل سوم میتسوبیشی اوتلندر در تیپ‌های مختلف روانه بازار ایران شده که تیپ ۵ این خودرو به عنوان نسخه فول آپشن از تجهیزات و امکانات زیر بهره می‌برد:

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای فاصله‌سنج جلو و عقب، سنسور باران، ترمز پارک برقی، چراغ شوی، گرمکن فرمان، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمEBD، ترمز ضد قفلABS، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقبLED، چراغ‌های جلو از نوع زنون، فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت، پدال شیفتر، روکش چرمی فرمان، سیستم صوتی با هشت اسپیکر و ساب ووفر ۷۱۰ وات راکفورد، صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی، درگاه USB، بلوتوث، درگاه کارت حافظه، هفت عدد ایربگ جلو و جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده چهار حالته برقی، صندلی سرنشین چهار حالته دستی، گرمکن و سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی عقب با جک، آینه‌ وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف.

مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر

نسل سوم میتسوبیشی اوتلندر از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر لیتر نیرویی برابر با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۲ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند که توسط یک جعبه‌دنده CVT و دو عدد دیفرانسیل سه حالته با قفل الکترونیکی به سوی چرخ‌ها ارسال می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاسی‌بلند ۱۴۹۵ کیلوگرمی برابر با ۱۰.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن نیز به رقم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میتسوبیشی اوتلندر در سیکل ترکیبی معادل ۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

مزایا و معایب میتسوبیشی اوتلندر

از جمله مهمترین نکات مثبت میتسوبیشی اوتلندر می‌توان به کیفیت ساخت بسیار بالا، طراحی ظاهری مناسب به فرم شاسی بلندهای تمام‌عیار، سیستم تعلیق کارآمد، فرمان پذیری دقیق و مناسب، فضای کابین جادار و دوام فنی بالای این خودرو اشاره کرد. از سوی دیگر عرضه محدود اوتلندر سبب شده تا نتواند همچون رقبایی نظیر هیوندای سانتافه و کیا سورنتو به محبوبیت دست پیدا کند. عملکرد نه چندان مهیج جعبه‌دنده سی وی تی و همچنین فقدان برخی امکانات رفاهی همچون سقف پانوراما را هم می‌توان به عنوان نقاط ضعف میتسوبیشی اوتلندر نظر گرفت.

وضعیت فروش میتسوبیشی اوتلندر در بازار ایران

برند میتسوبیشی یکی از محبوب‌ترین و خوش‌نام‌ترین خودروسازان بین‌المللی است که طی دهه‌های گذشته حضور نسبتا فعالی در بازار ایران داشته است و همین امر سبب شده تا محصولات میتسوبیشی همواره مورد توجه مشتریان ایرانی قرار داشته باشند. میتسوبیشی اوتلندر نیز از این موهبت بی‌بهره نبوده و توجه اقشار نسبتا مرفه جامعه را تا حدودی به سوی خود جلب کرده است.

با این حال به دلیل عرضه نسبتا کمتر در مقایسه با برخی رقبای کره‌ای و همچنین خدمات پس از فروش محدودتر آن نسبت به حریفان مذکور سبب شده تا برخی مشتریان نسبت به خرید این خودرو در مقایسه با حریفانی همچون هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو به خود شک و تردید راه دهند. البته هنوز هم مشتریان زیادی وجود دارند که این اتومبیل با اصالت ژاپنی را به سایر رقبا ترجیح داده و از کیفیت بالای اتومبیل خود لذت می‌برند. بنابراین می‌توان وضعیت خرید و فروش میتسوبیشی اوتلندر نسل سوم در بازار ایران را نسبتا متوسط ارزیابی کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور