نمایشگاه سما ۲۰۱۹

۱۱ آبان ۱۳۹۹ نمایشگاه سما ۲۰۱۹

نمایشگاه سما هر سال جدا از جلسات، سمینارها و گفت و گوهای تجاری که به منظور جذب و ایجاد فرصت‌های شغلی برگذار می‌شود، مملو از خودروهای عجیب و غریب تیون شده با قطعات و ویژگی‌های منحصر به فرد است. خوشبختانه تلاش شرکت‌های خودرویی شرکت کننده در این نمایشگاه بی‌ثمر نمانده و هرسال برترین خودروهای حاضر در نمایشگاه سما بر اساس دسته بندی مشخص به رسم یادبود معرفی شده و جایزه دریافت می‌کنند. در آستانه برگزاری نمایشگاه سما 2020 (SEMA 2020) گوشه‌ای از بهترین های سما سال ۲۰۱۹ را مرور می‌کنیم.

 تویوتا سوپرا 3000GT

 تویوتا سوپرا 3000GT

سال گذشته تویوتا با دست پر و تعداد قابل توجهی سوپرا به سما ۲۰۱۹ آمده بود و نسخه‌های متنوعی سوپرا از جمله: نسخه یادواره سوپرا GR، نسخه هایپربوست، مفهومی Performance Line و مفهومی واسابی را به نمایش گذاشت. یکی از برترین نسخه‌های مورد نمایش تویوتا مدل مفهومی سوپرا 3000GT بود که برای یادبود نسخه قدیمی مدل ۱۹۹۴ سوپرا TRD 3000GT، ویژه بازار داخلی ژاپن، ساخته و در سما به نمایش درآمده بود. این مفهومی نقره‌ای/ طلایی رنگ به پاسداشت پیروزی تویوتا سوپرا در مسابقات اتومبیلرانی گرند تورینگ ژاپن به کیت بدنه مجهز شده بود.

از سایر ویژگی‌خاص ارتقا یافته در این خودرو می‌توان از سیستم ترمز برمبو، صندلی‌های مسابقه‌ای و ریم‌های ۱۹ اینچی آلیاژی برند TWS نام برد.

هیوندا ولستر مفهومی

 خودرو مفهومی هیوندا ولاستر N Performance

هیوندا ولاستر N از کلاس هات‌هَچ (هاچ‌بک اسپرت) به خودی خود جذاب و دوست داشتنی است. اما در سما سال گذشته، هیوندای نسخه مفهومی N Performance آن را به نمایش گذاشت که جذابیت داستان را چند سر و گردن ارتقا داد. این ولاستر نمایشی ویژه سما به سیستم تعلیق اسپرت Coil-Over (فنر و کمک سرهم)، میل موج‌گیر جلو و عقب، تقویت کننده شاسی، ترمز‌های آلکِن، ریم‌های اسپرت آلیاژی فورج شده 19 اینچی OZ، کیا ارودینامیک بدنه شامل کاپوت و اسپویلر عقب بود. همچنین در نمای داخلی این هات‌هچ جذاب از صندلی‌های اسپرت سفارشی‌ساز و پوشش جیر الکانتارا استفاده شده بود.

نیسان فرانتییر

نیسان فرانتییر Desert Runner

نیسان فرانتییر (Frontier) یا همان ناوارا یا NP300، نسخه‌های به روز و جدید همان نیسان پیکاپ خودمان است که زمانی از سوی شرکت پارس خودرو در کشور مونتاژ می‌شد. Desert Runner رونمایی شده در سما 2019 نسخه ارتقا یافته نسل سوم فرانتییر بود که به جای پیشرانه ۴ لیتری V6 استاندارد از پیشرانه وانت بزرگ‌تر تایتان به حجم ۵.۶ لیتر از نوع V8 مجهز به سوپارچارجر بهره‌ می‌گرفت که ویژه مسابقات سرعت بیابانی تغییر یافته بود و به گیربکس 6 سرعت دستی مجهز بود. این خودرو نمایشی به گلگیرها، سپرهای جلو و عقب، محل قرارگیری تایرهای زاپاس، تایرهای ۳۷ اینچی آفرودی Baja T/A برند BFG، ریم‌های اسپرت آلیاژی ۱۵/۵۲، سیستم تعلیق جلو بازو بلند، کمک‌ فنرهای برند King Racing، صندلی‌های مسابقه‌ای اسپارکو و فرمان مسابقه‌ای جدا شونده بهره می‌برد در حالی که نمای داخلی آن ویژه مسابقات سرعت صحرایی، کاملا لخت شده بود.

خودرو مفهومی رَم ۱۵۰۰ رِبِل OTG

خودرو مفهومی رَم 1500 رِبِل OTG

نام OTG مخفف واژگان Off The Grid یا خارج از دسترس است. نامی که رم برای وانت ربل ۱۵۰۰ ویژه نمایشگاه سما ۲۰۱۹ انتخاب کرده بود تا تجهیزات کامل مسافرتی آن را برای سفر به دوردست‌ها و کمپ زدن‌های طولانی خارج از شهر و در دل طبیعت تبلیغ کند. این رم ۱۵۰۰ ربل مدل ۲۰۲۰ به کیت افزایش ارتفاع ۲ اینچی موپار، ریم‌های آفرودی مجهز به بیدلاک (قفل حلقه داخلی تایر)، سپر‌های آفرودی به همراه وینچ، اسنورکل جانبی (ورودی هوا خارج از کاپوت)، چادر سفری تاه‌شونده سقفی و نردبان سفری مجهز بود. سایر ویژگی‌های سفری این وانت مسافرتی شامل یخچال مسافرتی، اجاق گاز، سینک ظرفشویی با مخزن آب مجزا، سیستم برق کمکی و باتری‌های خورشیدی می‌شد.

خودرو مفهومی موپار Lowliner

خودرو مفهومی موپار Lowliner

Lowliner نام وانت کلاس سنگین نمایشی داج D200 مدل ۱۹۶۸ برای سما ۲۰۱۹ بود که از سوی موپار (Mopar/قدیمی‌ترین قطعه ساز مستقل جهان وابسته به گروه خودروسازی فیات-کرایسلر/FCA) مورد تغییرات جدی قرار گرفت بود. این وانت ویژه استفاده بر روی مسیرهای آسفالت تغییر یافت و ضمن افزایش فاصله محورها و کاهش شدید ارتفاع، از ریم‌های ۲۲ اینچی با ظاهری کاملا کلاسیک با طراحی دهه ۱۹۶۰ میلادی بهره می‌برد اما از المان‌های مدرن امروزی چون سیستم روشنایی چراغ‌ جلو از نوع LED نیز در آن استفاده شده بود. این وانت نمایشی به پیشرانه توربو دیزل ۵.۹ لیتری کامینز مجهز بود که زیر کاپوت برقی مخفی شده و به گیربکس ۶ سرعت دستی متصل شده بود. رنگ این وانت استثنایی نیز به صورت کاملا سفارشی انجام شده و از نوع دو رنگ قرمز آبنباتی و کِرِم بود.

 خودرو مفهومی شورولت E10

خودرو مفهومی شورولت E10

شورولت E10 مفهومی نمایشی سما ۲۰۱۹، در حقیقت نسخه تغییر یافته وانت شورولت C10 مدل ۱۹۵۲ میلادی است. برخلاف آنچه موپار بر وانت D200 داج انجام داده بود، شورولت با نگاهی آینده‌گرایانه از سیستم انتقال نیرو کاملا برقی در این خودرو نمایشی بهره گرفت. این خودرو به دو دسته باتری مجزا شورولت Bolt EV مجهز بود که وظیفه تغزیه موتور الکتریکی این وانت تغییر یافته و ارتفاع خورده را بر عهده داشت. طبق ادعای شورولت این موتور برابر با ۴۵۰اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست این وانت را در ۵ ثانیه از حالت سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند درحالی که زمان طی درگ ۴۰۲ متر آن تنها برابر با ۱۳ ثانیه بود. ریم‌های اسپرت کلاسیک، رنگ، طراحی نمای داخلی و تغییرات نمای خارجی آن کاملا به صورت سفارشی انجام شده بود.

   فورد ماستنگ لیتیوم

فورد ماستنگ لیتیوم

همانطور که از اسمش بر‌می‌آید، ماستنگ لیتیوم خودنمایی فورد با مدل ماستنگ در همکاری با شرکت آلمانی متخصص در زمینه تجهیزات الکتریکی با نام وباستو (Webasto) است. وباستو در همکاری با فورد از تکنولوژی جدید موتورهای الکتریکی محوری Phi-Power در ترکیب با مجموعه باتری‌های ۸۰۰ ولتی وباستو استفاده می‌کند تا مجموعه‌ای بیش از ۹۰۰ اسب بخار و۱۳۵۵ نیوتون.متر به ارمغان آورد که به گیربکس دستی ۶ سرعت سنتی بسیار قدرتمند مجهز است. این ماستنگ الکتریکی دیوانه کننده به مجموعه فرمان‌پذیری مسابقه‌ای و تمرمز‌های جلو قرض گرفته‌ شده از شلبی GT350R مجهز است و از پنج حالت رانندگی مجزا ویژه استفاده خیابانی تا مسابقه‌ای بهره می‌برد.

 فورد برانکو ۱۹۶۸ جِی لِنو

فورد برانکو 1968 جِی لِنو

فورد برانکو نسل اول رونمایی شده در سما ۲۰۱۹ متعلق به مجری تلوزیونی مشهور و کلکسیونر پر آوازا آمریکای، جِی لِنو تعلق دارد که به صورت کاملاحرفه‌ای همانند روز اول بازسازی شده و در همکاری با فورد به پیشرانه بسیار قدرتمند ۵.۲ لیتری سوپرچارجر V8 قرض گرفته شده از نسل آخر ماستنگ شلبی GT 500 بهره می‌گیرد اما زیر ظاهر بسیار عادی آن ویژگی‌های اسپرت غیر قابل باوری پنهان کرده است. گیربکس استفاده شده در این شاسی بلند اسپرت نمونه 5 سرعت دستی برند نام‌آشنا تِرِمِک است و از سیستم تعلیق مسابقه‌ای مشهور فاکس به همراه منبع اگزوزهای خوش صدای برند بورلا بهره می‌برد. همچنین رنگ سفارشی این خودرو منحصر به فرد اما ساده، آبی سیر به نام “آبی امشب” از تولیدات انحصاری شرکت بسیار معروف PPG است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی