روش های استعلام و پرداخت عوارض خودرو

۹ بهمن ۱۴۰۲ روش های استعلام و پرداخت عوارض خودرو

تمام مالکان وسایل نقلیه مستلزم پرداخت عوارض خودرو هستند، از دارندگان موتورسیکلت و خودروهای سواری گرفته تا مالکان اتوبوس و خودروهای سنگین همچون کامیون. به هر حال، یکی از شروط اصلی رانندگی ایمن، مساعد بودن وضعیت جاده‌ها و خیابان‌ها است که شهرداری و سازمان راهداری وظیفه بهسازی و نوسازی آن‌ها را بر عهده دارند. عوارض خودرو هزینه‌ای است که بابت عبور خودرو از معابر پرداخت می‌کنید. پرداخت عوارض خودرو در اجرای طرح‌های عمرانی و رفاهی در جاده‌های مختلف کمک می‌کند. هرچه وضعیت جاده‌ها بهتر باشد، کیفیت رانندگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

عوارض خودرو چیست؟

مالکان وسایل نقلیه علاوه بر هزینه‌هایی مثل بنزین، سرویس‌های دوره‌ای و… مستلزم پرداخت هزینه دیگری به نام عوارض خودرو هستند. این هزینه برای استفاده از جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور پرداخت و صرف پیاده‌سازی طرح‌های عمرانی و رفاهی مثل ترمیم و آسفالت جاده‌ها می‌شود. در کنار مدارک مهمی همچون برگ سبز خودرو و بیمه شخص ثالث خودرو، پرداخت عوارض خودرو نیز یکی از الزامات فروش ماشین به حساب می‌آید که بر عهده مالک است.

انواع عوارض خودرو

انواع عوارض خودرو

استفاده از خودرو دارای مزایای بسیاری است، ولی هزینه‌هایی نیز دارد. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به عوارض و مالیات خودرو اشاره کرد. سه نوع عوارض خودرو وجود دارد که پرداخت آن‌ها جزو وظایف اصلی دارندگان ماشین است.

عوارض سالانه خودرو

سلامت ماشین به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مساعد بودن شرایط جاده و خیابان است. شهرداری وظیفه بهبود و نوسازی معابر مختلف را بر عهده دارد و کاربر این جاده‌ها و خیابان‌ها بابت پرداخت هزینه این خدمات مسئول هستند. بنابراین بر اساس قانون، مالکان وسایل نقلیه باید سالانه، هزینه‌ای را بابت تردد در خیابان‌ها به شهرداری پرداخت کند. این هزینه صرف تعمیر و نوسازی خیابان‌ها، ساخت معابر جدید، پل‌سازی، نصب علائم رانندگی، خط‌کشی خیابان‌ها و کوچه‌ها، بهبود سیستم حمل و نقل شهری و… می‌شود. به بیان کلی، استفاده از خدمات شهرداری در زمینه حمل و نقل خودروها مستلزم پرداخت عوارض خودرو به صورت سالانه به شهرداری است.

عوارض آزادراهی خودرو

علاوه بر عوارض سالانه خودرو، یک نوع مالیات و عوارض دیگر نیز شامل حال ماشین‌ها می‌شود که عوارض آزادراهی نام دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، عوارض آزادراهی به هزینه استفاده از آزادراه‌ها گفته می‌شود. بی‌شک تاکنون بارها در طول سفرهای بین‌شهری، متوجه ایستگاه‌های عوارضی شده‌اید. انواع و اقسام وسایل نقلیه در این ایستگاه‌ها توقف و عوارض جاده را پرداخت می‌کنند.

البته این رویه به تدریج در حال تغییر است. امروزه اکثر آزادراه‌های کشور به سیستم الکترونیکی پرداخت عوارض مجهز شده‌اند. در این روش، پلاک خودرو به وسیله دوربین ثبت و عوارض آزادراهی برای خودرو نوشته می‌شود. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در به سفرهای جاده‌ای متعدد می‌روید، بهتر است عوارض آزادراهی را پیگیری و به‌طور منظم پرداخت کنید تا مجبور به پرداخت جریمه تاخیر نشوید. پرداخت عوارضی خودرو در بزرگراه‌ها برای موتورسیکلت، سواری، وانت، کامیون، اتوبوس و… متفاوت است.

عوارض طرح ترافیک خودرو

نوع دیگری از عوارض خودرو وجود دارد که مربوط به ورود به طرح ترافیک می‌شود. طرح ترافیک با هدف کاهش ازدحام و محدودیت تردد خودروها در معابر اصلی شهر به اجرا می‌رسد و نقض آن اگرچه جریمه رانندگی به حساب نمی‌آید، ولی مستلزم پرداخت عوارض است. این طرح به‌طور خاص در شهر تهران برگزار می‌شود و مالکان خودروها باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک ثبت‌نام کنند و مجوز بگیرند. برای درخواست جواز، مالک باید وارد سامانه «تهران من» شود و پس از ثبت نام، عوارض ورود به طرح ترافیک را پرداخت کند. در غیر این صورت، جریمه سنگینی برای خودرو نوشته می‌شود.

نحوه مشاهده و استعلام عوارض شهرداری خودرو

پرداخت عوارض شهرداری خودرو جزو وظایف تمام مالکان وسایل نقلیه است. سه روش راحت برای مشاهده و استعلام عوارض شهرداری خودرو وجود دارد.

استعلام آنلاین عوارض شهرداری خودرو

عوارض سالیانه یا همان مالیات شهرداری خودرو را می‌توان به روش‌های مختلف استعلام کرد که یکی از آن‌ها، به شیوه آنلاین و اینترنتی است. سامانه «تهران من» به‌طور خاص برای تهرانی‌ها و همین‌طور وب‌سایت‌های mypiskhan.com و cartax.ir امکان استعلام عوارض خودرو را به شما می‌دهند.

مراجعه حضوری برای استعلام عوارض شهرداری

اگر دسترسی به اینترنت ضعیف یا غیرممکن باشد، می‌توانید به‌صورت حضوری نسبت به استعلام و پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنید. برای این کار باید با در دست داشتن کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت یا برگ سبز و همین‌طور مدارک پرداخت عوارض قبلی، به یکی از دفاتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک در سراسر کشور مراجعه کنید و درخواست استعلام بدهید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو با کد دستوری

اگر نمی‌توانید به اینترنت متصل شوید و دفتر پیشخوانی هم در نزدیکی خود پیدا نکردید، از طریق تلفن همراه قادر به دریافت و استعلام عوارض شهرداری خودرو هستید. کد دستوری برای انجام این کار، ستاره ۱۳۷ ستاره ۳ ستاره ۳ مربع (*137*3*3#) است. با شماره‌گیری این کد، مراحل به ترتیب روی صفحه گوشی شما به نمایش درمی‌آیند. اطلاعات لازم را در هر مرحله وارد کنید تا در نهایت پیامکی حاوی عوارض سالیانه خودرو به موبایل شما ارسال شود.

نحوه پرداخت عوارض خودرو

پرداخت عوارض خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند فروش در بازار خودرو به حساب می‌آید. با این حال اگر به فکر فروش یا خرید خودرو نیستید، بازهم وظیفه دارید پیگیر مالیات و عوارض وسیله نقلیه خود باشید تا مبادا هزینه‌ها روی هم تلنبار و تسویه‌حساب آن‌ها دشوار شود.

اگر در شهری آرام و خلوت بدون طرح ترافیک زندگی می‌کنید و به مسافرت‌های بین‌شهری نمی‌روید، بازهم ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان عوارض سالیانه یا همان عوارض شهرداری هستید.

اگر در شهری شلوغی مانند تهران زندگی می‌کنید، با محدودیتی به نام طرح ترافیک در خیابان‌ها مواجه هستید. اگر به سبب شغل یا علاقه شخصی دائم در حال رفت و آمد بین شهرهای مختلف کشور هستید، مالیاتی به نام عوارض جاده‌ای از شما طلب می‌شود.

بنابراین در طول یک سال ممکن است عوارض متعددی به نام خودروی شما نوشته شود. با پرداخت به‌موقع و منظم آن‌ها می‌توانید از جریمه‌های سنگین‌تر جلوگیری کنید. فارغ از نوع مالیات، سامانه‌ای به نام سمیع وجود دارد که امکان پرداخت عوارض خودرو را برای کاربران فراهم می‌آورد. با این حال بد نیست با روش‌های پرداخت عوارض خودرو آشنا شوید.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو

در ازای استفاده از خودرو در معابر مختلف درون‌شهری و برون‌شهری، صاحبان وسایل نقلیه موظف به پرداخت مبلغی به عنوان عوارض سالیانه به شهرداری هستند. این مبلغ صرف نوسازی، بهسازی، نگهداری، ایجاد خیابان‌های جدید و… می‌شود که نتیجه آن، بهبود کیفیت رانندگی است. بنابراین پرداخت عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری، جزو وظایف تمام دارندگان وسایل نقلیه است. به روش‌های مختلف حضوری و غیرحضوری می‌توان نسبت به پرداخت عوارض سالیانه ماشین اقدام کرد.

پرداخت اینترنتی عوارض سالیانه خودرو با سامانه سمیع

ساده‌ترین روش برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو، به‌صورت آنلاین و با مراجعه به سامانه سمیع است. پس از مراجعه به این سامانه می‌توانید با واردکردن اطلاعاتی همچون شماره پلاک خودرو، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تماس، کد ملی و کد پستی نسبت به پرداخت عوارضی خودرو اقدام کنید.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو از سامانه تهران من

سامانه تهران من یکی دیگر از راه‌های پرداخت عوارض خودرو است. با ورود به وب‌سایت my.tehran.ir کافیست روی قسمت «استعلام بدهی طرح ترافیک حاشیه‌ای و عوارض سالیانه خودرو» کلیک و یکی از روش‌های پرداخت، مثلا آنلاین با کارت بانکی را انتخاب کنید.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو از اپلیکیشن تهران من

همانند وب‌سایت تهران من، اپلیکیشن تهران من نیز امکان پرداخت عوارض سالیانه خودرو را به شیوه مشابه فراهم می‌آورد. اطلاعات موردنیاز برای پرداخت عوارض شامل پلاک خودرو، کد شناسایی خودرو و شماره ملی مالک می‌شود.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو از اپلیکیشن های پرداخت

اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که به کاربر اجازه می‌دهند با ورود اطلاعات لازم، پرداخت عوارض سالیانه خودرو را انجام دهند.

کد USSD استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو

در صورت عدم دسترسی به اینترنت، می‌توانید با استفاده از کد USSD عملیات استعلام عوارضی خودرو و پرداخت آن را انجام دهید. کافیست کد ستاره ۱۳۷ ستاره ۳ ستاره ۳ مربع را از طریق گوشی همراه خود شماره‌گیری کنید و مراحل بعدی را به ترتیب انجام دهید.

پرداخت حضوری عوارض سالیانه خودرو

برای پرداخت حضوری عوارض سالیانه ماشین می‌توانید با در دست داشتن کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت یا برگ سبز خودرو و همین‌طور مدارک مربوط به پرداخت عوارض قبلی، به یکی از دفاتر پیش‌خوان یا خدمات الکترونیکی کشور مراجعه کنید.

نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک

ساده‌ترین روش پرداخت عوارض ترافیک، مراجعه به سامانه «تهران من» است. این سامانه امکانات متعددی را در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به استعلام و پرداخت عوارض شهرداری، عوارض طرح ترافیک، پرداخت خلافی‌های خودرو، رزرو طرح ترافیک و… اشاره کرد.

سایر روش‌های استعلام عوارض خودرو برای طرح ترافیک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شماره‌گیری *137*3*3#
  • شارژ کیف پول در سایت تهران من با مراجعه به بخش «فهرست ترددهای خودرو»
  • مراجعه به درگاه‌های همکاران شهرپی یا سامانه یکپارچه خدمات شهری به نشانی tehran.ir
  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی

در گذشته تنها راه پرداخت عوارض آزادراهی، ایستگاه‌های فیزیکی دریافت عوارض بود. ولی حالا همانند عوارض طرح ترافیک، روش‌های حضوری و غیرحضوری متعددی برای پرداخت عوارض آزادراهی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های معتبر و مجاز است. همچنین با مراجعه حضوری به خودپردازها و دستگاه‌های ATM نیز می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو اقدام کنید.

روش دیگر پرداخت عوارض جاده‌ای، استفاده از تیکت یا برچسب مجازی است. در این روش زمانی که از گیت پرداخت الکترونیک عبور می‌کنید، پلاک خودرو توسط دوربین‌های نصب‌شده در محل خوانده و پیامکی حاوی مبلغ عوارض به گوشی همراه شما ارسال می‌شود.

روش مدرن دیگر، کاربرد برچسب عوارض است که معمولا روی شیشه جلو خودرو نصب می‌شود. در هنگام عبور خودرو از گیت پرداخت الکترونیک، اطلاعات خودرو از جمله پلاک آن از طریق اسکن برچسب توسط دوربین‌های نصب‌شده در محل خوانده و مبلغ عوارض از حساب متصل به پلاک کم می‌شود.

پرداخت اینترنتی عوارض خودرو برای شهرستان ها

پرداخت اینترنتی عوارض خودرو برای شهرستان ها

سامانه «تهران من» ارائه‌دهنده خدمات برای شهروندان تهرانی است. اگر ساکن شهری به غیر از تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت cartax.ir عوارض ماشین خود را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید. در ضمن، وب‌سایت‌های زیر نیز امکان پرداخت عوارض را در شهرهای مربوطه میسر می‌سازند.

  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض استان آذربایجان شرقی، تبریز:  Tabriz.it
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض استان آذربایجان غربی، ارومیه:  urmia.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض استان اصفهان، اصفهان:  cartax.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض البرز، کرج:  cars.karaj.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض تهران، تهران: tehran.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض خراسان، مشهد:  mashhad.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض خوزستان، اهواز:  ahvaz.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض فارس، شیراز:  shirazcity.org
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج:  yasuj.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض گیلان، رشت:  rasht.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض مازندران، ساری:  saricity.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض همدان، همدان:  e-hamedan.ir/Services
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض یزد، میبد:  cartax.meybod.ir
  • وب‌سایت اینترنتی پرداخت عوارض یزد، یزد:  avarezyazd.ir

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خودرو

معمولا توصیه می‌شود به روش غیرحضوری برای پرداخت عوارض خودرو اقدام کنید. با این حال برخی مواقع دسترسی به اینترنت برای پرداخت آنلاین مالیات دشوار است. در این صورت می‌توان با در دست داشتن مدارک زیر، به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه و عوارض خودرو را تسویه کرد. مدارک موردنیاز برای پرداخت عوارض عبارت‌اند از:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت ماشین، برگ سبز و سند مالکیت خودرو
  • فیش واریزی عوارض قبلی

نحوه اعتراض به عوارض سالیانه خودرو

فرصت پرداخت عوارض سالیانه خودرو تا ۲۹ اسفندماه هر سال است. اگر به هر دلیلی نسبت به مبلغ عوارضی که برای خودروی شما به ثبت رسیده، معترض هستید، یا پرداخت عوارض خودرو برای شما به ثبت نرسیده است، می‌توانید با در دست داشتن کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت خودرو و اسناد پرداخت عوارض قبلی، به شهرداری شهر یا محل سکونت خود مراجعه و اعتراض خود را مطرح کنید. توجه داشته باشید که مالک خودرو شخصا باید برای اعتراض به عوارض سالیانه اقدام کند.

چگونگی محاسبه عوارض سالانه خودرو

تعرفه عوارض سالانه خودرو هرساله توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با توجه به قیمت کارخانه‌ای هر خودرو محاسبه می‌شود. بر اساس ضابطه فعلی،  عوارض سالانه خودرو برابر است با قیمت خودرو ضربدر ۱.۵ تقسیم بر ۱۰۰۰. به بیان بهتر، عوارض سالانه یک خودرو ۱.۵ هزارم قیمت تولید خودرو است. به عنوان مثال اگر خودرویی ۶۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، مالک آن ملزم به پرداخت عوارض خودرو به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان است.

به عنوان یک نکته مهم، عوارض سالیانه ماشین‌ها حداکثر باید در تاریخ ۲۹ اسفند هر سال پرداخت شود. در غیر این صورت با ورود به سال جدید، جریمه تاخیر به مبلغ نهایی عوارض اضافه خواهد شد.

جریمه دیرکرد پرداخت عوارض سالیانه خودرو

مالک خودرو تا ۲۹ اسفند هر سال فرصت دارد عوارض سالیانه وسیله نقلیه خود را پرداخت کند. در غیر این صورت متحمل جریمه تاخیر می‌شود. اگر فرصت پرداخت عوارض خودرو را در اسفندماه سال جاری از دست بدهید، ۱۰ درصد این مبلغ به عنوان جریمه دیرکرد سالانه در فروردین‌ماه به مبلغ عوارض اضافه می‌شود. از اردیبهشت‌ماه به بعد، مبلغ عوارض خودرو به اندازه ۲ درصد مبلغ جریمه به صورت ماهانه افزایش می‌یابد. بدین ترتیب اگر تا پایان سال از پرداخت عوارض خودرو چشم‌پوشی کنید، در مجموع ۳۲ درصد مبلغ جریمه به مبلغ عوارض اضافه می‌شود (۱۰ درصد برای فروردین‌ماه و ۲۲ درصد برای اردیبهشت تا اسفندماه)

تقسیط عوارض سالیانه خودرو

حدود شش سال پیش، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران ضمن اطلاع‌رسانی درباره افزایش رشد پرداخت خسارت، به امکان تقسیط عوارض از طریق سامانه «تهران من» اشاره کرد. با این حال تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ هنوز خبری از قابلیت قسط‌بندی عوارض سالیانه خودرو نشده است.

مفاصا حساب عوارض سالیانه خودرو

دارندگان خودرو باید هر سال مبلغی را تحت عنوان عوارض سالیانه خودرو به شهرداری بپردازند. مفاصاحساب عوارض در واقع رسید پرداخت این عوارض است که در سیستم مالیاتی کشور نیز ثبت می‌شود. تسویه عوارض و مالیات شهرداری و تخلفات رانندگی نیز از دیگر موارد درج‌شده در این برگه هستند.

رانندگان در هر زمان دلخواه می‌توانند نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند. البته این بازه زمانی نباید بیشتر از یک سال شود. افراد به دو صورت حضوری و آنلاین قادر به دریافت مفاصا حساب عوارض خودرو هستند. در روش حضوری، به همراه داشتن کارت ماشین، اصل کارت ملی، مدارک مالکیت ماشین و فیش پرداختی یا مفاصاحساب عوارض خودرو در دوره‌های قبل الزامی است. البته برای دریافت رسید پرداخت به‌صورت آنلاین به این مدارک نیازی نیست و شخص تنها باید وارد سایت سمیع یا سایت‌های معتبر دیگر شود و مراحل لازم را طی کند.

نحوه محاسبه عوارض طرح ترافیک خودرو

ورود به محدوده طرح ترافیک مستلزم پرداخت عوارض است. این عوارض بر اساس ساعت رفت و آمد، محل سکونت و نوع معاینه فنی محاسبه می‌شود. شهروندان تهرانی با مراجعه به اپلیکیشن «تهران من» یا وب‌سایت mytehran.ir و انتخاب گزینه «عوارض محدوده‌های ترافیکی»، به‌راحتی می‌توانند پرداخت عوارض خودرو جهت ورود به محدوده ترافیکی را محاسبه کنند.

به محض ورود به صفحه «عوارض محدوده‌های ترافیکی»، تنها کافی‌ست نوع معاینه فنی خودرو، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعت تردد را مشخص کنید و سپس روی دکمه «محاسبه هزینه» بزنید تا مبلغ عوارض به شما نشان داده شود.

به عنوان مثال، در صورت انتخاب گزینه «عادی» برای معاینه فنی خودرو، گزینه «طرح ترافیک» برای محدوده سکونت، گزینه «طرح ترافیک روزهای شنبه تا چهارشنبه» برای محدوده ترافیک و گزینه «یک‌ سر اوج» برای ساعات تردد، مبلغ عوارض ۳۹۴،۲۰۰ ریال خواهد بود.

با داده‌های مشابه، اگر گزینه «خارج از محدوده ترافیک و کنترل آلودگی هوا» برای محدوده سکونت انتخاب شود، آنگاه مبلغ عوارض در صورت «داشتن رزرو مجوز روزانه طرح» به ۵۵۱،۸۸۰ ریال و در صورت «عدم داشتن رزرو مجوز روزانه طرح» به ۱،۱۸۲،۶۰۰ ریال افزایش پیدا می‌کند.

عواقب پرداخت‌ نکردن عوارض خودرو

اگر به هر دلیلی از پرداخت عوارض طرح ترافیک چشم‌پوشی کنید، از سمت پلیس جریمه می‌شوید و مبلغ این جریمه به مقدار بدهی اضافه می‌شود. البته روزی فرا می‌رسد که قصد فروش خودرو و خرید مدل جدیدتر را دارید، غافل از اینکه جریمه‌ها و مالیات پرداخت نشده و آن موقع باید همه عوارض چند سال را یکجا پرداخت کنید.

اگر عوارض خودرو را نپردازید، مبلغ عوارض با توجه به افزایش ۲ درصدی در هر ماه، بیشتر و بیشتر می‌شود. اگرچه بدهکار بودن باعث توقیف ماشین شما نمی‌شود، ولی در هنگام فروش خودرو متحمل هزینه سنگین و گزافی خواهید شد.

مهلت پرداخت مالیات آزادراه‌ها نیز دو هفته است. اگر در این دوره ۱۴ روزه نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکنید، از سمت پلیس جریمه می‌شوید و مبلغ عوارض به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. مالیات آزادراهی اگرچه مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید، ولی تجمع آن به‌طور پلکانی و تصاعدی، بدهی سنگینی را به وجود می‌آورد و در هنگام تسویه‌حساب موجب دردسر مالک می‌شود.

به‌طور کلی با توجه به اینکه برگه مفاصاحساب عوارض خودرو یکی از مدارک لازم برای فروش خودرو است، چشم‌پوشی از آن نتیجه‌ای به جز وقفه در فروش خودرو به همراه نخواهد داشت.

نحوه تهیه برچسب عوارض خودرو

امروزه بسیاری از مردم با سیستم پرداخت عوارض خودرو به‌صورت الکترونیکی آشنا هستند. در این سیستم که عموما با روش ETC (Electronic Toll Collection) صورت می‌گیرد، رانندگان باید برچسب ویژه‌ای را روی شیشه جلوی خودرو بچسبانند تا حین عبور از آزادراه، عوارض به‌طور خودکار برای آن‌ها ثبت شود. بدین ترتیب از ایجاد ترافیک و شلوغی در پایگاه‌های پرداخت عوارض نیز تا قدری جلوگیری به عمل می‌آید. اما چگونه و از کجا می‌توان این برچسب الکترونیکی را تهیه کرد؟

شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر نمایندگی مجاز فروش برچسب که تاییدیه مرکز راهور را دارند، برچسب عوارض خودرو را حضوری دریافت کنید. دفاتر خدمات پیشخوان دولت و ایستگاه‌های پرداخت عوارضی خودرو که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی هستند، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند. روش دیگر مراجعه حضوری به شعب منتخب بانک مسکن یا ورود به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بانک است؛ به این صورت که فرد درخواست خود را در سامانه ثبت می‌کند و برچسب پس از مدتی توسط پست برای او ارسال می‌شود.

راهنمای نصب برچسب عوارض خودرو

پس از خرید برچسب الکترونیکی، آن را به‌صورت افقی بالای شیشه جلو (ترجیحا پشت آینه) نصب کنید. توجه داشته باشید که شیشه باید فاقد هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد و دستتان به بخش چسبناک برچسب نخورد. اندکی تفاوت در زاویه نصب اشکالی ندارد، اما جابه‌جایی برچسب یا نصب آن روی شیشه‌هایی که با آلیاژ فلزی پوشانده شده‌اند، عملکرد آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

هزینه دریافت برچسب عوارض خودرو

شما می‌توانید با ورود به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بانک مسکن هزینه برچسب را مشاهده و نسبت به خرید آن اقدام کنید. پس از اتمام فرایند خرید، به بخش «فعال‌سازی برچسب» بروید و از طریق شماره برچسب ETC، آن را فعال کنید تا از خدمات بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است هزینه اولیه تنها یک بار از شما کسر می‌شود و بعد از آن تنها باید برچسب را شارژ کنید.

روش های شارژ برچسب عوارض خودرو

پس از خرید و فعال‌سازی برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض، نوبت به شارژ آن می‌رسد. صاحبان خودرو می‌توانند به‌صورت حضوری به شعب منتخب بانک مسکن، ایستگاه عوارضی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیک و دفاتر نمایندگی مجاز فروش بروند و نسبت به شارژ مجدد برچسب ETC اقدام کنند.

البته بانک مسکن امکان شارژ به‌صورت اینترنتی را نیز برای افراد فراهم آورده است؛ بدین ترتیب که شخص وارد سامانه اینترنت بانک مسکن، همراه بانک مسکن و یا سامانه اینترنتی بانک مسکن می‌شود و مراحل مربوطه برای شارژ برچسب را طی می‌کند.

روش آخر شماره‌گیری کد ستاره ۷۱۴ ستاره ۱ ستاره ۲ مربع ( #2*1*714*)  است که به سامانه USSD بانک مسکن متصل می‌شود. پس از شماره‌گیری، مراحل مربوطه روی صفحه گوشی هوشمند به شما نشان داده می‌شوند.

همان‌طور که دیدید روش‌های متعددی برای شارژ برچسب الکترونیکی وجود دارد. توجه کنید که در صورت عدم شارژ یا نداشتن برچسب عوارض، هنگام عبور از عوارضی مجهز به تجهیزات پرداخت الکترونیکی، مبلغ  ۲۰ هزار تومان توسط اداره راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوید.

تاریخچه عوارض خودرو

تاریخچه عوارض خودرو

تاریخچه عوارض خودرو در ایران به سال ۱۳۶۹ بازمی‌گردد، یعنی زمانی که مجلس شورای اسلامی با پرداخت هزینه از سوی رانندگان خودرو بابت تردد در جاده‌ها و شهرهای کشور موافقت کرد. به هر حال، اجرای طرح‌های عمرانی و رفاهی مثل آسفالت جاده‌ها، خط‌کشی و… هزینه‌هایی را بر دوش شهرداری و دولت می‌گذاشت و تصمیم بر این شد که رانندگان سهمی در پرداخت این هزینه‌ها داشته باشند. بنابراین مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۹، طرح دریافت عوارض خودرو از مالکان وسایل نقلیه را به تصویب رساند.

البته تا سال ۱۳۷۹ عموم مردم تصور می‌کردند که اجباری در پرداخت منظم عوارض خودرو نیست و عوارض تنها در هنگام فروش خودرو باید پرداخت شود. به همین خاطر دولت تصمیم گرفت با افزایش اطلاع‌رسانی، این تصور را نادرست را اصلاح کند. از سال ۱۳۸۳ به بعد، عموم مردم به تدریج متوجه این واقعیت شدند که عوارض خودرو نیاز به پیگیری و پرداخت منظم دارد.

سامانه سمیع، سامانه یکپارچه عوارض خودرو

همان‌طور که می‌دانید، عدم پرداخت عوارض خودرو به شهرداری جریمه‌های سنگینی را روی دست مالکان می‌گذارد. سایت سمیع با نشانی اینترنتی saamie.ir که از آن به عنوان سامانه ملی عوارض خودرو یاد می‌شود، یک پلتفرم جدید به حساب می‌آید و هدف از ایجاد آن استعلام و پرداخت آنلاین عوارض خودرو است. با اینکه ثبت نام در سایت و درج اطلاعات خودرو در آن تنها به صورت حضوری و با مراجعه به شهرداری صورت می‌گیرد، اما سایر خدمات آن از جمله پرداخت و استعلام عوارض، کاملا اینترنتی است. افراد می‌توانند پس از ثبت‌نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور از سوی شهرداری، وارد سامانه شوند و نسبت به استعلام، صدور قبض و پرداخت عوارض اقدام کنند.

نرخ عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی در چند سال اخیر به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. بدین ترتیب دیگر نیازی به توقف در باجه‌های عوارضی نیست و مالکین خودروها می‌توانند به‌صورت حضوری یا غیرحضوری نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در طول سال عازم سفرهای بین‌شهری متعددی می‌شوید، آگاهی از مبلغ عوارضی آزادراه‌های کشور خالی از لطف نیست.

مبلغ عوارض به تومان است.

نام آزادراه سواری وانت
تهران – قم ۱۲۰۰ تومان ۲۴۰۰ تومان
پردیس ۶۰۰۰ ۶۰۰۰
تهران – رباط‌کریم ۲۲۰۰ ۳۳۰۰
رباط‌کریم – ساوه ۲۲۰۰ ۳۳۰۰
قزوین – زنجان ۳۸۵۰ ۶۶۰۰
همت – کرج ۴۰۰۰
کاشان – نطنز ۵۰۰۰ ۶۵۰۰
نطنز – اصفهان ۶۵۰۰ ۶۵۰۰
کرج – قزوین ۴۰۰ ۸۰۰
تبریز ۶۵۰۰ ۷۵۰۰
کنارگذر شرق اصفهان ۱۵۰۰۰ ۱۹۰۰۰
ساوه – همدان ۹۰۰۰ ۹۰۰۰
زنجان – تبریز

(زنجان-سرچم)

۶۵۰۰ ۵۰۰۰
زنجان – تبریز

(سرچم-هشترود)

۶۵۰۰ ۵۰۰۰
زنجان – تبریز

(هشترود-بستان‌آباد)

۶۵۰۰ ۵۰۰۰
زنجان – تبریز

(زنجان-هشترود)

۷۵۰۰ ۷۵۰۰
زنجان – تبریز

(سرچم-بستان آباد)

۷۵۰۰ ۷۵۰۰
زنجان – تبریز

(زنجان-بستان‌آباد)

۱۰.۰۰۰ ۱۲۵۰۰
زنجان – تبریز

(بستان‌آباد-تبریز)

۵۰۰۰ ۷۵۰۰
زنجان – تبریز

(سرچم- میانهمیاندوآب)

۴۰۰۰ ۴۰۰۰
زنجان – تبریز

(هشترود- میانه‌- میاندوآب)

۴۰۰۰ ۴۰۰۰
زنجان – تبریز

(زنجان-میاندوآب)

۶۵۰۰ ۶۵۰۰
زنجان – تبریز

(ستان‌آباد-میانه میاندوآب)

۶۵۰۰ ۶۵۰۰
رجایی – بندرعباس ۱۲۰۰ ۲۴۰۰
تبریز – سهند ۳۰۰۰ ۴۰۰۰
قزوین – رشت ۹۰۰۰ ۱۲۰۰۰

نتیجه گیری

پرداخت عوارض خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل لازم در معامله ماشین به حساب می‌آید. عوارض خودرو شامل عوارض سالیانه شهرداری، عوارض آزادراهی و در صورت حضور در کلان‌شهرهایی مثل تهران، شامل عوارض طرح ترافیک می‌شود. خوشبختانه روش‌های متعدد حضوری و غیرحضوری برای پرداخت عوارض خودرو وجود دارد و بهتر است به‌طور دوره‌ای و منظم پیگیر بدهی مالیاتی خود باشید. در غیر این صورت، مبالغ ناچیز عوارض روی هم جمع می‌شود و در هنگام معامله خودرو متحمل پرداخت هزینه سنگین و گزافی خواهید شد.

سوالات متداول

چطور مشخص می‌شود که خودرو چه زمانی و در کدام مسیر آزادراهی تردد کرده است؟

برای تشخیص مکان و زمان تردد خودروها در یک آزادراه، سامانه‌های شناسایی متشکل از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در نقاط مختلف نصب شده‌اند. هر سامانه شامل یک دکل سرتاسری، سیستم تشخیص پلاک، تجهیزات ثبت و ارسال داده‌ها و … می‌شود. هنگامی که خودرو از زیر دکل، مشخصات خودرو جمع‌آوری شده و جهت انجام پردازش‌های بعدی به مرکز فرستاده می‌شوند.

برای پرداخت نقدی عوارض آزادراهی به کجا باید مراجعه کرد؟

امکان پرداخت نقدی عوارض آزادراهی وجود ندارد. در ابتدایی‌ترین شیوه ممکن، پرداخت عوارض از طریق کارت بانکی صورت می‌گیرد.

مزایای پرداخت آنلاین عوارض نسبت به روش رایج برای دریافت عوارض آزادراهی چیست؟

با پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی، دیگر نیازی به وقفه خودروها در باجه‌های اخذ مالیات نیست. رانندگی بدون توقف بیهوده موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ماشین، کاهش آثار تخریبی در آزادراه‌ها و همچنین پرداخت عادلانه بر اساس میزان استفاده از مسیر می‌شود.

در صورت فروش خودرو شماره تلفن همراه مالک خودرو چگونه در سامانه به‌روز می‌شود؟

به محض تغییر مالکیت خودرو، نام مالک اصلی به صورت بلادرنگ در سیستم پلیس به‌روزرسانی می‌شود.

در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی چه عواقبی متوجه راننده و مالک خودرو خواهد بود؟

در صورت چشم‌پوشی از پرداخت عوارض آزادراهی در برهه دوهفته‌ای، مبلغ عوارض به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

عوارض سالیانه خودرو برابر است با قیمت ماشین ضربدر عدد ۱٫۵ تقسیم بر ۱۰۰۰. مثلا عوارض سالانه یک ماشین ۶۰۰۰۰۰ میلیون تومانی، ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

جریمه دیرکرد پرداخت عوارض سالیانه خودرو به چه صورت محاسبه می‌شود؟

در صورت عدم پرداخت عوارض سالانه تا ۲۹ اسفندماه سال جاری، در فروردین‌ماه سال آینده ۱۰ درصد عوارض به بدهی فعلی اضافه می‌شود. از اردیبهشت‌ماه به بعد، هر ماه مبلغ عوارض ۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. یعنی درصورت دیرکرد یک‌ساله، در مجموع ۳۲ درصد عوارض به مبلغ بدهی اضافه می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45