پیش بینی وضعیت بازار شب عید خودرو

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ پیش بینی وضعیت بازار شب عید خودرو

بازار خودرو هرچقدر که به آخر سال نزدیک می‌شود، باز هم با تحولاتی روبرو می‌شود که انگار تمامی ندارد. هرچند که این روزهای آخر، قدری آرام گرفته و به نظر می‌رسد که اندکی از تب و تاب آن کاسته شده است. اما باز هم باید بازار خودرو را یک بازار در انتظار دانست که هر لحظه ممکن است با اتفاق جدیدی روبرو شود.

با وجود برخی تحلیل‌هایی که در خصوص احتمال افزایش قیمت در بازار شب عید خودرو بود، برخی خبرها نشان از آن دارد که قدری بازار دلالی در حوزه خودرو آرام گرفته است. برخی تحلیلگران معتقدند که خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود و بیشتر مردم برای مصرف خودشان اقدام به خرید می‌کنند.

هرچند که این مساله شاید قدری دور از انتظار باشد چرا که به نظر می‌رسید با توجه به داغ شدن بازار قرعه‌کشی و فروش حواله که البته صدای برخی شرکت‌های خودروسازی را هم درآورد، این طرف سال شاهد داغ شدن بازار خودرو باشیم. البته منظور آن بخشی از معاملات است که شاید به هدف خرید خودرو نبوده و بیشتر در بازار دلالی خودرو انجام می‌شده است.

با این حال، هرچقدر که به آخر سال نزدیک می‌شویم و روزهای پایانی سال 99 را طی می‌کنیم، بازار خودرو بیشتر آرام می‌گیرد و از تب و تاب خرید و فروش کاسته می‌شود.

 

در روزهای پایانی اسفند قیمت بالا می رود؟

اما پرسشی که شاید برای بسیاری از خریداران بازار مطرح شود این است که آیا قیمت در این بازار و در روزهای پایانی سال بالا خواهد رفت. آنطور که تحلیلگران و کارشناسان می‌گویند، پاسخ منفی است. بعید به نظر می‌رسد که بازار در روزهای آخر سال با تحولات تند یا عجیبی روبرو شود.

البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن هم برخی مسائل بین‌المللی است. اگر تحولات خاصی در حوزه بین‌الملل صورت گیرد، به صورت غیرمستقیم تاثیر خود را روی بازار خودرو و قیمت‌های این بازار می‌گذارد. کما اینکه در زمان انتخابات آمریکا هم، نوسانات شدیدتری را شاهد بودیم.

برخی کارشناسان معتقدند که با وجود کاهش قیمت‌ها، کسی حاضر به معامله در بازار خودرو نیست. این مساله نشان می‌دهد که بازار شب عید خودرو قدری بیشتر از سال‌های گذشته کساد شده و تب و تاب تندی که انتظار می‌رفت را به خود ندیده است.

 

بازار خودرو سال 1400 چه خواهد شد؟

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که سال آینده با توجه به روشن شدن وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و احتمال مشخص شدن سرنوشت برجام و همکاری ایران با کشورهای خارجی، باید شاهد برخی تحولات تازه‌ای در بازار خودرو باشیم. هرچند که هنوز هم مشخص نیست که میان این همه طرح و هدف مختلف که در دستگاه‌های اجرایی و به صورت موازی برای بازار خودرو پیگیری می‌شود، چه انتظاری روشنی باید از تحولات این بازار داشت.

نکته مهم‌تر اینجاست که اگر سیاستگذاران به هر دلیلی تصمیم به آزادسازی واردات خودرو کنند، امکان یک تغییر قیمتی در این بازار دور از ذهن نیست. با این حال شاید قبل از هرچیز باید فکری به حال برنامه‌ریزی‌های جزیره‌ای کرد که هر روز وارد حوزه خودرو می‌شود و بی‌سامانی آن را تشدید می‌کند.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو کارکرده