تاریخچه سیتروئن زانتیا

۲۶ تیر ۱۴۰۰ تاریخچه سیتروئن زانتیا

سیتروئن زانتیا یک خودرو خانوادگی متولد فرانسه است که در دو نوع لیفت بک و استیشن واگن راهی بازارهای جهانی شد؛ مدل پنج درب لیفت‌بک از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در شهر رن فرانسه به تولید رسید و از سوی دیگر نمونه استیشن واگن آن نیز طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید سیتروئن در شهر سوریز حضور داشت.

در سال ۱۹۹۷ میلادی شرکت سیتروئن تصمیم به ارائه نسخه فیس لیفت زانتیا به بازار گرفت و این خودرو را همراه با برخی تحولات ظاهری و فنی به دست مشتریان رساند. در این بین مدل ۵ در لیفت‌بک زانتیا همزمان با تولید در کارخانجات سیتروئن در رن و سوریز فرانسه، به منظور عرضه به بازار چین در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ میلادی توسط کمپانی فنگشن سیتروئن نیز مونتاژ شد. بدنه و فضای داخلی سیتروئن زانتیا توسط شرکت ایتالیایی برتونه به سرپرستی دنیل آبراموسن طراحی و توسعه یافت.

سیتروئن زانتیا از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ در سه تیپ روی خط مونتاژ قرار گرفت و در رقابت با پژوهای ایران خودرو توانست خریداران را به سمت خود جلب کند.

مشخصات فنی

شرکت فرانسوی پیشرانه‌های متعددی را که در بسیاری از تولیدات پژو سیتروئن به‌صورت مشترک استفاده می‌شدند، در این خودرو به خدمت گرفت. از موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی تا پیشرانه‌های ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی، ۱.۹ لیتری دیزلی تنفس طبیعی و ۲.۱ لیتری توربودیزل. جعبه دنده دستی ۵ سرعته گروه پژو سیتروئن، گیربکس اتومات آلمانس و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک AL4 که در پژو ۲۰۶ اتوماتیک نیز حضور دارد، وظیفه انتقال قدرت پیشرانه‌های زانتیا به سوی چرخ‌های جلوی این خودرو را برعهده گرفتند.

سایپا برای عرضه سیتروئن زانتیا در بازار ایران دو پیشرانه ۱.۸ و ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی تنفس طبیعی را انتخاب کرد.

مدل ۱.۸ لیتری همان موتور XU7 معروف است که در پژو ۴۰۵، پژو پارس و انواع سمند به کار رفته است. حداکثر قدرت و گشتاور زانتیا سوپرلوکس با این موتور ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن.متر است. خروجی موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا تیپ سوپرلوکس زانتیا در ۱۱.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت است و در هر صد کیلومتر ۸.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

زانتیا SX و همین طور زانتیا X از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برند. این موتور که به XU10 معروف است، می‌تواند ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. حجم بیشتر موتور موجب شده تا این تیپ‌ها از زانتیا در ایران شتاب سریع‌تر ۱۱ ثانیه و سرعت بیشتر ۲۰۳ کیلومتر و مصرف سوخت بیشتر ۹.۱ لیتر از تیپ سوپرلوکس ارائه می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۸ لیتر

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۲ اسب بخار

۱۳۵ اسب بخار

گشتاور

۱۵۵ نیوتن.متر

۱۸۰ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۱.۹ ثانیه

۱۱ ثانیه

سرعت

۱۹۴ کیلومتر بر ساعت

۲۰۳ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸.۷ لیتر در صد کیلومتر

۹.۱ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۳

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

سدان جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۲۴ میلیمتر

عرض

۱۷۵۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۰۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۴۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۶۴ کیلوگرم

۱۳۹۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۷۹ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۵ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

سیتروئن زانتیا سال ۱۹۹۳ به بازار جهانی آمد و تا سال ۲۰۰۱ روی خط تولید سیتروئن باقی ماند. ازاین‌رو نباید انتظار امکانات و تجهیزات را از این خودرو داشت. ترمز ضدقفل، ایربگ، تنظیم برقی و گرم‌کن آینه بغل امکانات مشترک هر سه تیپ زانتیا در ایران است.

چراغ مه‌شکن عقب، شیشه سولار جلو، پرده عقب، ایربگ جانبی، ۴ اسپیکر و پخش کاست از تجهیزات سیتروئن زانتیا سوپرلوکس است.

در زانتیا SX چراغ مه‌شکن جلو، دکمه‌های کنترلی فرمان، ۸ اسپیکر و پخش سی دی به فهرست امکانات اضافه می‌شود. البته این تیپ شیشه سولار جلو و ایربگ جانبی ندارد.

سیتروئن زانتیا X با یک کیسه هوا، ۴ اسپیکر، پخش کاست، تنظیم برقی و گرمکن آینه بغل لوآپشن‌ترین تیپ این خودرو است. البته در این مدل خبری از ترمز ABS هم نیست.

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

ندارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

تاریخچه زانتیا در ایران

نمای ظاهری زانتیا

هم‌زمان با به آخر خط رسیدن زانتیا در کشور فرانسه، سایپا طبق رویه معمول به سراغ یک محصول نه‌چندان به‌روز از یک کمپانی معتبر بین‌المللی رفت و خط تولید سیتروئن زانتیا را به ایران آورد تا در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ در سبد تولیدات خود جای دهد.

واژه زانتیا در یونانی به معنای طلایی است و سیتروئن زانتیا در ایران نیز دوران طلایی را پشت سر گذاشت؛ به‌نحوی که همچنان بارقه‌های آن در بازار کشور احساس می‌شود. حداقل تا اواسط دهه هشتاد کمتر رقیبی از لحاظ چابکی و توانمندی فنی به پای آن می‌رسید. سیستم تعلیق هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو نیز در میان تولیدات مشابه موجود در ایران بی‌نظیر بود.

شرکت سایپا مدل ۵ در لیفت‌بک زانتیا را به همراه دو نوع موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی روانه بازار کرد. پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی سیتروئن زانتیا هم‌خانواده موتور XU7 پژو ۴۰۵ است با این تفاوت که سرسیلندر آن از نوع ۱۶ سوپاپ بوده و به جای استفاده از سامانه تنظیم سوپاپ به شیوه شیم‌بندی، از تایپیت استکانی‌های هیدرولیک بهره‌مند شده است. توان خروجی پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی زانتیا معادل ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. شایان ذکر است زانتیا ۱۸۰۰ حدود ۱۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت درجا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ همچنین خودرو مذکور در سیکل ترکیبی معادل حدودی ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و قادر است به بیشینه سرعت ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

در بحث آپشن‌های رفاهی و ایمنی سیتروئن زانتیا در سه تیپ ۱۸۰۰ سوپرلوکس (فول آپشن) و تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه فول) و تیپ پایه X روانه بازار کشور شد. اختلاف میان مدل‌های ایکس و اس ایکس به وجود تجهیزاتی نظیر کیسه هوا و ترمز ای بی اس در مدل sx باز می‌گردد.

ناگفته نماند که سیتروئن زانتیا در آزمون‌های ایمنی اصلا مقاوم ظاهر نشده و نتوانسته در تست‌های موسسه یورو انکپ بیش از ۱.۵ ستاره ایمنی کسب کند و این یعنی نباید به هیچ عنوان روی امنیت زانتیا حساب ویژه‌ای باز کرد.

فیس لیفت زانتیا با الهام از مگان

 

زانتیا یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که تا به حال در ایران مونتاژ و تولید شده است. این خودرو محصول سیتروئن فرانسه است که در سال ۱۹۹۲ معرفی و رونمایی شد و تا سال ۲۰۰۲ روی خط تولید این شرکت در فرانسه قرار داشت. سایپا تولید زانتیا را در سال ۱۳۸۰ خورشیدی (۲۰۰۱ میلادی) آغاز کرد و تا سال ۱۳۸۹ به عرضه این خودرو در بازار ایران ادامه داد. زانتیا ایرانی فیس لیفت این خودرو در پایان سال ۱۹۹۷ بود که البته بعدها فیس لیفت دیگری و این بار توسط سایپا ارائه شد.

فیس لیفت ایرانی زانتیا در سال ۱۳۸۲ و در نمایشگاه خودرو تهران پیش چشم علاقه‌مندان قرار گرفت. این فیس لیفت در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا (آیریک) طراحی شده بود. چراغ‌های فیس لیفت ایرانی زانتیا از نسل اول سیتروئن C5 برداشته شده بود و کاپوت و جلوپنجره هم از نوع طراحی شد و در کل، جلوی خودرو انحنای بیشتری پیدا کرد، با این حال دیگر بخش‌های بدنه دست‌نخورده باقی ماند.

اما این پایان کار نبود. مدیران سایپا در ادامه فیس لیفت اولیه زانتیا، تصمیم گرفتند تا چهره به‌روزتری از این خودرو ارائه دهند و برای این کار دو سال وقت و ۹۰ میلیارد ریال سرمایه صرف کردند تا در سال ۱۳۸۷ خط تولید فیس لیفت این خودرو، با نام زانتیا ۲ را راه‌اندازی کنند. به عبارتی فیس لیفت سال ۸۲ زانتیا از دستور کار خارج شد و فیس لیفت دیگری به خط تولید رسید.

طراحان و مهندسان سایپا برای طراحی زانتیا ۲ نگاهی به رنو مگان داشتند و این تاثیر را می‌توان در چراغ‌های جلوی فیس لیفت زانتیا دید. تنها نکته مثبت فیس لیفت زانتیا همین چراغ‌ها است وگرنه سایر اجزای بدنه کاملا فاجعه‌آمیز بود. جلوپنجره سه خط، حذف زه میانی سپر جلو و نصب مه‌شکن‌هایی در وسط سپر و کاپوت جدید از تغییرات جلوی این فیس لیفت به شمار می‌آید. نمای جانبی بدنه مثل زانتیا اصل است اما در عقب خودرو باز هم شاهد فاجعه دیگری هستیم.

چراغ‌های عقب فیس لیفت زانتیا عوض نشده‌اند اما بخش میانی زه روی سپر عقب، مثل سپر جلو کاملا حذف شده است و اصلا مشخص نیست که چرا. هر چند در نهایت فیس لیفت زانتیا با سپر دو رنگ مشابه زانتیای اصلی از خط تولید بیرون آمد. در نهایت طراحی ضعیف باعث شد تا مشتریان رغبتی به خرید زانتیا ۲ پیدا نکنند و در نهایت شرکت سایپا هم این پروژه را تعطیل کرد.

قیمت سیتروئن زانتیا در بازار

طراحی خارجی زانتیا

سیتروئن زانتیا یکی از چالاک‌ترین خودروهای نه چندان گران‌قیمت و مدرن تولید داخل است که هیجان رانندگی بسیار مطلوبی را به کاربران خود، به خصوص نسل جوان در ازای پرداخت مبالغ بسیار کمتر از محصولات روز ارائه می‌دهد. با این حال زانتیا از امکانات رفاهی چندانی برخوردار نیس و آن چنان که اشاره شد ایمنی مطلوبی را به سرنشینان خود ارائه نمی‌دهد. به هر روی محبوبیت زانتیا در ایران به حدی است که بازار خرید و فروش بسیار پررونقی برای این لیفت بک فرانسوی در کشورمان پدید آمده است و همواره مشتریان دست به نقدی وجود دارند که آماده خرید یک دستگاه زانتیا باشند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45