هوای پاک خداحافظ!

۱۷ دی ۱۳۹۹ هوای پاک خداحافظ!

آلودگی کلان شهر‌ها این روزها در کنار ویروس کرونا جولان می‌دهد و خودروهای فرسوده نیز یکی از عواملی هستند که نمی‌توان نقش آنها را در آلودگی هوا انکار کرد.

آلودگی هوا این روزها بیشتر از ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر خود کرده است. چند روزی می‌شود که هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد و براساس آمار سالانه ۴۰ هزار ایرانی جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. خودروهای فرسوده، کیفیت بنزین و… نقش بسیار مهمی در آلودگی هوا دارند که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها عبور کرد.

اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده

در قانون هوای پاک وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری یکی از منابع آلودگی انسان ساخت قلمداد شده است. براساس آمارها ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران به خودروهای فرسوده مربوط است.

این موضوع درحالی مطرح شده است که استاندار تهران گفته از سه میلیون موتور سیکلت مشمول معاینه فنی تنها ۳۳ دستگاه معاینه فنی دارند.

از سویی دیگر اسقاط خودروهای فرسوده بعد از ممنوعیت واردات خودرو تعطیل شده است و به گفته کارشناسان تنها تاکسی‌های فرسوده اسقاط می‌شوند؛ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی-مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده اعلام کرده که تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد.

در سال گذشته تنها ۸ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است که اگر این روند ادامه پیدا کند، اسقاط این ۸ میلیون خودرو هزار سال طول می‌کشد.

پس از ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازان داخلی از اسقاط خودرو معاف شدند و می‌توان گفت که اسقاط خودرو وابستگی تمام و کمالی به واردات خودرو دارد. چندی پیش یک کارشناس اسقاط خودرو از تعطیل شدن مراکز اسقاط پس از ممنوعیت واردات خبر داد. به گفته این کارشناس چیزی نزدیک به ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور فعالیت می‌کردند که تقریبا همه آنها تعطیل شده‌اند.

واردکنندگان خودرو به ازای هر خودرو وارداتی باید چهار تا هشت دستگاه خودرو فرسوده را اسقاط می‌کردند. با ممنوعیت واردات خودرو از تیرماه ۱۳۹۷ اسقاط خودرو در کشور تعطیل شد.

از سویی دیگر از سال ۱۳۸۷ خودروسازان داخلی ملزم شدند تا ۳۰ درصد از تولیدشان را با خودروهای فرسوده جایگزین کنند که این قانون براساس مصوبه مهرماه ۱۳۹۶ هیات وزیران حذف شد.

محمود مشهدی شریف، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده به ایسنا گفته که خودروسازان داخلی مهمترین مانع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور به شمار می‌روند.

در قانون هوای پاک آمده است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن اسقاط از رده خارج کنند!

 

هوای تهران

ناوگان فرسوده در کشور سرفه می‌کند…

تاکسی‌های فرسوده در کشور خیابان‌ها را زیر پا می‌گذارند و انگار کسی مسئولیتی در قبال آنها ندارد. بسیاری از مالکان تاکسی از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند. طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با استاندارد آلایندگی یورو ۵ از نیمه دوم آبان ماه در کشور آغاز شده است. این درحالی است که وام و شرایط در نظر گرفته شده برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده نتوانسته تاکسی داران را راضی به نوسازی خودرو کند. از سویی دیگر رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رودسر گفته که تاکسیرانان رودسر توان مالی نوسازی خودروهای خود را ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سال ۹۸ با همکاری ایران خودرو آغاز شده است و مقرر شده که تا پایان سال ۹۹ چیزی بیش از ۱۵ هزار خودرو تاکسی فرسوده مشمول باید نوسازی شود اما به نظر می‌رسد که ۴۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده تنها در تهران وجود دارد.

شایان ذکر است که تهران امروز ۱۵ دی ماه نهمین روز از هوای ناسالم را پشت سر می‌گذارند و مسئولین آن را به مازوت سوزی ربط می‌دهند.

نویسنده: شقایق صفی خانی

عکس داخل متن از «اقتصاد آنلاین»

 

فروش خودرو