سیستم ایمنی مدل های قدیمی هیوندای به روزرسانی نمی شود

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ سیستم ایمنی مدل های قدیمی هیوندای به روزرسانی نمی شود

خودروها دیگر فقط یک وسیله مکانیکی نیستند که همه عملکرد آن وابسته به نیروی جسمانی و فیزیکی راننده و سرنشینان باشد. با پیشرفت تکنولوژی، خودروها به رایانه و سیستم‌های برقی و هوش مصنوعی مجهز شده‌اند تا استفاده از خودرو و رانندگی را برای راننده ساده‌تر و ایمن‌تر کند.

هشدار نقاط کور، هشدار تغییر لاین، دستیار رانندگی بین خطوط، اعلان های ترافیکی، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری و رانندگی خودران از جمله این سیستم‌ها است که باعث می‌شود راننده با خیالی آسوده‌تر خودرو را هدایت کند و علاوه بر حفظ ایمنی خود، از آسیب به عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌سواران نیز جلوگیری کند.

با این حال، استفاده از این سیستم‌ها یک نقطه ضعف خیلی بزرگ هم دارد: پایان پشتیبانی و به‌روزرسانی از طرف شرکت تولیدکننده. وقتی که دیگر نرم‌افزار خودرو به روز نشود، چه اتفاقی برای راننده می‌افتد؟ آن هم راننده‌ای که به این سیستم رایانه‌ای اعتماد و عادت کرده و بخشی از عملیات رانندگی را از روی دوش خود برداشته است.

این اتفاق برای مدل‌های قدیمی هیوندای افتاده است. این شرکت کره‌ای به تازگی اعلام کرده که دیگر نسل اول سیستم ایمنی هیوندای را برای مدل‌های قدیمی به‌روزرسانی نخواهد کرد.

 

نمایشگر هیوندای

توقف پشتیبانی و به‌روزرسانی نسل اول سیستم ایمنی هیوندای

فناوری تشخیص صدای هوشمند، دیگر یک آپشن اختصاصی برای خودروهای لوکس و گران‌قیمت نیست. هیوندای اخیرا از یک نرم‌افزار پیشرفته تشخیص صدای هوش مصنوعی برای هیوندای النترا ۲۰۲۱ رونمایی کرده که می‌تواند با اتصال به صدها سرویس مختلف رایانش ابری، رفتارهای راننده را یاد گرفته و به دستورات پاسخ دهد.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متصل نیز استفاده از خودرو را راحت‌تر کرده‌اند و این امکان را در اختیار صاحبان وسیله نقلیه قرار می‌دهند تا عیب‌یابی، روشن کردن موتور و باز کردن قفل درها را از طریق تلفن همراه هوشمند انجام دهد. برای مثال می‌توانیم به برنامه Mercedes Me مرسدس بنز اشاره کنیم که نسخه جدیدش در سال گذشته ارائه شد.

این سیستم دیگر مختص اتومبیل‌های لوکس نیست و هیوندای نیز سرویس متصل خود را با نام Blue Link در اختیار مشتریانش قرار داده است.

سال گذشته فناوری اتصال Blue Link هیوندای با ویژگی‌های جدید و رابط کاربری بهتر به‌روزرسانی شد اما مالکان مدل‌های قدیمی هیوندای نمی‌توانند برای مدت خیلی زیادی از این سیستم استفاده کنند.

در بخشنامه‌ای که هیوندای برای نمایندگی‌ها و عاملین فروش خود فرستاده، اعلام کرده که دیگر از نسل اول فناوری Blue Link پشتیبانی نمی‌کند و این سیستم به‌روز نخواهد شد. در نتیجه، بعضی از آپشن‌ها و امکانات ایمنی در برخی از مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ حذف می‌شود.

بر اساس این بخشنامه، اتصال 2G که راه ارتباط این سیستم است، از ۳۱ دسامبر قطع خواهد شد. آپشن‌ها و امکانات ایمنی مثل اعلان خودکار تصادف، کمک اضطراری SOS، دستیار امداد خودرو و ردیابی وسیله نقلیه دزدی نیز غیر فعال می‌شود.

همه مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ دارای Blue Link، همه مدل‌های ۲۰۱۵ دارای Blue Link به استثنای سوناتا (دارای ناوبری) و مدل‌های جنسیس و مدل‌های ۲۰۱۶ النترا، النترا GT، ولوستر (بدون ناوبری)، سوناتا هیبریدی، سانتافه و اکوس شامل این بخشنامه می‌شوند.

همه مدل‌های جدید هیوندای دارای اشتراک سه ساله Blue Link خواهند بود اما این اتفاق برای صاحبان مدل‌های قدیمی ناراحت‌کننده است وقتی می‌بینند آپشن‌ها و امکانات خودرویشان غیرفعال می‌شود.

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده