کدام خط تولیدهای هیوندای تعطیل شد؟

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ کدام خط تولیدهای هیوندای تعطیل شد؟

دومینوی کاهش تولید خودروهای بنزینی و دیزلی به شرق آسیا هم رسید. بر این اساس، خودروسازی هیوندای کره جنوبی بخش طراحی و تحقیق پیشرانه‌های جدید احتراق داخلی را تعطیل می‌کند و به دنبال آن ظرفیت تولید موتورهای بنزینی و دیزلی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

بعد از اینکه خودروسازان اروپایی مثل به دلیل قوانین جدید اتحادیه اروپا برنامه خود را برای کاهش تولید اتومبیل‌های بنزینی و دیزلی و افزایش عرضه اعلام کردند، تعدادی از تولیدکنندگان آسیایی و آمریکایی هم به دنبال رقبای اروپایی‌شان و برای اینکه سهمشان از بازار را از دست ندهند، اقداماتی را انجام دادند.

کاهش تولید موتورهای بنزینی و دیزلی هیوندای

موتور بنزینی هیوندای

یکی دیگر از خودروسازان بزرگ جهانی در حال آماده‌سازی زمینه‌های لازم برای افزایش تعداد خودروهای برقی است. بر اساس گزارش‌ها و اخباری که از کره جنوبی به گوش می‌رسد، گروه هیوندای موتور کره جنوبی قصد دارد تا بر اساس برنامه‌ای تعداد خودروهای بنزینی و دیزلی (موتورهای احتراق داخلی) را ۵۰ درصد کاهش دهد.

مدیران هیوندای در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) تصمیم قطعی خود را برای کاهش تولید نیمی از خودروها سواری با موتورهای بنزینی و دیزلی گرفتند و به زودی با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام می‌شود. همچنین در ژانویه سال جاری (دی ۱۳۹۹)، این خودروساز اعلام کرد که تولید و عرضه خودروها و موتورهای دیزلی جدید به پایان کار خود رسیده است.

این اقدام مدیران خودروساز کره‌ای، تصمیم استراتژیکی است که منابع بیشتری را برای تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های نوین خودرویی مثل پیشرانه‌های برقی، باتری‌ها و سلول‌های سوختی فراهم می‌کند.

با این حال، خط تولید خودروها و موتورهای بنزینی و دیزلی هیوندای به طور کامل تعطیل نمی‌شود و این اتفاق در سال ۲۰۴۰ میلادی رخ خواهد داد. اما طی چند سال آینده، شاهد کاهش تعداد خودروهای احتراق داخلی و افزایش تعداد ماشین‌های برقی و هیدروژنی خواهیم بود.

هیوندای ایونیک ۵

خودرو برقی هیوندای آیونیک ۵ اخیرا رونمایی شده و در سال آینده هم سدان برقی آیونیک ۶ معرفی می‌شود و سال ۲۰۲۴ هم نوبت به شاسی بلند هفت نفره برقی آیونیک ۷ می‌رسد. این برنامه، کل برندها و زیرمجموعه‌های گروه هیوندای موتور را به همراه کیا و جنسیس تحت تاثیر قرار می‌دهد. جدیدا کیا خودرو برقی EV6 را به علاقمندان محصولاتش معرفی کرده و جنسیس هم با ارائه سدان برقی الکتریفاید G80، وارد عرصه جدید خودروسازی شده است.

افزایش دمای زمین به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای، خطراتی را برای انسان و محیط زیست به دنبال دارد، به همین دلیل دولت‌ها و کشورهای جهان، حتی ایالات متحده آمریکا و چین هم دست به اقداماتی زده‌اند تا جلوی این اتفاقات را بگیرند. بر این اساس هیوندای هم تولید پیشرانه برای خودروهای احتراق داخلی را کاهش می‌دهد.

هیوندای النترا

علت این که چرا هیوندای این کار را انجام می‌دهد، کاملا واضح و مشخص است. به دلیل اینکه تولید هر پیشرانه جدید نیازمند صرف میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه است. پس کاملا قابل درک است که چرا این خودروساز نباید پولش را صرف چیزی کند که به زودی از حیض انتفاع خارج می‌شود و در آینده کاربردی نخواهد داشت.

به جای آن، هیوندای بودجه‌اش را صرف تحقیق و توسعه و تولید پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی با نام e-GMP کرده است. در حال حاضر خودروهای آیونیک و EV6 روی این پلتفرم ساخته می‌شوند و در ادامه در خودروهای برقی بیشتری استفاده خواهد شد.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو