ماجرای درآمد شهرداری از طرح های موقتی

۹ خرداد ۱۴۰۰ ماجرای درآمد شهرداری از طرح های موقتی

در حالی که درآمد شهرداری همیشه محل حرف و بحث‌های فراوان بوده به نظر می‌رسد که این بار هم مساله درآمد این نهاد از طرح ترافیک با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است. اما در چند سال گذشته شهرداری از کدام طرح‌ها درآمد کسب کرده است؟

نگاهی به گذشته فعالیت‌های شهرداری نشان می‌دهد که هر بار درآمد حاصل از یک طرح این نهاد با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است. یک بار با طرح تردد بین شهری، یک بار خروج از تهران و این بار هم مساله طرح ترافیک است که بحث برانگیز شده به طوری که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به تازگی گفته که درآمدی نزدیک به یک تا ۲ میلیارد تومان در روز از محل طرح ترافیک نصیب شهرداری تهران می‌شود.

جریمه های بحث برانگیز

اما این مساله چیز تازه‌ای نیست. در همان زمان که مساله محدودیت تردد در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می‌شد، جریمه حاصل از آن هم به یک مساله بحث‌برانگیز تبدیل شد. تنها کافی است به این اعداد نگاه کنیم تا ماهیت درآمدهای این چنینی شهرداری از طرح محدودیت تردد و جریمه خودروها روشن شود.

شهرداری در یک سال گذشته تلاش کرد با ارائه برخی مجوزها در سامانه تهران من و کنترل میزان ورود به این طرح، قدری از حجم ترافیک و میزان آلودگی کم کند. با این حال، بسیاری معتقدند که این طرح هم آنطور که باید نتوانست به موفقیت برسد. در عین حال، به نظر می‌رسد که مساله جریمه‌های مربوط به محدودیت‌های کرونایی هم به سرنوشتی این چنین تبدیل شده است.

درآمد بالقوه ۱.۱ هزار میلیاردی!

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به یک میلیون و هزار و ۳۶۶ خودرو در طرح محدودیت شبانه، حدود ۷۷۶ هزار خودرو به دلیل تردد در مناطق نارنجی و ۵۲۲ هزار خودرو هم در مناطق قرمز جریمه شده‌اند. این رقم تنها مربوط به یک ماه آذر ۹۹ است. همچنین نزدیک به دو میلیون و ۴۸۲ هزار دستگاه تنها در یک ماه به دلیل تردد شبانه و ورود به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه شده‌اند. تمامی این ارقام به خوبی مشخص می‌کند که تنها از یک طرح ساده چه ارقامی به دست می‌آید. سال قبل یکی از سایت‌های خبری در همین رابطه از درآمد بالقوه ۱.۱ هزار میلیارد تومانی دولت از جرایم خودروها در طرح مربوط به محدودیت تردد نوشته بود.

شکست طرح های جریمه ای؟

با این حال، واضح است که جریمه‌های اعمال شده در زمان کرونا از سوی دولت، بیشتر برای کنترل رفت و آمد و میزان آمار تلفات کروناست. با این حال، به نظر می‌رسد که به همان نسبت هم برخی به دنبال راه‌های گریز از آن هستند. کما اینکه در شبکه‌های اجتماعی هم برخی صحبت‌ها در خصوص نحوه دور زدن این محدودیت‌ها به چشم می‌خورد که به نوعی تایید شکست در طرح‌هایی مثل جریمه تردد شبانه و موارد مشابه است. با این حال، به نظر می‌رسد تا زمانی که طرح و جریمه‌های این چنینی برای کنترل تردد با سیاست‌های مشخص و بازدارنده همراه نباشد، نمی‌توان به موثر بودن جریمه طرح ترافیک یا ترددهای شبانه امیدوار بود.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده