سرمایه‌گذاری والمارت برای تولید خودران ها

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری والمارت برای تولید خودران ها

والمارت را می‌توان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای در ایالات متحده دانست که به تازگی اقدام به سرمایه‌گذاری ۲.۷۵ میلیاردی در حوزه خودروهای خودران کرده است.

والمارت با سرمایه‌گذاری ۲.۷۵ میلیارد دلاری خود در شرکت کروز به حوزه خودروهای خودران ورود پیدا کرده است.  شرکت جنرال موتورز فعالیت خود در حوزه خودروهای خودران را به واسطه یک شرکت تابعه با نام کروز پیش می‌برد. عمده‌ترین سهام‌دار کروز، جنرال موتورز است و این کمپانی اقدام به تولید و عرضه خودروهای خودران جنرال‌موتورز می‌کند.

حدودا پنج ماه پیش کروز طرح استفاده عمومی از وسایل نقلیه خودران را به صورت پایلوت آغاز کرده و حالا با گذشت ۵ ماه والمارت اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده است. این اقدام را می‌توان به منزله آینده روشن کروز و پیشرفته بودن فناوری‌های خودران این کمپانی در نظر گرفت.

البته پیش از این و در اوایل سال میلادی جاری نیز شایعاتی در خصوص یافتن سرمایه‌گذار توسط کروز شنیده می‌شد. حالا والمارت به صورت رسمی اعلام کرده است که قصد دارد در حوزه خودروهای خودران ورود پیدا کند و این کار را نیز به کمک سرمایه‌گذاری در کروز عملی خواهد کرد.

مدیر عامل والمارت در ایالات متحده در این خصوص گفته است: این سرمایه‌گذاری برای مایک نقطه عطف محسوب می‌شود. نقطه عطفی که امنیت منابع مالی ما را تضمین کرده و مزایای بسیاری برای ما به همراه دارد. ما هیجان‌زده هستیم تا ضمن همکاری با دیگر شرکای خود یعنی جنرال موتورز، هوندا و مایکروسافت از کروز نیز کمک بگیریم تا گام‌های روبه جلوی موثری در حوزه خودروهای خودران برداریم. ما بسیار تحت تأثیر عملکرد خاص و منحصربه‌فرد کروز در حوزه رانندگی خودران هستیم.

والمارت و دیگر برندهای خودرو

خودروهای خودران و والمارت

لازم به ذکر است که والمارت پیش از این با کمپانی‌های دیگری در حوزه خودروهای خودران نیز وارد شراکت شده که از جمله این کمپانی‌ها می‌توان به جنرال موتورز، فورد موتور و وایمو از آلفابت اشاره کرد.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم عمده سهام شرکت کروز را کمپانی جنرال موتورز در اختیار دارد. از دیگر سهام‌داران کروز می‌توان به مایکروسافت اشاره کرد‌. در حال حاضر ارزش کروز به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

چالش‌های بسیاری در حوزه خودروهای خودران و تجاری‌سازی آن‌ها وجود دارد. همین چالش‌ها سبب شده که بسیاری از کمپانی‌ها ترجیح دهند به واسطه چندین شرکت به حوزه خودروهای خودران ورود پیدا کنند. این کار علاوه‌بر حفظ اشتیاق سرمایه‌گذارها خطر ازدست رفتن سرمایه آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

کروز زودتر به بازار آمد

جالب است بدانید مدیر عامل جنرال موتورز پیش از این به سرمایه‌گذاران کروز اطمینان خاطر داده بود که بسیار زودتر از آنچه که تصور می‌کنند محصولات تولیدی کروز تجاری‌سازی خواهند شد.

کروز هفته گذشته اعلام کرد که قصد ورود به حوزه بین‌المللی را داشته و برای شروع، فعالیت‌های خود را به شهر دوبی خواهد برد. پیش از این جنرال موتورز و امارات متحده توافق کرده بودند که کروز تامین‌کننده انحصاری تاکسی‌های خودران و خدمات اشتراک سواری در دوبی تا سال ۲۰۲۹ باشد.

جالب است بدانید حتی تعدادی از کمپانی‌های فعال در حوزه صنعت خودروسازی ترجیح می‌دهند که دیگر مستقلاً و در داخل مجموعه خود به حوزه خودروهای خودران ورود پیدا نکنند. مثلا اوبر که تا پیش از این سرمایه بسیاری برای ورود به حوزه خودروهای خودران صرف کرده بود حال ترجیح می‌دهد به واسطه سرمایه‌گذاری در کمپانی‌های دیگر به این حوزه ورود پیدا کند.

نویسنده: زهرا ملکی