حرکت قیمت‌ خودرو روی خط گرانی

۱۳ تیر ۱۴۰۰ حرکت قیمت‌ خودرو روی خط گرانی

اگر تا چند هفته پیش، سرنوشت قیمت خودرو در بازار، به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گره خورده بود، حالا دیگر تکلیف روشن است. هشتمین رئیس‌ جمهور ایران انتخاب شده و آنطور که برآورد اظهارنظرهای کارشناسی نشان می‌دهد، دولت سیزدهم، خواب‌های جدیدی برای ساماندهی صنعت خودرو دیده است.

با این همه، هنوز سایه گرانی بر سر بازار خودرو سنگینی می‌کند. هفته گذشته بود که خبر افزایش ۱۱ میلیون تومانی قیمت برخی مدل‌های خودرو،  بار دیگر جو تورم در این بازار را تشدید کرد. حالا خرید ماشین و فروش خودرو به چالشی جدی‌تر برای افراد تبدیل شده است.

همین اتفاق کافی بود تا فعالان بازار خودرو، با اشاره به سناریوهایی متفاوت، بر احتمال صعودی شدن دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو تاکید کنند.

افزایش قیمت خودرو ادامه دارد

اظهارنظرهای متفاوتی در این‌باره وجود دارد. اما آنچه فعالان اقتصادی روی آن به اتفاق نظر رسیده‌اند آن است که دست کم تا ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، افزایش قیمت خودرو ادامه دارد. به طور حتم، این شیب اگر چه نوسان دارد، اما ملایم نخواهد بود.

رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز گذشته، یعنی از ابتدای تیرماه جاری تاکنون، قیمت خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار از ۷ تا ۱۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

اصلاح شکاف قیمت‌ ها

برای مثال، پژوپارس اتوماتیک که قیمت درب کارخانه این خودرو، ۳۳۰ میلیون تومان بود، ۸ میلیون تومان گران‌تر و به قیمت ۳۳۸ میلیون تومان در بازار فروخته شد. به بیان دیگر، پاشنه آشیل بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار خودرو، عدم نظارت بر چرخه قیمت‌ از درب کارخانه تا بازار است.

از سوی دیگر، اگرچه رئیس‌جمهوری منتخب وعده داده با کوتاه کردن دست سودجویان، سبب ایجاد کمترین شکاف میان قیمت کارخانه‌ای خودرو ‌تا بازار شود – که شاید به این واسطه، قیمت خودرو در ایران  برای اولین بار به ثبات قابل قبول برسد- اما به گواه اظهارنظرهای کارشناسی، این وعده روی کاغذ باقی خواهد ماند.

کارشناسان چه می‌ گویند؟

استدلال آگاهان صنعتی و فعالان بازار خودرو ناظر بر اصلاح قیمت‌ها در بازار خودرو به شرط اصلاح ساختار اقتصادی است.

به این مفهوم که برای ایجاد ثبات قیمت خودرو باید عوامل مختلفی از جمله اصلاح نرخ ارز، افزایش تولید خودرو، آزاد سازی واردات و نیز عدم قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت مد نظر قرار گیرد. این در حالی است که هرکدام از این موارد به پروسه‌ای طولانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز دارد.

مگر آنکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم استراتژی جدیدی برای صنعت خودرو تدوین کند. با همه این اوصاف، افزایش قیمت خودرو در بازار کاملا محسوس است.

پراید یک میلیون تومان گران شد

قیمت پراید ۱۱۱ فقط طی ۷ روز گذشته بیش از یک میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. به طوری که قیمت این مدل، در کمتر از ۱۰ روز به ۱۳۲ میلیون تومان رسیده است.

ماراتن قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و حتی پژو ۴۰۵ هم از غافله گرانی عقب نمانده است. رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، بیش از ۷ میلیون تومان، افزایش قیمت داشته است.

این خودرو تا هفته گذشته به قیمت ۱۹۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسید که حالا به قیمت ۱۹۹ میلیون تومان به دست مشتری می‌رسد.

مدل

قیمت

(میلیون تومان)

مدل

قیمت

(میلیون تومان)

سمند ال ایکس ۲۰۱ پژو پارس ال ایکس ۲۷۵
دناپلاس تیپ ۱ ۳۳۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۱۰
دنا پلاس دنده‌ای ۲۷۵ پژو ۲۰۰۸ ۸۹۰
پژو پارس ۲۲۵ پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۹۹
پژو پارس دوگانه سوز ۲۰۲ سوزوکی ویتارا اتوماتیک ۹۹۵

نتیجه‌ گیری؛ بازار در چه شرایطی به ثبات می‌ رسد؟

طی سال‌های گذشته، مسئولان اقتصادی بارها وعده داده‌اند که قیمت خودرو اصلاح شده و به ثبات می‌رسد. اما طی ادوار گذشته، این وعده حتی یک بار فرصتی برای تحقق پیدا نکرده است. باید به این مساله توجه داشت که در شرایط فعلی، دو دستگی در بازار خودرو ایجاد شده است. در حالی که برخی از آگاهان اقتصادی معتقد هستند با اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی، خودرو ارزان می‌شود، گروهی دیگر اعتقادی به ارزانی ندارند و می‌گویند قیمت خودرو باید اصلاح شود.

پس هنوز بر سر سرنوشت صنعت و بازار خودرو اتفاق نظری رخ نداده است. به همین جهت هم حتی حالا که تکلیف انتخاب هشتمین رئیس جمهور ایران مشخص شده، هیچ‌ چشم‌انداز روشنی برای ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو وجود ندارد و قیمت‌ها همچنان روی خط تورم حرکت می‌کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی نیک