تمام چیزهایی که باید درباره آفرود بدانید

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ تمام چیزهایی که باید درباره آفرود بدانید

آفرود (Off-Road) یا رانندگی خارج از جاده که به آن بیراهه نوردی نیز می‌گویند یک ورزش هیجان انگیز و گران قیمت است که در سال‌های اخیر رواج بسیاری داشته است. آفرودسواری یا آفرود بازی بدون طبیعت ممکن نیست و این طبیعت است که آفرود سواری را ممکن می‌کند و ضروری است که برای سلامت زمین و طبیعت به آن احترام گذاشت و از طبیعت محافظت کرد. در ادامه به ابعاد مختلف آفرود و همه چیزهایی مربوط به آن می‌پردازیم.

آفرود چیست؟

این روز‌ها آفرود به عنوان یک ورزش شناخته می‌شود. ورزشی که هیجان انگیز است و هزینه بالایی نیز دارد. برخلاف تصور خیلی از مردم آفرود سواری ترسناک نیست و می‌تواند یک تجربه شیرین و فراموش نشدنی باشد. آفرود سواری حالا بخش بزرگی از جامعه ماشین سواران را درگیر خود کرده است و برای برخی‌ها جدایی از آن ممکن نیست. ماشین‌های آفرود ویژگی‌های خاص خودش را دارد و آفرود سواری بدون ماشین‌های مجهز و متناسب آسیب زننده است و بهتر است اصلا انجام نشود!

خودرو‌های آفرود چه ویژگی‌هایی دارند؟

دیفرانسیل خودرو آفرود

خودرو‌های آفرود باید به سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (4WD) مجهز باشند. در این نوع از دیفرانسیل قدرت پیشرانه به هر چهار چرخ منتفل می‌شود برای همین به آن تمام چرخ دنده نیز می‌گویند. توجه کنید که داشتن این ویژگی به تنهایی سبب نمی‌شود که خودرو آفرود باشد. بیشتر شرکت‌های خودرو سازی خودرو‌های خود را به این سیستم تجهیز کرده‌اند تا خودرو فرمان پذیری بهتری داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های خودرو آفرود شاسی مستقل است به این معنا که بدنه خورو به صورت جداگانه ساخته شده و بعد روی شاسی سوار شده است. شاسی مستقل وظیفه دارد تا از اتاق خودرو در برابر موانع محافظت کند. همچنین شاسی مستقل این امکان را به خودرو می‌دهد که هر کدام از چرخ‌ها بتوانند مستقل کار کنند. از دیگر ویژگی‌های شاسی مستقل این است که می‌توان تجهیزات اضافه را روی خودرو اضافه کرد. سیستم تعلیق خودرو‌هایی که این دو ویژگی را دارند متناسب با آفرود طراحی شده است.

خودرو‌های مناسب آفرود کدامند؟

این خودرو های بخشی از خودرو هایی هستند که آفرود سواران در حال حاضر از آنها برای رانندگی خارج از جاده استفاده می‌کنند. البته علاوه بر خودروهای فوق موارد دیگری هم برای رانندگی آفرود دستکاری و استفاده می‌شود.

رانندگی با آفرود در محیط‌ های مختلف

رانندگی آفرود در جنگل

رانندگی در محیط گل آلود و جنگل

قبل از اینکه بخواهید با ماشین آفرود وارد سطوح گل آلود و باتلاق شوید، عمق آن را بسنجید. اگر گل و باتلاق عمیق باشد نمی‌توانید ریسک رانندگی در آن را بپذیرید و ممکن است ماشین در گل و لای گیر کند.

رانندگی در کویر

رانندگی در کویر

برای رانندگی در کویر نباید از لاستیک با آج درشت استفاده کنید زیرا این آج‌ها باعث کندن شن‌ها و فرو رفتن ماشین می‌شود. اگر ماشین شما در کویر گیر افتاد از گاز دادن زیاد خودداری کنید زیرا این کار سبب بیشتر کنده شدن شن‌ها و فرو رفتن ماشین می‌شود. بهتر است در این زمان باد لاستیک‌ها را کم کنید و از دیگر خودرو‌ها برای بکسل کردن کمک بگیرید. برای رانندگی در کویر حتما پرچم به همراه داشته باشسید تا اگر گیر افتادید قابل رویت باشید.

رانندگی در ساحل

رانندگی در ساحل

ساحل نیز یکی از مکان‌هایی است که رانندگان آفرود برای رانندگی انتخاب می‌کنند. برای رانندگی در ساحل باید باد تایرها را از ۱۵ تا ۲۰ Psi کم کنید. همچنین نباید به طور ناگهانی جهت فرمان را تغییر دهید زیرا این کار باعث می‌شود که ماشین در ماسه‌ها گیر کند. اگر ماشین در ماسه گیر کرد نباید زیاد گاز بدهید چراکه ماسه نرم است و ماشین بیشتر فرو می‌رود.

مطالب مرتبط:

رانندگی در برف

رانندگی در برف

برای رانندگی در برف باید احتیاط به خرج دهید چون ممکن است ماشین لیز بخورد. برای جلوگیری از لیز خوردن ماشین با سرعت کم رانندگی کنید و آرام ترمز بگیرید. ترمزهای شدید سبب لیز خوردن یا گیر کردن در برف می‌شود و بهتر است که آرام پدال ترمز را فشار دهید و به تدریج سرعت خودرو را کم کنید. همچنین برای رانندگی در برف باید باد لاستیک‌ها را بین ۱۰ تا ۲۵ psi تنظیم کنید.

رانندگی در رودخانه

رانندگی در رودخانه

رانندگی در رودخانه یکی از خطرناک‌ترین کارها است و باید احتیاط زیادی به خرج دهید. اگر وارد جریان آب شدید است از ورود به آب خودداری کنید. در این شرایط سعی کنید مانند رانندگی در باتلاق ابتدا میزان عمق آب را اندازه‌گیری کنید. در این صورت، اگر عمق آب بالای ۶۰ سانتی متر باشد سعی کنید که وارد رودخانه نشوید. همچنین قبل از ورود به آب باید مطمئن شوید که آب به موتور ماشین نفوذ نمی‌کند و بهتر است  قبل از ورود به آب منتظر بمانید که دیفرانسیل و ترمز‌ها خنک شوند. برای جلوگیری از ورود آب به موتور و تنفس بهتر خودرو باید لوله تنفس اسنورکل روی خودرو نصب کنید از طرفی اگر می‌خواهید در آب با عمق بیشتر از ۶۰ سانتی متر وارد شوید حتما باید اسورکل داشته باشید.

رانندگی در صخره

رانندگی در صخره

برای رانندگی در صخره باید روی دنده سنگین حرکت کنید و سرعت پایین داشته باشید. برای اینکه بدانید می‌توانید فنرهای خودرو را تنظیم کنید یا نه باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید و بتوانید با توجه به ابعاد زاویه ورود، خروج و شکست خودرو مسیر مناسب را انتخاب کنید. اگر فنرها قابل تنطیم است ارتفاع آن را افزایش دهید. برای اینکه بتوانیدپ خودرو را در سنگلاخ و صخره کنترل کنید باید به آرامی گاز دهید و قدرت ماشین را کنترل کنید.

برای آفرود سواری به چه وسایلی نیاز است؟

به یاد داشته باشید که هرگز نباید بدون امکانات به دل جاده و کویر و… بزنید. آفرود سواری نیازمند به همراه داشتن تجهیزات کافی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • لاستیک زاپاس و ابزارهای پنچرگیری
  • قطب نما
  • چادر
  • وینچ (قرقره) تقریبا ۴ تنی
  • بیل
  • پرچم
  • چراغ قوه
  • نقشه و جی پی اس
  • آب و غذا به اندازه کافی
  • بنزین اضافه
  • طناب
  • تیغه برف پاک کن زاپاس
  • کمپرسور باد به همراه گیج اندازه‌گیری
  • ابزار وآچار
  • کمک‌های اولیه
  • شمع، فیوز،‌ فیلتر و لامپ اضافه
  • ۱۰ لیتر آب برای هر نفر
  • ۴ لیتر آب برای رادیاتور ماشین
  • لباس‌های متناسب با فصل
  • سینی‌های زیر خودرو
  • چراغ‌های مه شکن
  • تمام روغن‌ها و مایعات مورد نیاز ماشین
  • چاقو و تبر تیز

هرگز بدون تجهیزات به‌ آفرود سواری نروید چون امکان گیر کردن ماشین وجود دارد و باید امکانات لازم تا رسیدن نیروهای امدادی را داشته باشید.

وسایل مورد نیاز آفرود سواری

اصطلاحات فنی آفرود

ESP یا سستم کنترل کشش

این سیستم با سنسورهای خود وضعیت خودرو را می‌سنجد و از چرخش اضافه چر‌خ‌ها جلوگیری کرده و بین‌ آنها تعادل ایجاد می‌کند.

  • دیفرانسیل

دیفراسیل یک قطعه است که بین چرخ‌های جلو و عقب قرار می گیرد و قدرت موتور را بین چر‌خ‌ها تقسیم می‌کند.

قفل دیفرانسیل

قفل دیفرانسیل این امکان را به شما می‌دهد که قدرت را به صورت برابر بین چرخ‌ها تقسیم کنید. کاربرد قفل دیفرانسیل در مسیرهای آفرود است و نباید آن را در مسیرهای غیر آفرود فعال کرد.

4WD یا چهار چرخ متحرک

این سیستم این امکان را فراهم می‌کند که قدرت موتور به چهار چرخ انتقال پیدا کند.

گیربکس کمکی

این گیربکس در خودروهای آفرودی ۲ دیفرانسیل روی گیربکس اصلی نصب می‌شود و قدرت را از گیربکس اصلی به چرخ‌ها می‌رساند. این گیربکس حالت‌های N، 2H، 4H  و 4L را داراست.

حالت N یا خلاص

در این حالت گیربکس کمکی خلاص است و قدرتی از گیربکس اصلی دریافت نمی‌کند.

2H یا دو چرخ متحرک

به این حالت تک دیفرانسیل نیز می‌گویند. این حالت برای رانندگی با سرعت بالا و معمول کاربرد دارد.

4H یا دنده کمکی با نسبت بالا

از این حالت برای رانندگی در سطح لغزنده استفاده می‌شود. در این حالت نیروی بیشتری به چهار چرخ وارد می‌شود و بیشتر برای رانندگی در برف، شن،‌گل و یخ کابرد دارد.

4L دنده کمکی با نسبت پایین

این حالت برای عبور در شرایط سخت مانند شیب‌های تند، گیر کردن در گل و لای یا برف حرکت در شن و ماسه یا عبور از صخره کاربرد دارد. استفاده از این حالت در سرعت بالا به گربکس‌ صدمه وارد می‌کند.

نکات مهم هنگام آفرود سواری

  1. آهسته حرکت کنید و روی مسیر تمرکز داشته باشید.
  2. به اطلاعات صفحه نمایش خودرو توجه داشته باشید.
  3. با دور پایین موتور رانندگی کنید.
  4. هنگام عبور از مانع دنده عوض نکنید.
  5. فرمان خودرو را درست و استاندارد بگیرید.

فروش فوری خودرو

هنگام آفرود سواری مراقب طبیعت باشید. این روزها آفرود سواران را تخریب کنندگان طبیعت می‌نامند و بهتر است هنگام رانندگی به سلامتی طبعیت اهمیت دهید و از تخریب آن خودداری کنید. همچنین حتما با امکانات رانندگی کنید و از سلامت ماشین خود مطمئن باشد.

10 خودرو آفرود برتر سال 2020 از نگاه مجله Autocar

برای افرادی که علاقه‌مند به دنیای خودرو و جاده‌های آفرود هستند، انتخاب بهترین خودروی آفرود چندان آسان به نظر نمی‌رسد. حتی با در نظر گرفتن پارامترهایی مثل ارتفاع نسبتاً بالا، تایرهای آج درشت، نوع سیستم تعلیق، موتور قدرتمند و هزینه همچنان خودروهای آفرود زیادی برای انتخاب در دسترس است.

از طرف دیگر هر شخصی تعریف متفاوتی از خودرو آفرود دارد. از دید عده‌ای خودرو آفرود خودرویی است که برای حرکت در دامنه پر پیچ‌وخم کوه‌ها و عبور از صخره‌ها و همچنین حرکات نمایشی عجیب و غریب طراحی و ساخته شده است و از دید عده‌ای دیگر خودرو آفرود باید بتواند حداکثر سرعت بالایی را از خود به ثبت برساند و در عین حال برای گشت‌وگذار در طبیعت و تردد در شهر و خیابان‌های شلوغ نیز مناسب باشد.

با وجود تمامی این تفاسیر مختلف اما قیمت همچنان برای تمامی علاقمندان خودروهای آفرود یک پارامتر تاثیرگذار و مهم است که تقریبا با هر تعریفی اولین پارامتری که ملاک قرار می‌گیرد قیمت خودرو است.

لندرور دیفندر

لندرور دیفندر

کمپانی خودروسازی لندروور سرانجام پس از ۱۰ سال انتظار در سال ۲۰۱۹ نسخه جدیدی از خودرو لندروور دیفندر را به نمایش عمومی در آورد و یک سال بعد نیز این خودرو را راهی جاده‌های کرد.

بازخوردهایی که نسبت به این خودرو در مقایسه با نسل پیشین آن صورت پذیرفت نشان داد که لندروور در طراحی دیفندر جدید بسیار قوی‌تر عمل کرده است و نگرانی‌هایی که در خصوص لندروور دیفندر جدید وجود داشت بی‌مورد بوده است.

مدل ۲۰۱۹ دیفندر به ادعای کمپانی سازنده سخت‌جان‌ترین و توان‌مندترین خودرو آفرود در بین نمونه‌های مشابه است و در کالبد جدید خود از آخرین تکنولوژی‌های به‌روزی نیز بهره می‌برد.

آخرین مدل لندروور در دو نسخه سه درب و پنج درب ساخته شده و در نمای روبرو اخمو و عصبانی است. طراحی ساده و مینیمال در تمامی بخش‌های این خودرو ملاک قرار گرفته و به وضوح دیده می‌شود که طراحان به دنبال ارائه خودرویی کارآمد در عین داشتن نمایی ساده بوده‌اند.

ارتفاع ۲۹۱ میلی‌متری این خودرو آفرود از زمین در کنار زوایای خروج و ورود مناسب سبب شده که دیفندر بتواند به راحتی از انواع پستی و بلندی رد شده و سرنشینان آن با وجود قرار گرفتن این خودرو در دسته محصولات مناسب آفرود و خارج از جاده به آسانی از خودرو استفاده می‌کنند.

دیفندر جدید به سیستم تعلیق کاملا مستقل، گیربکس کمکی دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک دایمی مجهز بوده و از جمله امکانات آن می‌توان به دیفرانسیل لغزش محدود مرکزی قابل کنترل با نمایشگر مرکزی، سیستم تشخیص عمق آب، سیستم کنترل حرکت در تمامی مسیرها و سیستم مشاهده دقیق مسیر پیش روی چرخ‌های جلو (ClearSight Ground View) اشاره کرد.

کمپانی لندروور این خودرو را با پیشرانه‌های مختلفی در اختیار متقاضیان خرید قرار داده و خریداران این خودرو می‌توانند قدرت موتوری بین ۲۹۶ تا ۳۹۵ اسب بخار را انتخاب کنند.

هیچ شکی در خصوص قابلیت‌های آفرود این محصول چهار در چهار اسپرت وجود ندارد و علاقه‌مندان به این لندروور در تمامی نقاط دنیا این خودرو را ستایش می‌کنند.

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر

کمپانی جیپ چندان تمایلی به بازنگری و احیا خودرو آفرود رانگلر ندارد و این خودرو در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه آفرود قرار گرفته در این لیست کمتر به‌روز‌رسانی می‌شود اما با این وجود همچنان آخرین نسل جیپ رانگلر از تقریبا تمامی خودروهای لیست موفق‌تر عملکرد کرده و کارایی آن در جاده و خارج از جاده فوق‌العاده است.

طراحی جیپ رانگلر بسیار دوست داشتنی و خیره‌کننده است و این موضوع در کنار پرفورمنس بالای این خودرو بسیاری را در سرتاسر جهان شیفته آن کرده است.

تمامی مدل‌های ارائه شده از رانگلر می‌توانند به راحتی و به زیبایی صخره‌های سنگی و چاله‌های آبی عمیق را درنوردیده و این خودرو به معنای واقعی کلمه یک خودرو صحرا است.

رانگلر جدید در مقایسه با نسل‌های پیشین خود از طراحی زیباتری بهره‌مند شده و کابین آن علاوه‌بر افزایش فضا با تکنولوژی‌های جدیدتری نیز ارائه شده است.

زاویه حرکت مناسب و درست در کنار سیستم دیفرانسل عالی، آرایش اکسل جعبه‌ای، کابین آلومینیومی محکم، رول‌بارهای زیبا و همچنین قوای محرکه پر قدرت به راحتی به شما نشان می‌دهد که یک خودرو آفرود واقعی چه ویژگی‌هایی دارد.

فروش فوری خودرو

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز

خودرو آفرود بعدی که قصد داریم در این لیست دهگانه به شما معرفی کنیم یک آفرودر قدیمی و البته پر طرفدار است.

تویوتا لندکروز شاسی‌بلند لوکس دیگر رقبای خود یعنی مرسدس بنز جی‌ال‌اس و یا بی‌ام‌و ایکس۷ را به راحتی شکست می‌دهد و لقب بهترین کاملا برازنده آن است.

امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو آفرود به حدی است که شما شما شیفته این غول ژاپنی خواهید شد.

اگر تصمیم گرفتید که این محصول ۲.۸ لیتری توربو دیزل تویوتا را که قدرتی برایر با ۱۷۴ اسب بخار دارد را انتخاب کنید (البته احتمالا اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید چنین توانایی مالی خواهید داشت!) انتظار نداشته باشید که با یک شاسی‌بلند تولیدی آئودی و مرسدس بنز مواجه شده و یک سواری نرم و درون شهری را تجریه کنید.

این خودرو آفرود با تمامی شاسی‌بلندهای رایج متفاوت است و به معنای واقعی کلمه برای آفرود سواری و عبور از صخره‌های سنگی و چاله‌های آبی عمیق طراحی شده است.

مرسدس بنز G کلاس

مرسدس بنز G کلاس

این محصول مرسدس بنز که یکی از پرطرفدارترین‌ها بین خودروهای تولیدی کمپانی سازنده خود است از بعد قوای محرکه و طراحی ظاهری اگر نگویم بی‌نظیر واقعا کم‌نظیر است.

کابین این خودرو ضمن برخوردار از طراحی کلاسیک از متریال عالی‌ای بهره می‌گیرد و سیستم اطلاعات سرگرمی و همچنین نمایشگر‌های بکار رفته در آن مطابق با معیارهای روز طراحی شده‌اند.

کنارهم قرار گرفتن تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی روز و همچنین طراحی کلاسیک سبب شده که این خودرو حس یک وسیله نقلیه لوکس قدیمی را به شما منتقل کند.

مرسدس بنز برای این محصول جی کلاس دو قوای محرکه ارائه می‌دهد G550 از یک موتور ۸ سیلندر تویین توربو به حجم ۴ لیتر برخوردار است که می‌تواند ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نسخه دوم که نسخه قدرت‌مند‌تر است 0G63 نام دارد و می تواند به واسطه قوای محرکه ۴ لیتری ۸ سیلندر تویین توربو خود ۵۵۷ اسب بخار قدرت و همچنین ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این غول آلمانی به یک جعبه دنده ۹ سرعته خودکار مجهز بوده و سیستم انتقال قدرت آن به صورت چهار چرخ محرک است. تمامی این مشخصات دوست داران دنیای خودرو را شیفته این وسیله نقلیه آفرود کرده است.

مرسدس بنز G کلاس به طور قطع یک انتخاب قدرتمند و در عین حال لوکس است که می‌تواند حس یک آفرود سواری واقعی را به سرنشینان خود منتقل کند.

فورد رنجر رپتور

فورد رنجر رپتور

یکی از انواع پیکاپ‌های که طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد و حتی لقب پادشاه آفرود دنیا را نیز از آن خود کرده است پیکاپ رپتور تولید فورد است.

اما اگر بخواهیم از نقاط ضعف این خودرو صحبت کنیم قطعاً باید قوای محرکه آن را ذکر کنیم. هیچ منطقی برای خودرویی با چنین برچسب قیمتی وجود ندارد که چنین موتور نه چندان قوی و خاصی را در اختیار داشته باشد.

هرچند این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه درون شهری امکانات چندانی به خریداران شما ارائه نمی‌دهد اما با وجود سواری رانگلر رپتور فوق العاده است که شما را در طراحی و نصب عالی و سیستم تعلیق استثنایی استفاده می‌کند که دارای سخت افزاری قدرتمند است و باعث می شود تا سرعت آب کند شود.

فروش فوری خودرو

لندرور دیسکاوری

لندرور دیسکاوری

احتمالا تعجب کرده‌اید که لندروور دیسکاوری به خصوص نسخه مربوط به نسل پنجم آن در جایگاه‌های بالاتر این لیست قرار نگرفته است و جایگاه ششم به این خودرو تعلق گرفته است.

باید به شما بگوییم اینجا ما با ترافیکی از خودروهای آفرود محبوب و صد البته عالی روبرو هستیم که انتخاب بین آن‌ها امری بسیار دشوار است. تمامی این خودروها معیارهای یک آفرود مناسب را در اختیار دارند و در واقع انتخاب بین عالی و عالی‌تر است.

دیسکاوری با وجود بهره‌مندی از طراحی بدنه عالی و سیستم تعلیق مثال‌زدنی اما در بخش تجهیزات داخل کابین کمی با کاستی روبرو است و بهتر است لندروور در این حوزه کمی تجدیدنظر کند. به‌علاوه بکارگیری یک قوای محرکه قوی‌تر نیز می‌تواند بر برتری این خودرو بیفزاید.

بهره‌مندی از سیستم چهار چرخ محرک با ساختار مخصوص آفرود سبب شده که دیسکاوری بتواند مهارت خود در عبور از صخره‌های سنگی و چاله‌های عمیق آبی را به رخ رقیبان بکشد.

 بولداگ بولر

بولداگ بولر

بولر به عنوان یک خودروساز انگلیسی یک خودرو آفرود واقعی را روانه بازار کرده است. خودرویی که علاوه بر عبور از جاده‌های پرپیچ و خم و آفرود سواری فوق‌العاده می‌تواند در خیابان‌های شهر نیز با آن بچرخید.

بولداگ بر روی شاسی اختصاصی مونوکوک ساخته شده و از سیستم تعلیقی مشابه با لندروور دیسکاوری و رنج روور اسپرت بهره می‌برد. این خودرو به دامپر و فنرهای سنگینی مجهز بوده و کمک مخزن سوخت بزرگ خود می‌تواند در طولانی مدت در بیابان‌های خشک و شنی نیز طاقت بیارد.

بولر بر روی این محصول هر دو موتور بنزینی و دیزلی سوپرشارژر را عرضه می‌کند و این که چه موتوری بر روی خودرو قرار خواهد گرفت بستگی به تصمیم خریدار دارد.

عملکرد بولداگ بسته به انتخاب موتور از هاچ بک تا اتومبیل اسپرت تغیر می‌کند. البته سواری و هندلینگ این خودرو به طور شگفت انگیزی دقیق و کنترل شده است و صدالبته که می‌تواند یک آفود سواری شگفت انگیز را در بیابان‌ها و صخره‌های سنگی در اختیار شما قرار گذارد.

سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی

هشتمین خودرو لیست ما یک شاسی‌بلند آفرود سبک وزن است که وزن آن کمی بیشتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم است. این خودرو یک شاسی‌بلند جمع و جور است که بسیار چابک بوده و از برچسب قیمتی نسبتا مناسبی نیز برخوردار است.

جیمنی این شاسی‌بلند آفرودی کوچک را برای عبور از میان مسیرهای ناهموار کوچک طراحی کرده است. مسیرهایی که عبور از آن‌ها برای خودروهای آفرود بزرگ سایز و سنگین میسر نیست.

یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی تنفس طبیعی بر روی این محصول قرار گرفته که می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه با وجود مشخصات نه چندان خیره‌کننده‌ای که دارد می‌تواند شما را در عمل شگفت‌زده کند چراکه برای خودرویی با وزن کمی بیشتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم معجزه کرده است.

سامانه‌هایی همچون کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت و روند حرکت در سراشیبی، رادار خطی، سیستم پیشگیری از تصادف و… در بحث ایمنی جیمنی را همراهی می‌کنند.

فروش فوری خودرو

ایسوزو  D-Max AT35

ایسوز دیمکس

ایسوزو این خودرو را با شعار هرکجای زمین که می‌خواهید بروید ساخته و تولید آن محدود است.

ایسوزو D-Max AT35 به یک پیشرانه ۱.۹ لیتری توربو دیزل با قدرت ۱۶۲ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر مجهز است و این پیشرانه مطابق با آخرین استاندارهای آلایندی اتحادیه اروپا طراحی و پیاده‌سازی شده است.

این پیکاپ غول‌پیکر ایسوزو از لاستیک‌های بزرگ ۳۵ اینچی و رینگ‌های ۱۷ اینچی بهره می‌برد. ارتفاع بدنه آن ۳۰ میلی‌متر و ارتفاع سیستم تعلیق نیز ۲۰ میلی‌متر افزایش یافته است.

تمامی این موارد سبب شده که این خودرو آفرودی خاص باشد و پتانسیل این را داشته باشد که حس یک آفرود واقعی را به شما هدیه دهد.

به یاد داشته باشید اگرچه D-Max AT35 یک خودرو آفرود خاص با قیمت نسبتا مقرون به صرفه است اما سواری گرفتن از آن و یافتن قطعات یدکیش بسیار هزینه‌بر است.

این محصول تولیدی نیسان توجه شما را به سمت نیسان ناوارا و تویوتا هایلوکس نیز معطوف خواهد کرد. خودروهایی که سواری راحت‌تر و البته معمولی‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 آریل نوماد

آریل نوماد

آخرین وسیله نقلیه آفرودی که قصد داریم در لیست دهگانه خود به شما معرفی کنیم خودرویی خاص است که از یک سیستم تعلیق فوق قوی و ویژه بهره‌مند است.

آریل نوماد یک خودرو مشابه با خودروهای مسابقه‌ای است که می‌تواند شما را به هر نقطه کوهستانی ببرد. رول کیج‌های این خودرو در کنار لاستیک‌های بزرگ و آجدار و فنرهای تقویت شده به این خودرو قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی داده و راننده آن کنترل بالایی بر روی خودرو دارد.

این خودرو زمین‌های ناهموار را با سرعتی فوق‌العاده طی می‌کند و یک خودرو راننده محور است.

در کنار تمامی نکته‌های گفته شده نباید فراموش کرد که آریل نوماد یک خودرو خاص مخصوص پیست‌های اتومبیل رانی یا جاده‌های آفرودی است و کاربردی در زندگی واقعی ندارد. این خودرو مناسب استفاده روزانه نبوده و برخلاف خودروهای قبلی نمی‌توان از آن در جاده‌های درون شهری نیز استفاده کرد.

آفرودهای بازار ایران کدامند؟

آفرود سواری یکی از ورزش‌های هیجان انگیز و البته پر هزینه است که در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. محبوبیت آفرود در ایران، قیمت خودروهای آن را تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه می‌خواهیم به سوال «آفرود چی بخریم؟» پاسخ دهیم تا با خودروهای آفرود قدیمی تا مدرن بیشتر آشنا شوید.

آفرود، هیجانی وصف ناپذیر

شاید تجربه دل به دریا، کوه و کمر، کویر و… با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد اما داشتن خودرو مناسب زمینه ساز این تجربه جذاب است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هر خودرو شاسی بلند قابلیت آفرود سواری را نیز دارد، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. خودروهای آفرود به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادر به حرکت در مسیرهای سخت و ناهموار باشند. خودروهای آفرود موجود در ایران طرفداران خاص خود را دارد، برخی از افراد به دنبال آفرودهای کلاسیک هستند و برخی دیگر خودروهای گران قیمت مدرن را ترجیح می‌دهند که در ادامه به بررسی برخی از آفرودهای کلاسیک و مدرن موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

نیسان پاترول، ژاپنی دو در و چهار در

نیسان پاترول

چیزی حدود نیم قرن از تولید خودرو پاترول توسط شرکت خودروسازی نیسان می‌گذرد اما این خودرو همچنان طرفداران خاص خود را دارد. پاترول در دو مدل چهار در و ۲ در تولید شده که موتور ۴ و ۶ سیلندر برای هر دو قابل انتخاب است. این ژاپنی با اصالت در دسته خودروهای شاسی بلند قرار می‌گیرد و می‌توان آن را در دسته آفرودهای ایمن قرار داد. پاترول با تمام مزایا، مشکلاتی از قبیل مصرف سوخت بالا، شتاب کم، خشکی سیستم فنر بندی و کیفیت پایین قطعات به کار رفته در کابین را نیز در کارنامه خود دارد.

میتسوبیشی پاجرو، خوراک آفرود

میتسوبیشی پاجرو 2006

میتسوبیشی پاجرو یکی از خودروهای قدرتمند آفرودی در ایران است. این خودرو ۴ سیلندر و ۲ در دارد که برخلاف ذات خشن آفرودی، خودروی انعطاف پذیری است. تولید این خودرو به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد اما امکاناتی از قبیل سنسور باران، سانروف برقی، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو را متمایز جلوه می‌دهد. کیفیت بالای قطعات، استهلاک کم و هزینه پایین نگهداری نیز از مزایای این خودرو به شمار می‌رود. مدل‌های مختلف این شاسی بلند محبوب به بازار ایران عرضه شده است.

جیپ آهو، خودرو قدیمی و لوکس

جیپ آهو

جیپ آهو از اولین خودروهای شاسی بلند و لوکس جهان است. آهو در دهه ۶۰ میلادی عرضه شد و همچنان طرفدار دارد. همزمان با عرضه این خودرو در بازار، خط تولید آن در ایران راه‌اندازی شد. بیشتر خودروهای آهو موتور ۶ و ۸ سیلندر دارند. این خودرو در سال‌های عرضه خود توانست رتبه سوم جلب رضایت مشتری و کیفیت بالا را کسب کند. آهو محبوب حدود ۲۸ سال در خط تولید جیپ باقی ماند. نگهداری این خودرو نوستالژی کمی سخت است و هزینه جانبی زیادی دارد.

نیسان رونیز، مقرون به صرفه ولی کم قدرت

نیسان رونیز

رونیز یکی از محصولات نیسان است که پارس خودرو آن را در سال ۱۳۸۲ به بازار ایران وارد کرد. موتور ۴ سیلندر این خودرو ۱۵۰ اسب بخار است. برخلاف بدنه قوی و محکم، این خودرو قدرت کمتری نسبت به سایر آفرودها دارد. سطح پایین کیفیت رفاهی و ایمنی این خودرو نمی‌تواند حداکثر انتظارات یک خودرو آفرود را برآورده کند اما برای یک آفرود متوسط و حداقلی مناسب است.

جیپ صحرا، رانگلر کلاسیک آفرودی

جیپ صحرا

جیپ رانگلر که آن را با نام جیپ صحرا می‌شناسند در ایران محبوبیت ویژه‌ای دارد. شرکت جیپ این خودرو را مخصوص آفرود تولید کرده است و هرساله در لیست بهترین خودروهای آفرود جهان قرار دارد. جیپ رانگلر جدیدی را در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد اما متاسفانه مدل‌های جدید آن در بازار ایران موجود نیست. نمونه‌های کلاسیک جیپ صحرا یکی از گزینه‌های مناسب برای آفرود است که قیمت به صرفه‌ای نیز دارد.

تویوتا لندکروزر، هیولای آفرود

تویوتا لندکروز 2020

لندکروزر از پرفروش ترین خودروهای تویوتا در ایران است. این خودرو در مدل‌های مختلفی به بازار ایران عرضه شده و قیمت نسبتا بالایی دارد. تویوتا لندکروز یا موتور ۸ سیلندر و قدرت چند صد اسب بخاری و گیربکس قوی از آفرودهای بسیار محبوب و قدرتمند است.

جیپ شهباز، آمریکایی جنگجو

جیپ شهباز

جیپ شهباز، آفرود ارزان قیمت در بازار ایران است که با گذشت بیش از چهار دهه از حضور در ایران، هچنان محبوب کلاسیک‌های آفرودی است. جیپ شهباز بدنه و موتور بسیار قدرتمندی دارد. این خودرو به دلیل ۲ دیفرانسیل بودن و موتور ۸ سیلندری توانایی عبور از مسیرهای سخت و ناهموار را دارد.

فروش فوری خودرو

سوزوکی گرند ویتارا

تنها آفرود ایران خودرو یعنی سوزوکی ویتارا از سال‌های ۸۶ تا ۹۸  در هشت تیپ مختلف به بازار عرضه شد. موتور این خودرو در تیپ‌های اولیه ۲ لیتری بود که ایران خودرو آن را به ۲.۴ لیتر با ۱۷۰ اسب بخار و ۲۷۷ نیوتون گشتاور ارتقا داد. نمونه کامل این خودرو با گیربکس ۴ دنده‌ای در لیست آفرودهای بازار ایران قرار دارد.

سوزوکی ویتارا 2010

پاژن، نظامی محبوب

پاژن

پاژن بر پایه لندروو دیفندر ساخته شده است. این خودرو ۶ سیلندر توانایی عبور از مسیرهای سخت را دارد. پاژن دو در و چهار در در دسترس است. این خودرو آفرود یا وانت ایرانی توسط مرتب خودرو تولید می‌شد. تولید پاژن به سال‌های جنگ جهانی دوم باز می‌گردد اما همچنان از پرکاربردترین خودروهای نظامی به شمار می‌رود. مشخصه اصلی پاژن راحتی آن است.

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو موتور و گیربکس بسیار قدرتمندی دارد. این خودرو هنگام عبور از مسیرهای سخت فشار کمی به موتور وارد می‌کند همچنین ضربات وارد شده به کابین خودرو نیز بسیار ناچیز است. این آفرود پر قدرت امکاناتی مانند ترمز اضطراری، کروز هوشمند، کمکی حرکت در شیب، تعلیق سه حالته، صندلی برقی و دوربین جانبی دو طرف را در شناسنامه خود دارد.

فروش فوری خودرو

تویوتا اف جی

آفرود تویوتا

این خودرو تویوتا در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد و نسخه نهایی آن در سال ۲۰۱۸ به تولید رسد. اف جی با پیشرانه ۴ لیتری و ۶ سیلندر، محبوبیت زیادی در بین آفرود بازان دارد. از مزایای آن می‌توان به راحتی و انعطاف پذیری، ارتفاع زیاد، موتور پر قدرت و دیفرانسیل مجهز به قفل الکترونیکی اشاره کرد.

اکتیون، شاسی بلند کوچک سانگ یانگ

سانگ یانگ اکتیون

اکتیون کوچکترین شاسی بلند سانگ یانگ است. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و پنج سال بعد به ایران آمد اما به دلیل طراحی نامناسب و ضعیف مورد توجه قرار نگرفت. سانگ یانگ در اکتیون نیو بسیاری از ایرادات این خودرو را برطرف کرد. موتور ۲۲۹۴ سی سی و چهار سیلندر متعلق به مرسدس بنز است. این خودرو به دلیل قدرت و امکانات قابل قبول خود در لیست خودروهای آفرود قرار دارد.

هامر H2

هامر H2

هامر گرانترین خودرو آفرود ایران است. مسیری نیست که این خودرو قدرتمند آمریکایی نتواند از آن عبور کند. موتور هامر ۴۰۰ اسب بخار خروجی دارد و برای آفرود بسیار مناسب است. نگهداری و تعمیر این خودرو هزینه بالایی دارد.

کیا سورنتو

کیا سورنتو 2017

این آفرود خانوادگی امکاناتی مانند کروز کنترل، گرمکن و سردکن صندلی، هشدار دهنده نقطه کور و… دارد. این خودرو مناسب طبیعت، مسیرهای درون شهری و آفرود است. کیا سورنتو شاسی بسیار محکمی دارد و با دو دیفرانسیل، نام آن در بین خودروهای آفرود دیده می‌شود.

 کیا موهاوی

کیا موهاوی 2011

مدل ۶ سیلندر این شاسی بلند در سال ۲۰۰۹ و نمونه ۸ سیلندر آن در ۲۰۱۰ به ایران آمد. کیا موهاوی توسط اطلس خودرو به ایران وارد شد و امکاناتی مانند تنظیم ارتفاع، پدال برقی، کنترل پایداری، سانروف و… دارد. این خودرو از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ نقش پر رنگی در ایران داشت. این اس یو وی خانوادگی برای آفرود مناسب است.

نویسنده: شقایق صفی خانی – زهرا ملکی

فروش آنلاین خودرو