بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸

۲ بهمن ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸

چری بعد از معرفی کراس اوورهای لوکس و رده‌های بالای تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو، لوکانو ۷، لوکانو ۸، اکستریم VX، اکستریم TXL و اکستریم LX، کلاس سدان‌های خود را با عرضه لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین خودرو صندوقدار ارتقا داده است. آریزو ۸ در بالای فهرست سدان‌های چری قرار می‌گیرد و بعد از آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT، جدیدترین خودرو صندوقدار این برند چینی است که روانه بازار ایران می‌شود. مثل همه محصولات رده‌بالای مدیران خودرو، این محصول نیز تحت برند فونیکس به بازار ایران می‌آید و با نام فونیکس آریزو ۸ در دسترس خریداران ایرانی قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری لوکس

+ فضای داخلی راحت و مجلل

+ پیشرانه قدرتمند

+ شتاب سریع

+ امکانات ایمنی و رفاهی کامل

– صندوق عقب کوچک

مشخصات فنی

محصولات کراس اوور و سدان چری از مشخصات فنی یکسانی بهره می‌برند. این رویه در فونیکس آریزو ۸ نیز ادامه پیدا کرده است و سدان رده‌بالای چینی، پیشرانه و گیربکس یکسانی با فونیکس تیگو ۸ پرو مکس دارد.

این پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند تا آریزو ۸ یکی از قوی‌ترین خودروهای بازار ایران باشد. گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته تَر قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد و سدان چری را در ۷.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت فونیکس آریزو ۸ نیز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. بدین ترتیب با یک خودرو سریع‌ترین سدان مونتاژی روبه‌رو هستیم که می‌تواند هیجان را به راننده تزریق کند.

با وجود موتور ۲ لیتری، مصرف سوخت آریزو ۸ به‌صورت ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حدود یک لیتر از تیگو ۸ پرو مکس بنزین کمتری می‌سوزاند. البته این عدد در شرایطی به دست می‌آید که بنزین باکیفیتی به موتور خودرو برسد.

سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون است و در قسمت عقب مولتی لینک به کار رفته است تا سواری نرمی را در این سدان رده‌بالا داشته باشیم. البته به دلیل قدرت بالای موتور و محور محرک جلو، در پیچ‌های تند و تیز امکان کم‌فرمانی وجود دارد و اگر نسخه دو دیفرانسیل این خودرو به بازار بیاید، این مورد نیز برطرف می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۲۵۴ اسب بخار

گشتاور

۳۹۰ نیوتن.متر

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک DCT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۷.۶ ثانیه

سرعت

۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۸۰ میلیمتر

عرض

۱۸۴۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۹ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۹۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۳۹ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۶۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی فونیکس آریزو ۸

فونیکس آریزو ۸ یک سدان خانوادگی سایز بزرگ است. در طراحی این خودرو می‌توان زبان طراحی محصولات اخیر کمپانی چری را دید. البته در طراحی بخش‌های مختلف بدنه مثل سپر و چراغ‌های جلو و حتی فضای داخل اتاق، می‌توان رگه‌هایی از طراحی آخرین نسل هیوندای آزرا را مشاهده کرد.

استفاده از جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های باریک و کشیده در جلوی خودرو به همراه چراغ‌های باریک و به‌هم‌پیوسته عقب، قطعات کرومی در قسمت‌های مختلف بدنه مثل کلاف شیشه‌ها و… ظاهری لوکس و مدرن به این خودرو بخشیده است. البته این المان‌ها در دیگر محصولات چری نیز دیده می‌شود.

سپرهای عقب و جلو نیز طراحی جذابی دارند. استفاده از ورودی‌های هوا در گوشه‌های سپر جلو و خروجی‌های چهارگانه اگزوز در عقب، نمایی زیبا و باابهت به این بخش داده‌اند که در هماهنگی با طرح دیگر قسمت‌های خودرو است.

اگر از بغل به بدنه نگاه کنیم، شیب رو به پایین در عقب خودرو که به لبه‌های صندوق نزدیک شده است، حالتی زیبا و البته اسپرتی به آریزو ۸ می‌دهد که بیننده را یاد محصولاتی مثل آئودی A7 و کیا استینگر می‌اندازد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، طراحی این خودرو، تکامل‌یافته آریزو ۶ است که حالا در ابعاد بدنه، کمی رشد دارد. طراحی ظاهری آریزو ۸ را می‌توان قابل رقابت با همکلاسان آسیایی و اروپایی آن دانست که نشان از پیشرفت این خودروساز در بحث طراحی داخلی و خارجی در کنار پیشرفت‌های فنی دارد.

طراحی داخلی

کابین فونیکس آریزو ۸

طراحی داخلی خودروها، به‌خصوص مدل‌های رده‌بالا و لوکس این روزها دیجیتالی‌تر از قبل شده است. یعنی نمایشگر اطلاعات و سرگرمی روی داشبورد با کیلومترشمار دیجیتال در یک قاب قرار می‌گیرند، دکمه‌های فیزیکی روی کنسول میانی لمسی می‌شوند و اهرم تعویض دنده حالتی کوچک‌تر و جمع‌وجورتر پیدا می‌کند. خودروسازان چینی مثل چری هم که قصد دارند وارد بازارهای اروپا و آمریکا شوند، این سبک کابین را در محصلاتشان به کار گرفته‌اند.

طراحی داخلی فونیکس آریزو ۸ مطابق مد روز جهان انجام شده است تا علاوه بر یک محیط فناورانه و مدرن، طرحی لوکس را پیش روی راننده و سرنشینان به نمایش بگذارد. البته این طرح را می‌توان در اکستریم TXL، یکی دیگر از محصولات چری نیز مشاهد کرد.

در آریزو ۸ نیز مثل دیگر محصولات این شرکت، از دو صفحه نمایش دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی استفاده شده است که یکی وظیفه نمایش اطلاعات خودرو را در پشت فرمان برعهده دارد و نمایشگر وسط داشبورد نیز برای تنظیم تهویه مطبوع، بخش مالتی مدیا و کار با دیگر قسمت های خودرو است. همچنین به سبک خودروهای امروزی، کمترین اثری از دکمه‎های آنالوگ روی داشبورد دیده می شود.

فرمان به صورت D شکل طراحی شده است و کنسول وسط صندلی‌ها نیز ما را به یاد دیگر محصولات چری می‌اندازد. رنگ داخل اتاق در عکس‌های منتشر شده، روشن است تا لوکس بودن این فضا را بیشتر تداعی کند.

طراحان داخلی چری برای راحت‌تر شدن تنظیم صندلی‌های برقی مثل محصولات اکستریم عمل کرده‌اند و دکمه‌های تنظیم صندلی را روی رودری‌ها قرار داده‌اند.

هر چند فاصله ۲۷۹۰ میلیمتری محورها، فضای کابین بزرگ و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار داده است، اما موجب شده تا ظرفیت صندوق عقب فقط ۳۶۰ لیتر باشد که در کلاس خودروهای سدان متوسط چندان جادار نیست.

آپشن ها و امکانات

فونیکس آریزو ۸ یک خودرو لوکس و رده‌بالا محسوب می‌شود و طبیعی است که برای رفاه و ایمنی راننده و سرنشینان فهرست کاملی از آپشن‌ها و امکانات را داشته باشد. رادارهای نقطه کور، تغییر لاین، رانندگی بین خطوط، تصادف جلو و عقب، سنسورهای جلو و عقب و باران و فشار باد تایر، ترمزهای کمکی و اضطراری، ۱۰ کیسه هوا شامل جانبی جلو و عقب و زانویی جلو و پرده‌ای، دوربین ثبت وقایع، کروز کنترل هوشمند، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های عقب و جلو، سردکن صندلی‌های جلو، تهویه دوگانه اتوماتیک و استارت خودرو از راه دور، امکاناتی است که در فونیکس آریزو ۸ وجود دارد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرمکن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

قیمت فونیکس آریزو ۸ در بازار

نمای عقب فونیکس آریزو ۸

فونیکس آریزو ۸ در کنار تیگو ۸ پرو مکس و محصولات اکستریم، لوکس‌ترین خودرو مونتاژی در بازار ایران محسوب می‌شود. پیشرانه پرقدرت، کابین جادار و راحت، امکانات کامل ایمنی و رفاهی و طراحی ظاهری شیک، آریزو ۸ را به گزینه مناسبی برای خرید یک ماشین رده‌بالا تبدیل می‌کند. البته که قیمت خودرو با این مشخصات می‌تواند هم‌اندازه کراس‌اوورهای رده‌بالای چری باشد. فونیکس آریزو ۸ در بازار خودروهای مونتاژی و تولید داخل رقیب ندارد، اما هونگچی H5 را می‌توان حریف سرسختی در بازار ماشین‌های وارداتی برای آریزو ۸ دانست. در بازارهای جهانی نیز هیوندای سوناتا نزدیک‌ترین رقیب سدان چینی به حساب می‌آید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو