همه چیز درباره ماشین صفر

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ همه چیز درباره ماشین صفر

یکی از لذت‌های انسان‌ها از زمانی که خودرو اختراع شد و در دسترس عموم قرار گرفت، خرید آن و سوار شدن بر این وسیله چهار چرخ به ویژه زمانی که هنوز کیلومتر شمارش روی عدد صفر قرار گرفته و هنوز همه بخش‌های خودرو دست نخورده و به عبارتی بوی نویی می‌دهد، است.

گرچه همیشه خرید ماشین صفر به این مفهوم نیست که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، گاهی ممکن است که بنا به دلایلی بخواهیم ماشین تازه خریده مان را به فروش برسانیم که گاهی ممکن است فروش ماشین صفر ما به درازا بکشد و ندانیم که چگونه باید آن را به فروش برسانیم؟ جدا از فروش آن، خرید اتومبیل تازه از کارخانه درآمده به طور کلی خالی از عیب نیست و در کنار مزایا، معایب خاص خود را دارد. در این فرصت به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

از ماشین صفرمان چطور مراقبت و نگهداری کنیم؟

قبل از این که به آب بندی و طریقه آب بندی آشنا شویم، برای کسانی که ماشین سفر دارند و بلا استفاده آن را در گوشه‌ای قرار دادند می‌گوییم که تا زمان فروش چه طور از خودرو نو خود نگهداری کنند.

قبل از پارک کردن نظافت کنید

قبل از این که خودرو صفر را در جایی قرار دهید و اعلامیه فروش‌اش را به اطلاع دیگران برسانید، حتما چند نکته را برای نظافت آن انجام دهید؛ تایرهای ماشین را غبار روبی و بشویید تا از پوسیدگی آن‌ها در مدت زمان طولانی جلوگیری کنید. روغن گریس، گل و لای کارخانه‌ای و واکس‌هایی که ممکن است کارخانه برای براق نشان دادن تایر‌ها استفاده کرده باشد همگی موجب پوسیدگی می‌شوند و باید در اسرع وقت آن‌ها را زدود. بدنه خودرو را بشویید اما فقط با آب و بعد برای خشک کردن‌اش از حوله استفاده کنید.

قسمت‌های داخلی را حفاظت کنید

همان طور  که بیرون ماشین صفر خود را که برای فروش آماده کرده‌اید، تمیز می‌کنید، دقت داشته باشید که اجزای درونی ماشین نیز باید از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک شوند. از این که همه قسمت‌های داخلی ماشین را بررسی کرده‌اید مطمئن شوید زیرا ممکن است در زمانی که نمی‌خواهید از اتومبیل خود استفاده کنید، ته مانده خوراکی در آن جا گذاشته باشید. فساد ماده غذایی در ماشین می‌تواند بویی را تولید کند که با رایحه‌های متفاوت هم نتوان آن را از بین برد و ماشین را آماده فروش کرد. اگر روکش ‌صندلی‌های خودرو شما از جنس چرم است، بهتر است با دستمال خشک گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک کنید و برای پاکیزگی بیش تر و تمیزکاری یک تکه پارچه نم دار را آغشته به صابون کنید و به نرمی روی صندلی‌ها بکشید و سپس با دستمال خشک آب باقی مانده را از روی صندلی‌ها پاک کنید. بعد از پاک سازی، صندلی‌های خودرو را با مشمع به طور کامل بپوشانید تا از ورود گرد و غبار در امان بمانند. دقت داشته باشید که به هیچ وجه از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید.

برنامه نگه داری بیش از 30 روز

اگر می‌دانید که نگه داری ماشین صفر شما بیش از 30 روز طول می کشد، بهتر است تایرها را از ماشین جدا کنید و زیر گوشه‌های ماشین جک کار بگذارید. اگر این نگهداری کم‌تر از 30 روز بود بهتر است برای اطمینان زیر چرخ های را با سنگ یا مانعی شبیه آن قرار دهید تا از حرکت ناخودآگاه خودرو و خلاصی آن جلوگیری کنید.

قیمت خودرو صفر

ماشین صفرتان را رها نکنید

استفاده نکردن از ماشین برای مدت طولانی موجب فرسایش باطری و آسیب دیدن آن می‌شود. برای این که از این اتفاق جلوگیری کنید هر دو هفته یک بار ماشین صفر خود را روشن کنید و به مدت 15 دقیقه آن را روشن نگه دارد تا از سولفاته و تخریب باطری خود جلوگیری کنید.

آب بندی کردن خودرو یعنی چه؟

یکی از جملات پرتکرار زمانی که ماشین صفر خریداری می‌کنیم این است که ماشین‌‍ را باید آب بندی کنید. بسیاری دانسته و به علم این کار این جمله را می‌گویند و عده‌ای دیگر تنها برای این که می‌خواهند خود را ماشین شناس نشان دهند این حرف را می‌زنند اما در هر دو حالت این جمله کاملا درست است و یک حرف عامیانه نیست. حتی زمانی هم که لباس می‌خریم از طرف مغازه دار به ما توصیه می‌شود که حداقل یک بار قبل از استفاده، لباس‌مان را بشوییم. اما این که آب بندی ماشین چیست و اصلا چه طور باید ماشین یا دقیق‌تر بگوییم باید موتور آن را آب بندی کنیم؟ در بسیاری از مواقع دیده شده که فرد بعد از خرید ماشین صفر و بدون مشورت با یک کارشناس سوار بر اتومبیل‌اش شده و گمان کرده صرفا با سرعت بالا حرکت کردن می‌تواند موتور ماشین را آب بندی کند. اما بعد از گذشت کم از یک هفته، اتومبیل دچار مشکلات فنی شده و با این کار حتی در بعضی مواقع موتور ماشین منجر به سوختگی شده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آب بندی موتور در ماشین‌هایی که امروزه تولید می‌شوند بی معنی هستند و تنها خودروهای قدیمی بوده‌اند که نیاز به آب بندی موتور داشته‌اند. اما باید در جواب این حرف گفت که تا زمانی که سوخت موتور ماشین شما بنزین است، فرقی ندارد که اتومبیل موردنظر ساخته کدام کارخانه و متعلق به چه برند و شامل چه امکانات و آپشن‌هایی است. در هر صورت موتور باید آب بندی شود، آن هم در هزار کیلومتر اول.

فرق آب بندی ماشین‌های امروزی با قدیمی

آب بندی موتور خودرو از آن دسته اعمالی است که باعث دوام خودرو می‌شود و شما را از شر هزینه‌های اولیه تا حد زیادی راحت می‌کند. اتومبیل‌های قدیمی‌تر که موتور کاربراتوری داشته‌اند آب بندی نیاز به فیلرگیری و تنظیم دستی سیستم جرقه داشته‌اند اما همگی می‌دانیم که تقریبا صد در صد ماشین‌های تولید روز انژکتوری هستند و داستان‌شان متفاوت از خودروهای قدیمی است و به همین خاطرنوع آب بندی‌شان نیز متفاوت است. البته لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قبل از تحویل خودرو به مصرف کنند، ماشین را آب بندی کرده‌اند اما لازم است که ما نیز در مورد آب بندی خودروهای جدید بدانیم.

آموزش آب بندی ماشین قدم به قدم!

همه چیز را قبل از روشن کردن موتور بررسی کنید. کاپوت ماشین صفر خود را باز کنید و از این که تمام اجزای موتور سر جای خودشان قرار گرفته‌اند مطلع شوید؛ وایرها، بررسی سیم‌ها، سر باتری و کابل‌های آن را با دقت ملاحظه کنید و از محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

مایعات را بررسی کنید

به جز بررسی کابل‌های سرباتری و سیم‌ها و وایرها هنوز زمان روشن کردن موتور فرا نرسیده است. بررسی مایعات را فراموش نکنید. نه تنها در زمانی که می‌‎خواهید ماشین صفر را آب بندی کنید بلکه همیشه باید به یاد داشته باشید که بررسی مایعات ماشین مانند اندازه گرفتن فشار خود و میزان قند بدن واجب است. آب رادیاتو را اول از همه بررسی کنید و اگر متوجه شدید که آب آن به اندازه کافی نیست، از آب شیر برای پر کردن قسمت خالی استفاده نکنید و حتما از مایعات مخصوصی مانند ضد یخ استفاده کنید. لازم به ذکر است که بسیاری از خودروهای تازه تولید شده در زمان صفر بودن‌شان نیاز به ضدیخ زیادی در آب رادیاتورشان دارند. مایع هیدرولیک و ترمز را نیز جا نیاندازید و حتما آن‌ها را هم چک کنید.

خرید ماشین صفر از نمایشگاه خودرو

ماشین صفرتان را روشن کنید

بالاخره وقتش رسید تا ماشین‌تان را روشن کنید و صدای موتور تازه نفس‌ ماشین صفر خود را بشنوید. هزار کیلومتر اول را طی کنید تا نوبت به تعویض روغن برسد. تعویض روغن موتور خود را در سرسری نگیرید و برای تعویض آن حتما به نمایندگی مربوطه مراجعه کنید. حتما از روغن موتور مجازی که نمایندگی‌ها پیشنهاد می‌دهند استفاده کنید و برای انتخاب فیلتر هم به همین میزان حساسیت به خرج دهید. دقت داشته باشید؛ در این مرحله ممکن است بعد از 1000 کیلومتر چراغ موتور ماشین روشن شود. اگر چنین اتفاقی افتاد بدون نگرانی، مستقیم خودرو خود را به نمایندگی ببرید تا از نداشتن نشتی رادیاتور مطمئن شوید.

بعد از 6500 کیلومتر

کاری که باید بعد از طی کردن 6500 کیلومتر با ماشین صفر که در اختیار دارید انجام دهید این است که از روغن معدنی استفاده کنید. روغن معمولی برای کمپرس اتومبیل نو شما خوب نیست و باعث می شود که در قسمت پیستون، رینگ‌ها به خوبی آب بندی دیواره‌ها را انجام ندهند. باز هم این نکته را یادآور می‌شویم که آن چه کارخانه سازنده خودرو پیشنهاد می‌کند را برای روغن و فیلتر ماشین جدید خود استفاده کنید. سعی کنید در تعویض روغن موتور در کیلومترهای اول خساست به خرج ندهید و بعد از طی کردن 80 کیلومتر و سپس 500 کیلومتر و بعد از آن 2000 کیلومتر با تعویض روغن، براده های آهن در موتور را تخلیه کنید و موتور ماشین صفر خود را از خطر آسیب دیدگی دور نگه دارید. ذوق سواری گرفتن از رخش نو در همه کسانی که تازه ماشین صفر خریداری می‌کنند یکسان است اما بهتر است در 300 کیلومتر اول ماشین را خالی برانید و در روزهای اول برای آب بندی موتور ماشین به آن فشار نیاورید. شروع به حرکت کنید و سعی کنید دور موتور را به 2 هزار تا 3 هزار و پانصد دور برسانید؛ با این کار، رینگ پیستون را آب بندی می‌کنید. کم کم دور موتور را کم کنید و از سرعت خودرو خود کم کنید تا موتور استراحت کند. بعد از استراحتی که به موتور دادید، این بار سعی کنید دور موتور خود را برای 800 کیلومتر تا 4500 دور در دقیقه نگه دارید. دور آرام را در زمان طی کردن 800 کیلومتر اول رعایت کنید و نگذارید ماشین صفر به طور مداوم حرکت کند. جاده‌ای را انتخاب کنید که در آن ترافیک صورت نگیرد و در مسیرش مجبور به توقف نشوید.

سیستم ترمز و لنت

یکی از قسمت‌های متحرک ماشین صفر که نیاز به آب بندی ندارد، لنت‌ها و دیسک‌های آن است. در ماشین‌های نو یک لایه نازک برای حفاظت روی لنت‌ها قرار دارد که بعد از چند کیلومتر، لایه از بین می‌رود و ترمز حالت عادی را به دست می‌آورید. در هزار کیلومتر اول از فشار دادن ناگهانی پدال ترمز خودداری کنید؛ در غیر این صورت احتمال آسیب به سیستم ترمز خودرو شما زیاد است.

 

نویسنده: احسان والیان