ماجرای توقف تولید BMW i8 چه بود؟

۸ مرداد ۱۳۹۹ ماجرای توقف تولید BMW i8 چه بود؟

پس از مدت‌ها گمانه زنی و انتظار، بالاخره شایعات قوت گرفت و خبر توقف ب ام و i8 رسمی شد. اواسط سپتامبر گذشته بود که کمپانی مطرح ب ام و، از خداحافظی با یکی از مدل‌های اسپرت پلاگین هیبرید خود، یعنی i8، خبر داد.

این خبر تلخ، همزمان با پرده برداری از مدل i8 Ultimate Sophisto صورت گرفت. در این زمان هیچ صحبتی از تاریخ پایان خط تولید i8 نبود، زیرا این برند، هیچ زمان دقیقی برای توقف تولید این مدل محبوبش مشخص نکرده بود.

پس از ماه‌ها انتظار از تعیین تکلیف تولید این خودرو، سایت Autocar گزارشی تهیه و منتشر کرد که در آن مشخص شد، مدل الکتریکی دوست داشتنی در اواسط آوریل ۲۰۲۰، با صنعت خودروسازی خداحافظی می‌کند و به خانه جدیدش، یعنی پارکینگ پیشکسوت‌ها می‌رود.

مهر تایید این گزارش، بیانیه شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و بود؛ چرا که این بیانیه را برای پایان تولید i8 در آوریل منتشر کرد.

تاریخچه BMW i8

این مدل حدودا شش سال پیش وارد بازار شد. i8 نقش مهمی در تاریخ این کمپانی آلمانی دارد، چرا که با تولید این مدل، تا دسامبر سال ۲۰۱۹، حدودا بیست هزارمین ماشین‌های بی ام و کارخانه لایپزیگ را ترک کردند، و این نقطعه عطف با ارزشی برای بی ام و بود. در واقع این مدل، یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های اسپرت الکتریکی تاریخ خودروسازی است، البته بدون در نظر گرفتن فروش نسخه‌های کوپه و رودستر. در واقع این دو مدل، گران قیمت‌ترین مدل‌های تاریخ حرفه‌ای این کمپانی هستند.

مدل i8 در ابتدا موتوری دیزلی داشت، زیرا طراحی آن، از مدل مفهومی Vision EfficientDynamics سرچشمه می‌گرفت. این مدل مفهمونی نیز متعلق به سال ۲۰۰۹ بود. موتور این مدل یک پیشرانه توربودیزل سه سیلندری بود که هر محور آن، یک موتور الکتریکی داشت. از این رو تغییرات هیبریدی باعث شد که در نهایت، موتور این مدل پرطرفدار ۳۵۱ اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل ۸۰۰ نیوتون.متر داشته باشد.

دوباره پس از اعمال یک سری تغییرات، مدلی که در سال ۲۰۱۴ ارائه شد، نیرویی برابر ۳۷۵ اسب بخار داشت و گشتاورش نیز برابر۵۷۰ نیوتون.متر بود. این نیرو، حاصل ترکیب یک موتور الکتریکی و گازوئیلی بود. از آنجایی که این مدل دستخوش تغییرات زیادی شد، در به روز رسانی سال ۲۰۱۴، نیرویش به ۳۶۹ اسب بخار رسید، اما گشتاورش تغییری نکرد. این مدل پک‌های باتری را شامل می‌شد که از ۷.۱ کیلووات تا ۱۱.۶ کیلووات نیرو داشتند. آخرین نسخه از i8 افسانه‌ای، Ultimate Sophisto بود که تنها ۲۰۰ دستگاه از آن تولید شد.

 

 

تصمیم به توقف تولید برای بلند پروازی‌های آینده

نمای ظاهری ب ام و i8

نمای عقب ب ام و i8

کسی نمی‌داند که چرا BMW  تصمیم به توقف تولید i8 گرفته است. اما آمارها نشان می‌دهد که فروش i8 در سال گذشته حدود ۳۲ درصد کاهش داشته و فروش آن به ۱۱ هزار و ۱۳ دستگاه رسیده است. به نظر می رسد که این یکی از دلایلی است که ب ام و تصمیم به توقف تولید این خودروی برقی گرفته است.

از سویی دیگر، احتمال می‌رود که ب ام و در حال آماده‌سازی خود برای تولید ۲۵ مدل الکتریکی تا سال ۲۰۲۳ است و قصد دارد تا با قدرتی بیشتر به بازار خودروهای هیربدی باز گردد.

نگاهی به مشخصات فنی، ظاهری و داخلی i8

ب ام و i8، یک خودرو ساختار شکن با طراحی آیرودینامیکی است که به جذب مشتریان کمک کرده است و آن را به خودرویی با عنوان خودرو آینده به بازار معرفی کرده است.

نمای ظاهری این خودرو با جلو پنجره‌های دو تیکه با طراحی یک دوربین میان آن به چشم می‌خورد. کاپوت این خودرو نیز با خروجی هوا جهت خنک کردن و بهبود جریان هوا به خوبی طراحی شده و توانسته است خطوط  شکسته در طرفین سپر را زیبا جلوه دهد. هچنین شکست‌ها و شیارهای طراحی شده در نمای عقب i8، به آیرودینامیک بودن این خودرو کمک کرده و چهره‌ای خشن به این مدل از ب ام و داده است.

I8 در طراحی داخلی‌اش تا حد زیادی به سایر مدل‌های این کمپانی شبیه است و شکست‌های روی داشبورد به خوبی با ظاهر آن هماهنگی دارند. داخل کابین ب ام و i8 دارای یک صفحه نمایشگر لمسی 8.8اینچی است و سیستم صوتی پیشرفته است که به واسطه دکمه‌های کنترلی طراحی شده، هدایت می‌شوند.

روکش صندلی‌های این خودرو از چرم با کیفیت مرغوب است و ارگونومی و فاصله صندلی‌های عقب با صندلی‌های جلویی با استاندارد خاصی طراحی شده اما صندوق عقب i8 چندان چنگی به دل نمی‌زند و آنگونه که انتظار می‌رود بزرگ نیست.

 

طراحی داخلی کابین ب ام و i8

هنگامی که صحبت از مشخصات فنی BMW i8 می‌شود، پیشرانه بنزینی و پیشرانه الکترونیکی خود نمایی می‌کند، بدین گونه که این دو نیروی محرکه به صورت ادغامی با یکدیگر همکاری می‌کنند و قدرت قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

پیشرانه ب ام و i8 توروبوشارژ 1.5 لیتری بنزینی است که قادر خواهد بود قدرتی معادل 21 اسب بخار با گشتاوری معادل 320 نیوتن.متر تولید کند.

BMW i8 با گیربکس شش سرعته در مدل معمولی و قدرتی معادل 141 اسب بخار با گیربکس دو سرعته در مدل الکترونیکی طراحی شده است.

محصول پر حاشیه ب ام و که این روزها خبر توقف تولیدش همگان را حیرت زده کرده، در تست تصادفات موسسه یوروانکپ 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.

امکانات و تجهیزات این خودرو همچون شیشه‌های برقی، سیستم آنتی ترپ، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی، آیینه‌های الکتروکرومیک، روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی برقی با تنظیمات 8 جهته، سیستم گرمایش صندلی‌های جلو و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است.

تهیه و تولید: تیم محتوای خودرو45