استفاده از خودرو قلابی برای تست سیستم ایمنی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ استفاده از خودرو قلابی برای تست سیستم ایمنی

معمولا خودروسازان برای آزمایش و سنجش سیستم‌های ایمنی محصولات خود، از خودرویی غیر واقعی یا به اصطلاح قلابی استفاده می‌کنند. البته که این خودرو نیز به نسبت دوره و زمانه و پیشرفت تکنولوژی‌های روز، قوی‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

همین حالا که این مطلب را می‌خوانید، سیستم‌های ایمنی و تکنولوژی خودروها از هر زمان دیگری پیشرفته‌تر و به‌ روزتر هستند. در چند سال اخیر فناوری در زمینه صنعت خودرو به اندازه یک قرن پیشرفت کرده است؛ تا جایی که برخی از سیستم‌های ایمنی، به طور خودکار مانع را تشخیص داده و پیش از برخورد با آن خودرو را متوقف می‌کنند.

لازم به ذکر است که عکس العمل این هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از عکس العمل شخص راننده است، بنابراین این فناوری‌ها نقش پررنگی در کاهش آمار تصادفات مرگبار و حوادث تلخ دیگر دارند. با این حال، غول‌های خودروسازی مجبورند پیش از اعمال و تعبیه این روش‌ها و سیستم‌های جدید در خودروهای واقعی و گران قیمت خود، آن‌ها را تست کنند.

هیچ می‌دانستید که خودروسازان برای آزمودن دقت و سرعت این سیستم‌ها از خودروهای غیر واقعی استفاده می‌کنند؟ اینکار منطقی به نظر می‌رسد، چرا که در صورت بروز هر گونه تصادف یا نقص در عملکرد، این کمپانی‌های بزرگ متحمل هزینه‌های گزافی خواهند شد و جان راننده خودرو مورد آزمایش را به خطر خواهند انداخت.

یکی از این خودروهای قلابی GST یا همان Guided Soft Target نام دارد که متعلق به AB دینامیکس (AB Dynamics) است. این خودرو نیز در طول زمان به روز شده و نسخه جدید آن GST120 نام دارد.

خودرو تست سیستم های ایمنی

این “ماکت” مخصوص روی یک پلتفرم ویژه سوار است و می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد. در واقع این خودرو غیر واقعی از جنس فوم است، بنابراین نگرانی خاصی از جهت آسیب دیدنش وجود ندارد. نکته اینجاست که نه تنها خودروسازان، بلکه سازمان‌های بزرگی مانند یورو NCAP (Euro NCAP) و سازمان ملی ایمنی ترافیک (NHTSA) نیز برای آزمودن سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده (ADAS)، از GST استفاده می‌کنند.

نسخه جدید این خودرو فومی از همه لحاظ نسبت به مدلی قدیمی پیشرفته‌تر است و با بیشینه سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برای قبول شدن در آزمون‌های ایمنی، می‌تازد. همچنین این محصول جدید صفر تا 100 کیلومتر را در مدت زمان کمتری نسبت برادر بزرگ‌تر خود، پر می‌کند.

از آنجایی که سیستم‌ ایمنی خودروها برای عکس العمل نشان دادن در سرعت بالا طراحی می‌شوند، بیشینه سرعت افزایش یافته GST120 به دقت این آزمون‌ها کمک بیشتری می‌کند. از دیگر قابلیت‌های مدل جدید می‌توان به ظرفیت بالاتر باتری و سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS اشاره کرد. مورد آخر عملکرد ترمز اضطراری را در سرعت بالا می‌سنجد.

دکتر Andrew Pick، یکی از افراد بالا رده در AB دینامیکس می‌گوید: « GST120 تمام ویژگی‌های خوب GST کنترلی ما، یعنی قابلیت سر هم کردن خودرو در کمتر از هشت دقیقه و به حداقل رساندن میزان آسیب دیدگی در صورت وقوع برخورد را شامل می‌شود، اما قابلیت‌های خوب دیگری مانند سرعت بالاتر و طیف وسیعی از ابزارهای نرم افزاری را نیز در بر می‌گیرد.»

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

منبع: motor1

فروش فوری خودرو