رادیاتور ماشین و کاربرد آن

۱ مهر ۱۴۰۲ رادیاتور ماشین و کاربرد آن

موتور خودروهای احتراقی بر اساس انفجارهای پیاپی درونی عمل می‌کند. این انفجارها حرارت بسیار بالایی تولید کرده و اگر نتوان آن را دفع کرد، موتور اتومبیل خیلی زود به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. برای رفع این مشکل از وسیله‌ای به نام رادیاتور ماشین استفاده می‌شود. رادیاتور خودرو عضو اصلی سیستم خنک‌کننده ماشین است و حرارت اضافه موتور را دفع می‌کند تا سلامت پیشرانه تضمین شود.

رادیاتور خودرو

رادیاتور آب خودرو یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان خنک‌سازی موتور به‌حساب می‌آید. این وسیله مجموعه‌ای از لوله‌ها و پره‌های دفع حرارت است که در کنار هم می‌توانند آب داغ موتور را خنک کنند. آب به‌وسیله واترپمپ خودرو به درون موتور کشیده و بعد از دفع حرارت وارد رادیاتور می‌شود. رادیاتور ماشین نیز در معرض هوای خنک قرار دارد و می‌تواند حرارت اضافی مایع خنک کننده موتور را دفع کند.

انواع رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین معمولا دو نوع دارد:

رادیاتور فین تیوب

در این نوع رادیاتور ماشین، پره‌های خنک‌کننده و لوله‌های حاوی آب به صورت عمود بر هم قرار می‌گیرند و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.

رادیاتور کروگیت

در این نوع از رادیاتور ماشین، پره‌ها حالت موج‌دار دارند و به جای اینکه لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور کنند، این دو مجموعه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پره‌ها به نوک فین وصل می‌شوند. رادیاتور کروگیت فرایند ساخت راحت‌تری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد رادیاتور خودرو

مهم‌ترین کاربرد رادیاتور خودرو عملیات خنک‌سازی موتور است. چرا که موتورهای احتراقی بر اساس انفجارهای درونی عمل می‌کنند، این انفجارها حرارت بسیار بالایی تولید کرده و موتور بدون کمک رادیاتور نمی‌تواند این گرمای شدید را دفع کند. بنابراین رادیاتور گرمای موتور را از طریق مایع خنک‌کننده دریافت و آن را به بیرون انتقال می‌دهد تا در نتیجه موتور خنک‌تر شود و قطعات فلزی پیشرانه در اثر گرما خراب نشوند.

اهمیت رادیاتور ماشین

اهمیت رادیاتور ماشین به حدی است که اگر کوچک‌ترین مشکلی در کارکرد این قطعه پیش بیاید، احتمال دارد موتور به ایرادات پرخرجی مثل سوختن واشر سرسیلندر، خرابی رینگ و پیستون و حتی یاتاقان زدن دچار شود. بنابراین وجود رادیاتور و همچنین اطمینان از صحت عملکرد آن در خودرو بسیار مهم و حیاتی است.

نحوه عملکرد رادیاتور ماشین

رادیاتور خودرو بر اساس اصل انتقال حرارت از سیالی به سیال دیگر عمل می‌کند. مایع خنک‌کننده یا همان آب رادیاتور به‌وسیله واترپمپ به داخل مجاری موتور کشیده می‌شود. این مایع در آنجا حرارت ناشی از انفجارهای داخلی پیشرانه را جذب و سپس به سمت ترموستات حرکت می‌کند.

تجمع آب داغ پشت ترموستات باعث می‌شود تا دریچه ترموستات باز شده و آب از آنجا به سمت مجاری داخلی رادیاتور کشیده شود. با عبور آب از شبکه‌های داخلی رادیاتور، حرارت آب رادیات به پره‌ها می‌رسد. این پره‌ها در معرض هوای محیط و همچنین باد ناشی از فن رادیاتور قرار دارند و خیلی سریع گرمای موتور را به هوا انتقال می‌دهند. بعد از خنک شدن نسبی، آب رادیاتور دوباره به کمک فشار ایجادشده توسط واترپمپ به داخل موتور کشیده می‌شود تا چرخه قبلی را از نو تکرار کند. اگر اجزای سیستم رادیاتور ماشین وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، جوش آوردن خودرو و عواقب منفی ناشی از آن گریبان شما را خواهد گرفت.

نحوه قرارگیری رادیاتور در ماشین

نحوه قرارگیری رادیاتور در ماشین

رادیاتور ماشین باید در جایی قرار بگیرد که بیشترین تماس را با هوای محیط داشته باشد. بنابراین معمولا رادیاتور خودرو در قسمت جلوی دماغه ماشین قرار می‌گیرد تا مستقیما با هوای محیط ارتباط داشته باشد و بتواند حرارت اضافی موتور را به هوای اطراف انتقال دهد. رادیات ماشین در جلوی دماغه نصب می‌شود، سپس به‌وسیله یک سری شلنگ‌ و لوله با موتور ارتباط پیدا می‌کند.

استفاده از مخازن هواگیری

مایع داخل رادیاتور نباید هیچ‌گونه هوا یا حبابی داشته باشد، چرا که ورود هوا به داخل رادیاتور ماشین باعث می‌شود تا عملکرد این وسیله در دفع حرارت موتور به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و کارایی آن کاهش پیدا کند. برای رفع این مشکل از مخازن هواگیری در کنار پیچ هواگیری استفاده می‌شود. وجود این دو باعث می‌شود تا در هنگام ریختن محلول آب و ضد یخ به داخل رادیاتور، دیگر نگران وجود هوا در داخل سیستم نباشیم.

مخزن هواگیری می‌تواند بخش زیادی از هوای داخل مجموعه را به بیرون انتقال دهد. اما برای اطمینان و سریع‌تر شدن این کار، پیچ‌های هواگیری نیز در میانه مسیر قرار داده شده است تا افراد بتوانند سریع‌تر عملیات هواگیری رادیاتور را انجام دهند.

زمان بررسی رادیاتور خودرو

بررسی رادیاتور زمان خاصی ندارد و همیشه باید حواسمان به آن باشد. اما اگر با مشکلات زیر مواجه شدید، حتما رادیاتور خودرو را از نظر نشتی، کثیفی و… بررسی کنید:

  • اگر موتور داغ می‌کند
  • اگر مایع خنک‌کننده از اطراف رادیاتور نشتی دارد
  • اگر بخاری ماشین خوب گرم نمی‌کند

دلیل کم شدن آب رادیاتور خودرو

کم شدن آب رادیاتور می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • نشتی درز رادیاتور
  • سوراخ شدن مخزن رادیاتور
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • هواگیری ناقص رادیاتور
  • استفاده نکردن از ضد یخ

نشانه‌های خرابی رادیاتور

نشانه های خرابی رادیاتور

رادیاتور ماشین باید دمای موتور را همیشه در محدوده استاندارد نگه دارد. بنابراین اگر مشاهده کردید که دمای موتور از حد استاندارد همیشگی خارج شده و بالا رفته است، بدانید که ایرادی در سیستم خنک‌کننده، به‌ویژه رادیاتور به وجود آمده است. بنابراین مهم‌ترین نشانه خرابی رادیاتور افزایش بیش از حد دمای موتور و آمپر آب است.

داغ شدن موتور، خنک شدن باد بخاری، وجود نشتی در اطراف رادیاتور و… اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی رادیات ماشین به‌حساب می‌آیند.

مایع درون رادیاتور ماشین

مایع داخل رادیاتور ماشین نقش اساسی در جذب حرارت موتور و انتقال آن به رادیاتور و هوای محیط بازی می‌کند. این مایع محلولی از آب تصفیه‌شده و ضدیخ است که باید همیشه به میزان کافی و بدون هوا در مخازن رادیاتور و داخل موتور وجود داشته باشد.

در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵  و پژو پارس مخزن هواگیری جداگانه در رادیاتور وجود ندارد، اما خودروهایی مثل پژو ۲۰۶، پراید و تیبا دارای مخزن هواگیری جداگانه هستند که عملیات هواگیری رادیاتور را به صورت تقریبا خودکار انجام می‌دهد.

استفاده از ضد یخ و ضد جوش

استفاده از ضد یخ و ضد جوش

وجود آب داغ داخل موتور باعث می‌شود تا اجزای فلزی موتور خیلی زود زنگ بزنند و پوسیده شوند. پس استفاده مداوم از آب معمولی می‌تواند عمر موتور را به شدت کاهش دهد. ضمن آنکه آب معمولی در زمستان به سرعت یخ می‌زند و موجب خرابی موتور می‌شود.
برای رفع این مشکل از محلولی به نام ضد یخ و ضد جوش در آب رادیاتور استفاده می‌شود. ضد یخ علاوه بر آنکه اجازه نمی‌دهد مایع خنک‌کننده در زمستان یخ بزند، از جوش آوردن سریع موتور در تابستان نیز تا حدودی جلوگیری می‌کند.

ضمن آنکه ضدیخ اجازه واکنش قطعات فلزی با آب را نمی‌دهد و جلوی زنگ زدن اجزای موتور را هم می‌گیرد. پس همواره در رادیاتور خودرو از ضد یخ محلول با آب استفاده کنید تا عمر موتور به این زودی‌ها در اثر خوردگی آب به پایان نرسد.

اجزای رادیاتور ماشین

سیستم خنک‌کننده ماشین دارای اجزای مختلفی است که رادیاتور مهم‌ترین رکن آن را تشکیل می‌دهد. در ادامه دیگر اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم را به صورت مختصر معرفی کرده‌ایم:

مخزن رادیاتور

مخزن رادیاتور برای هواگیری و همچنین حفظ فشار مایع درون رادیاتور استفاده می‌شود.

پروانه

پروانه یا فن رادیاتور عملیات خنک‌سازی را سریع‌تر می‌کند و باعث می‌شود حرارت اضافی موتور خیلی زود‌تر دفع شود.

ترموستات

ترموستات یک شیر ترموکوبل است که در مسیر حرکت آب از موتور به سمت رادیاتور قرار می‌گیرد. هر زمان دمای آب رادیاتور از یک محدوده بالاتر برود، شیر ترموستات باز می‌شود و آب داغ از موتور راهی رادیاتور خواهد شد. بعد از خنک شدن موتور و آب رادیاتور، مجددا دریچه ترموستات بسته می‌شود.

واترپمپ (پمپ آب)

واترپمپ خودرو (پمپ آب) مایع داخل رادیاتور را به درون موتور می‌کشد و فشار لازم برای حرکت این مایع را در داخل لوله‌ها به سمت رادیاتور فراهم می‌کند.

شلنگ فوقانی و تحتانی

مجموعه‌ای از شلنگ‌ها و لوله‌ها جهت انتقال آب بین رادیاتور و موتور وجود دارد که شلنگ فوقانی مجرای ورود آب داغ از موتور به رادیاتور است و شلنگ تحتانی نیز آب خنک‌شده را از رادیاتور به داخل موتور انتقال می‌دهد.

تسمه پروانه

بعضی از خودروها علاوه بر فن برقی، از پروانه مکانیکی نیز برای خنک کردن موتور استفاده می‌کنند. این پروانه به‌وسیله یک پولی و تسمه پروانه نیروی خود را از موتور دریافت می‌کند. هر زمان که موتور خودرو روشن شود، پروانه نیز می‌چرخد و پیشرانه را خنک می‌کند. در ایران پیکان و پژو آردی و… چنین سیستمی دارند.

فن یا پنکه

فن یا پنکه جلوی رادیاتور قرار می‌گیرد و هوای محیط را با فشار بیشتر به پره‌های رادیاتور می‌رساند. وجود فن باعث می‌شود تا آب داغ خیلی سریع‌تر خنک شده و عملیات خنک‌سازی موتور در زمان کمتری انجام شود.

قطعات نگهدارنده

سیستم رادیاتور توسط یک سری پایه‌های نگهدارنده در جای خود تثبیت می‌شود تا در تکان‌های شدید خودرو صدمه‌ای به آن وارد نشود.

درب رادیاتور

برای بررسی میزان مایع داخل رادیاتور و همچنین اضافه کردن محلول آب و ضد یخ، یا خروج گازهای اضافی از داخل رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنس رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین معمولا از فلزاتی مثل مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود. امروزه اکثر رادیات‌های موجود در بازار از جنس آلومینیوم هستند، چراکه هم قیمت پایین‌تری دارد و هم دوام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد.

روش های نگهداری از رادیاتور

برای نگهداری از رادیاتور خودرو لازم است چند نکته را رعایت کنید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که همیشه از ضد یخ به میزان مناسب در رادیاتور استفاده کنید. معمولا درصد ضد یخ و آب ۵۰-۵۰، یا ۴۰ درصد ضد یخ و ۶۰ درصد آب است.

هر دو سال یا نهایتا سه سال رادیاتور را باز کنید و بشورید. این کار را می‌توانید توسط کارگاه‌های تعمیرات رادیاتور انجام دهید تا هرگونه کثیفی و گرفتگی داخل مجاری رادیاتور برطرف شود و عملکرد این قطعه به روز اول برگردد.

علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین

علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین

سوراخ شدن رادیاتور می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه بعضی از مهم‌ترین آنها آمده است:

فشار بالای آب داخل رادیاتور

اگر فشار آب داخل رادیاتور به دلایلی مثل گرفتگی و مسدود شدن بعضی از قسمت‌های آن بالا برود، فشار بیش از حد به بدنه رادیاتور وارد می‌شود و احتمال سوراخ شدن و نشتی آب از درزهای آن وجود دارد.

چرخه حرارت نامتعادل

چرخه حرارت نامتعادل و افزایش بیش از حد دما یا مسدود شدن رادیاتور که منجر به گرم شدن یک بخش و سرد ماندن بخش دیگر می‌شود، می‌تواند در سوراخ شدن رادیاتور موثر باشد.

خراشیدگی و ضربه

گاهی اوقات در اثر تصادفات و ضربات وارده به رادیاتور این قطعه سوراخ می‌شود و نشتی پیدا می‌کند. پس اگر در قسمت جلوی خودرو دچار تصادف شدید، حتما سلامت رادیاتور را چک کنید و از سوراخ نشدن آن مطمئن شوید.

عدم وجود آب در موتور

عدم وجود آب کافی درون موتور هم گاهی اوقات می‌تواند به خرابی و سوراخ شدن رادیاتور ماشین منجر شود. افزایش دما و داغ شدن بیش از حد رادیاتور در این شرایط محتمل خواهد بود.

عوامل شیمیایی

گاهی اوقات ورود عوامل شیمیایی به داخل رادیاتور نظیر انواع اسیدها برای شستشوی این قطعه می‌تواند به سوراخ شدن بدنه باریک آن منجر شود.

استفاده از آب شهری

آب شهری معمولا خاصیت خورندگی بیشتری دارد و اگر به طور مداوم درون رادیاتور مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند باعث پوسیدگی و سوراخ شدن رادیاتور ماشین شود.

تست سلامت رادیاتور ماشین

اگر دمای ماشین شما در حالت عادی قرار دارد و هیچ‌گونه نشتی از سمت رادیاتور مشاهده نمی‌کنید، پس رادیاتور شما سالم است. برای جلوگیری از خراب شدن رادیاتور ماشین همیشه از درصد مناسب ضد یخ و آب تصفیه‌شده استفاده کنید. هر دو یا سه سال نیز رادیاتور را در تعمیرگاه‌های رادیاتورسازی سرویس کنید تا هرگونه مسدودی و خرابی برطرف شود.

برای تست سلامت رادیاتور در حالت عادی، زمانی که موتور خودرو گرم است، حدود ۱۰ دقیقه موتور را روی دور ۳۰۰۰ rpm نگه دارید، بعد پای خود را از روی پدال گاز بردارید. ظرف ۳ دقیقه رادیاتور باید دمای موتور را به حداقل حالت معمول، یعنی بعد از روشن و خاموش شدن فن برساند. اگر غیر از این باشد، احتمال مسدودی یا خرابی رادیاتور ماشین وجود دارد.

علت سرد بودن رادیاتور ماشین

علت سرد بودن رادیاتور ماشین می‌تواند خراب شدن ترموستات باشد. در این حالت رادیاتور سرد است، اما دمای موتور به شدت بالا می‌رود. همچنین مسدود بودن مسیرهای ورودی آب داغ به داخل رادیاتور نیز می‌تواند دلیل سردی رادیاتور باشد. هوا گرفتن رادیاتور، ضعیف شدن واترپمپ و کمبود یا خالی شدن آب موتور از دیگر دلایل سرد بودن رادیاتور است.

ریختن آب روی رادیاتور ماشین

ریختن آب روی رادیاتور ماشین می‌تواند به دلایلی مثل سوراخ شدن رادیاتور، مسدود شدن رادیاتور و درنتیجه خروج آب از درز بین شبکه فلزی و منبع پلاستیکی، خرابی پیچ تخلیه رادیاتور یا اورینگ آن، خرابی درب رادیاتور و سوختن واشر سرسیلندر باشد. اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد امکان دارد کمپرس موتور با فشار به داخل رادیاتور بزند، درب رادیاتور نتواند فشار را تحمل کند و از آنجا مایع رادیاتور همراه با بخار آب با فشار خارج شود.

عواقب کثیف بودن رادیاتور

رادیاتور خودرو باید کاملا تمیز باشد تا بتواند حرارت را به هوا انتقال دهد. اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد، عملیات انتقال حرارت به خوبی انجام نمی‌شود، موتور گرم‌تر کار می‌کند و احتمال بروز ایراداتی مثل سوختن واشر سرسیلندر یا ضعیف شدن رینگ پیستون و درنتیجه روغن‌سوزی، وجود دارد.

تعمیر رادیاتور خودرو

تعمیر رادیاتور خودرو

امروزه کارگاه‌های مختلفی برای تعمیرات رادیاتور وجود دارند. اگر رادیات ماشین شما دچار ایرادات جزئی نظیر سوراخ کوچک شده یا نیاز به تعویض مخزن پلاستیکی داشته باشد، می‌توانید با مراجعه به این نوع کارگاه‌ها رادیاتور ماشین را تعمیر کنید. با توجه به گران شدن رادیاتورهای نو، امروزه تعمیرات رادیاتور برای بسیاری از افراد به‌صرفه‌تر از خرید نمونه‌های نو است.

عمر رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو حدود ۵ تا ۶ سال به راحتی کار می‌کند. اگر در سرویس و نگهداری این قطعه دقت لازم انجام شود، همیشه داخل آن ضد یخ وجود داشته باشد، هر دو سه سال سرویس و تمیزکاری داخلی و بیرونی آن انجام شود و به‌طور کلی در هر سرویس دوره ‌ای خودرو مورد بازدید قرار بگیرد، حداقل ۸ تا ۱۰ سال نیز عمر خواهد کرد. به شرط آنکه ضربه یا تصادف شدید نداشته باشد.

افزایش دمای موتور

رادیاتور ماشین وظیفه متعادل نگه داشتن دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود و دمای موتور بالا برود، روی بخش‌های حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقان‌ها تنش حرارتی وارد خواهد شد. اگر این تنش حرارتی تداوم داشته باشد، ایراداتی مثل سوختن واشر سرسیلندر، روغن‌سوزی، یاتاقان زدن و به طور کلی خرابی اساسی موتور به وجود خواهد آمد.

ریختن اشتباهی روغن در رادیاتور

بعضی از افراد تازه‌کار که به‌تازگی صاحب خودرو شده‌اند و اطلاعات چندانی از بحث فنی ماشین ندارند، ممکن است اشتباهی روغن موتور را در رادیاتور ماشین بریزند. به هر حال اگر در بحث فنی اطلاعاتی ندارید به هیچ وجه تعویض مایعات خودرو را خودتان انجام ندهید. وارد شدن روغن به رادیاتور می‌تواند کارکرد این قطعه و مجموعه سامانه خنک‌کاری ماشین را خراب کند.

پس باید ماشین با یدک‌کش به تعمیرگاه منتقل شود تا تعمیرکار بتواند داخل رادیات و مجاری آب موتور را به شیوه‌های خاص از روغن پاک کند و دوباره محلول آب و ضد یخ داخل آن بریزد.

علت تحت فشار بودن شلنگ رادیاتور

گاهی اوقات ممکن است مشاهده کنید که شلنگ رادیاتور به شدت متورم شده و اصطلاحا باد کرده است. این باد کردن شلنگ رادیاتور نشان می‌دهد که کمپرس داخلی موتور با فشار وارد شلنگ شده و آن را متورم کرده است. دلیل این مشکل معمولا سوختن واشر سرسیلندر است و به محض مشاهده آن، باید به تعمیرگاه جهت تعویض واشر سرسیلندر مراجعه کنید.

جنت رادیاتور ماشین

جنت رادیاتور ماشین در واقع همان لوله‌ها و شلنگ‌هایی است که واسطه انتقال آب از رادیاتور به موتور و رادیاتور بخاری است و چرخه انتقال آب بین این اجزا را امکان‌پذیر می‌کنند.

یخ زدن رادیاتور ماشین

یخ‌زدگی رادیاتور ماشین به دلیل عدم وجود ضد یخ باعث انبساط اجزای داخلی رادیاتور، شکستگی لوله‌های داخل آن و درمجموع اگر شدت این اتفاق زیاد باشد، باعث خرابی کلی رادیاتور می‌شود. البته شاید یخ‌زدگی خیلی شدید نباشد و بتوان با گرم کردن رادیاتور و آب شدن یخ‌ها، این قطعه نسبتا گران‌قیمت را از خرابی نجات داد، اما احتمال باز شدن درزهای آن وجود دارد که باید با مراجعه به تعمیرکار آن را برطرف کرد.

وظیفه درب رادیاتور

وظیفه درب رادیاتور

بسیاری از رادیاتورها برای اضافه کردن مایع خنک‌کننده یک دریچه دارند که به‌وسیله درب رادیاتور باز و بسته می‌شود. درب رادیاتور علاوه بر این کار، یک سوپاپ نیز دارد که به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و فشار بخارات داخل مجموعه را در حد استاندارد نگه می‌دارد. اگر فشار داخل سیستم بالا برود، مایع و بخارات اضافه از طریق سوپاپ درب رادیاتور خارج می‌شوند و بدین ترتیب از خرابی مجموعه خنک‌کننده موتور جلوگیری به عمل می‌آید.

نشانه خرابی درب رادیاتور

نشتی درب رادیاتور، تورم نسبی شلنگ‌ها، خروج بیش از حد مایع خنک‌کننده از درب رادیاتور و درنتیجه افزایش دمای موتور، می‌تواند ناشی از خرابی درب رادیاتور باشد.

علت صدای فیس درب رادیاتور

علت صدای فیس درب رادیاتور می‌تواند ناشی از خرابی یا مسدودی سوپاپ درب رادیاتور، وجود نشتی در سیستم رادیاتور، ایراد واشر سرسیلندر، وجود هوا در سیستم و مواردی از این دست باشد.

تست سلامت درب رادیاتور

برای تست سلامت درب رادیاتور به فشارسنج نیاز است که معمولا هر جایی پیدا نمی‌شود. اما برای تست این قطعه بهتر است به صورت چشمی عمل کنید. اگر درزگیرهای رادیاتور دچار ایراد شده باشد، یا این قطعه به درستی روی محل خود نصب نمی‌شود، باید مشکل را برطرف یا درب را تعویض کنید.

اگر درب رادیاتور خراب باشد، موتور داغ می‌کند، شلنگ‌ها کمی متورم می‌شوند و هنگام باز شدن صدای فیس مانند یا صدای نوشابه از رادیاتور خارج می‌شود. برای مطمئن شدن از سلامت درب رادیاتور به تعمیرکار مراجعه کنید و در صورت نیاز، با توصیه او درب رادیاتور را تعویض کنید.

نتیجه گیری

رادیاتور ماشین از مهم‌ترین اجزای فنی موتور به‌حساب می‌آید که خرابی آن می‌تواند بسیار پرهزینه تمام شود، چراکه ایراداتی مثل سوختن واشر سرسیلندر، ضعیف شدن رینگ و پیستون، داغ شدن بیش از حد اجزای حساس موتور، از جمله عواقب خرابی رادیاتور خواهد بود. پس برای نگهداری خودرو، سرویس و بازرسی رادیاتور باید جزو اولویت‌های شما باشد. همیشه به نسبت ۵۰-۵۰ از ضد یخ و آب تصفیه داخل رادیاتور استفاده کنید تا از جوش آوردن خودرو تا حد زیادی جلوگیری شود و موتور و سیلندر خودرو دچار پوسیدگی نشوند. خرابی رادیاتور خودرو اگر به موقع تعمیر نشود، به بقیه اجزای موتور هم صدمه می‌زند و در هنگام فروش ماشین موجب کاهش قیمت خودرو کارکرده می‌شود.

سوالات متداول

در صورتی که ماشین رادیات نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

رادیات ماشین دمای موتور را در حد متعادل نگه می‌دارد. اگر این قطعه وجود نداشته باشد، حرارت به قدری شدید می‌شود که نهایتا ظرف چند دقیقه پدیده گیرپاژ خودرو به وجود می‌آید. یعنی میل لنگ، یاتاقان، پیستون، رینگ و میل سوپاپ خیلی زود در اثر حرارت تغییر فرم می‌دهد، سیستم برق و شمع خودرو درست عمل نمی‌کند و موتور به طور کامل قفل می‌شود، به نحوی که شاید دیگر قابل تعمیر هم نباشد.

رادیاتور خودرو را هر چند وقت یکبار باید چک کرد؟

سعی کنید همیشه حواستان به رادیاتور ماشین و عملکرد آن باشد. حداکثر هفته‌ای یک مرتبه تمام قسمت‌های آن را از لحاظ نشتی و ضربه‌خوردگی بررسی کنید.

چرا ماشین جوش می‌آورد؟

جوش آوردن خودرو دلایلی مثل خرابی رادیاتور، نشتی آب رادیاتور، خرابی فن، سوختن واشر سرسیلندر، گرفتگی مجاری رادیاتور، خرابی یا ضعیف شدن واترپمپ و… دارد.

علائم خرابی رادیاتور ماشین چیست؟

ابتدا باید چک کنید رادیاتور نشتی نداشته باشد. ضمنا پره‌های آن نیز نسبتا تمیز و عاری از گل‌ولای و… باشد. سپس اگر ماشین داغ می‌کند و آمپر آب بالاتر از حالت عادی است، باید سیستم خنک‌کننده، به‌ویژه رادیاتور بررسی شود.

آیا استفاده از ضدیخ مختص فصل زمستان است؟

ضد یخ یک مایع ضدجوش و ضدخوردگی هم محسوب می‌شود. پس در تمام طول سال باید به میزان کافی درون موتور وجود داشته باشد و تنها مخصوص زمستان نیست. اگر از ضدیخ استفاده نشود، موتور خیلی زودتر پوسیده می‌شود و حتی امکان تعمیر قطعات خودرو هم وجود نخواهد داشت.

رادیاتور بخاری ماشین چیست؟

رادیاتور بخاری یکی از مهم‌ ترین قطعات خودرو ویژه فصول سرد سال است که گرمای بخاری خودرو را تامین می‌کند. این قطعه شبیه به رادیاتور خودرو منتهی با ابعاد بسیار کوچک‌تر است که زیر داشبورد نصب می‌شود. آب داغ موتور از طریق یک شلنگ وارد می‌شود و پره‌های رادیاتور حرارت آن را به هوای اتاق انتقال می‌دهند. هوای داغ‌شده نیز از طریق فن تهویه به داخل اتاق خودرو ارسال می‌شود. درنهایت آب موتور اتومبیل از طریق یک شلنگ خروجی از رادیاتور بخاری خارج می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور