بررسی مشخصات فنی ون اینرودز بهمن موتور

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ون اینرودز بهمن موتور

بازار خودرو در مناطق و کشورهای مختلف جهان، عادت‌ها و روش‌های خاص خود را دارد که باعث می‌شود، برخی از محصولات در آن مناطق جایگاه ویژه‌ای داشته باشند و یا برعکس. برای مثال، از نشانه‌های بازار خودرو آمریکای شمالی، وانت‌ بارهای غول‌ پیکر این منطقه است یا در اروپای غربی، هاچبک‌ها و استیشن‌ها، طرفداران زیادی دارند. در کشور ما نیز باید در کنار علاقه‌ای که به کراس‌اوورها و شاسی بلندها وجود دارد، باید از عدم علاقه به ون‌ها نیز یاد کرد. در واقع، ون‌ها یک حلقه مفقوده از این بازار هستند که نه در بخش باری و نه مسافری، جایگاه خاصی ندارند.

در سال‌های اخیر، ون‌ها به تعداد اندکی وارد کشورمان شده‌اند که می‌توان یکی از دلایل عدم استقبال از آنها را به قیمت غیر رقابتی با دیگر خودروهای باری و مسافری مرتبط دانست. با این حال، این خودروها برای بسیاری از شرکت‌ها و ادارات و هتل‌ها، یک نیاز بوده و به همین خاطر این روزها، اکثر این خودروها، خریداران خاصی دارند.
ون اینرودز که جدیدا توسط گروه بهمن موتور رونمایی شده است، یکی از جدیدترین اعضای این خانواده در کشورمان محسوب می‌شود که اتفاقا قیمت نسبتا معقول و رقابتی نیز نسبت به دیگر ون‌های موجود در بازار دارد. این خودرو از ساخته‌های دانگ‌فنگ چین و به نام C35 است که با تغییر نام و البته مونتاژ در کشورمان با نام اینرودز وارد بازار خواهد شد. این خودرو در واقع متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های دانگ‌فنگ است که محصولات خود را با نام فنگون وارد بازارها می‌کند و البته دیگنیتی گروه بهمن نیز از محصولات همین بخش است. اینرودز از سال ۲۰۰۹ با همین شکل و شمایل تولید می‌شود که نشان از تکنولوژی و طراحی نسبتا قدیمی آن دارد. اما بحث قیمت آن در بازارهای صادراتی و البته داخل چین، باعث شده است تا همچنان بازار فروش خوبی داشته باشد.

مزایا و معایب

+ فضای جادار کابین
+ ظرفیت مناسب حمل بار
+ ابعاد مناسب برای تردد در شهر
+ مصرف سوخت مناسب
+ قیمت مناسب نسبت به دیگر ون‌ها
+ وجود درب کشویی در هر دو طرف بدنه

– پیشرانه‌ ضعیف
– امکانات رفاهی و ایمنی اندک
– طراحی نسبتاً قدیمی

مشخصات فنی

اینرودز از یک موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر با تنفس طبیعی استفاده می‌کند که بالاترین قدرت آن برابر با ۱۰۵ اسب بخار و بیشترین گشتاورش نیز ۱۴۰ نیوتن.متر است. این پیشرانه برای خودرویی که با ظرفیت استاندارد بارگیری به وزن دو تن می‌رسد، ضعیف محسوب می‌شود. البته که ماکسیمم سرعت این خودرو که برابر با ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است، نشان از ضرایب سنگین گیربکس آن دارد تا توان اندک پیشرانه برای شروع حرکت یا در دنده‌های مختلف، مشکل‌ساز نباشد. مصرف سوخت این موتور حدود ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است که برای موتوری به حجم ۱.۵ لیتر زیاد اما برای خودرویی به وزن ۲ تن، قابل قبول خواهد بود.

مشخصات کلی

نوع موتور خطی بنزینی
حجم موتور بنزینی ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی با تزریق سوخت چندگانه
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن.متر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل عقب
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم ترمز عقب کاسه ای و جلو دیسکی
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه ون باری سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیوم

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۰۰ میلیمتر
عرض ۱۶۸۰ میلیمتر
ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۳۰۵۰ میلیمتر
فاصله کف خودرو از زمین ۲۰۳ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۸۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۲ نفر
بخش بارگیر (طول/عرض/ارتفاع) ۲۶۳۰ / ۱۴۸۰ / ۱۳۰۰ میلیمتر
ظرفیت بارگیری ۷۲۵ کیلوگرم
ظرفیت باک سوخت ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت ندارد
چراغ روز دارد
چراغ بدرقه ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان ندارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید ندارد
استارت بدون کلید ندارد
استارت از راه دور ندارد
تهویه اتوماتیک ندارد
تهویه سرنشینان عقب ندارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
صندلی ردیف سوم برقی ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد
گرم‌کن صندلی عقب ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی ندارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی ون اینرودز بهمن موتور

طراحی ظاهری خودرو یکی از جعبه‌ای‌ترین محصولات بازار را نشان می‌دهد. البته که این فضای کاملا چهارگوش، امتیاز بزرگی نیز خواهد داشت که بارگیری آسان و استفاده حداکثری از فضا برای قرار دادن لوازم و بار است. نمای عقب تا حد ممکن ساده است و چون با یک ون باری روبرو هستیم، خبری از شیشه در درب ورودی عقب و بغل‌ها نبوده و تمام این قسمت‌ها با ورق‌های فلزی پوشیده شده است. طراحی دماغه جلو با وجود قدیمی بودن این خودرو، قابل قبول بوده و طرحی ساده اما هماهنگ و زیبا دارد. چراغ‌ها به شکل عمودی به سبک کامیونت‌های شرق آسیا قرار گرفته‌اند و آینه‌های جانبی برای نمایش هرچه بیشتر اطراف خودرو و کاهش نقاط کور، در ابعادی بزرگ طراحی شده‌اند. از امتیازات این خودرو باید به وجود دو درب کشویی در هر دو طرف خودرو اشاره کرد که امکان بارگیری و تخلیه آن را راحت‌تر کرده و امکان پارک کردن خودرو را در هر دو طرف خیابان برای تخلیه و بارگیری، راحت‌تر و کم خطرتر می‌کند. ضمن اینکه درب بزرگ عقب نیز برای پر کردن فضای ۵ مترمکعبی داخل کابین، کاملا کاربردی و کافی به نظر می‌آید.

طراحی داخلی

نمای داخلی ون اینرودز بهمن موتور

این خودرو یک ون تجاری بوده و هدف از ساخت آن، حمل و نقل بار است. داخل کابین نیز از همین قضیه پیروی می‌کند و استفاده از پلاستیک یک رنگ مشکی و پارچه برای بخش جلو کابین، نشان از سادگی این خودرو دارد و فقط برای بعضی از بخش‌ها از رنگ نقره‌ای نیز استفاده شده است تا کابین بیش از اندازه، یک رنگ و ساده نباشد. در بخش بار نیز به غیر از چند قطعه پوششی در پایین اتاق، در دیگر قسمت‌ها شاهد پنل‌های فلزی هستیم و فقط سقف دارای یک پوشش ساده است. طراحی داشبورد نیز ساده و به دور از هیجان بوده و کاملا نشان‌دهنده قدیمی بودن زمان طراحی این خودرو است. وجود ورق آجدار فلزی در کف کابین، در سالم ماندن این بخش در دراز مدت اثر به سزایی خواهد داشت و کوتاهی پالانی‌های گلگیر نیز، در بارگیری آسان و استفاده حداکثری از فضای داخل، موثر خواهد بود. سیستم تهویه مطبوع دستی است و در بالای دکمه‌های این بخش و در وسط داشبورد، صفحه نمایش نسبتا بزرگ ۹ اینچی جای گرفته است که از سادگی داخل کابین و داشبرد، می‌کاهد.

اینرودز، قدیمی با قیمت غیر منصفانه

نمای پشتی ون اینرودز بهمن موتور

ون اینرودز از محصولات نسبتا قدیمی دانگ فنگ است که در بازارهای مختلف حدود ۹ هزار دلار قیمت دارد. با این حال برای خرید خودرو در کشورمان با وجود مونتاژی بودنش باید حدود ۴۹۸ میلیون تومان بپردازید که حتی از قیمت نهایی آن با واردات کامل و با احتساب عوارض نیز بیشتر است. همین رویه را البته در دیگر محصولات به ظاهر مونتاژی در کشورمان نیز می‌توانیم ببینیم. در نهایت قیمت نامناسب این خودروها و از طرفی کاربری محدود آنها باعث می‌شود تا برای مدتی روی خط تولید باشند و بعد از فروش اندکی، از سبد محصولات تولیدی کنار گذاشته شوند. نباید فراموش کنیم که عمده جابجایی بار در داخل شهرها توسط وانت بارهای خانواده زامیاد انجام می‌شود که به مراتب قیمت کمتری داشته و از طرفی توان حمل بار بیشتری نیز دارند و البته وضعیت خدمات و تعمیر و نگهداری آنها نیز بسیار بهتر است. از این‌رو هرچند که نسبت به دیگر ون‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است ولی توان رقابت اینرودز از نظر قیمتی، برای مقابله با انواع زامیاد، پادرا و… کمی سخت خواهد بود. اما برگ برنده این خودرو در مقایسه با رقبای گفته شده، امکان حرکت و تردد آن در بزرگراه‌ها است. چرا که در بسیاری از بزرگراه‌ها، وانت بارها اجازه تردد ندارند. گفته شده که در صورت موفقیت‌آمیز بودن فروش این خودرو، در آینده مدل مسافری آن نیز وارد خواهد شد. ضمن اینکه بد نیست با توجه به تب و علاقه افراد طبیعت‌گرد به خودروهای کمپر، کاربری کمپر این خودرو نیز در دستور تولید و مونتاژ قرار بگیرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی