مزدا معتبر ترین برند خودروساز سال ۲۰۲۰ شد

۲ آذر ۱۳۹۹ مزدا معتبر ترین برند خودروساز سال ۲۰۲۰ شد

کاستومر ریپورتس یک سازمان خصوصی آمریکایی است که در حوزه‌های مختلف به تحقیق و بررسی بی‌طرفانه محصولات و کمپانی‌های مختلف می‌پردازد. نتایج تحقیقات این سازمان به جهت حمایت بی ‌چون و چرایی که از همواره از مصرف‌کنندگان دارد مورد تایید بسیاری از مجلات و سازمان‌های مختلف است. نتایج منتشر شده از جانب کاستومر ریپورتس تاثیر بسیار زیادی از افزایش فروش محصولات برندهای خودروسازی دارد. بسیاری از فروشندگان خودرو براساس این نتایج به مشتریان خود لیست خرید خودرو ارائه می‌دهند. خریدارانی که با دریافت وام به سراغ خرید خودرو می‌روند اکثرا ترجیح می‌دهند محصولی را خریداری کنند که دردسر کمتری داشته و کمتر آن‌ها به خرج بیندازد. براساس گزارشی که به تازگی از جانب کاستومر ریپورتس (Consumer Reports) منتشر شده است مزدا لقب معتبرترین برند خودروسازی سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش تویوتا و لینوکس جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در جایگاه چهارم و پنجم نیز بیوک و هوندا قرار دارد. جالب است بدانید در میان ۲۶ برند خودروسازی که این سازمان مورد بررسی قرار داده است جایگاه ۲۵‌ام به تسلا و جایگاه ۲۶‌ام به لینکولن رسیده است. لینکولن یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فورد است که عموما محصولات خاص و لوکس این خودروساز آمریکایی را تولید کرده و سبد محصولات چندان گسترده‌ای نیز ندارد. شاسی بلندهای جدیدی که لینکولن راهی بازارآمریکا کرده است سبب شده که این برند لوکس‌ساز در جایگاه انتهای جدول قرار بگیرد.

پیش از تسلا فولکس واگن در جایگاه ۲۴ام و مینی در جایگاه ۲۳ام قرار دارد. فورد نیز جایگاه ۲۲ ام را به خود اختصاص داده است. یکی از عواملی که سبب شده فورد جایگاه ۲۲ام را به خود اختصاص دهد مربوط نسل جدید شاسی‌بلند اکسپلورر است. نسل جدید این شاسی‌بلند در حوزه‌های مرتبط با قوای محرکه و انتقال قدرت چالش‌های فراوانی را برای مصرف‌کنندگان خود ایجاد کرده است.

کاستومر ریپورتس یک سیستم نمرده‌دهی ۱۰۰تایی را برای این ارزیابی در نظر گرفته است. مزدا به عنوان برند نخست موفق به کسب امتیاز ۸۳ شده است. میانگین نمره شرکت‌کنندگان در این ارزیابی بین ۴۱ تا ۶۰ است. در این ارزیابی اکثر محصولات جدید کمپانی‌های خودروسازی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این محصولات از نظر مصرف‌کنندگان مورد سنجش قرار می‌گیرند. خودروهایی که دردسری کمتری برای مالک خود ایجاد کرده‌اند امتیاز بالاتری را کسب می‌کنند.

کاستومر ریپورتس ۷ محصول مختلف مزدا را مورد بررسی قرار داده است. این محصولات شامل MX-5 Miata با نمرده ۹۸، CX-30 با نمره ۹۵، CX-3 با نمره ۸۷، CX-5 با نمره ۸۵، CX-6 با نمره ۸۰، CX-9 با نمره ۷۰ و CX-3 با نمره ۶۴ است. با توجه به گفته‌های یکی از مدیران کاستومر ریپورتس سیستم انتقال قدرت جدید و سیستم متنوع و جذاب اینفوتیمنت دو عامل اصلی هستند که سبب شده‌اند مزدا معتبرترین برند خودروسازی سال ۲۰۲۰ شود.

مدیران کاستومر ریپورتس در تحلیل نتایج این گزارش عنوان کرده‌اند:

فناوری‌های جدیدی که هر روزه در صنعت خودروسازی معرفی می‌شوند مانند یک چاقو دولبه هستند که گاها سبب افزایش محبوبیت و فروش محصولات یک برند شده و یا سبب کاهش فروش و شکست یک خودروساز می‌شوند. به همین جهت است که بسیاری از برندهای خودروسازی با احتیاط به سراغ فناوری‌های جدید می‌روند.

فروش فوری خودرو

کم‌دردسر اما قدیمی!

شرکت مزدا در حالی مقام نخست را از آن خود کرده است که بسیاری از محصولات این کمپانی هنوز به صفحه نمایش لمسی مجهز نیستند و اکثرا از گیربکس‌های شش سرعته اتومات بهره می‌برند.

این در حالی است که اکثر برندهای مطرح شده در این ارزیابی از گیربکس‌های متغیر ۹ و یا حتی ۱۰ سرعته اتومات مجهز هستند. گیربکس‌‌هایی که مشخصا از گیربکس‌های شش سرعته مزدا کارآمدتر هستند. اما نکته اینجاست که این گیربکس‌ها گاها دچار ایراد شده و مالک خود را به دردسر می‌اندازند. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهند که خریداران خودرو بیشتر به خودروهای کم‌دردسر متمایل هستند تا محصولات جدید. البته این نکته نیز قابل بیان است که با این وجود همچنان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور محبوبیت بالایی در  بازار مصرف دارند.

برای نمونه تسلا در حالی جایگاه ۲۵‌ام را به خود اختصاص داده است که گفته می‌شود مشکلات و چالش‌های خریداران محصولات تسلا تمامی ندارد.

از میان ۴ خودرویی که از محصولات تسلا مورد بررسی قرار گرفته ۳ محصول موفق نشده‌اند حتی به نمره میانگین برسند. به عنوان نمونه تسلا مدل Y شاسی‌بلند چندان رضایت‌بخش محسوب نمی‌شود. بسیاری از خریداران این خودرو از بدنه و رنگ آمیزی آن رضایت ندارند. حتی تعدادی از خریداران این خودرو مدعی هستند که در بدنه مدل Y تحویلی به آن مو مشاهده کرده‌اند.

در سالی که گذشت صنعت خودروسازی با سیل گسترده‌ای از محصولات جدید مواجه شده است و همین موضوع سبب شده که بسیاری از برندهای معروف این صنعت با کاهش رتبه و در موارد بسیار کمی با افزایش رتبه مواجه شوند. جالب است بدانید که تقریبا نیمی از خودروهایی که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند حتی نتوانسته‌اند به میانگین نمره نیز دست پیدا کنند و اکثر خریداران این محصولات رضایت چندانی از آن‌ها ندارند.

گفته می‌شود اگر خودروهای معرفی شده در سال میلادی ۲۰۲۰ را از لیست مورد بررسی خارج کنیم ترتیب لیست به کلی بهم می‌ریزد و همین موضوع خود گواه دیگری بر این اصل است که خریداران خودرو ترجیح می‌دهند به سراغ خودروهای قدیمی اما کم‌دردسر‌تر روند.

پر واضح است که برندهای خودروسازی برای افزایش محبوبیت و اعتبار خود بهتر است به سراغ امکانات و تکنولوژی‌هایی بروند که دردسر کمتری دارد. این موضوع در نهایت افزایش رضایت و صد البته افزایش میزان فروش آن‌ها را به همراه دارد.

فروش فوری خودرو

مترجم و نویسنده: زهرا ملکی