بررسی مشخصات فنی کوییک دنده ای

۶ اسفند ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی کوییک دنده ای

گروه خودروسازی سایپا، سه سال بعد از عرضه اولین هاچبک ملی با نام تیبا ۲، خودرو جمع و جور شهری دیگری را در سال ۱۳۹۵ معرفی کرد. کوییک سومین خودرویی است که روی پلتفرم X200 سایپا تولید شد و به نوعی مدل هاچبک ساینا و ورژن کراس تیبا ۲ به حساب می‌آید. ارتفاع بلندتر و ظاهر اسپرت‌تر باعث شده تا علاقمندانی بین جوانان پیدا کند. این هاچبک کوچک سال ۹۷ به بازار آمد و چندی بعد کوییک اتوماتیک، کوییک R، کوییک R پلاس و کوییک S نیز عرضه شد.

مزایا و معایب

+ هزینه نگهداری

+ بازار دست دوم

+ خدمات پس از فروش

– کیفیت ساخت پایین

– بازار دست دوم

مشخصات فنی

ماشین کوییک در کنار تیبا و ساینا یکی از اعضای خانواده X200 سایپا محسوب می‌شود و به همین دلیل مشخصات فنی یکسانی با این دو خودرو دارد. همین پیشرانه و گیربکس کوییک معمولی در مدل‌های جدیدتر نیز استفاده شده است.

لیست آپشن‌های کوییک معمولی تقریبا خالی است و تنها آپشن قابل توجه آن سنسور عقب است. البته نمایشگر مولتی مدیا، استارت و ورود بدون کلید، و دوربین عقب به فهرست امکانات کوییک اتوماتیک اضافه شده است.

آخرین آپدیت تغییرات قیمت کوییک ساده و قیمت کوییک r را در صفحه قیمت محصولات سایپا خودرو45 بخوانید.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۷ اسب بخار

گشتاور

۱۲۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳ ثانیه

سرعت

۱۶۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

۷ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

هیدرولیک

نوع بدنه

هاچبک

نوع رینگ

فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۹۸۹ میلیمتر

عرض

۱۶۷۸ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۳۲ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۱۲ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۶۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۲۲۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۱ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

کوییک مدل هاچبک ساینا و فیس‌لیفت تیبا ۲ است و روی همان پلتفرم ساخته شده و از نظر ظاهری شباهت زیادی به دو خودرو کوچک سایپا دارد. با این حال، تغییرات اعمال‌شده در قسمت جلو خودرو، به‌ویژه طراحی سپر و چراغ‌ها نسبت به تیبا بسیار جذاب‌تر است.

در این هاچبک، شاهد طرح اسپرت چراغ‌های جلوی تقریبا هیجان‌انگیز هستیم که با توجه به فرم مناسب المان‌های سپر، چهره‌ای تقریبا جذاب و جوان‌پسند را  به نمایش گذاشته است. اگرچه در نمای جانبی شاهد تغییرات اساسی نسبت به تیبا ۲ نیستم، با این حال بخش‌هایی همچون رینگ‌‌ها، اضافه شدن زه گلگیر و طرح گرافیکی روی درب را می‌توان به عنوان شاخصه‌های جدید نمای جانبی سایپا کوییک در نظر گرفت.

بعد از نگاه به قسمت عقب خودرو اولین نکته‌ای که توجه کارشناسان و ماشین‌بازها را به خود جلب می‌کند، طراحی چراغ‌های دو تکه‌ای است که شباهت زیادی به بعضی از محصولات کمپانی بی ام و دارد؛ با این حال در نوع خود زیبا به نظر رسیده و انتقاد چندانی نمی‌توان به آنها وارد دانست. طراحی درب صندوق و سپر عقب نیز به نسبت خوشایند بوده و نمایی هماهنگ را برای قسمت عقب خودرو پدید آورده است.

در مجموع طراحی ظاهری سایپا کوییک علی‌رغم آنکه از برخی ناهماهنگی‌ها رنج می‌برد اما در مقایسه با سایر تولیدات داخلی مشابه، ظاهری نسبتا خوشایند و مناسب با نیاز مشتریان ایرانی را ارائه داده است.

طراحی داخلی

کابین کوییک معمولی نیز طراحی مشابهی با تیبا برخوردار بوده اما تغییراتی در بخش کنسول میانی، غربیلک‌ فرمان، تودری‌ها و… قابل مشاهده است که باعث شده ظاهر بهتری مثل ساینا داشته باشد. با این حال نمی‌توان از خودرو ارزان‌قیمت داخلی، انتظار طراحی داخلی عالی و مدرنی را داشت؛ سایپا کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیست و صرفا به ارائه یک طراحی کابین نسبتا ساده و تا حدود قدیمی به مشتریان ایرانی بسنده کرده است.

نوع متریال نیز از نوع پلاستیک خشک بوده و کیفیت چندانی ندارد. گنجایش فضای کابین کوییک برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است اما سرنشینان قدبلند در ردیف عقب با محدودیت‌هایی از ناحیه سر یا زانوها مواجه می‌شوند.

صندوق عقب‌ کوییک نیز گنجایشی در حدود ۲۲۵ لیتر را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار می‌دهد که ۲ لیتر از تیبا هاچبک بزرگ‌تر است اما از ساینا و تیبا صندوقدار ۱۰۰ لیتر ظرفیت کمتری دارد.

در مجموع کابین کوییک از لحاظ کیفی چندان سطح بالا نیست، اما طراحی آن در مقایسه با محصولات قدیمی‌تر همچون پراید بهتر شده و توانسته نیازهای مشتریان بازار کم‌تنوع ماشین ایران را در این رنج قیمت به میزان قابل قبولی برآورده سازد. با این حال تاکید می‌کنیم که بهتر است انتظارتان را از کابین سایپا کوییک بیش از حد بالا نبرید.

کوییک؛ هاچبک جمع و جور

کوییک بعد از تیبا و تیبا ۲ ارزان‌ترین خودرو بازار ایران است و البته قیمتی هم‌اندازه ساینا دارد. به همین خاطر خریداران نباید انتظار چندان زیادی از این هاچبک جمع و جور شهری داشته باشند. با این وجود، قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیونی کوییک باعث شده تا جزو پرفروش‌های بازار باشد، اما اگر آپشن‌های بیشتری می‌خواهید یا دلتان می‌خواهد کوییک ظاهر جذاب‌تری داشته باشد، می‌توانید با پرداخت پول بیشتر، مدل‌های اتوماتیک، R یا S را بخرید.

نویسنده: میلاد قزللو