بررسی نسل های مرسدس بنز A-Class، آ مثل A کلاس بنز

۱۱ آذر ۱۳۹۹ بررسی نسل های مرسدس بنز A-Class، آ مثل A کلاس بنز

در واپسین سال‌های قرن بیستم، مرسدس بنز اقدام به تولید هاچ‌بک سایز کوچکی کرد که تحت عنوان کلاس A شناخته می‌شود. این مدل از سال 1997 در خط تولید قرار گرفت و تاکنون طی چهار نسل متمایز به تولید می‌رسد.

کلاس A مرسدس بنز به دلیل اینکه از دیدگاه ابعاد و اندازه کوچک‌ترین محصول وقت این برند آلمانی به حساب می‌آمد، بسیاری از طرفداران به آن لقب بچه بنز (Baby Benz) دادند در حالی که این لقب به صورت رسمی در اختیار مرسدس بنز E 190 (W201) بود که در دهه 1990 میلادی کوچک‌ترین محصول مرسدس بنز به شمار می‌رفت.

دو نسل ابتدایی کلاس A مرسدس بنز با شباهت فنی و ظاهری بسیار در قالبی بسیار متفاوت‌تر از نسل سوم و چهارم به تولید رسیدند. به عبارت بهتر، این کلاس از محصولات کمپانی بنز از نسل سوم به بعد آغازگر نسخه‌های علکرد محور و اسپرت در این رده محصولی بود که باعث شد نظر عوام دنیا نسبت به کلاس A به کلی تغییر کند. مرسدس بنز کلاس A از همان ابتدا به اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین نسخه تولیدی این برند تبدیل شد که در حقیقت مدل ابتدایی ورود به طیف محصولات تولیدی این خودروساز پریمیوم/لوکس به حساب می‌آید.

فروش فوری خودرو

W168، اولین هاچ بک

W168، اولین هاچ بک

نسل اول کلاس A با کد شناسایی فنی W168 در سال 1997 روانه خط تولید شد که تا سال 2004 ادامه تولید یافت. این مدل با داشتن ارتفاع قابل توجه با یک هاچ‌بک واقعی تمایز بسیاری زیادی داشت اما به واقع در فرمت 5 در هاچ‌بک به تولید رسید بود.پیشرانه‌های نیرو بخش W168 همگی نمونه‌های چهار سیلندر خطی کم حجم از 1.4 لیتر تا 2.1 لیتر بودند که یک گزینه دیزل نیز در میان آن‌ها بود. این نسل با دو پیشرانه 3.2 و 3.8 لیتر V6 از نسخه‌های عملکرد محور AMG نیز به تولید رسید که البته تیراژ تولید آن بسیار محدود بود.

داستان جالب توجه W168 نه پیشرانه‌های V6 ساخت AMG آن، بلکه ماجرای بسیار عجیب شکست وحشتناک این مدل در تست گوزن (Moose Test) سال 1997 بود. به این ترتیب که در این تست نه تنها چرخ‌های W168 از زمین جدا شد، بلکه این خودرو به طور کامل واژگون و به صورت مطلق در این تست معتبر سوئدی رد شد. مرسدس بنز ابتدا این اتفاق را رد کرد و نحوه برگزاری تست را ایراد اصلی دانست اما اندکی بعد به خطای طراحی اعتراف و تمامی 1600 دستگاه W168 تولید شده در آن زمان را فراخوان داد و با توقف 3 ماهه تولید و فروش این کلاس، نسبت به رفع ایرادهای آن اقدام کرد. تا پایان تولید نسل اول در سال 2004، حجم فروش این مدل محبوب از مرز 1 میلیون دستگاه گذشته بود.

W169، یک پایان سنتی

W169، یک پایان سنتی

نسل دوم کلاس A مرسدس بنز با کمترین تغییرات ظاهری و فنی با کد شناسایی W169 از سال 2004 روانه خط تولید شد و تا سال 2012 روی خط باقی ماند. این نسل از دیدگاه زیرساخت فنی با مدل نوظهور کلاس B نسل اول (سری ون‌های کوچک سایز مرسدس بنز) مشترک بود. برخلاف نسل پیشین، نسل دوم کلاس A در دو فرمت 5 و 3 درهاچ‌بک به تولید رسید که حالا با داشتن ظاهری جذاب‌تر، محبوبیت بیشتری میان خریداران یافت. اما این بار دیگر خبری از پیشرانه‌ها AMG نبود و تمامی حق انتخاب‌ها به پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی 1.5 تا 2 لیتر (شامل نسخه دیزل) محدود می‌شد. حتی این بار مرسدس بنز برای این هاچ‌بک سایز کوچک اقتصادی گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) نیز در نظر گرفته بود.

با ورود نسل دوم کلاس A به سبد محصولات مرسدس بنز، این نسل تا سال 2012 بیش از 1 میلیون دستگاه به فروش رساند که مجموع تولیدات دو نسل اول سری A را به فراتر از 2 میلیون دستگاه می‌رساند.

W176، یک آغاز تازه

 مرسدس بنز W176

سومین نسل و احتمالا جنجالی‌ترین نسل سری A مرسدس بنز با تغییرات فاحش طراحی فنی و ظاهری از سال 2012 تا 2018 روانه خط تولید شد. این مدل در حقیقت براساس نسخه مفهمی کلاس A که در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2012 رونمایی شده بود بنا شد. با داشتن حداقل 410 میلی‌متر طول کلی بیشتر در مقایسه با نسخه کشیده‌تر فیس لیفت شده W169، این هاچ‌بک جدید، ظاهری بسیار متمایز از خود نشان داد که از ارتفاع کلی کمتر آن نیز نشات می‌گیرد. با بهره‌وری از زبان طراح جدید مرسدس بنز، W176 بیشتر همانند یک هات‌هچ (هاچ‌بک‌های تیز و بز از کلاس اسپرت) شباهت‌ پیدا کرد تا یک هاچ‌بک معمولی. با این وجود پیشرانه‌های بنزینی و دیزل قابل انتخاب همچنان نسخه‌های 4 سیلندر خطی 1.5 تا 2.2 (شامل نمونه‌های دیزل) بودند. اما نسخه 2 لیتری بنزینی به کار رفته در این نسل یک پیشرانه ساده و اقتصادی نبود.

تمامی پیشرانه‌های ارائه شده بر W176 از نوع توربو بودند اما نسخه 2 لیتری توئین توربو تزریق مستقیم با کد شناسایی فنی M133 که بر اساس سری M270 طراحی شده اما از سوی AMG تغییر یافته و راه اندازی شده بود، قادر به تولید قدرت غیر قابل باور 376 اسب بخار و گشتاور 475 نیوتون.متر بین 2250 تا 5000 (در نسخه فیس لیفت شده 2015 به بعد A45 AMG) بود. این مشخصات باعث شد پیشرانه M270 یکی از ده پیشرانه برتر سال 2017 و نسخه M133 آن قدرتمندترین پیشرانه 4 سیلندر پرخوران (مجهز به توربو یا سوپرچارجر) تولد انبوه جهان لقب بگیرد.

W177، کلاس A امروزی

W177 مرسدس بنز کلاس A

مرسدس بنز درسال 2018 نسل چهام و کنونی مرسدس بنز کلاس A را با کد شناسایی فنی W177 روانه بازار کرد. این مدل با تغییر در زبان طراحی نوین مرسدس بنز از زبان طراحی مشترک با دو برادر دیگر یعنی CLS (C257) و CLA (C118) بهره می‌گرفت. این نسل با افزایش قابل توجه فاصله محورها، نه تنها در فرمت 5 در هاچ‌بک بلکه در سخه سدان (V177) نیز به تولید رسید. اولین‌های این نسل همین‌جا به پایان نمی‌رسد چراکه این نسل برای اولین بار در تاریخ تولید کلاس A، از سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو بهره برد و همچنین برای اولین بار به بازار پرفروش آمریکای شمالی نیز صادر شد تا غیبت کلاس A در این منطقه از دنیا را بشکند.

خوشبختانه همچنان نسخه A45 AMG برای این نسل ارائه می‌شود که با ارتقا فنی پیشرانه حالا قادر به تولید 416 اسب بخار و 500 نیوتون متر گشتاور است که با تجهیز به سیستم انتقال نیرو 4 چرخ محرک 4-Matic و گیربکس 8 سرعت اتوماتیک دو کلاچ (8 DCT) می‌تواند در 3.9 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد تا از برترین ‌هات‌هچ‌های جهان باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی